Diabetes omkeren? Suikerziekte kan je voorkomen en genezen is mogelijk met deze 27 tips!

  1. Leestijd 16 min
  2. 17 01 2022
Deel dit bericht
Diabetes omkeren, 27 tips om suikerziekte te voorkomen en genezen

Diabetes type 2 is een groot probleem in Nederland (1,2 miljoen patiënten) en daar komen elke week 1000 mensen bij. Gelukkig is het een probleem waar je zelf veel aan kunt doen, door gezonder te leven kun je namelijk diabetes voorkomen, of zelfs omkeren!

Dus heb jij diabetes type 2, of zit je in het voorstadium van suikerziekte? Wij gaan jou helpen! Scrol snel verder naar de diabetes omkeren methode en onze 27 tips.

Kan je diabetes omdraaien? 

Ja! Je kan meer dan je denkt. Het is niet makkelijk, want je gooit het wiel volledig om en gaat je gehele levensstijl aanpassen. 

Is dat echt nodig? Ja! Je wil namelijk niet tijdelijk minderen of stoppen met medicatie, maar het liefst voor de rest van je leven, toch? Lees hieronder de allereerste tip, het tipje van de sluier.

1. Medicijnen werken in veel gevallen niet

Bij maar 7% van de mensen werkt Diabetes medicatie! Gebruik je deze medicatie? Dan blijf je dus klachten hebben, kans maken op complicaties en kan je last krijgen van de bijwerkingen van deze medicijnen. 

Diabetes medicijnen zijn er dus niet op gericht om jou te genezen. Het bestrijdt de symptomen van diabetes, zoals insulineresistentie, maar het is niet de weg uit de vicieuze cirkel genaamd diabetes type 2.

Ze zeggen beter voorkomen dan genezen. Wij vinden beide super belangrijk! Daarom ontwikkelde MA een speciale methode. Hoe dat werkt? Lees snel verder.

Diabetes omkeren methode

Ongezond eten en te weinig beweging zijn de grootste oorzaken van diabetes type 2. In plaats van diabetes medicatie, als metformine, kun je dus beter gezonde voeding en je levensstijl als medicijn zien. 

Niet alleen de symptomen bestrijden, maar ook de oorzaak. Dat is dé manier om jouw lichaam te genezen. Maar hoe doe je dat? Ik help je de eerste stappen te zetten door alle gratis tips tegen diabetes te delen. Scrol snel verder voor tip 2.

Diabetes genezen door levensstijl

Genezen door levensstijl

Geen vage klachten en vervelende complicaties meer, maar een gezond leven vrij van ongemakken. De sleutel tot succes, en die wil je, is je levensstijl aanpassen. Deze top tips gaan jou daarbij helpen:

2. Neem het heft in eigen handen bij diabetes omkeren

Vertrouw er niet op dat dokters je beter gaan maken en jij niets hoeft te doen. Aan jouw gezondheid kun je veel doen, en dat begint met een gezondere levensstijl. Er zijn een aantal belangrijke levensstijl factoren waar jij gemakkelijk invloed op kunt hebben, lees snel verder.

3. Volg het Diabetes Herstel Plan

4. Streef naar een gezond BMI

Overgewicht en obesitas dragen bij aan jouw kans op diabetes en complicaties bij diabetes. Er stapsgewijs naartoe werken om jouw streefgewicht te bereiken is dan ook enorm belangrijk om gezonder te worden. In deze post kan je eenvoudig je eigen BMI berekenen.

5. Stop met roken

Roken vergroot de kans op diabetes en complicaties bij diabetes. We weten het eigenlijk allang: roken maakt je er niet gezonder op. Dus kies voor een nieuwe, gezonde levensstijl. Daar past roken niet langer in.

Gebruik je nog geen medicatie, maar heb je wel last van vage klachten? Lees dan eerst deze post over diabetes type 2 herkennen. 

6. Beweeg voldoende

Stilstand is achteruitgang. Je lichaam is gemaakt om te bewegen. Het is dan ook super gezond om lekker in beweging te blijven. Dit betekent niet dat je elke dag jezelf hoeft uit te putten in een sportschool. Begin bij het begin en zet doelen. 10.000 stappen per dag bijvoorbeeld. En vervolgens driemaal per week deze vier medium intensieve oefeningen voor thuis. 

7. Blijf actie ondernemen, maar gun jezelf de tijd

Het werkt het beste als je vandaag nog start met actie ondernemen en vandaag nog zegt: ik ga 1 ding doen om mijn levensstijl te verbeteren! En dat blijft doen. Veel mensen beginnen heel ambitieus aan een nieuwe levensstijl en stoppen na een paar weken of maanden. Ze houden het niet vol, omdat ze de lat te hoog leggen voor zichzelf. Blijf stappen maken, maar geef jezelf de tijd om te wennen aan de volgende stap.

8. Plan je maaltijden en boodschappen

Voorbereiding is het halve werk. Plan je maaltijden en koop boodschappen ruim van tevoren. Want daar ga ik zelf meestal de fout in… Je kent het wel, het is etenstijd en ik moet nog boodschappen doen. Dan eindig ik vaak op thuisbezorgd.nl of in de pizzeria om de hoek. 

Vind je het teveel werk om alles vooruit te moeten plannen, maak gebruik van onze weekmenu’s en boodschappenlijsten. 

9. Bouw je medicijngebruik (veilig) af

Diabetes medicatie verhelpen niet de oorzaak van de ziekte, maar bestrijden de symptomen van diabetes. Het is dus belangrijk om zo snel mogelijk de oorzaak te genezen, zodat je kunt stoppen met medicijngebruik. Maar doe dit wel veilig! Werk eerst aan je levensstijl en stop niet van de een op de andere dag met medicijnen. Houd goed je bloedwaardes bij en overleg met je arts. 

10. Geef niet op als je een keer hebt gefaald

Soms lukt het niet om je doel te halen. Misschien heb je toch weer een sigaret gerookt of niet je dagelijkse stappen gemaakt. Soms falen we. Ik ook. Maar dat is geen reden om op te geven. Je laat karakter zien als doorzetter. Als de ene dag niet lukt, dan de volgende dag weer wel. Vooruitgang maak je door door te blijven gaan, ook als het een keer niet is gelukt.

Diabetes omkeren voeding

Diabetes omkeren met voeding 

Sta jij altijd stil bij wat je eet of eet je gewoon waar je zin in hebt? Nu je diabetes type 2 hebt of in het voorstadium zit, kan dat laatste plotseling niet meer. Eten heeft een grote impact op je bloedsuikerspiegel. Zo veel dat je soms niet meer weet wat je nu wel en niet mag eten. 

Wij willen dat ook jij gewoon lekker en gezond kan eten. Om deze reden heb ik voor jou de Diabetes Eten Lijst gemaakt. Lees hier precies waar je met een grote boog omheen moet lopen en vooral wat je allemaal wél mag bij suikerziekte.  

De diabetes omkeren methode is niet compleet zonder onderstaande eet tips. Lees snel verder. 

11. Gezond eten

Koolhydraatarm eten helpt om suikerwaardes onder controle te krijgen. Heel veel mensen gebruiken daardoor minder medicatie of uiteindelijk zelfs helemaal geen meer. Simpelweg door gezonder te eten. 

Eigenlijk weet iedereen het, gezond eten is hét medicijn tegen een ongezonde levensstijl. Wat niet iedereen weet, is hoe je dat doet. Met het Diabetes Herstel Plan maak je dat een stuk makkelijker!

12. Leer elke dag over gezonde voeding

Hoe meer je bezig bent met gezond eten, hoe makkelijker je een gezonde levensstijl krijgt. Maak dagelijks kleine stapjes voorwaarts en boek vooruitgang naar jouw ideale gezondheid. 

13. Stop met frisdrank en andere gezoete drankjes

Wist je dat je op deze manier een hoop calorieën naar binnen slurpt? Deze drankjes bevatten veel slechte, snelle en overbodige suikers zonder vezels. Jouw lichaam moet dit meteen verbranden of zet het om in vet. 

Vervang daarom steeds vaker een gezoet drankje door water, thee of koffie zonder suiker en je zal snel verschil merken.

14. Eet de juiste koolhydraten

Goede suikers?! Jawel, die bestaan ook. Havermout, quinoa, zoete aardappel en rood fruit zijn voorbeelden van voeding met langzame gezonde koolhydraten. Hierdoor blijft jouw bloedsuikerspiegel stabiel, voorkom je energie dips en daarmee ook je trek in suikers. 

Wil jij elke dag gebalanceerd eten, zonder elke dag je hoofd te breken over wat je nu weer moet klaarmaken? Maak dan gebruik van de makkelijke recepten, weekmenu’s en boodschappenlijstjes uit het Diabetes Herstel Plan.

15. Eet koolhydraatarme snacks

Gezond snacken is belangrijk, het zorgt er namelijk voor dat je vol blijft en je bloedsuiker oké blijft. Want als je met honger rondloopt wordt de verleiding groter voor een stukje taart, een blikje frisdrank of een mars uit de automaat… Dan ben je een stuk verder van huis. 

16. Eet vezels

Vezels zorgen ervoor dat suikers langzaam en geleidelijk door jouw lichaam worden opgenomen. Zo heb je niet alleen minder suikerpieken, maar ook langer energie. Daarnaast zorgen vezels goed voor je darmflora. Wil je weten hoe je met gemak meer vezels binnenkrijgt? Lees het in deze post

17. Eet vaker, niet meer

Door verspreid over de dag kleine maaltijden te eten, geef je jouw lichaam de tijd om het eten te verbranden. Zo voorkom je schommelingen in je bloedsuikerspiegel en verminder je de kans op ongezond snacken. Dat laatste stimuleert ook meteen jouw afvalproces. Klinkt gek, maar door meer te eten, kan je dus beter afvallen.

18. Kies een koolhydraatarm dieet dat bij jou past

Wat bij de een werkt, werkt bij de ander niet of minder. Kies vooral een koolhydraatarm dieet dat bij jou past. Experimenteer gerust om erachter te komen wat voor jou goed voelt. Raadpleeg je (huis)arts of diëtist als je er niet uitkomt. Of plaats een reactie hieronder. 

19. Neem de tijd voor je eten, kauw goed (er is geen brand toch?)

20. Extra portie groente mag altijd

Groene groentes zijn laag in calorieën, hoog in vezels en bevatten veel vitamines en mineralen. Vraag in een restaurant om een extra portie groente in plaats van rijst of aardappelen. Dit kan ook in de kantine op je werk. Zo ben je altijd voldaan en nog gezond ook! 

Koolhydraatarme alcoholische dranken

21. Vermijd alcohol

Alcohol is niet goed voor je gezondheid en kan de kans op diabetes type 2 vergroten. Ik raad je aan om maximaal 1 glas alcohol per dag te drinken als je serieus bent om diabetes tegen te gaan. 

Een glaasje wijn bij een goed boek? Een flesje bier bij het kijken van de Formule 1 race? Jezelf alles ontzeggen is niet nodig. Cheers to that! 

Houd wel je bloedsuiker goed in de gaten, want alcohol kan je bloedsuiker na enkele uren opeens sterk verlagen (als je in de avond drinkt, gebeurt dit dus in de nacht als je slaapt). 

Drink liever geen alcohol terwijl je eet. Als je alcohol drinkt, gaat je lichaam er alles aan doen om dit af te breken. Hierdoor krijgt de alcohol voorrang bij de vertering en sla je eerder vet op uit het eten. 

22. Drink water met citroen- of limoensap op nuchtere maag

Doe dit als je wakker wordt. Een simpele handeling die jouw helpt bij ontgiften. Ook bevordert je op deze manier je spijsvertering en daardoor je proces van afvallen. 

23. Zorg voor een gebalanceerd voedingspatroon bij diabetes omkeren

Simpelweg minder calorieën eten om af te vallen is niet gezond! Het is belangrijk om gebalanceerd te eten. Een voedingspatroon dat bestaat uit de juiste macro- en micronutriënten. Hulp nodig? Volg onze weekmenu’s voor 50 dagen en verlies tot wel 2 kilo per week zonder hongergevoel.

24. Pas op met teveel VET

Te veel vet eten kan zorgen voor insulineresistentie. Vooral verzadigde vetten uit bewerkte voeding als vlees, snacks en kant- en klaar maaltijden, zorgen ervoor dat je lichaam geen suiker meer op kan nemen. Het gevolg, je bloedsuikerspiegel stijgt als een speer. 

25. Honger jezelf nooit uit!

Begin jij je dag met een crackertje en een likje 20+ smeerkaas? Stop hiermee. Te snel afvallen raad ik echt af, want in de praktijk houdt niemand een crash dieet vol. Bovendien is mijn ervaring dat je hierna nog zwaarder wordt dan voorheen.

26. Kijk op etiketten

Kijk altijd op het etiket van het product dat je aanschaft. Vermijd producten met veel E-nummers, toegevoegde suikers, verzadigde vetten en zout. Hoe meer rare ingrediënten je ziet, hoe meer kans dat er rotzooi in zit. 

Ik snap dat het heel moeilijk is om te beoordelen of iets gezond is of niet. Om het risico te beperken kun je onze weekmenu’s aanschaffen, daarbij krijg je als gratis bonus boodschappenlijsten voor 7 weken. Dan vertel ik je precies wat je moet kopen en hoef jij je geen zorgen te maken.

Etiketten lezen

27. Maak het jezelf niet te moeilijk

Het volgen van een (koolhydraatarm) dieet wordt nog veel te vaak als iets tijdelijks gezien. Dit gaat vaak een tijdje goed en je valt heerlijk af. Maar als je weer een paar kilo bent afgeslankt… dan mag dat koekje bij de koffie wel weer, toch? Of dat toetje na het eten… 

Voor je het weet vliegen de kilo’s er weer aan en kun je weer gaan lijnen… Om dit te voorkomen moet je ervoor zorgen dat je door het volgen van simpele en lekkere recepten zo gezond mogelijk eet. En je weet, af en toe zondigen mag best hoor. Want niemand kan altijd alleen maar gezond eten 🙂

Wat te doen tegen diabetes?

Je weet nu dat medicatie jou letterlijk leert leven met diabetes type 2. Het maakt jou dus niet beter. En beter worden is juist wat je wél wil, toch? 

Daarom allereerst mijn complimenten! Het is zo fijn dat je hier bent en dus veel geeft om jouw gezondheid. Je zit op de goede weg, je wil je levensstijl aanpassen en diabetes omkeren. Maar hoe nu verder? 

Stop met symptomen bestrijden en pak de oorzaak bij de lurven! 

Met de juiste levensstijl, de juiste verhouding macronutriënten en genoeg vitamines en mineralen, zien we vaak dat mensen (al snel) minder insuline hoeven te spuiten of diabetes medicijnen hoeven te slikken. 

Wil jij dat ook, maar wil je niet elke dag hoeven nadenken over hoe en wat je nou moet doen? En wil je daarnaast niet alleen gezond, maar ook lekker eten? Het Diabetes Herstel Plan heeft alles om jouw leven om te keren. 

Begin jouw herstel vandaag nog!

Beoordeel dit artikel!

Slecht artikel Super artikel
Kim Findhammer

Vanuit mijn visie als diëtist schrijf ik de artikelen en stukjes bij de recepten. Mijn uitgangspunt is zoveel mogelijk mensen motiveren en helpen een gezond en gelukkig leven te leiden. Ik wil dat mensen zich begrepen voelen en weten dat zij bij MA terecht kunnen.

Compleet stappenplan tegen diabetes
diabetes herstel plan

Geef een antwoord