Alles over insulineresistentie

Wat is dat? En wat kan je eraan doen? Herken de symptomen tijdig en ben diabetes voor.

  1. Leestijd 8 min
  2. 15 07 2020
Deel dit bericht
Alles over insulineresistentie

Wat veel mensen niet doorhebben is dat diabetes type 2 niet uit de lucht komt vallen. Het ontwikkelt zich nog voordat je het door hebt. Je wordt wat dikker, hebt wat vet rond de heupen, maar ondertussen gebeuren er ook een hoop andere dingen.

Je lichaamscellen reageren steeds minder goed op insuline. Je wordt dus resistenter voor insuline (insulineresistentie). Je merkt hier eigenlijk niks van. Totdat het te laat is. Lees in deze post hoe je het snel bij jezelf kan herkennen. En net zo belangrijk.. hoe je het kan voorkomen en genezen.

Maar ik ben toch niet insulineresistent?

Zo’n 1,2 miljoen Nederlanders hebben Diabetes type 2, daar komen elke week 1000 nieuwe patiënten bij. Die 1000 mensen hadden vaak voordat ze het wisten al insulineresistentie opgebouwd (bron).

Hoe weet je dan of jij langzaam minder gevoelig wordt voor insuline? Dat kun je laten testen bij een dokter. Een van de beste indicatoren voor insulineresistentie is buikvet bij mannen en zwembandjes rondom de middel bij vrouwen.

Je kunt hier een test bestellen om gemakkelijk thuis af te nemen!

Is jouw vetpercentage hoger dan 35%? Dan heb je een verhoogde kans op insulineresistentie. Maar er zijn ook mensen met overgewicht die geen insulineresistentie hebben opgebouwd. Let op: er zijn ook mensen met een gezond gewicht, die het wel hebben.

Hoog vetpercentage is een verhoogde kans op insulineresistentie.

Wat goed is om jezelf te vragen:

  • Beweeg je genoeg?
  • Eet je veel gemaksvoedsel (fastfood)?
  • Eet je weinig (verschillende) groente en fruit?
  • Drink je veel calorieën: frisdrank, sapjes, melk, alcohol?
  • Eet je graag witte koolhydraat bronnen: witbrood, witte pasta, etc?
  • Eet je veel slechte vetten: gebak, koek, bewerkt en rood vlees, zuivel?
  • Ben je 45 jaar of ouder?

Dit zijn de voor hand liggende oorzaken voor overgewicht, maar ook insulineresistentie. Betrap jij jezelf op een of meerdere punten? Lees snel verder.

Insulineresistentie is een ernstig voorstadium van Diabetes type 2!

Suikerziekte ontstaat niet zo maar. Vaak sluimeren er al klachten op de achtergrond die je niet direct opmerkt, zoals insulineresistentie. Al die vage klachten zijn geen pretje en diabetes type 2 daar zit je al helemaal niet op te wachten. Wil je weten hoe je dit kan voorkomen?

Wees alert op deze symptomen van insulineresistentie:

  • Vermoeidheid (na het eten)
  • Hoofdpijn
  • Toename van je gewicht, vetopslag rond de buik
  • Moeite met afvallen
  • Schommelingen van de bloedsuikerspiegel (suikerdips)
  • Geheugen en concentratieproblemen
  • Chagrijnig (als je niet snel iets eet)
  • Vocht vasthouden (oedeem)
  • Vaak plassen
  • Huidproblemen
  • Problemen met de menstruatie
  • Polycysteus syndroom in de eierstokken (PCO)
  • Hoge bloeddruk
  • En uiteindelijk Diabetes type 2.

Het is een hele lijst vol ongemakken. En krijg je diabetes type 2, dan komt er nog een hele waslijst aan symptomen bij.

Of het nu om insulineresistentie gaat of diabetes. De kwaliteit van jouw leven is maar al te belangrijk, toch? Je wil dus te allen tijde voorkomen in plaats van genezen. Hoe je dat doet, lees je hieronder.

Hoe voorkom of genees je insulineresistentie?

Het goede nieuw is, je hebt hier geen medicijnen voor nodig! Geen pillen en spuiten, maar iets waar je op de lange termijn veel meer aan hebt. Namelijk een gezonde levensstijl. Dat begint bij:

  • Meer bewegen
  • Gezond eten!

Dit zijn de acties waar jij vandaag mee kunt beginnen om de kans op insulineresistentie te verminderen. En dat niet alleen. Je kan hiermee ook insulineresistentie omdraaien en dus genezen (bron).

Maar gezond eten, wat is dat precies? Het betekent dat je de juiste macronutriënten eet in de juiste verhouding. Lees daar hier meer over:

Kort door de bocht gaat het erom dat je: meer vezels eet, langzame en complexe koolhydraten eet, minder tot geen verzadigde vetten eet (en sowieso niet te veel vetten) en natuurlijk genoeg eiwitten eet.

Om dit precies van alle ingrediënten te weten is best een werk. Om dit vervolgens toe te passen op al je favoriete gerechten maakt het nóg moeilijker. En dat maakt het niet motiverender om vandaag nog gezonder te gaan eten.

Precies om deze reden heeft MA met het Diabetes Herstel Plan al het uitstippelwerk voor je gedaan. Lees snel verder voor meer gratis tips om diabetes te voorkomen.

Voorkom dat je diabetes krijgt!

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen en ik denk dat jij het met me eens bent, dat voorkomen beter is dan genezen. Pak insulineresistentie direct aan en voorkom de kans op diabetes type 2. Start vandaag nog met het toepassen van deze tips:

1. Medicijnen werken in veel gevallen niet

Bij 93% van de mensen hebben diabetes medicijnen geen effect. Dit is geen cijfer dat ik uit mijn duim zuig, maar gebaseerd op de NNT voor Diabetes medicijnen. Mensen die deze medicatie slikken hebben dus kans op bijwerkingen van de medicijnen, ze behouden hun klachten én blijven kans maken op complicaties…. Het belangrijkste is dus om de oorzaak aan te pakken en zo snel mogelijk je levensstijl te veranderen.

2. Neem het heft in eigen handen

De dokter doet wat hij kan, maar er is geen tijd om alle patiënten optimaal te behandelen. Jijzelf kan wel veel aan jouw gezondheid doen. Zelf gaan werken aan de belangrijke levensfactoren voor een gezondere levensstijl is iets waar je invloed op hebt.

3. Streef naar een gezond BMI

Overgewicht of obesitas verhoogt simpelweg de kans op diabetes type 2. Een gezond streefgewicht hebben is dan ook een moeiteloze stap naar een gezonder leven. In deze post bereken je eenvoudig je eigen BMI.

4. Gezond eten

We zijn wat we eten. En eten we teveel slechte dingen, dan gaan we dat terug zien in onze gezondheid. Gezond eten is dan ook een goede stap naar het verbeteren van jouw gezondheid. Met het Diabetes Herstel Plan maak je werken aan je gezondheid een stuk makkelijker!

Hier hebben we alle 27 tips om diabetes type 2 te voorkomen op een rij gezet, zodat je vandaag nog verandering kan maken!

Hulp nodig?

Weet jij dat je niet genoeg hebt aan een paar tips, maar wil je:

  • Alles zo makkelijk mogelijk voor je gemaakt hebben?
  • Elke dag precies weten wat je moet eten?
  • Alle recepten voor je uitgewerkt hebben?
  • Kant- en klare boodschappenlijsten?
  • Alle informatie duidelijk op een rij?
  • En zekerheid dat jij maximaal effect hebt op jouw gezondheid?

Kijk dan hier naar het Diabetes Herstel Plan, met genoeg recepten voor:

  • Ontbijt
  • Lunch
  • Diner
  • En snacks,
  • Maar ook weekmenu’s
  • Boodschappenlijsten
  • En alle extra informatie die jij nodig hebt

Dit is het meest complete, uitgebreide pakket om diabetes type 2 te voorkomen of om te draaien!

Zo is het super makkelijk om vandaag nog een stap te zetten naar een gezondere levensstijl. Wil jij meer weten over hoe jij gemakkelijk, gezonder en lekker kunt eten? Bekijk dan hier het Diabetes Herstel Plan.

Beoordeel dit artikel!

Slecht artikel Super artikel
Niels Bosman

Grondlegger van de Makkelijk Afvallen methode. Mijn grootste passie is om een zo gezond en gelukkig mogelijk leven te leiden en ook anderen hiertoe te inspireren. Ik ben erg trots op ons platform en hoeveel mensen we we dagelijks inspireren met onze programma's.

Compleet stappenplan tegen diabetes
diabetes herstel plan

Geef een antwoord