Is leptine resistentie de oorzaak van jouw constante hongergevoel?

Heb jij soms last van een constant hongergevoel? En kan niks die honger wegnemen?

  1. Leestijd 14 min
  2. 10 07 2020
Deel dit bericht
Is leptine resistentie de oorzaak van jouw constante hongergevoel

Het voelt niet eerlijk! Je doet je stinkende best om niet te veel te eten. Maar je hebt altijd honger. Wat nu? Misschien heb je last van leptine resistentie. 

In deze post lees je alles wat je moet weten over het verzadigingshormoon en over resistentie. Dit is een vicieuze cirkel die jouw gewicht kan beïnvloeden. Gelukkig kan die cirkel doorbreken!

Maar eerst de gouden vraag: ‘Hoe kun je op gewicht blijven na een succesvol dieet waarmee je je streefgewicht bereikt hebt?’

Het antwoord op die vraag is in de eerste plaats om je dieet niet te zien als een tijdelijke oplossing, maar als een aanpassing die je je leven lang kunt volhouden.

In de tweede plaats is de balans tussen het verzadigings- en hongerhormoon leptine en ghreline essentieël om afscheid te kunnen nemen van het eeuwige jojo-en.

Hoe werkt het jojo-effect?

Het jojo-effect is welbekend en het is een behoorlijk frustrend fenomeen. Maar hoe werkt het jojo-effect eigenlijk? Enerzijds is het zo dat als je op de lange termijn minder eet dan je eigenlijk nodig hebt voor het basis metabolisme, het lichaam reageert door meer hongersignalen af te geven.

Hierdoor is het moeilijk om jezelf in te houden en niet te overeten. Je lijf schreeuwt letterlijk om voedsel! Anderzijds werkt het ook zo dat als je meer eet dan je dagelijks nodig hebt, het lichaam minder goed op de verzadigingssignalen gaat reageren. Het resultaat is dat je niet meer goed voelt wanneer je vol zit en dus makkelijker nóg meer eet. Het jojo-effect is daarom een negatieve vicieuze cirkel.

Goed nieuws! Je kunt deze vicieuze cirkel doorbreken. Voordat we uitleggen hoe je dit doet, vertellen we je eerst iets meer over honger. Je moet begrijpen hoe jouw lichaam de signalen doorstuurt die je vertellen of je honger hebt of vol zit. De boodschappepers die deze signalen overbrengen heten hormonen. En voor het hongergevoel in jouw maag zijn dat dus de hormonen leptine en ghreline.

Wat is leptine (en zijn partner ghreline)?

Leptine is het verzadigingshormoon dat in de vetcellen wordt gemaakt en een boodschap doorgeeft aan je hersenen: `stop maar met eten, je bent verzadigd´. Het hormoon heeft een sterk samenwerkingscontract met het honger-hormoon ghreline dat je hersenen vertelt ´er is niet genoeg brandstof in het lichaam, ga iets eten´. Het verschil tussen die twee kun je makkelijk onthouden door te denken aan het knorrende geluid bij een lege maag: ´grrrrr´ van ghreline.

Gedurende de dag schommelen de twee hormonen en wisselen ze elkaar af. Na een maaltijd zullen je vetcellen eerst leptine aanmaken om je te vertellen dat je vol zit. Vervolgens neemt ghreline het even later over om je te vertellen dat er weer iets in moet. Nu hebben we het over een gezonde schommeling. Toch werkt de samenwerking tussen de 2 hormonen niet altijd even soepel. Veel diëten, een ongezonde levensstijl en overgewicht zorgen voor een hormonale disbalans, door bijvoorbeeld leptine resistentie.  

Wat is leptineresistentie?

Leptine resistentie resulteert in een hormonale disbalans. Eet je net zoveel als je dagelijks nodig hebt, maar heb je toch een constant hongergevoel in je maag? En kun je eten echt niet weerstaan? Dan zou het kunnen dat je resistent bent geworden voor leptine.

Dit kan komen doordat je ofwel overgewicht hebt, danwel teveel schommelt in gewicht. Maar ook veel sterk bewerkt voedsel kan er voor zorgen dat ook slanke mensen leptineresistent raken. Hierdoor zijn de cellen ongevoelig geworden voor de signalen van leptine. Ze zijn als het ware ´doof´ geworden en luisteren niet meer. Je ervaart een constant honger terwijl je lichaam genoeg voedingsstoffen heeft binnen gekregen.

De eerste funtie van leptine is dus het reguleren van verzadiging. Een tweede functie is het opslaan van vet in de vetcellen. Door leptineresistentie vertelt leptine je lichaam om meer vet op te slaan en kom je aan. En hoe meer je aan komt, des te meer leptine je lichaam zal aanmaken -waar je lichaam niet op kan reageren door de ongevoeligheid. Het resultaat is dat je nog meer gaat eten en nog meer aankomt.

Vetcellen veranderen in grootte maar niet in aantal…

Dit is schokkend nieuws! Een veel gemaakte vergissing in posts over leptine en afvallen is dat je vetcellen zou kunnen verbranden. Het beeld bestaat dat je vetcellen kan verliezen en daarmee afvalt. Dit is echter niet correct. Hoe zit dit?

Vanaf de pubertijd staat het aantal vetcellen in je lichaam vast. Deze vetcellen kunnen wel groter of kleiner worden, bijvoorbeeld als je aankomt of afvalt. De enige uitzondering is wanneer er sprake is van een extreme gewichtstoename in een korte tijd. Dan kunnen er soms vetcellen bijkomen. In principe komen er dus niet meer vetcellen bij als je aankomt, wel worden ze groter.

Hoe ontstaat leptineresistentie?

Laat ik beginnen bij het goede nieuws; Leptineresistentie is omkeerbaar. Dat betekent dat je dit zelf kan doen zonder medicatie! Daarover later meer. Eerst wil ik je vertellen hoe je eigenlijk resistent wordt voor het verzadigingshormoon leptine.

Dit zijn de wetenschappelijk onderbouwde oorzaken van leptineresistentie:

  1. Ontstekingen in het lichaam kunnen cellen beschadigen en daardoor signalen, zoals het verzadigingssignaal, niet meer goed doorgeven en ontvangen.
  2. Overgewicht zorgt ervoor dat vetcellen vergroten en daardoor meer leptine aanmaken. Wanneer cellen constant gebombardeerd worden door de signalen, raken ze ongevoelig.
  3. Stress in het lichaam resulteert in de aanmaak van het stresshormoon cortisol, dat de cellen in je hersenen minder actief maakt voor leptine.
  4. Teveel triglyceriden in het bloed. Triglyceriden zijn vette stoffen in het bloed. Ze zijn nodig als bron en opslagplaats van energie in het lichaam, maar een overmaat hiervan is slecht. Wanneer je veel verzadigd vet eet, dan stijgt het triglyceride gehalte in je bloed.

Kan ik leptine kopen en een supplement gebruiken om af te vallen?

Het klinkt als een wondermiddel; een pilletje of supplement om je sneller vol te laten voelen. Toch raden we het je af te gebruiken. De voornaamste reden is dat het erg moeilijk is om vast te stellen of je resistent bent voor leptine. Leptineresistentie en een tekort aan leptine hebben hetzelfde effect: je hebt constant honger. Als je leptine bij zou slikken terwijl je leptineresistent bent, dan neem je een groot risico om de vicieuze circel te versterken; meer leptine bovenop leptineresistentie zorgt dat je meer vet zal opslaan en meer vet zorgt vervolgens voor nog meer leptine waar je lichaam niet op reageert. Ofterwijl, nóg meer honger en nog meer gewicht. Een echte no-go dus.

Leptineresistentie omkeren

Geen quickfix dus, maar je kan zelf vandaag al aan de slag om je cellen gevoeliger te maken voor leptine. Deze tips helpen je hormoonbalans te herstellen:

  1. Eet zo min mogelijk ultra bewerkte voeding. Hierdoor verminder je onstekingen in de cellen en verbeter je de signaalfunctie. Je cellen worden uiteindelijk gevoeliger voor leptine en je voelt je sneller verzadigd.
  2. Kies voor vezelrijke producten. Vezels geven je een verzadigd gevoel en helpen je darmflora gezond te houden. Voorbeelden zijn; volkorenproducten, (blad) groente en verschillende zaden.
  3. Vermijd stress en slaap voldoende. Op die manier krijgt cortisol geen kans om je leptineniveau in de war te schoppen.
  4. Beperk verzadig vet. Onverzadigde vetten, met name meervoudig onverzadigde vetten zijn een betere keuze.
  5. Beweeg regelmatig. Het helpt je niet alleen af te vallen maar leptine reageert op lichamelijke beweging. Een van de functies van het hormoon leptine is dat het je stimuleert meer te gaan bewegen. Andersom werkt het dus ook.

Om te onthouden

  1. Leptine is het verzadigingshormoon dat in de vetcellen wordt gemaakt. Het geeft de boodschap door aan je hersenen: `stop maar met eten, je bent verzadigd´
  2. Ghreline is het hongerhormoon en vertelt je hersenen ´er is niet genoeg brandstof in het lichaam, ga iets eten´.
  3. Bij leptineresistentie zijn de cellen ongevoelig geworden voor de signalen van leptine. Ze zijn als het ware ´doof´ geworden. Je ervaart een constant gevoel voor honger terwijl je lichaam genoeg voedingsstoffen heeft binnen gekregen.
  4. Vetcellen kunnen groter worden als je aankomt, maar het worden nooit minder cellen.
  5. Leptineresistentie onstaat door ontstekingen in het lichaam, overgewicht, stress (cortisol) en een hoog gehalte aan triglyceriden in het bloed.
  6. Je kunt leptineresistentie omkeren door; minder ultra bewerkte voeding en verzadigd vet te eten en meer vezels. Ook voldoende slaap en beweging verbeteren de signaalfunctie van je cellen waardoor leptineresistentie omgekeerd kan worden.
Niels Bosman

Grondlegger van de Makkelijk Afvallen methode. Mijn grootste passie is om een zo gezond en gelukkig leven te leiden en ook anderen hiertoe te inspireren. Ik ben erg trots op ons platform en hoeveel mensen we we dagelijks inspireren met onze programma's.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *