Overgewicht | Intiem gesprek met Ellen Over Obesitas

Wakker liggen met vragen over overgewicht? In dit artikel lees je het antwoord op de 7 meest voorkomende vragen over de oorzaken en gevolgen van obesitas.

  1. Leestijd 21 min
  2. 12 03 2021
Deel dit bericht
Gesprek over de oorzaken en gevolgen van overgewicht

Kan ik je in vertrouwen nemen? Ellen (47) belde me vorige week. Zij is een vriendin van mij en ik weet van haar dat zij al jaren struggelt met haar gewicht. Aan de ene kant weet Ellen dat ze last heeft van overgewicht, maar aan de andere kant heeft ze hier niet zo veel problemen mee.

Met een fulltime baan en 3 opgroeiende kinderen moet je nu eenmaal accepteren dat je lichaam er niet meer zo uitziet als vroeger. En een beetje te zwaar is toch niet hetzelfde als obesitas?

Toch gaf Ellen aan dat het haar niet lekker zit. Toen ik haar vroeg wat dan het échte probleem is, was het even stil. Ze zei ze iets wat me direct raakte.

Omdat ik bang ben“, bekende ze. “Bang dat ik te zwaar ben, of te zwaar word… En dan de gevolgen van overgewicht.”

De tweestrijd die Ellen ervaart komt veel voor. Misschien is het ook wel een vraag die jou ’s nachts wakker houdt. Ben ik nu te zwaar of niet?

Ik heb haar toen geholpen door haar vragen te beantwoorden over overgewicht. In totaal had ze 7 vragen en ze vond het oké dat ik hier een blog over heb geschreven.

1. Wanneer heb ik overgewicht?

De grote vraag van Ellen was dus ‘Heb ik een gezond gewicht?’ of ‘Wanneer ben ik dan te zwaar?’ Het is toch zeker logisch dat je lichaam onderweg verandert. Ik ben het helemaal met haar eens.

We hoeven er niet als een modelletje uit te zien en het ideale plaatje echt vaak niet per se gezond. Maar waar ligt dan de grens? Daar hebben we het vandaag over.

Dus kom je bij de vraag:

Wat is overgewicht?

Je hebt overgewicht wanneer het vetgehalte in je lichaam een negatieve invloed heeft op je gezondheid. Obesitas is een ernstige vorm van overgewicht.

En dit kan je berekenen. En dat is handig voor vrouwen zoals Ellen. Want met een cijfer kún je tenminste iets.

2. Hoe kan ik overgewicht berekenen?

Overgewicht kan je berekenen met je BMI. Je berekent hoe je gewicht zich verhoudt tot je lichaamslengte. Wanneer je te veel weegt voor je lengte is er sprake van overgewicht. Op deze pagina staat de methode om je BMI te berekenen.

Je kan natuurlijk ook je vetpercentage verlagen, maar om dat te meten daar is specifieke kennis voor nodig. Het is dus eenvoudiger om te kijken naar je gewicht in verhouding tot je lengte.

De formule om overgewicht te berekenen = Gewicht (kg) / ( lengte (m) x lengte (m) ).

Overgewicht BMI

Als vrouw heb je overgewicht bij een BMI van 25 of hoger. Dit wat het geval bij Ellen; als vrouw met een lengte van 1,68m en 76kg was haar BMI 26,9.

“Moet ik nu afvallen”, vroeg Ellen? Op die vraag gaan we later in. Je leest eerst wat meer belangrijke achtergrond informatie.

De BMI waarden zijn gelijk voor volwassen mannen en vrouwen. Dat is misschien niet helemaal eerlijk. Mannen hebben vaak meer spierweefsel en vrouwen in de regel iets meer vet. Daarom kan de deze index alleen gebruiken als uitgangspunt. Daarna onderzoek je verder hoe je eigen lichaam in elkaar zit.

Kenmerken Obesitas

Voor Ellen was het belangrijk om te weten of er sprake was van overgewicht of obesitas. Wat ook wel zwaarlijvigheid genoemd wordt. Dit zijn de kenmerken van obesitas:

  • Een BMI van meer dan 30
  • Een buikomvang boven de 88 cm voor vrouwen
  • Een buikomvang boven de 102 cm voor mannen

Wanneer je BMI op 30 of meer uitkomt, dan is er sprake van obesitas. Je gezondheid is dan mogelijk in gevaar daar moet je wat aan gaan doen. In veel gevallen kan je met een gezonde leefstijl een hoop corrigeren.

Ik wil hier graag benadrukken dat je in het geval van obesitas écht in actie moet komen. Twijfel je nog? Lees dan vooral even verder bij vraag 5, de gevolgen van overgewicht.

3. Hoe zit het met overgewicht in Nederland?

Hoe zit het moet overgewicht in Nederland? We zijn toch ‘niet zo erg als die Amerikanen?’ Het antwoord zal je verbazen….

In Nederland is de helft van de volwassenen te zwaar. Iets meer dan 50% van de Nederlanders te kampen met overgewicht (2019).

Nu komt overgewicht komt vaker voor bij mannen dan bij vrouwen. Maar ernstig overgewicht zie je weer vaker aan de vrouwelijke kant van de bevolking.

Hoe komt het dat we massaal teveel wegen en wat gaan we hier aan doen?

4. Hoe ontstaat overgewicht?

‘Hoe komt het dat je te dik bent?’ Het is een vraag die we onszelf en elkaar niet durven stellen. Als je eenmaal hebt besloten om lichaam in een goede conditie krijgen is het misschien wel de belangrijkste vraag je je moet stellen.

Immers; hoe je kan je overgewicht aanpakken als je niet weet waar het vandaan komt?

Belangrijkste oorzaken van overgewicht

Overgewicht ontstaat wanneer je voor een lange periode meer energie consumeert dan dat je verbruikt. Met andere woorden, je eet of drinkt meer dan je nodig hebt. Dit wordt opgeslagen als overtollig vet en gaat op den duur leiden tot gezondheidsproblemen.

Factoren die obesitas en overwicht stimuleren

Er zijn verschillende factoren die ervoor zorgen dat je aankomt. Dit zijn de meest voorkomende aanleidingen voor overgewicht:

  • Een obese omgeving
  • Ongezonde gewoonten (aangeleerd)
  • Genetische aanleg
  • Slaap- of stressprobleem

Spelen deze factoren bij jou een rol? Dan kan je je wel voorstellen dat het moeilijk is om gewicht te verliezen, als je deze factoren niet aanpakt.

Faq

Klik en lees verder over oorzaken die bij jou mogelijk voor overgewicht zorgen:


Onze comfortabele, geconditioneerde levensstijl heeft luie consumenten van ons gemaakt en drijft ons aangenaam naar een slechte gezondheid -en zelfs vroegtijdige dood.

Dát is het lange termijn effect van een obese omgeving. De slechte gewoonten die hieruit voorkomen lijken wel de nieuwe norm te zijn, maar deze norm is wordt als dé oorzaak genoemd voor de toename van overgewicht en obesitas in de laatste decennia.  

Conclusie

Er zijn veel oorzaken voor overgewicht. Sommige heb je niet in de hand, je genetische materiaal en je omgeving zijn bijvoorbeeld wat het is. Waar je wél invloed op hebt is wat je ermee doet. En daar kan je mee aan het werk.

Ellen herkende zich sterk in de obese omgeving. Haar werk, kinderen, leeftijd en drukke leven hebben invloed op hoe haar lichaam er nu uitziet.

“Moet ik hier wat aan doen?”, vroeg zij. Dit is het advies wat ik aan Ellen heb gegeven:

“Nu ben je misschien een beetje te zwaar. En dat hoeft niet direct gevaarlijk te zijn. Maar als je nu niks verandert word je elk jaar een beetje zwaarder.

En hoe meer overgewicht je hebt, hoe lastiger het is om dit aan te pakken. Dat is het sluipende effect van de obese omgeving en slechte gewoontes. En dán komen de risico’s van overgewicht om de hoek kijken.”

5. Wat zijn de lichamelijke gevolgen van overgewicht?

Ik wil je nu meenemen naar de risico’s van die paar kilo’s te veel. Wat kan er gebeuren wanneer je overgewicht elk jaar een beetje toeneemt?

Je BMI, buikomvang en de ontwikkeling van je gewicht, kunnen erop duiden dat je nu of straks te veel weegt dan goed is voor je lichaam. En dat is niet zonder risico’s. bron

Het gevaar van overgewicht is dat je een verhoogde kans hebt op:

  • Hart- en vaatziekten (vooral bij te veel buikvet)
  • Gewrichtsklachten zoals artrose
  • Diabetes type 2
  • Diabetes leidt tot hart- en vaatziekten, nierproblemen, oogproblemen en zenuwschade.
  • Verhoogd cholesterol.
  • Hoge bloeddruk.
  • Borst-, nier en baarmoederkanker en dikkedarm- en slokdarmkanker.
  • Rugpijn (vooral bij obesitas)
  • Hevig transpireren bij inspanning (vooral bij obesitas)

De gevolgen van obesitas kunnen dodelijk zijn.

Dit is misschien even hard om te lezen, maar het is wel de waarheid. Wanneer het lichaam langdurig te zwaar is kan dit fatale gevolgen hebben. Bovenstaande klachten kunnen leiden tot vroegtijdig overlijden.

Dit is niet nodig! Jij kan, met de de juiste hulp, dit voorkomen. Daarover lees je later meer.

6. Krijg je mentale klachten van obesitas?

Niet alleen het lichaam krijgt een hoop te verduren. Overgewicht kan ook tot psychische klachten leiden. Jouw omgeving speelt hier een grote rol in. Er bestaan helaas nog een hoop vooroordelen over overgewicht.
De wetenschap toont aan dat er ‘een verband bestaat’ tussen depressie en obesitas. bron

Hoewel die niet als ‘significant’ wordt bestempeld, hoor ik dagelijks het effect van pesten, dagelijkse issues, zelfbeeld-issues en gevolgen op de werkvloer.

Vooral onder kinderen vinden er veel pesterijen plaats. Dit kan erg pijnlijk zijn en heeft een negatief effect op het zelfbeeld en zelfvertrouwen. Kinderen kunnen hierdoor onzeker worden en soms zelf depressief.

Omdat Ellen zelf ook kinderen heeft raadde ik haar met klem aan ervoor te zorgen dat haar kinderen niet in een ‘obese omgeving’ opgroeien. Het is onze verantwoordelijkheid als ouders dat onze kinderen weten wat gezond eten is dat zij goede eetgewoonten meekrijgen vanuit huis.

Dagelijkse problemen

Wanneer je zwaarlijvig bent is de kans groot dat je tegen allerlei problemen aanloopt. Je hebt het gevoel dat iedereen naar je kijkt of durft niet meer te eten in het openbaar, het vinden van leuke nieuwe kleding lukt niet meer, stoelen zijn te klein. . .

Zelfbeeld

Natuurlijk kunnen ook volwassenen met overgewicht te maken krijgen met een negatief zelfbeeld. Dit zelfbeeld speelt vaak ook een rol op de werkvloer en tijdens sollicitatiegesprekken. Dit heeft absoluut gevolgen voor iemands carrière kansen.  Uit praktijkervaringen blijkt dat overgewicht onbewust negatief meespeelt in sollicitatiegesprekken, hoe onterecht dat ook is.

De gevolgen van overgewicht en obesitas kunnen zorgen voor een negatief zelfbeeld, de emotionele ontwikkeling raakt verstoord en kan uiteindelijk leiden tot depressieve gevoelens.

Sociaal

Wanneer deze spiraal is ingezet kan zwaarlijvigheid effect hebben op het sociale welzijn van iemand. Helaas spreek ik veel mensen die niet mee kunnen, of willen doen aan bepaalde activiteiten. Het samenkomen met vrienden en familie draait vaak om eten en dat is confronterend. Ook sportieve activiteiten en zomerse buitenactiviteiten worden uit schaamte vermeden.  

Herken jij jezelf of iemand die je dierbaar is in deze situatie? Dan raad ik je aan om hulp te vragen. Wanneer iemand in een sociaal isolement raakt, thuisblijft en niet meer beweegt, dan heeft dat grote gevolgen. Lichamelijke gezondheid en mentaal welzijn helpen elkaar naar beneden, met alle gevolgen van dien.

Nu was het zo dat Ellen niet het idee had dat het in zo’n vaart zou lopen. En dat hoeft ook niet. Zeker niet wanneer je op tijd de signalen waarneemt. En in actie komt.

7. Wat je kan doen aan overgewicht?

Voordat ik je wat suggesties wil geven voor wat je kan doen aan overgewicht, wil ik je graag één ding op het hart drukken: Je staat er niet alleen voor. Je hoeft het niet alleen te doen. Never.

Sterker nog, ik raad het je af om in je eentje af te rekenen met slechte gewoontes. Simpelweg omdat het je samen beter gaat en leuker is.

De oplossing tegen overgewicht bestaat in mijn ogen uit 4 elementen:
  1. Beter eten
    Bijvoorbeeld: doe boodschappen volgens de 7 regels van gezond eten.
  2. Meer bewegen
    Bijvoorbeeld: Zet minimaal 10.000 stappen per dag, zorg voor een dagelijks een halfuurtje lichte beweging en sport 150 minuten per week.
  3. Mentale rust
    Bijvoorbeeld: kies bewust voor tijd voor jou. Mediteren, kunst, lezen, dagboek schrijven, ademhalingsoefeningen. Al deze activiteiten helpen bij een kalme geest.  
  4. Motivatie
    Bijvoorbeeld: Houd een doel voor ogen. Waar doe je het voor? Je vindt inspiratie in deze post over het volhouden van voornemens.

Kan ik nu in actie komen?

Op het moment van schrijven volgt Ellen mijn 50 dagen programma. Ze mailde me dat ze er veel plezier in heeft om volgens nieuwe recepten te koken:

Ik eet elke week wel een paar gerechten die ik nog niet kende. Het is eigenlijk supersimpel en om te maken en mijn man en kinderen eten zonder problemen mee. Het gaat niet altijd vanzelf, maar ik houd het makkelijk vol.

Wanneer ik ergens over twijfel of mijn creaties wil delen, kan ik altijd terecht in de SamenSlank groep. Zo gezellig om het samen te doen. Ik heb er ineens een groep Facebook vriendinnen bij.

Mij lichaam verandert en ik voel me energiek. En de eerste kilo’s zijn er ook al af. Volgens mij zit ik op de juiste weg en hoef me geen zorgen meer te maken.”

Bedankt

Ik wil Ellen bedanken voor het eerlijke gesprek wat wij hebben gehad en dat ik haar verhaal mocht gebruiken om te delen met jou.

Herken jij je in het verhaal van Ellen? Ben jij factoren-die-overgewicht-veroorzaken tegengekomen, die op jouw leven van toepassing zijn? Dan weet je wat je te doen staat. Zet vandaag nog de eerste stap.

Als je over 50 dagen terugkijkt naar vandaag, zal je trots zijn op wat je al bereikt hebt. Net als Ellen.

Beoordeel dit artikel!

Slecht artikel Super artikel
Niels Bosman

Grondlegger van de Makkelijk Afvallen methode. Mijn grootste passie is om een zo gezond en gelukkig leven te leiden en ook anderen hiertoe te inspireren. Ik ben erg trots op ons platform en hoeveel mensen we we dagelijks inspireren met onze programma's.

Ontdek ook onze weekmenu’s!
koolhydraatarm 50 dagen dieet programma

Geef een reactie