Insulineresistentie gevaarlijk voorstadium van Diabetes » Makkelijk Afvallen

Alles over insulineresistentie

By on 7 juni 2020
Leestijd: 5 minuten
Insulineresistentie, hypoglycemie voorstadium van diabetes type-2 herstellen en voorkomen

Wat veel mensen niet doorhebben is dat diabetes type-2 niet uit de lucht komt vallen. Het ontwikkelt zich nog voordat je het door hebt. Je wordt wat dikker, hebt wat vet rond de heupen, maar ondertussen gebeuren er ook een hoop andere dingen. Langzaam maakt het lichaam namelijk steeds meer insuline aan (hyperglycemie) en word het lichaam dus resistenter voor insuline (insulineresistentie), eigenlijk merk je hier niks van. Totdat het te laat is.

Maar ik ben toch niet insulineresistent?

Zo’n 1,2 miljoen Nederlanders hebben Diabetes type-2, daar komen elke week 1000 nieuwe patiënten bij. Die 1000 mensen hadden vaak voordat ze het wisten al een insulineresistentie opgebouwd.

Je kunt hier een test bestellen om gemakkelijk thuis af te nemen!

Hoe weet je dan of jij langzaam insuline resistent bent? Dat kun je laten testen bij een dokter. Een van de beste indicatoren voor insulineresistentie is buikvet (bandjes) bij een taille-omtrekt 80% groter dan de heupomtrek. Maar er zijn ook mensen met overgewicht die geen insulineresistentie hebben opgebouwd, net als dat er ook dunne mensen zijn die het wel hebben.

teveel vet verhoogde kans op insulineresistentie

Wat goed is om jezelf te vragen is:

  • Beweeg je genoeg?
  • Eet je veel gemaksvoedsel (fastfood)?
  • Eet je weinig (verschillende) groente en fruit?
  • Drink je veel calorieën: frisdrank, sapjes, melk, alcohol?
  • Eet je graag witte koolhydraat bronnen: witbrood, witte pasta, etc?
  • Eet je veel slechte vetten: gebak, koek, bewerkt en roodvlees, zuivel?
  • Ben je 45 jaar of ouder?

Dit zijn de voor de hand liggende redenen voor overgewicht, maar ook insulineresistentie. Betrap jij jezelf op een of meerdere punten?

Insulineresistentie is een ernstig voorstadium van Diabetes type-2!

Klachten van insulineresistentie zijn:

  • Vermoeidheid
  • Gewichtsklachten (door aangetast kraakbeen)
  • Geheugen en concentratieproblemen
  • Depressie
  • Vocht vasthouden (oedeem)
  • Vaak plassen
  • Menstruatie- en overgangsklachten
  • Polycysteus syndroom in de eierstokken (PCO)
  • Hoge bloeddruk
  • Spierklachten
  • Oogklachten
  • Cardiovasculaire problemen
  • En uiteindelijk Diabetes type-2 (met alle bijhorende symptomen)

De lijst van symptomen voor diabetes type-2 is ook erg lang, maar het zijn vooral de complicaties die problemen oplevert. Gemiddeld leeft een diabetes type-2 patiënt 15 jaar korter.

Hoe voorkom of genees je insulineresistentie?

  • Meer bewegen
  • Gezond eten!

Dit zijn de acties waar jij vandaag mee kunt beginnen om je kans op insulineresistentie te verminderen. Maar hiermee kun je ook jouw kans om resistentie om te draaien.

Maar gezond eten wat is dat precies? Het betekent dat je de juiste macronutriënten eet in de juiste verhouding, lees daar hier meer over:

Kort door de bocht gaat het erom dat je meer vezels eet, langzame en complexe koolhydraten eet, minder tot geen verzadigde vetten eet (en sowieso niet te veel vetten) en natuurlijk genoeg eiwitten. Om dit precies van alle ingrediënten te weten is best een werk, om dit vervolgens toe te passen op al je favoriete gerechten maakt het nóg moeilijker. En dat maakt het niet motiverender om vandaag nog gezonder te gaan eten.

Voorkom dat je diabetes krijgt!

  1. Medicijnen werken in veel gevallen niet.
    Bij maar 7% van de mensen werken Diabetes medicijnen, deze mensen blijven dus klachten hebben, blijven kans maken op complicaties en krijgen ook nog last van de bijwerkingen van deze medicijnen. Het belangrijkste is dus zo snel mogelijk je levensstijl te veranderen, en de oorzaak aan te pakken.
  2. Neem het heft in eigen handen.
    Vertrouw er niet op dat dokters je beter gaan maken en jij niets hoeft te doen. Aan jouw gezondheid kun je veel doen, en dat begint met een gezondere levensstijl. Er zijn een aantal belangrijke levensstijl factoren waar jij gemakkelijk invloed op kunt hebben, lees snel verder.
  3. Streef naar een gezond BMI
    Overgewicht en obesitas dragen bij aan jouw kans op diabetes en complicaties bij diabetes. Er stapsgewijs naartoe werken om jouw streefgewicht te bereiken is dan ook enorm belangrijk om gezonder te worden.
  4. Gezond eten.
    Koolhydraatarm eten helpt voor heel veel mensen om hun suikerwaardes normaal te krijgen. Om minder en uiteindelijk zelfs geen medicijnen meer te hoeven gebruiken, door simpel weg gezonder te eten. Eigenlijk weet iedereen het, gezond eten is hét medicijn tegen een ongezonde levensstijl. Wat niet iedereen weet, is hoe je dat doet met het Diabetes Herstel Plan maak je dat een stuk makkelijker!

Hier hebben we alle 27 tips om diabetes type-2 te voorkomen op een rij gezet zodat je vandaag nog verandering kan maken!

Hulp nodig?

Weet jij dat je niet genoeg hebt aan een paar tips, maar wil je

  • Alles zo makkelijk mogelijk voor je gemaakt zijn?
  • Wil jij precies weten wat je moet eten elke dag?
  • Met alle recepten voor je uitgewerkt?
  • Met alle boodschappenlijstjes al klaar?
  • En alle informatie duidelijk op een rij?
  • Zodat jij er zeker van bent dat jij maximaal effect hebt op jouw gezondheid?
diabetes herstel plan

Kijk dan hier naar het Diabetes Herstel Plan, met genoeg recepten voor:

  • Ontbijt
  • Lunch
  • Diner
  • En snacks,
  • Maar ook weekmenu’s
  • Boodschappenlijsten
  • En alle extra informatie die jij nodig hebt

Dit is het meest complete, uitgebreide pakket om diabetes type-2 te voorkomen of om te draaien!

Zo is het super makkelijk om vandaag nog een stap te zetten naar een gezondere levensstijl. Wil jij meer weten over hoe jij gezonder, gemakkelijk en lekker kunt eten?Bekijk dan hier het Diabetes Herstel Plan.

Facebook Reacties

About Orly Vlot

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[gratis]
[gratis]