Gezond eten | Samengevat in 7 simpele regels

Zie je door de bomen het bos niet meer? Baan je een weg door de supermarkt-jungle met deze checklist. Zo kom je gegarandeerd met de goede boodschappen thuis.

  1. Leestijd 13 min
  2. 17 07 2020
Deel dit bericht
gezond eten

Weet je het soms even niet meer? Je bent niet de enige. Onze omgeving verwacht dat we elke dag de beste versie van onszelf zijn. Daarom doe je je best om er goed uit te zien, fit te zijn en te blijven. Gezond eten lijkt het pad wat je moet volgen, maar zodra je de supermarkt betreedt wijzen 1.000 producten een andere kant op.
Hoe baan je je een weg?

Zou het niet heerlijk zijn om intuïtief te weten wat je zou moeten kopen? Net zoals een aapje, die vraagt zich ook niet af welke dingen hij mee moet nemen uit de voedseljungle. Dit gevoel zijn wij misschien een beetje kwijt.

Goede voeding is (niet) moeilijk

Ik ben ervan overtuigd dat we met de juiste kennis en een beetje oefenen dit gevoel weer terug kunnen krijgen. Daarom is ons doel om jou de waarheid over goede voeding mee te geven. Op deze manier kan je (nu of na het volgen van ons programma) zelf de juiste keuzes maken in de supermarkt. Met de juiste kennis is het kiezen van goede voeding dus helemaal niet moeilijk.

Wat is gezond eten uitgelegd in 7 vuistregels

Als ik één vraag vaak gesteld krijg dan is het wel deze;.

Wat is gezond eten?

Gezond eten is een combinatie van de juiste verhouding voedingsstoffen en een goede bereiding. Eiwitten, vetten, koolhydraten, vitamines, mineralen en vezels zorgen ervoor dat je energie hebt. Je lichaam kan hierdoor functioneren en gezond blijven. Een goede bereiding en gezonde keuzes houden gifstoffen buiten het lichaam.
Gezond eten verkleint de kans op ziektes, zoals diabetes, kanker, hart- en vaatziekten.

Op deze site hebben we ruim 700 pagina’s volgeschreven. Goede adviezen, tips en recepten. Maar dat is nogal een studie -en veel om te onthouden. Niet te doen. Jij wilt gewoon een kompas, een duidelijke richting. Die geven we je hier.

Volg deze 7 vuistregels wanneer je jouw wekelijkse boodschappen doet en in beloof je; op de lange termijn ga je je beter voelen. Je zal meer energie ervaren. Waarschijnlijk gewicht verliezen en gezonder worden.

✔ Kies voor zoveel mogelijk onbewerkt voedsel

Gezond eten begint met pure en natuurlijke producten. Je kan dit aanvullen met of producten die  minimaal bewerkt zijn. Voedselbewerking komt voor in verschillende gradaties. Een pak linzen is natuurlijk ook bewerkt; de linzen zijn gedroogd en verpakt, maar gelden nog wel als ´whole foods´.

De processen die de voedselindustrie gebruikt om eten te verwerken tot een product dat makkelijker te bereiden is, sterker van smaak is of aantrekkelijker oogt, maken je eten er meestal niet gezonder op. Voedingsstoffen die van nature in de voeding voorkwamen gaan verloren, en minder goede of zelfs schadelijke stoffen worden er (al dan niet bewust) aan toe gevoegd.

✔ Gezond eten is kleurrijk en biologisch

Echt goede voeding, vooral groente en fruit is van biologische afkomst. Bestrijdingsmiddelen zijn gewoonweg giftig. Toxische stoffen blokkeren afvallen en zijn onder andere de oorzaak van veel chronische ziektes.

Waarom is gezond eten kleurrijk? Elke kleur in een plant heeft zijn eigen functie. Zowel voor de plant in de natuur, maar ook voor ons lichaam. Door kleurrijk te eten krijg je veel verschillende micro nutriënten binnen. Eet dus een zo ruim mogelijk palet aan kleuren (groente, fruit en peulvruchten).

✔ Eet elke dag een groene (blad)groente;

Maar als je 1 kleur de voorkeur mag geven, ga dan voor groen. De stelregel is ‘Hoe groener de kleur, des te gezonder.’ Groene groente is vooral rijk aan vezels en bevatten veel mineralen zoals ijzer.

Leg ook wat zakken diepvries spinazie, snijbiet en andere diepvries groente van bladgroen in je vriesvak. Er zijn wat vitamines verloren door het diepvriezen, maar ze zijn nog steeds heel waardevol en gezonder dan blikgroente. En broccoli, hoewel geen bladgroente, mag je hier ook zeker aan toevoegen.

✔ Minimaliseer producten van dierlijke afkomst

Je hoeft niet vegetarisch of veganistisch te eten om gezond te zijn. Feit is wel dat vlees, vis, ei en zuivel steeds vaker worden aangewezen als veroorzaker van hart- en vaat ziekten en ontstekingen.

Plantaardige eiwitten zijn gezonder. Je moet er alleen wel iets meer van eten, omdat ze minder goed worden benut door je lichaam. In de lijst van goede voeding staan daarom producten als peulvruchten, tofuh/tempeh, plantaardige zuivel en noten.

O ja, ga niet helemaal los op de soja producten, maar wissel af met melkalternatieven op basis van kokos, rijst, amandel of haver en kies voor de ongezoete versie.

✔ Koolhydraten? Ga altijd voor volkoren.

Koolhydraten zijn een belangrijke bron van energie. Maar we eten er veel te veel van. Laat in elk geval de lege koolhydraten staan. Dat zijn witte pasta, witte rijst, koek, frisdrank etc. Wat is wel gezond om te eten? Vezelrijke producten.

Voor een gebalanceerd dieet zorg je ervoor dat je voldoende vezels binnen krijgt. Train jezelf om op de verpakkingen de hoeveelheid vezels af te lezen. Je hebt minimaal 30 gram vezels per dag nodig voor gezonde darmen.

Daag jezelf uit om elke boodschappenronde een andere vezelrijke (pseudo) graan mee te nemen en vergeet de peulvruchten niet. Dit zijn de koolhydraten die je wel wilt: quinoa, bulgur, linzen, spelt of boekweit bijvoorbeeld.

✔ Zorg altijd dat je bronnen van Omega 3 vetzuren in huis hebt.

Wij staan helemaal achter het advies om elke week één stukje vette vis te eten. Eet je vervolgens elke dag een lepel lijnzaad en/of chiazaad, dan zit al op je dagelijkse aanbevolen hoeveelheid. Als je een volledig plantaardig dieet volgt, zorg dan voor algen- of krillolie om aan je omega 3 te komen.

Omega 3 vetzuren helpen je ontstekingen te remmen. Omega 6 is ook belangrijk maar daarvan krijg je sowieso al genoeg binnen. Teveel omega 6 ten opzichte van omega 3 zorgt juist voor méér ontstekingen. Focus dus op weinig omega 6 en veel omega 3.

✔ Ga voor de beste olie

Gezond eten en een goede bereiding gaan natuurlijk hand in hand. Wij raden daarom aan dat je altijd de juiste olie in huis hebt voor verschillende toepassingen in de keuken. Bijvoorbeeld: zonnebloemolie voor frituren, olijfolie of kokosolie voor bakken en lijnzaadolie voor salades.

Kies in de supermarkt voor olie die verkocht wordt in een glazen fles met een donkere kleur. De natuurlijke voedingsstoffen blijven namelijk het meest intact achter donker glas.

Om te onthouden

Gefeliciteerd, je hebt nu in één oogopslag de belangrijkste lessen geleerd van onze website. Met dit kompas in je had sturen we je met een gerust hart de supermarkt jungle in. Nu wij de meest gestelde vraag ter wereld beantwoord hebben, wil ik jou ook graag iets vragen. Ik wil je uitdagen.

De volgende keer dat jij je boodschappen doet, zou je je dan willen laten leiden door dit kompas? Of je nu een lijstje maakt, of meer van het freewheelen bent, check gewoon steeds even of je nog op koerst bent aan de hand van deze post. Helpt het je de juiste keuzes te maken en kom je met een aangenaam gevulde wagen weer naar buiten? Laat van je horen in de comments!

Ik wens je alvast eet smakelijk en vooral lekker en gezond eten!

Niels Bosman

Grondlegger van de Makkelijk Afvallen methode. Mijn grootste passie is om een zo gezond en gelukkig leven te leiden en ook anderen hiertoe te inspireren. Ik ben erg trots op ons platform en hoeveel mensen we we dagelijks inspireren met onze programma's.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *