Medicijnen en supplementen die je écht helpen tijdens de overgang

Zie je door de opvliegers het bos niet meer? ;-) Wij zetten de beste medicijnen en supplementen die werken tegen overgangsklachten voor je op een rijtje.

  1. Leestijd 11 min
  2. 18 05 2021
Deel dit bericht
Overgang medicijnen

Is het al zo ver, of bijna zover en begint je lichaam aan de overgang? Helaas brengt de overgang veel klachten met zich mee. Wij zochten uit welke supplementen en/of medicijnen je nodig hebt om deze klachten tegen te gaan.

Misschien ben je benieuwd wat je te wachten staat, of ben je al in de overgang en wil je hier meer over te weten komen. Hoe dan ook, het is goed dat je op onze pagina terecht bent gekomen.

In ons vorige artikel schreven we over welke voeding goed is tijdens de overgang, in dit artikel kijken we naar supplementen.

Je lichaam verandert tijdens de overgang en dat betekent dat je hormonen ook veranderen en uit balans kunnen raken.

Je kunt overgangsklachten ervaren zoals opvliegers, slapeloosheid en gewichtstoename. Welke supplementen kunnen je daarbij helpen? Of kun je beter medicijnen gebruiken tijdens de overgang? Wij zochten het voor je uit.


De overgang brengt veel klachten met zich mee, helaas! Nee, deze fase in je leven is geen pretje maar gelukkig zijn er veel manieren om deze klachten te verminderen zoals goede voeding en bijvoorbeeld het slikken van supplementen.

Sommige vrouwen gebruiken medicijnen in de overgang. Dit is jouw keuze en je moet doen waar jij je het beste bij voelt.

Maar wat voor overgangsklachten kun je nou eigenlijk krijgen als je in de overgang bent? Een heleboel.. we zetten de meest voorkomende overgangsklachten voor je op een rijtje:

  • Opvliegers
  • Nachtelijk zweten
  • Stemmingswisselingen 
  • Verminderd libido
  • Gewichtstoename
  • Vermoeidheid 
  • Slaapstoornissen
  • Vaginale droogheid 
  • Haaruitval
  • Prikkelbaarheid 

Supplementen in de overgang

Supplementen – ze geven je lichaam extra goede stoffen zoals vitamines en mineralen om fit te blijven. Dit is een aanvulling op je dagelijkse voeding tijdens de overgang.

Het is helemaal niet gek om te beginnen met supplementen tijdens de overgang. Er wordt van alles geschreven over tips in de overgang en misschien weet je niet waar je moet beginnen.

Met ons lijstje (dat wetenschappelijk is bewezen) kom je zo gezond en sterk mogelijk de overgang, ook wel menopauze genoemd door.

Welke supplementen raden wij aan?

  • Soja isoflavonen
  • Vitamine D
  • Magnesium Citraat
  • Salie
  • Maca (superfood)

Iedere vrouw krijgt te maken met deze periode en daarom is het zeker geen slecht idee om ook met je vriendinnen, collega’s en kennissen te praten.
Zij geven je misschien nieuwe inzichten en tips, want samen staan we sterk, #girlpower!

Naast het gebruik van onderstaande supplementen is het natuurlijk belangrijk om voldoende te bewegen en de juiste voeding te eten. 

Soja isoflavonen tegen opvliegers

Deskundigen van de Europese voedselveiligheidsraad hebben geconcludeerd dat het veilig is om supplementen met isoflavonen te slikken tijdens de overgang.

Wat blijkt? Onderzoek toont aan dat in landen waar veel sojaproducten gegeten worden, zoals in bijvoorbeeld Azië, er minder vaak overgangsverschijnselen voor komen. (bron)

Isoflavonen zitten in bijvoorbeeld sojamelk en tofu, maar kunnen dus ook geslikt worden als supplement. Deze isoflavonen hebben een effect op de gezondheid (vooral in de overgang) en helpen bijvoorbeeld tegen opvliegers. 

Deze stof bevat plantaardig oestrogeen en tijdens de overgang maakt je lichaam veel minder oestrogeen aan. Dit is dus een goede aanvulling zodat jouw hormonen in balans blijven.

Vitamine D voor sterke botten

Vitamine D is tijdens de overgang onmisbaar. Ben je in de maanden april tot oktober een kwartiertje buiten, dan krijgt jouw vitamine D gehalte een boost. In de wintermaanden zijn de dagen helaas donkerder en is er dus minder zon.

Vitamine D is nodig om je botten (en tanden) sterk te houden tijdens de overgang en gaat botontkalking tegen. Botontkalking wordt ook wel osteoporose genoemd. Hierbij neemt de hoeveelheid kalk in de botten af en kunnen de botten makkelijker breken.

Wij raden het daarom aan om dagelijks een vitamine D tablet te slikken. Het is zeker niet verkeerd om hier alvast mee te beginnen voordat de overgang begint, het is namelijk ook goed voor je spierwerking en het immuunsysteem

Magnesium Citraat tegen slapeloosheid

Zoals eerder gezegd raken je botten breekbaarder tijdens en na de overgang. Magnesium is een stof die juist helpt bij botopbouw.

Ook speelt het een grote rol in de hormoon aanmaak en kan daarom overgangsverschijnselen verminderen. Denk aan stemmingswisselingen, opvliegers maar ook slapeloosheid.

Door je hormonale schommelingen kan het namelijk zijn dat je te weinig magnesium binnenkrijgt. Je voelt je dan niet fit en je kan bijvoorbeeld last krijgen van spierkrampen. Kies wel voor magnesium citraat en niet voor magnesiumoxide, magnesium citraat wordt namelijk beter opgenomen door je lichaam. 

Salie tegen opvliegers

Salie wordt al jaren gebruikt als middel tegen allerlei klachten. Zelfs in de middeleeuwen, toen dit als een magisch kruid werd gezien dat voor veel klachten kon worden gebruikt. 

Een Zwitserse studie toonde aan dat door het dagelijks gebruik van dit kruid opvliegers en zweetaanvallen minder werden en dat salie een positief effect heeft bij geheugenproblemen, mentale vermoeidheid en depressiviteit.

Voor dit onderzoek werden vrouwen onderzocht die in de overgang waren en veel opvliegers ervaarden. Na 4 weken salie te hebben gebruikt op dagelijkse basis, waren de opvliegers met 50% vermindert en na 8 weken met maarliefst 64%.

Hoe gebruik je salie nou eigenlijk? Je kunt je eigen salie thee maken of kies voor druppels (meng deze altijd met water), er zijn ook tabletten verkrijgbaar. 

Salie werd vroeger misschien gezien als een wonder kruid, wij vinden dat dit het nog steeds is! 😉 

Maca voor een goede hormoonbalans

Maca is dan wel geen supplement, het is wel een super food. Het is een wortel afkomstig uit Peru die vaak tot poeder wordt gemalen. Maca staat er om bekend de hormonen weer in balans te brengen. Het bevat heel veel goeds, zoals voedingsvezels, vitaminen en mineralen.

Je hebt gele, rode en zwarte maca poeder. Vooral het rode maca poeder schijnt goed te werken bij vrouwen in de overgang. Het vermindert overgangsklachten zoals opvliegers en helpt je botten te versterken.

Voeg een á twee theelepeltjes per dag toe aan bijvoorbeeld een smoothie of kruidenthee. Blijf dit consistent doen om effect te zien. Hoelang het duurt voordat je effect ziet, verschilt, net zoals het gebruik van de andere supplementen per vrouw.

Zijn er ook supplementen die wij afraden?

Zilverkaars

Mocht je al meerdere websites hebben bezocht over supplementen in de overgang, dan ben je misschien zilverkaars tegengekomen.

Zilverkaars is een extract dat afkomstig is van de wortel van de cimicifuga racemosa, dit is een medicinale plant uit Noord Amerika.

Om verwarring te voorkomen willen we je meegeven dat er verschillende onderzoeken zijn geweest of dit kruid een gunstig effect heeft.

Toch heeft geen enkele studie aangewezen dat zilverkaars overgangsklachten vermindert. Mocht je dit toch willen gebruiken, raden wij aan om niet meer dan 40mg per dag in te nemen.

Gebruik zilverkaars niet langer dan 6 maanden, anders kun je hier gezondheidsklachten door krijgen.

Als supplement in de overgang raden wij zilverkaars dus af, omdat er geen wetenschappelijke bewijzen zijn dat dit daadwerkelijk een positief effect heeft op overgangsklachten.

Medicijnen tijdens de overgang

Heb je ernstige overgangsklachten? Dan kan het zijn dat medicijnen je helpen voor deze klachten.

Misschien werken supplementen en de juiste voeding niet en blijf je veel last hebben van de overgang.

Als je medicijnen tijdens de overgang wilt gaan gebruiken raden wij aan dit altijd eerst met je arts te bespreken.

Je lichaam maakt minder oestrogeen en progesteron aan tijdens de overgang, dit zijn vrouwelijke hormonen. 

Om overgangsklachten tegen de gaan kun je hormoontabletten gaan slikken waar oestrogeen en progesteron in zit. Hormoonpleisters zijn ook verkrijgbaar.

Let op, het gebruik van deze medicijnen is alleen aan te raden bij extreme overgangsklachten door de risico’s en bijwerkingen van hormoontherapie. 

Wat zijn de beste medicijnen tijdens de overgang?

Een medicijn tegen de overgang, dat zouden we allemaal wel willen. Helaas is dit er niet maar zijn er toch genoeg mogelijkheden om overgangsklachten te verminderen.

Supplementen kunnen helpen bij overgangsklachten. Heb je bijvoorbeeld erg last van opvliegers? Probeer dan salie. Heb je last van slapeloosheid? Slik dan magnesium citraat.

Ieder mens is anders en daarom is het een kwestie van proberen. Zo kom je erachter welk supplement het beste voor je werkt.

Een supplement dat wij sowieso aanraden om te gebruiken is vitamine D. Helaas is Nederland geen land waar altijd de zon schijnt en krijg je vooral tijdens de winter weinig vitamine D binnen.

Omdat je botten kwetsbaarder worden raden wij je aan om elke dag (ook in de zomer) een tablet te slikken. Met vitamine D ga je botontkalking tegen!

Wij zetten het nog een keertje voor je op een rijtje. Onderstaande punten kunnen je helpen om overgangsklachten te verminderen:

  • Supplementen: een goede aanvulling op je voeding.
  • Medicijnen: als je ernstige klachten hebt tijdens de overgang en supplementen niet helpen kun je een hormoonkuur overwegen. 
  • Voeding: gezond eten is extra belangrijk tijdens de overgang, hoe dit precies zit lees je hier.
  • Beweging: breng je hormonen in balans en ga gewichtstoename tegen.

Helpen supplementen je niet en blijf je veel last hebben van overgangsklachten? Dan kunnen medicijnen in de overgang een optie zijn. Een hormonale substitutietherapie kan je helpen je weer goed te voelen.

Naast het gebruik van supplementen en/of medicijnen is het natuurlijk belangrijk om gezond te eten met de juiste voedingsstoffen. Ons boek kan je daarbij helpen, deze vind je hier.

Beoordeel dit artikel!

Slecht artikel Super artikel
Niels Bosman

Niels Bosman is de auteur van boek ‘Koolhydraatarm 50 Dagen Programma’. Hij is de oprichter en eigenaar van Makkelijkafvallen.nl. Zijn methode, waarin koolhydraatarm eten centraal staat, heeft al meer dan 99.000 mensen met overgewicht geholpen met afvallen. Voor zijn website verzamelt hij voedzame en koolhydraatarme recepten.

Niels is een coach met een passie voor positieve energie. Hij onderzoekt hoe je eenvoudig een gezonde levensstijl kan toepassen. Daarvoor vertaalt hij wetenschappelijke kennis naar praktische tips.

Hij motiveert je bij de transformatie naar een slank, gezond en gelukkig leven.

 

Geef een reactie