Koolhydraatarme lunch + recepten

  1. Leestijd 13 min
  2. 25 02 2016
Deel dit bericht
koolhydraatarme lunch

Met een koolhydraatarme lunch kun jij meer lichaamsvet verbranden. Dit doe je door slechte koolhydraten te vervangen door goede vetten en een hoop eiwitten! In dit artikel vind je informatie over een koolhydraatarme lunch en geef ik je een aantal lekkere recepten.

Ongezonde lunches (wat je niet moet nemen)

Veel traditionele lunches zijn ongezond. Wij Nederlanders houden van een lekkere boterham tijdens de lunch. En dit is nou juist wat je niet moet nemen tijdens een koolhydraatarm dieet. Deze traditionele lunches (brood, crackers, beschuit, cruesli) zijn misschien heel lekker, maar niet erg gezond.

Er zitten namelijk veel snelle koolhydraten in die je bloedsuikerspiegel enorm doen stijgen en waardoor het afvallen moeilijker gaat. Ook rijstwafels en havermout zitten bomvol koolhydraten. Dit betekent niet dat je het nooit mag eten, maar zorg ervoor dat dit niet jouw standaard lunchrecepten worden…

Ma’s Tip: ”Wil je graag een koolhydraatarm dieet volgen? Maak dan gebruik van het Koolhydraatarm 50 Dagen Programma! De recepten zijn eenvoudig en snel te bereiden! Daarnaast val je gemiddeld 2 kg per week af!” Bekijk Hier Het Koolhydraatarm 50 Dagen Programma>>>

Koolhydraatarme lunch op werk

Oké, lunchen op je werk met een lekkere boterham is dus geen goede keuze (tenzij je dit koolhydraatarme brood bakt). Maar wat kan ik dan wel pakken als koolhydraatarme lunch?  Genoeg in ieder geval! Er zijn veel lekkere dingen die jij kunt nemen als je wilt lunchen zonder koolhydraten. Vervang koolhydraatrijke producten door voeding met veel eiwitten en gezonde vetten.

Eiwitten

Ga voor recepten met veel eiwitten, zoals kip, noten en eieren. Zo geven eieren je een verzadigd gevoel en bevatten ze veel vitaminen (A, B1, B2, D, E). Eieren zijn overigens erg goed te combineren! Kook er lekker een paar voor door de salade of maak een omeletje met zalm en spinazie. Twee eitjes per dag mag trouwens gerust, helemaal geen probleem. Dat is alleen maar gezond!

Gezonde vetten

Combineer de eiwitten met gezonde vetten. Vetten zijn slecht? Integendeel, vetten zijn alleen maar goed voor je! Natuurlijk is het wel belangrijk je gezonde vetten binnenkrijgt. Het is namelijk niet de bedoeling dat je gaat lunchen met gebakjes, koek of snacks. Neem daarentegen bijvoorbeeld avocado, vette vis (zalm, haring, witvis) of kokosvet. Die zitten bomvol goede vetten.

Groenten

Naast eiwitten en gezonde vetten is het ook belangrijk dat je veel groenten eet. Het klopt dat groenten niet vrij zijn van koolhydraten, maar vaak zijn dit wel de langzame koolhydraten of het zijn er maar heel weinig. Ik zeg altijd maar zo, van groenten kun je bijna nooit teveel eten ?

Volgens de University College London horen we in plaats van 2 porties groente per dag, 5 porties te nemen!

Misschien lukt je dit niet direct, maar het laat wel zien dat het niet verkeerd is om meer groente te eten. Neem vooral verse, zoals spinazie, courgette, selderij en paprika. Of verwerk het in een groene smoothie!

Je kan groente meenemen als koolhydraatarme lunch.

Langzame koolhydraten

Wil of kan je toch niet helemaal af van de koolhydraten tijdens de lunch? Ga dan voor de langzame en ‘goede’ koolhydraten. Neem koolhydraten in de vorm van quinoa, zoete aardappel, bruine rijst, havermout of volkorenpasta. Het blijven koolhydraten, maar ze worden wel langzamer opgenomen in je lichaam.

Ma’s Tip: Eet altijd voldoende tijdens de lunch, dat voorkomt te veel snaaien en snoepen. Zorg er dus voor dat je altijd vol zit na je lunch. Als je koolhydraatarm luncht met lekker veel groenten en gezonde vetten, dan kun je daar gerust een goede portie van eten. Onthoudt wel dat je naarmate je ouder wordt steeds minder eten nodig hebt. De beste tip die ik je kan geven is om lekker rustig te eten en goed te voelen of je vol zit.

En als je eerlijk bent tegen jezelf, dan weet je het ook wel na al die jaren levenservaring. Je hebt best een idee hoeveel jouw lichaam nu echt nodig heeft. Luister dus goed naar je lichaam.

Eet af en toe wat extra, geen probleem. Maar besef dat veel eten je niet gelukkiger gaat maken (alleen maar een slecht gevoel gaat geven eigenlijk, niet dan?).

Koolhydraatarme lunch recepten

Recepten met ei als lunch

De lekkerste lunches zijn eenvoudig en bevatten weinig koolhydraten. Lunchrecepten op basis van eieren zijn eigenlijk mijn favoriet. Omdat ze zo snel zijn klaar te maken. Wat dacht je van een stukje zalm voor gezonde vetten, een lekker eitje voor de eiwitten en veel groenten? Maar je kunt daarnaast ook lekker variëren met gevulde salades of een maaltijdsoep!

1. Groente-omelet

Groente omelet met ham en paprika

Westers omelet of Denver omelet. Hoe je het ook noemt, deze omelet met vier ingrediënten is écht lekker en ontzettend snel klaar. Aanrader!
Lees recept
mini groente omelet

2. Traditionele quiche Lorraine

Koolhydraatarme Quiche Lorraine mét bodem

Deze hartige taart met bacon en ui. is een handige meeneem lunch. We gebruiken amandelmeel om een lekkere korst mee te maken. Zo blijft ie koolhydraatarm.
Lees recept
Recept voor een koolhydraatarme quiche Lorraine

Saladerecepten voor lunch

Een salade is een goede manier om al deze ingrediënten te combineren en is vooral ook een lekkere koolhydraatarme lunch om mee te nemen naar bijvoorbeeld je werk. Je kunt er alle kanten mee op. Maak de salade bijvoorbeeld op met stukjes sardine, avocado en een gekookt eitje.

3. Huzarensalade voor de lunchpauze

Koolhydraatarme huzarensalade

Een huzarensalade met bloemkool in plaats van aardappelen. Klinkt gek, maar is ongelooflijk lekker! Durf jij het aan?
Lees recept
koolhydraatarme huzarensalade

4. Salade met gerookte kip

Salade met gerookte Kip

Maaltijdsalade met rucola en gerookte kip. Met een heerlijke honing mosterd dressing (inclusief knoflook). Super lekker voor in de zomer.
Lees recept
salade met gerookte kip

Recepten voor soep als lunch

Je kunt ook een lekkere soep maken als lunch. Je kunt hier veel groenten in verwerken en het zorgt ook voor de nodige afwisseling. Wat dacht je van broccolisoep met zalm? Of een romige paprikasoep.

5. Pittige courgettesoep

Pittige courgettesoep

Dit heerlijke soepje maak je in een handomdraai. Voeg lekker wat rode peper en creme fraiche toe, daar wordt je soepje lekker pittig en smeuïg van! 🙂
Lees recept
pittige courgettesoep

6. Kha champignonsoep

Koolhydraatarme champignonsoep

Deze gezonde romige champignonsoep is een heerlijk opwarmertje voor op een gure herfstmiddag! Lekker met een stukje koolhydraatarm brood om mee te dippen 🙂
Lees recept
romige champignonsoep

Ma’s tips: lees vooral nog meer tips en recepten voor een koolhydraatarme en gezonde lunch. Zoek uit wat jij lekker vindt en maak van koolhydraatarm eten je lifestyle! Zo kun jij optimaal genieten van een heerlijk leven waarin jij je fit, happy en healthy voelt!

Koolhydraatarme lunch om mee te nemen

Lunch meenemen? Het kan af en toe lastig zijn om je koolhydraatarme lunch te maken als je niet thuis bent. Een eitje bakken of soep opwarmen op je werk gaat vaak niet zo makkelijk. Toch zijn er genoeg manieren om ook op je werk of op school koolhydraatarm te eten.

Een van die manieren is een lekkere salade. Daar kun je perfect mee variëren, je kunt hem van tevoren klaarmaken en gemakkelijk meenemen.

Hieronder een aantal tips voor jouw salade to-go:

  • Maak je salade de avond van tevoren.
  • Neem een goede lunchbox. Zo heb je lunchboxen die bestaan uit meerdere delen, zodat je je dressing en toevoegingen in een apart bakje kunt doen.
  • Neem de dressing dus mee in een apart bakje, dan blijft je salade lekkerder.
  • Zet de salade in de koelkast zodra je op je werk bent.

Tot slot hierbij nog vier handige tips voor lunches die je mee kunt nemen:

  1. Ook kun je een gekookt eitje mee nemen
  2. Of wat dacht je van stukjes groenten zoals komkommer, snoeptomaatjes of reepjes paprika.
  3. Maak een lekkere spinazie smoothie om mee te nemen naar je werk
  4. Als je geen tijd hebt om zelf iets klaar te maken, koop dan een salade in de supermarkt. Die van de albert heijn vind ik persoonlijk erg lekker!

Hulp nodig bij gezond lunchen?

Voor de optimale lunch neem je dus gezonde vetten én eiwitten. Deze combinatie is ideaal voor als je wilt afvallen! De lekkere lunchrecepten in dit artikel zijn onderdeel van het koolhydraatarm 50 dagen programma.

Hierin staan weekmenu’s voor wel 50 dagen waarmee je kunt afvallen zonder honger te lijden of jezelf suf te sporten!

Heb je nog vragen over een koolhydraatarme lunch? Stel ze dan gerust aan ons, wij helpen je graag verder om zsm te beginnen met koolhydraatarm lunchen ?

Niels Bosman

Grondlegger van de Makkelijk Afvallen methode. Mijn grootste passie is om een zo gezond en gelukkig leven te leiden en ook anderen hiertoe te inspireren. Ik ben erg trots op ons platform en hoeveel mensen we we dagelijks inspireren met onze programma's.

34 reacties

Dit vinden andere gebruikers van dit recept Artikel

  • San

    Groentechips van oa biet wortel en aubergien met wat olijfolie en kruiden in airfryer of oven, een handje ervan. Is dat ook een goed tussendoortje voor soms?

    • Evelien Vis

      dat is zeker een goed tussendoortje voor de afwisseling Lekker van genieten

  • Angelique

    Hoi
    Ik ben vandaag gestart ben maar begonnen met een omelet vanmorgen (gisteren geen boodschapoen kunnen doen) ga me er nu echt in verdiepen het lijkt me moeilijk , maar ben vast besloten wil die 10 kg kwijt voor mojn volgende vakantie wens iedereen veel succes ?

  • Jolanda

    Hi, ik ben vandaag begonnen met het programma en vroeg mij af of er ook een receptenlijstje is met tussendoortjes? ik heb de recepten door gekregen van ontbijt, lunch en avondeten.
    groetjes Jolanda

  • Linda

    Hoi Niets zou jij mij ook een voorbeeld willen sturen van ontbijt ,lunch en avondmaaltijd .Ik ontbijt namelijk altijd met cruesli en vanille yogert van optimel en lunch vaak met volkorenbrood met mager beleg .Ik ben benieuwd wat daar voor alternatieve voor zijn !

    • Naima

      Groentesmoothie of griekse kwark. gekookte eieren die vullen wel tot de lunch.

  • cobie

    Hallo.
    ik wil alleen s’avonds koolhydraatarm eten.
    Val ik dan ook af.
    Gr coba.

  • Zsa Zsa

    De witlofsalade met peer en gerookte kip is werkelijk heerlijk. Maar het aantal calorieën valt tegen: 567 kcal.
    25 gr walnoten zijn al 169 kcal. Wel gezond maar ook opletten geblazen als je af wil vallen.

    • Willemien

      Het gaat hier toch niet om calorieën? Het gaat om minder koolhydraten.

  • Danie

    Soep:halve knolselder, 3raapjes ,3groentenbouillon blokjes , 1wit van prei ,1ajuin , tijm laurier ,
    Is dit ook goed ?
    Bedankt

  • Karin Bos

    Graag wat recepten

    • Ella

      2 schijven koolrabi > (boterham dikte) > bakken met weinig vet in de koekenpan totdat zij van binnen halfgaar zijn. Op een bord leggen en hierop kaas laten smelten, in plakjes of geraspt. Gebruik zelf oude kaas.

      Saus > 1/2 avocado, handje met walnoten, azijn evt. balsamico of citroensap, ca. 50 ml.bietensap, eetl.olie >olijf, amandel, raap e.d. Dit alles pureren tot een dikke saus >evt. wat water toevoegen. Ook kan wat ui, knoflook, tomaat e.d. naar smaak toegevoegd worden > ’n soort guacemole. Dit naast de schijven op het bord leggen en evt. wat knoflooklijven erbij of iets dergelijks.

  • Miranda

    Ik ben ook begonnen maar heb moeite met wat ik dan smorgens moet eten.Ik sta al om 5.00 uur op en moet dan iets eten. Heb dan om kwart over 7 10 min.pauze en dan om kwart over 10 15 minuten pauze.groetjes miranda

  • inge

    hallo wat te doen als je geen vlees en kip eet.

    • Ma.

      Vervangen door vis, eiwitten en zuivel.

      Groetjes

  • Nelly Gevers

    Mijn man heeft nu het koolhydraatarm dieet gevolgd en in twee weken 6 kilo kwijt
    En het is allemaal lekker om te eten

    • Amber

      Hoi Nelly,
      Bedankt voor je reactie en wat geweldig zeg, 6 kilo!
      Fijn dat de gerechten goed bevallen.

      Groetjes,
      Amber – Ma.

  • jaimy

    Hallo 🙂

    Ik ben vorige week begonnen met koolhydraatarm eten. Het gaat tot nu toe goed naar mijn idee, maar ik wil toch graag een check van iemand die er meer verstand van heeft of ik het goed doe. Voorbeeld van wat ik eet:

    ochtend: gekookt eitje
    Tussen: 2 plakjes kipfilet
    middag: omelet (2x eiwit 1x eidooier) met 2 plakjes ham
    Tussen: magere kwark
    avond: sla met kip, avocado, paprika, ui, ontbijtspek, komkommer.
    tussen: manderijn

    Ik hoor graag een reactie.

    Groetjes, Jaimy

    • Niels Bosman

      Hoi Jaimy, dit ziet er prima uit! Weinig KH, genoeg gezonde vetten en eiwitten. Je eet genoeg, dit lijkt me prima. Zorg er ook voor dat je af en toe een vet visje eet en dan komt het goed. Oh ja, misschien de magere kwark vervangen voor volle kwark. Ga zo door! 🙂

      • ann

        waarom volle kwark en geen magere?..ik denk dan magere is beter ???

        • Amber

          Volle varianten zijn beter als je wilt afvallen of op gewicht wilt blijven. Dit komt omdat in volle yoghurt van nature veel linolzuur zit, een essentieel tweevoudig onverzadigd omega-6-vetzuur. Wetenschappers van de University College Cork in Ierland hebben het linolzuur onderzocht en kwamen tot ontdekking dat linolzuur het lichaamsvet sneller en efficiënter helpt te verbranden. Het percentage linolzuur in magere yoghurt is erg laag, bijna nihil. Daarom is volle yoghurt te prefereren boven de magere variant.

          • Dora

            Hoi amber, na dit gelezen te hebben is er wat verwarring bij mij… ik heb jullie 50 dagen boek gekocht en daar staat in dat ik magere yoghurt en magere kwark moet gebruiken….wat moet ik nou aanhouden?

    • Filomeen

      Lijkt me erg weinig wat je eet. Jaimy. Vorig jaar ook voedingsadvies gehad om af te vallen. In 4 maandag 10 kg afgevallen . Moest beel meer eten, anders gaat je lijf op reserve stand en kom je na die tijd veel meer aan.

  • meta Stubbe

    Hoi, ik heb er zin in… Ik ga morgen starten.

    • Ellis

      Hoi Meta,

      Heel veel plezier en succes vandaag!

      Groetjes,
      Ellis – MA

  • Antje

    Bedankt voor je mail terug. Hier heb ik wat aan!Staat er dan in het programma ook bij hoeveel zuurkool en spekjes ik mag eten?
    Vanavond ga ik me aanmelden voor het 50 dagen programma.

    Groetjes Antje

    • Niels Bosman

      Hoi Antje, jazeker, dat staat er allemaal bij. De voedingswaarden en hoeveelheden worden per maaltijd weergegeven. 🙂 Welkom bij MA! 🙂 Fijne zondag! Groetjes, Sierk – MA

  • Antje

    Graag zou ik willen weten of het 50 dagen programma bestaat uit een voorbeeld van ontbijt,lunch en maaltijd per dag?

    • Niels Bosman

      Hoi Antje, ik heb je gemaild. Groetjes, Sierk – MA

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *