Bloemkool

  1. Leestijd 10 min
  2. 19 08 2020
Deel dit bericht
Bloemkool is een gezonde groente en past perfect in een koolhydraatarm dieet.

Bloemkool is een ronde witte koolsoort die groeit als een bol van bloemkoppen op een steeltje. Deze groente is familie van de spruit, broccoli en natuurlijk de witte- en rode kool. De milde smaakt maakt deze groente erg divers en populair. Ook is de bloemkool beter verteerbaar dan andere koolsoorten. Bloemkool is niet voor niets één van de meest gekochte groente in Nederland.

Van oudsher wordt de bloemkool gekookt, in een triootje van aardappel, vlees en groente. Tegenwoordig belandt hij op de grill, rauw in de salade of fijn geschrapt als vervanging van couscous. In dit artikel lees je vooral waarom deze mooie groente zo gezond is én jou helpt bij het afvallen.

  1. Waarom is bloemkool gezond?
  2. Feitjes en kennis
  3. Voedingswaarde
  4. Vers uit Nederland verkrijgbaar
  5. Koolhydraatarme recepten met bloemkool

Wat

Bloemkool, kool, kool roosjes. Familie van de Brassicaceae, kruisbloemfamilie (Net als spruiten, broccoli, kool).
Het hart van de kool bestaat uit eetbare bloemkoppen. Deze komen in witte, paarse en groene varianten.

Kopen

Een verse kool heeft stevige frisse bladeren, die stevig aan de kool vast zitten. Het hart zelf heeft een egale kleur.
Een kleine donkere verkleuring is niet erg. Let wel op; stoten kan snel leiden tot beurse en rotte plekken.

Wanneer

Bloemkool van Nederlandse bodem is van juni t/m oktober verkrijgbaar.

In de koelkast blijft hij maximaal een week goed. Na 3 minuten blancheren kan je hem een jaar lang in de vriezer bewaren.


Waarom is bloemkool gezond?

In Nederland staat bloemkool in de top 10 van meest populaire groente. Bij Makkelijk Afvallen staat hij zelfs in de top 3! Hier lees je waarom wij zo’n fan zijn van dit witte kooltje.

Sulforafaan tegen kanker. Sulforafaan is een sterke antioxidant. Deze stof kom vrij wanneer door kauwen de cellen van bepaalde groente worden gebroken.
Het beschermt je huid tegen ultraviolet licht en kanker. Ook gaat het ontstekingen en cel-beschadiging tegen, waardoor het een kankerremmende werking heeft. Uit onderzoek is gebleken dat deze stof ook een remmend effect heeft op tumoren in de borst, lever en long. Bijna alle groente uit de kruisbloemfamilie bevatten sulforafaan.

Gaat ontstekingen te lijf. Interne ontstekingen zijn de hoofdoorzaak van veel chronische ziekten. De antioxidanten in bloemkool, zoals kaempherol, hebben een ontstekingsremmende werking. De aanwezige vitamine C help ook hierbij.

Sterke botten. Nu zal je niet snel een vitamine K tekort oplopen, maar bloemkool is een goede bron van deze vitamine. Deze draagt actief bij aan gezonde en sterke botten.

Detoxgroente. Leden van de kruisbloem familie zijn rijk aan zwavelhoudende glucosinolaten. Deze planteigen pesticide heeft voor mensen een ontgiftende werking en helpt het lichaam met het opnemen van nutriënten.

Boost je brein. Bloemkool bevat choline. In 1998 is bepaald dat choline een essentiële voedingsstof is. Ons lichaam maakt dit zelf aan, maar niet voldoende. Je hebt ongeveer 425 mg per dag nodig en veel mensen komen hier niet aan. Met een gebalanceerd dieet zorg je dat je voldoende hiervan binnen krijgt. Deze stof beïnvloedt de gezondheid en werking van je  lever, hersenen (en hersenontwikkeling), het zenuwstelsel en de spijsvertering.

Bloemkoolbladeren zijn ook supergezond

Bloemkoolbladeren zijn rijk aan calcium en een bron van vezels

Een bloemkoolplant is enorm. Wie bloemkool heeft zien groeien op het land of in de moestuin, weet dat het eetbare hart het middelpunt is van een flinke kool. Er omheen zit een groots boeket aan groene bladeren. Heb je de kans, neem deze ook mee naar huis. Want het blad van de kool is supergezond.

Wat dacht je bijvoorbeeld van 600mg calcium per 100 gram? Voor mensen die geen melk drinken, is het een perfect bron van calcium. In India wordt het blad aangemerkt als superfood en een perfecte aanvulling op een veganistisch dieet.

Verder bevat het blad dezelfde voedingsstoffen als het hart, maar in grotere hoeveelheid. En, omdat het een bladgroente betreft, is het ook nóg rijker aan vezels.

De bladen van de kool zijn knapperig en hebben een milde smaak. Ze zijn bijvoorbeeld erg geschikt als bijgerecht. Kort wokken in de boter en besprenkelen met gegrilde sesamzaadjes of bakken in de knoflook en blussen met soyasaus. Van de stevige bladeren maak je bijvoorbeeld een groene soep maken. Jammie!

Afvallen met bloemkool

Bloemkool past perfect in een dieet voor mensen die kilo’s kwijt willen. De groente bevat weinig calorieën, geen suiker en is laag in koolhydraten (2,9 per 100 gram). Hierdoor kan je er lekker veel van eten.

Hier staat tegenover dat bloemkool veel verschillende micro nutriënten bevat en redelijk wat vezels. Deze vezels zorgen ervoor dat je aangenaam vol zit. Door een langzame vertering houd je dit gevoel vast en heb je later minder de neiging tot snaaien. Daarom is bloemkool ons koolhydraatarme dieet een graag geziene tafelgenoot.

Bloemkool in een koolhydraatarm dieet

Bloemkool is door zijn smaak en textuur een perfecte vervanging voor bijvoorbeeld rijst, couscous en risotto. Bekijk de lekkerste recepten onder deze pagina.


Voedingswaarde bloemkool

Energie25 kcal Energie 106 kj
Koolh. 2,9 gr Vet0,2 gr
Eiwit1,9 gr Suikers 0,0 gr

Vitamines

Vit. B10,04 mgVit. A0,0 mg
Vit. B20,04 mgVit. C25 mg
Vit. B30,5 mgVit. D0 µg
Vit. B50,7 mgVit. E 0,2 mg
Vit. B6 0,132 mg Vit. K 31 µg
Vit. B11 67 µg Vezels2,2 gram

Mineralen

Natrium8 mg IJzer 0,3 mg
Kalium296 mgMagnesi.12 mg
Calcium28 mgKoper0,03 mg
Fosfor48 mgZink0,37 mg


De voedingswaarden per 100 gram.


Vers uit Nederland verkrijgbaar

Januari
Februari
Maart
April
Mei
Juni
Juli
Augustus
September
Oktober
November
December

Koolhydraatarme recepten met bloemkool

Bloemkool is een perfecte vervanging voor koolhydraatrijke producten zoals aardappels en rijst. Je maakt hiermee eenvoudig Aziatische maaltijden en Hollandse stamppotten. Koolhydraatarm met bloemkool natuurlijk.

Gebakken bloemkool uit de oven met kurkuma

Gezond bijgerecht als aardappelvervanger uit de oven. Gebakken bloemkool en kurkuma is knapperig en gezond. Weinig werk, vult goed.
Lees recept
gebakken bloemkool uit de oven als bijgerecht in plaats van aardappels

Hoe maak je bloemkoolrijst

Bloemkoolrijst kan je eenvoudig maken door een krop bloemkool fijn te raspen. Je bereidt het door het kort op te bakken in de boter. Met dit heerlijke basisrecept voor bloemkoolrijst heb je een koolhydraatarm alternatief voor rijst, couscous en risotto.
Lees recept
koolhydraatarme bloemkoolrijst

Bloemkoolrisotto met kip en champignons

Leuk diner recept. Met bloemkoolrisotto met kip zet je snel een smakelijke en koolhydraatarme maaltijd op tafel. Bovendien is bloemkool een behoorlijk gezonde groente. Room en kaas zorgen voor een aangename vulling en de smaakmakers zijn de in knoflook gebakken champignons. Wie kan dit weerstaan?
Lees recept
Bordje met bloemkool risotto en plakjes kipfilet met een sausje

Koolhydraatarme pizzabodem

Wil jij gezonde pizza eten? Maak deze koolhydraatarme pizzabodem! De bodem is gemaakt van bloemkool en een stuk gezonder dan de traditionele variant.
Lees recept
koolhydraatarme pizzabodem
Niels Bosman

Grondlegger van de Makkelijk Afvallen methode. Mijn grootste passie is om een zo gezond en gelukkig leven te leiden en ook anderen hiertoe te inspireren. Ik ben erg trots op ons platform en hoeveel mensen we we dagelijks inspireren met onze programma's.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *