Bloemkool gezond? » Makkelijk Afvallen

Bloemkool gezond?


geroosterde bloemkool

Bloemkool is een ronde witte koolsoort die groeit als een bol van bloemkoppen op een steeltje. Deze groente is familie van de spruit, broccoli en natuurlijk de witte- en rode kool. De milde smaakt maakt deze groente erg divers en populair. Ook is de bloemkool beter verteerbaar dan andere koolsoorten. Bloemkool is niet voor niets één van de meest gekochte groente in Nederland.

Van oudsher wordt de bloemkool gekookt, in een triootje van aardappel, vlees en groente. Tegenwoordig belandt hij op de grill, rauw in de salade of fijn geschrapt als vervanging van couscous. In dit artikel lees je vooral waarom deze mooie groente zo gezond is én jou helpt bij het afvallen.

  1. Waarom is bloemkool gezond?
  2. Feitjes en kennis
  3. Voedingswaarde
  4. Vers uit Nederland verkrijgbaar
  5. Koolhydraatarme recepten met bloemkool

Wat

Bloemkool, kool, kool roosjes. Familie van de Brassicaceae, kruisbloemfamilie (Net als spruiten, broccoli, kool).
Het hart van de kool bestaat uit eetbare bloemkoppen. Deze komen in witte, paarse en groene varianten.

Kopen

Een verse kool heeft stevige frisse bladeren, die stevig aan de kool vast zitten. Het hart zelf heeft een egale kleur.
Een kleine donkere verkleuring is niet erg. Let wel op; stoten kan snel leiden tot beurse en rotte plekken.

Wanneer

Bloemkool van Nederlandse bodem is van juni t/m oktober verkrijgbaar.

In de koelkast blijft hij maximaal een week goed. Na 3 minuten blancheren kan je hem een jaar lang in de vriezer bewaren.


Waarom is bloemkool gezond?

In Nederland staat bloemkool in de top 10 van meest populaire groente. Bij Makkelijk Afvallen staat hij zelfs in de top 3! Hier lees je waarom wij zo’n fan zijn van dit witte kooltje.

Sulforafaan tegen kanker. Sulforafaan is een sterke antioxidant. Deze stof kom vrij wanneer door kauwen de cellen van bepaalde groente worden gebroken.
Het beschermt je huid tegen ultraviolet licht en kanker. Ook gaat het ontstekingen en cel-beschadiging tegen, waardoor het een kankerremmende werking heeft. Uit onderzoek is gebleken dat deze stof ook een remmend effect heeft op tumoren in de borst, lever en long. Bijna alle groente uit de kruisbloemfamilie bevatten sulforafaan.

Gaat ontstekingen te lijf. Interne ontstekingen zijn de hoofdoorzaak van veel chronische ziekten. De antioxidanten in bloemkool, zoals kaempherol, hebben een ontstekingsremmende werking. De aanwezige vitamine C help ook hierbij.

Sterke botten. Nu zal je niet snel een vitamine K tekort oplopen, maar bloemkool is een goede bron van deze vitamine. Deze draagt actief bij aan gezonde en sterke botten.

Detoxgroente. Leden van de kruisbloem familie zijn rijk aan zwavelhoudende glucosinolaten. Deze planteigen pesticide heeft voor mensen een ontgiftende werking en helpt het lichaam met het opnemen van nutriënten.

Boost je brein. Bloemkool bevat choline. In 1998 is bepaald dat choline een essentiële voedingsstof is. Ons lichaam maakt dit zelf aan, maar niet voldoende. Je hebt ongeveer 425 mg per dag nodig en veel mensen komen hier niet aan. Met een gebalanceerd dieet zorg je dat je voldoende hiervan binnen krijgt. Deze stof beïnvloedt de gezondheid en werking van je  lever, hersenen (en hersenontwikkeling), het zenuwstelsel en de spijsvertering.

Bloemkoolbladeren zijn ook supergezond

Bloemkoolbladeren zijn rijk aan calcium en een bron van vezels

Een bloemkoolplant is enorm. Wie bloemkool heeft zien groeien op het land of in de moestuin, weet dat het eetbare hart het middelpunt is van een flinke kool. Er omheen zit een groots boeket aan groene bladeren. Heb je de kans, neem deze ook mee naar huis. Want het blad van de kool is supergezond.

Wat dacht je bijvoorbeeld van 600mg calcium per 100 gram? Voor mensen die geen melk drinken, is het een perfect bron van calcium. In India wordt het blad aangemerkt als superfood en een perfecte aanvulling op een veganistisch dieet.

Verder bevat het blad dezelfde voedingsstoffen als het hart, maar in grotere hoeveelheid. En, omdat het een bladgroente betreft, is het ook nóg rijker aan vezels.

De bladen van de kool zijn knapperig en hebben een milde smaak. Ze zijn bijvoorbeeld erg geschikt als bijgerecht. Kort wokken in de boter en besprenkelen met gegrilde sesamzaadjes of bakken in de knoflook en blussen met soyasaus. Van de stevige bladeren maak je bijvoorbeeld een groene soep maken. Jammie!

Afvallen met bloemkool

Bloemkool past perfect in een dieet voor mensen die kilo’s kwijt willen. De groente bevat weinig calorieën, geen suiker en is laag in koolhydraten (2,9 per 100 gram). Hierdoor kan je er lekker veel van eten.

Hier staat tegenover dat bloemkool veel verschillende micro nutriënten bevat en redelijk wat vezels. Deze vezels zorgen ervoor dat je aangenaam vol zit. Door een langzame vertering houd je dit gevoel vast en heb je later minder de neiging tot snaaien. Daarom is bloemkool ons koolhydraatarme dieet een graag geziene tafelgenoot.

In een koolhydraatarm dieet

Bloemkool is door zijn smaak en textuur een perfecte vervanging voor bijvoorbeeld rijst, couscous en risotto. Bekijk de lekkerste recepten onder deze pagina.


Voedingswaarde bloemkool

Energie25 kcal Energie106 kj
Koolh.2,9 gr Vet0,2 gr
Eiwit1,9 gr Suikers0,0 gr

Vitamines

Vit. B10,04 mgVit. A0,0 mg
Vit. B20,04 mgVit. C25 mg
Vit. B30,5 mgVit. D0 µg
Vit. B50,7 mgVit. E 0,2 mg
Vit. B6 0,132 mgVit. K 31 µg
Vit. B11 67 µgVezels2,2 gram

Mineralen

Natrium8 mg IJzer0,3 mg
Kalium296 mgMagnesi.12 mg
Calcium28 mgKoper0,03 mg
Fosfor48 mgZink0,37 mg


De voedingswaarden per 100 gram.


Vers uit Nederland verkrijgbaar


Koolhydraatarme recepten met bloemkool

Koolhydraatarme huzarensalade
koolhydraatarme huzarensalade
Recept
Geroosterde bloemkool met Parmezaanse kaas
geroosterde bloemkool
Recept

Stamppot recepten

Koolhydraatarme Andijviestamppot met spekjes
Kha stamppot andijvie met spek
Recept
Bloemkool stamppot
koolhydraatarme bloemkool stamppot
Recept

Oven recept

Bloemkool prei ovenschotel
Snelle ovenschotel met bloemkool prei en courgette
Recept
Geroosterde koolhydraatarme bloemkoolsoep
bloemkoolsoep
Recept

Bloemkoolrijst recepten

Bloemkool nasi
bloemkool nasi
Recept
Hoe maak je bloemkoolrijst
koolhydraatarme bloemkoolrijst
Recept

Wil jij afvallen? Probeer eens mijn weekmenu’s voor 50 dagen.

  • Verlies tot twee kilo per week
  • Gevarieerde en originele maaltijden
  • Boordevol vezels
  • Makkelijk aanpassen aan je gezin
  • Afvallen zonder honger lijden (je mag 6 x per dag eten
  • Niet verplicht sporten
  • Als je na 50 dgn niet bent afgevallen, je geld terug.

Activeer je vetverbranding en bereik een gezond gewicht. Bestel vandaag mijn weekmenu’s voor 50 dagen en begin morgen al!