Afvallen in de overgang met 8 lifestyle-tips

Waarom wordt afvallen een issue tijdens de overgang? Je bent hier niet alleen in. Lees hier wat veel vrouwen helpt.

  1. Leestijd 15 min
  2. 25 10 2019
Deel dit bericht
Afvallen in de overgang met tips over voeding en bewegen

Afvallen in de overgang; veel vrouwen hebben het er moeilijk mee. De overgang is een periode waarin je – zowel lichamelijk als geestelijk – op veel gebieden schommelt: met hormonen, humeur, libido en je gewicht. Het is een periode van grote verandering. Je sluit een levensfase af en je gaat een nieuwe fase in.

Hoe kan je ervoor zorgen dat je ondanks alle schommelingen goed in je vel zit en tevreden bent over je lichaam. Volg onze tips om op gewicht te blijven. En ontdek hoe je zelfs kunt afvallen in de overgang.

1. Wat gebeurt er tijdens de overgang?

De overgang is de periode rond de menopauze: je laatste menstruatie. Zij is onvermijdelijk en zorgt voor een heleboel veranderingen in je lichaam. Het kan een verwarrende en frustrerende tijd zijn.

Je neemt afscheid van je jeugd en je vruchtbaarheid en verwelkomt een wijze, rijpere vrouw. Dat is niet van de een op de andere dag zo, dat gaat in fases. Dit zijn ze:

Verschillende fases rond de menopauze

Pre-, Peri- en postmenopauze. De termen vliegen je soms om de oren. Wil je goed begrijpen wat er in je lichaam verandert? Dan is het goed om eerst naar de verschillende fases rond de menopauze te kijken.

De overgang bestaat uit 3 verschillende fases:

  • 1. Pre-menopauze (of pri-menopauze), dit is de fase voor de menopauze (gemiddeld vier jaar voor de laatste menstruatie). Tijdens deze overgangsfase kan de menstruatie intenser, onregelmatiger of juist minder intens zijn. Ook kun je al klachten zoals nachtelijk zweten en opvliegers krijgen.
  • 2. Menopauze, dit is je laatste menstruatie. Het duurt maar één dag. Je kan met zekerheid zeggen dat je de menopauze gehad hebt als je één jaar lang niet hebt gemenstrueerd.
  • 3. Postmenopauze, de periode nadat de menstruatie één jaar is uitgebleven. Deze fase duurt ongeveer 3 jaar. Je lichaam gaat in deze fase op zoek naar een nieuwe hormonale balans. Dit kan voor meer en heftigere overgangsklachten zorgen (bron).

De beste manier om beter in je vel te zitten tijdens de overgang, is je lichaam beter begrijpen, goed aanvoelen en opnieuw leren kennen. Begin hieronder met begrijpen.

GRATIS Webinar: De #1 oorzaak achter overgangsklachten

Schrijf je in voor deze webinar en ontdek krachtige kennis rondom de oorzaak en genezing van overgangsklachten.

(Het is 100% gratis en privé)

2. Overgangsklachten tijdens de menopauze

De overgang vindt heel geleidelijk plaats en gaat gepaard met veel hormonale veranderingen. En dat laat je lichaam maar al te duidelijk merken. Herken jij onderstaande klachten?

Wat zijn de belangrijkste overgangsklachten?

Er zijn wel meer dan 30 symptomen van de overgang. De bekendste overgangsklachten zijn:

  • Opvliegers en temperatuurschommelingen
  • Stemmingswisselingen
  • Slapeloosheid of juist vermoeidheid
  • Spijsvertering verandert
  • Nachtelijke zweetaanvallen
  • Droge vagina
  • Hevige rugpijn en buikpijn
  • Droge huid
  • Migraine
  • Niet kunnen afvallen in de overgang

Oke, ze zijn er. Niet leuk, maar toch wil je er het beste van maken. Lees hieronder wat je kan doen om de klachten wat meer draagbaar te maken.

Overgangsklachten bij oestrogeen tekort

Wat kan je doen tegen overgangsklachten?

De overgang is een periode die elke vrouw moet ‘doorstaan’. Probeer er daarom het beste van te maken door goed voor jezelf te zorgen. Onderstaande tips kunnen je hierbij helpen.

1.  Wat doen tegen opvliegers?

Draag vooral katoen, wol of zijde en vermijd synthetische kleding. Dit zorgt voor meer luchtigheid en is minder warm. Eet daarnaast gezond en probeer hierbij vooral te letten op voedingsmiddelen die het lage oestrogeengehalte aanvullen (een laag oestrogeengehalte is verantwoordelijk voor de meeste overgangsklachten). Denk hierbij aan noten, linzen en sojaproducten.

2. Wat doen tegen nachtelijk zweten?

Vermijd synthetische stoffen, die verergeren het zweten juist. Ga in plaats daarvan voor lakens, dekbedovertrekken en kussenhoezen van dun katoen. Kies bij voorkeur ook een goed ventilerend matras om de vochtproductie te beperken.

3. Wat doen tegen onregelmatige menstruatie?

Houd je lichaam gezond en stabiel. Dat doe je door gezond te eten – neem vooral veel ijzerrijke voedingsmiddelen – veel te bewegen en/of sporten en goed te slapen. Probeer elke dag minimaal een half uur te bewegen. Wandelen, fietsen, hardlopen… als je maar in beweging blijft!

Leestip: We schreven eerder een special over ijzer. Daarin lees je welke voedingsmiddelen ijzerrijk zijn en natuurlijk deden we ook onze beste ijzerrijke (en ijzersterke 😉 ) recepten erbij!

4. Wat doen tegen vermoeidheid?

Bouw een regelmatige nachtrust op. Ga dezelfde tijden naar bed en sta dezelfde tijden weer op. Probeer dit ook in het weekend vol te houden. Zo went je lichaam aan een vast ritme en val je makkelijker in slaap.

Zorg er ook voor dat je slaapkamer volledig ‘slaapproof’ is. Goed verduisterende gordijnen, een fijn bed en zo min mogelijk storende factoren. Zo creëer je de ideale slaapsituatie voor jezelf!

Daarnaast kun je ook supplementen slikken waar je beter van gaat slapen. Magnesium is hier een voorbeeld van. Je kunt magnesiumtabletten slikken, maar ook een magnesiumolie op de huid aanbrengen voordat je gaat slapen. Dit werkt ontspannend en zorgt ervoor dat je langer en beter slaapt. Meer weten over supplementen die echt werken tijdens de overgang? Vind ze in dit artikel.

Nog 1 laatste tip voor meer energie: eet ontgiftende voeding. Hierover later meer.

3. Waarom aankomen tijdens de overgang?

Nu vraag je je misschien af, ‘Waarom kom ik dan aan tijdens de overgang?’. Voor veel vrouwen is een verandering in hun figuur een van de eerste symptomen van de overgang. Je slaat al het vet op rondom je buik en krijgt dikkere billen. Ook op de weegschaal blijft het niet onopgemerkt. Deze fase begint zo rond je 40ste verjaardag.

Het moge duidelijk zijn, de overgang is een hormonale aangelegenheid. Deze achtbaan heeft effect op hoe je je voelt (psyche), maar ook op hoe jouw lichaam werkt. Hormonen zijn de boodschappers van je lijf die constant signalen uitwisselen tussen jouw hoofd en lichaam.

En juist die signalen veranderen.

Aankomen tijdens de premenopauze

Tijdens de overgang is er veel disbalans in je geslachtshormonen, vooral in de hormonen oestrogeen en progesteron. Aan het eind van de premenopauze neemt het oestrogeengehalte explosief toe. Er vindt oestrogeendominantie plaats, wat inhoudt dat het oestrogeengehalte erg hoog is en dat deze in disbalans is met de andere hormonen.

Dit kan leiden tot meer vetopslag. Daarnaast neemt het progesterongehalte af, waardoor de schildklier kan vertragen.

Gezwollen buik tijdens de menopauze

Weer een ander signaal leidt tot een gezwollen buik tijdens de menopauze. Geleidelijk is hij daar. Het rolletje vet, bovenop de buik. Ook al had je nooit overgewicht, bijna niemand ontkomt eraan. Hoe komt die daar?

Rond je menopauze daalt het oestrogeengehalte in je lichaam juist enorm. Dit zorg niet alleen voor de eerder genoemde typische overgangsklachten, maar ook je stofwisseling verandert én je vetverdeling.

Vooral in buikholtes en rond organen, krijg je meer visceraal vet. Heb je al last van overgewicht, dan kan dit een probleem worden. Er is een verband tussen visceraal vet en insulineresistentie, diabetes type 2, hart- en vaatziektes en andere gezondheidsproblemen.

Vet opslaan dankzij hormonen?

Ja, de disbalans in hormonen draagt dus zeker bij aan extra vet op je buik, billen en benen.

Dit wordt versterkt doordat je lichaam ook moeite krijgt met het afvoeren van gifstoffen vanaf je 40ste levensjaar. Deze gifstoffen worden opgeslagen in vetcellen (voornamelijk rondom je buik). Naast dat je hormonen dus in de weg zitten bij afvallen, doen die gifstoffen dat ook. Dat maakt de afbeelding hieronder duidelijk.

Verzuring lichaam bij vrouwen in de overgang door toxische stoffen

Vandaar de eerder genoemde tip om ontgiftende voeding te eten, je lichaam te ontgiften en daardoor overgangsklachten zoals vermoeidheid en het opslaan van vet te verminderen.

Nog meer gewichtstoename rond de overgang

Een oestrogeentekort tijdens de overgang kan ervoor zorgen dat je continu een hongerig gevoel hebt. Dat helpt je dus al helemaal niet om op gewicht te blijven.

Daar komt bij dat je stofwisseling tot wel 20% trager kan worden. Dit lijkt bijna geen eerlijke strijd meer, hoor ik je denken!

En om daar nog één schepje bovenop te doen… als je ouder wordt, neemt je spiermassa af. Spieren verbranden meer calorieën (ook in rust) dan vet. Hoe minder spier, hoe minder calorieën je verbrand en des te makkelijker je te veel calorieën binnenkrijgt en dus vet opslaat. En hiermee wordt een vicieuze cirkel in werking gezet.

Is er nog hoop? Jazeker wel! Dagelijks helpen wij vrouwen die juist in deze fase van hun leven extra goed voor hun lichaam willen zorgen. Ze willen afvallen en de risico’s van overgewicht tijdens de overgang tegen gaan. Onze 8 lifestyle tips spelen een belangrijke rol. Hieronder staan ze dan ook voor jou op een rijtje.

4. 8 gewoontes die jou helpen afvallen in de overgang

De overgang is een transitie die elke vrouw moet ondergaan. Je hebt er geen invloed op. Waar je wél invloed op hebt, is de manier waarop je in deze periode met je lichaam en je gezondheid omgaat. Daarom geef ik je onderstaande tips om op gewicht te blijven en misschien zelfs af te vallen tijdens de overgang.

De harde waarheid vanuit een goed hart: accepteer dat je in deze levensfase niet meer het lichaam hebt van een vrouw van 20 of 30. Wil je afvallen in de overgang, werk dan naar een gezond figuur en een lichaam waarin jij je comfortabel voelt. En neem de tijd hiervoor!

1. Gevarieerd blijven eten

Het is erg belangrijk om tijdens de overgang gevarieerd te eten. Het hele overzicht met voedingsmiddelen die goed zijn tijdens de overgang, vind je hier. Het leuke is, je bent op die manier automatisch aan het ontgiften. Hierdoor krijgt je lichaam een boost op alle vlakken; meer energie, makkelijker afvallen, een betere huid, enzovoort.

2. Beperk je suikerinname

Vermijd (snelle) koolhydraten en producten met veel suikers. Ga in plaats daarvan voor natuurlijke producten met veel goede vetten en eiwitten (vette vis, avocado). Hierdoor blijft je bloedsuikerspiegel op peil. Het positieve daaraan is:

  1. Het is goed voor je algehele gezondheid
  2. Je voorkomt hongeraanvallen
  3. De kans op insulineresistentie en diabetes type 2 is dan minder groot.

3. Vet lekker eten tijdens de menopauze!

Laat vetvrije producten staan en kies bewust voor gezonde vetten. Juist in de overgang schreeuwt je lichaam om goede vetten, zodat jouw lichaam beter oestrogeen en andere belangrijke hormonen kan aanmaken. Dus sla noten en zaden, avocado’s en olijven en vette vis, zoals zalm en makreel in. Zo lekker kan het leven zijn!

4. Eet superveel groente

Daarnaast is het ook belangrijk om veel groentes te blijven eten. Ik raad je aan om ongeveer 300 tot 500 gram groente per dag te nemen. Ga vooral voor groene bladgroente, zoals spinazie, boerenkool, prei, groene kool en spruitjes. Probeer eens een groene smoothies! Dit drinkt makkelijk weg en je krijgt snel veel groente (en fruit) binnen.

5. Blijf bewegen

Een fit lichaam heb je voor een groot deel zelf in de hand! Dat je misschien minder zin hebt om te bewegen en last hebt van moodswings hoeft niet te betekenen dat je benen ook niet meer werken.

Laat de auto staan, neem de trap in plaats van de lift, ga joggen met de hond. Probeer zoveel mogelijk te bewegen! Zo zorg je ervoor dat je stofwisseling beter op peil blijft en breng je je hormonen in balans. Cardio en krachttraining zijn hierbij heel goed om te doen. Dit bevordert je spiermassa en, zoals je nu inmiddels weet, verbrand je daardoor meer calorieën en gaat afvallen makkelijker.

6. Veel water drinken

Drink minimaal 2 liter water per dag. Hierdoor kun je de opvliegers verminderen, maar zorg je er ook voor dat de gifstoffen beter uit je lichaam verdwijnen.

7. Geen stress

Relax! Stress is ontzettend slecht voor je lichaam en heeft grote invloed op de disbalans in je hormonen. Laat de stemmingswisselingen, de opvliegers en wat dan ook er gewoon zijn. Je kunt er niets aan doen, dus go with the flow en wees lief voor jezelf. Lees een goed boek, neem een lekker warm bad of ga een dagje uit met vriendinnen. Je verdient het!

8. Sluit je dieet aan op je nieuwe levensfase

Als je ouder wordt, heb je minder calorieën nodig. Bovendien bestaat de kans dat je minder actief bent in vergelijking tot vroeger. Kijk kritisch naar de hoeveelheid voeding die je dagelijks nodig hebt en pas je dieet hierop aan.

Hierin ben je niet alleen! Als je wilt, zijn wij er natuurlijk om je hierbij te helpen.

5. Laatste stap; weer blij met je lijf

Uit onze enquête onder vrouwen die deelnamen aan de 28 Dagen Detox als belangrijk onderdeel van Afvallen in de Overgang blijkt dat zij veel meer energie ervaren, beter in hun vel zitten en zelfs weer afvallen. Ik ben super dankbaar dat wij deze vrouwen hebben mogen helpen bij het verminderen van klachten en afvallen tijdens de drie fases van de overgang.

Dit wens ik jouw ook toe. De overgang is een periode waar je doorheen moet. Dat wil niet zeggen dat je dit alleen moet doen. Soms kun je gewoon wel wat hulp gebruiken. Daarin willen wij jouw steunpilaar zijn. Bekijk hier hoe dat er voor jou uitziet. Je verdient het om lekker in je vel te zitten 🙂

Beoordeel dit artikel!

Slecht artikel Super artikel
Niels Bosman

Grondlegger van de Makkelijk Afvallen methode. Mijn grootste passie is om een zo gezond en gelukkig mogelijk leven te leiden en ook anderen hiertoe te inspireren. Ik ben erg trots op ons platform en hoeveel mensen we we dagelijks inspireren met onze programma's.

Ontdek welke methode bij jou past!
28 dagen detox dieet boek

1 reacties

Dit vinden andere gebruikers van dit artikel
  • Suzanne Gerretsen

    Jammer dat jullie niets over seksualiteit en afname libido schrijven

Geef een antwoord