10 gezonde winterrecepten, warme gerechten voor koude dagen

  1. Leestijd 4 min
  2. 21 12 2020
Deel dit bericht
winterse gerechten

Het is 22 december, dat betekent dat de winter officieel is begonnen. De donkere dagen worden misschien al weer iets langer, nachten zijn vaak koud en er zit vorst in de grond. Dus blaas je handen warm en trotseer de koude weg naar de supermarkt. Het is tijd om in de slaan voor Ma’s 10 favoriete gezonde winterse gerechten!

Typische winterrecepten

Wat zijn nou die typische winterrecepten? Als je je ogen dicht doet en het deuntje van Unox neuriet, dan zie je ze voor je. Stevige stamppotten, vullende maaltijdsoepen en rijke ovenschotels. Waarom hoort dit bij de winter?

Als het buiten koud is dan heeft het lichaam behoefte aan warme en voedzame maaltijden. Ook in ons lichaam brandt de kachel, dus er mag best wat extra brandstof in. Daarom eten we in de winter vaak meer vetten en koolhydraten.

Natuurlijk moeten we ook extra werken aan onze weerstand. Groene bladgroenten en kolen zijn een uitstekende bron van vitamines en mineralen. (bron) Toevallig is wat we nodig hebben in de winter om gezond te koken is ook ‘in het seizoen’. De natuur zorgt goed voor ons ;-).

Producten uit het seizoen

Wij promoten het liefst producten die horen bij het seizoen. Seizoensgroenten zijn volop beschikbaar, voedzamer, lekkerder en beter voor je lichaam! Wil je nog een reden? Komt ie. Vaak zijn seizoensgroente goedkoper.

En, omdat ze niet geïmporteerd hoeven worden uit een tropisch oord, zijn ze een stuk minder belastend voor het milieu.

Winterse seizoensproducten zijn onder andere:

  • Fruit: appels, peren, mandarijnen, kiwi’s, sinaasappels
  • Groenten: bieten, pompoen, koolraap, kolen, knolselderij, spruitjes, witlof

En dit is zeker niet alles! Het Voedingscentrum heeft een groente- en fruitwijzer opgesteld waarin precies omschreven staat in welk seizoen je welke producten het beste kunt kopen.

Koolhydraatarm, Makkelijk en Gezond

Voordat we onze top 10 op je los laten, willen we je nog iets meegeven. In de winter mag je extra goed voor jezelf zorgen. Het is de tijd van bezinning. Je bent vaak meer thuis en je kan die tijd besteden aan jezelf, om uit te resten en om lekker te koken. Lekker koken hoeft niet moeilijk te zijn.

Heb je onze koolhydraatarme recepten op de website al eens bekeken? Onze recepten zijn eenvoudig om te maken, geschikt voor elke kok en keuken dus. Waar mogelijk koken we koolhydraatarm en zo gezond mogelijk.

10 beste recepten voor winterse gerechten

10. Bloemkoolschotel uit de oven

Ovenschotel met bloemkool en broccoli

De lekkerste, koolhydraatarme ovenschotel maak je met bloemkool en broccoli en een handje Zwitserse Gruyère. Heerlijk, feestelijk en gezond!
Lees recept
Ovenschotel met bloemkool en broccoli gegratineerd met gruyere kaas

9. Winterse zuurkool frittata

Winterse zuurkool frittata

Heb jij zin in een lekker winters gerecht? Maak deze zuurkool frittata! Binnen no-time heb je een heerlijk gerecht op tafel staan.
Lees recept
zuurkool frittata

8.     Knolselderijsoep met mosterd

Knolselderij-mosterdsoep

Op zoek naar een frisse, romige én vullende lunch? Probeer dan deze knolselderij-mosterdsoep! De pittige mosterd is heerlijk in combinatie met de smaak van de knolselderij.
Lees recept
knolselderijsoep

7. Boerenkool stamppot

Boerenkool stamppot

Eet jij koolhydraatarm, maar wil je toch een heerlijke stamppot maken? Deze boerenkool stamppot is gemaakt van bloemkool in plaats van aardappels!
Lees recept
boerenkool stamppot koolhydraatarm

6. Winters Lunch recept om mee te nemen

Koolhydraatarme hartige taart met prei

Wil jij lekkere koolhydraatarme quiche maken? Deze hartige taart prei moet je zeker een keer proberen! Snel én gezond. 
Lees recept
koolhydraatarme quiche prei is een hartige taart zonder bodem.

5. Gezond bijgerecht: Rösti van koolraap

Rösti van koolraap

Maak deze rösti van koolraap als knapperig bijgerecht. Lekker met een sausje van mayonaise, Griekse yoghurt en augurkjes.
Lees recept
rosti

4. Makkelijke recepten voor stofpotjes

Stoofvlees met rode wijn

Bourgondisch recept voor een boeuf Bourguignon. Een slanke stoofvlees kan je maken met rode wijn en verse kruiden. Voeg wortel en zoete aardappel toe voor een gezonde maaltijd.
Lees recept

Frans stoofpotje met kip en peen

Ben je gek op een oud Hollands stoofpotje? Kijk dan eens naar dit gerecht met kip en groenten! Het gerecht komt oorspronkelijk uit Frankrijk en kan op verschillende manieren gegeten worden. Met brood of gewoon met mes en vork, waar je zin in hebt!
Lees recept
Frans stoofpotje met kip

3. Winters Gerecht voor je weerstand

Rode bietensoep met appel

Ben jij dol op bijzondere soepjes? Dan is deze rode bietensoep echt iets voor jou! Door de appel en zure room krijgt heeft de soep een fijne zoete en romige smaak. Geniet ervan.
Lees recept
rode bietensoep

2. Koolhydraatarm recept voor erwtensoep

Winterse erwtensoep met rookworst

Heb jij ook zo’n trek in erwtensoep? Erwten zijn koolhydraatrijk, maar gelukkig kan erwtensoep ook zónder erwten. Deze soep heeft dezelfde heerlijke smaak, maar is koolhydraatarm en verantwoord!
Lees recept
erwtensoep gezond

1. Keto recept – Ovenschotel Witlof

Witlof ham kaas volgens Belgisch recept

Deze ovenschotel laat je watertanden. Je maakt hem gruyère kaas en rauwe ham. De gezonde witlof zwemt in een romig sause van ei en room. Zo lekker kan koolhydraatarm zijn.
Lees recept

De Witlof Ham Kaas is ons favoriete recept uit ons gratis Keto Recepten Weekmenu. Loopt het water je in de mond van dit soort ovenschotels, check dan zeker even dit menu.


Wat vind jij lekker om in de winter te eten? Vind je het lekker om ‘makkelijk’ te koken en een lekkere soep op tafel te zetten? Ga je liever voor een goedgevulde stamppot? Of kies je een gerecht met veel groenten en vlees? Je kunt alle kanten op!

Gezonde maaltijden in de winter

Wat je deze de winter ook op tafel zet: zorg ervoor dat je maaltijden goed genoeg vullen en rijk zijn aan vitaminen en mineralen. In de winter kunnen we namelijk allemaal wel wat extra energie gebruiken! ZDat doe je door te koken met veel (groene) groenten, weinig snelle koolhydraten en veel eiwitten en onverzadigde vetten.

Als je veel groente en peulvruchten eet, krijg je naast vitamines ook veel vezels binnen. Dat is belangrijk, want vezelrijk eten zorgt goed voor je darm bacteriën. En die zijn op hun beurt weer belangrijk voor je weerstand.

Vind je het lastig o te bepalen wat nou precies gezond is? In deze post kan je lezen hoe je in 7 stappen naar gezond eten gaat.

Laat van je horen in de comments? Wat zijn bijvoorbeeld jouw favoriete winterse gerechten?

Niels Bosman

Niels Bosman is de auteur van boek ‘Koolhydraatarm 50 Dagen Programma’. Hij is de oprichter en eigenaar van Makkelijkafvallen.nl. Zijn methode, waarin koolhydraatarm eten centraal staat, heeft al meer dan 99.000 mensen met overgewicht geholpen met afvallen. Voor zijn website verzamelt hij voedzame en koolhydraatarme recepten.

Niels is een coach met een passie voor positieve energie. Hij onderzoekt hoe je eenvoudig een gezonde levensstijl kan toepassen. Daarvoor vertaalt hij wetenschappelijke kennis naar praktische tips.

Hij motiveert je bij de transformatie naar een slank, gezond en gelukkig leven.

 

Ontdek ook onze weekmenu’s!
koolhydraatarm 50 dagen dieet programma

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *