Waarom hardlopen in de herfst gezond is (en heerlijk!)

Waarom zou je hardlopen in de herfst? Alleen maar koud! Toch is het zeker de moeite waard je hardloopschoenen aan te trekken. Lees hieronder waarom!

  1. Leestijd 8 min
  2. 06 09 2022
Deel dit bericht
hardlopen in herfst gezond

Veel mensen lopen het liefst hard met een warm zonnetje in de rug. Toch is hardlopen tijdens de koudere herfstdagen gezond. Het heeft tal van bonusvoordelen. Van prachtige herfsttaferelen tot extra calorieën verbranden!

Dus waar wacht je nog op? Lees hier waarom hardlopen in de herfst gezond is. Weer of geen weer, pak je hardloopschoenen uit de kast, en gaan! Sta jij al popelend in de startblokken? Lees dan ook nog even onderaan deze post wat je kunt doen om extra meters te maken.

Waarom hardlopen in de herfst gezond is

Wanneer de dagen korter en donkerder worden, ligt de lat een stuk hoger om van de bank af te komen. Al helemaal als je de warme woonkamer moet inruilen voor koude herfstlucht met de kans op een buitje. Heel begrijpelijk.

In de herfst beweeg je van binnenruimte naar binnenruimte. We brengen 90% van onze tijd binnen door. Je komt dus bijna niet meer buiten, terwijl je het juist wel kunt gebruiken!

Hardlopen in de herfst is gezond, omdat:

  1. Bewegen natuurlijk altijd gezond is.
  2. Je meer calorieën verbrandt, wat afvallen een stukje makkelijker maakt.
  3. Je hart aan het werk gezet wordt, je botten worden belast en je spieren worden uitgedaagd. Je wordt dus fitter en sterker.
  4. Je longen en lichaam wel wat frisse lucht kunnen gebruiken. Sterker nog, je hebt dit écht nodig!

Zonder dat je het doorhebt loop je een hele hoop beweging mis. Daar doen die lekkere koolhydraatrijke herfstige stamppotjes nog een schepje bovenop. Je komt langzaam aan. Zo’n frisse hardloopsessie kan je daar goed bij helpen.

Voordeel van frisse lucht

Juist nú het aantal besmettingen weer oploopt is het van groot belang je longen nog nét wat gezonder te houden. Hoe? Bewegen en frisse lucht! We begrijpen dat het lastig is je kop hete thee (of zelfgemaakt chai tea latte!) in te ruilen voor een hardlooprondje, maar het is de moeite dubbel en dwars waard. Geloof ons: die thee smaakt na een rondje hardlopen nog lekkerder.

Toch nog moeite om jezelf te overtuigen? Stel jezelf dan eens de vraag: voel jij je beter of slechter nadat je even buiten bent geweest? Beter natuurlijk! Iedereen zal datzelfde antwoord geven. En maar goed ook, want frisse buitenlucht is veel gezonder dan broeierige binnenlucht.

Zo kun je van te lang binnen zitten kloppende hoofdpijn krijgen, een benauwd en/of suf gevoel, en een droge keel, neus en ogen. Even de buitenlucht induiken dus! Herken je dat gevoel na een dag binnenwerken? Je hebt niet alleen frisse lucht nodig voor je lijf, maar je kunt ook wel wat ruimte in je bovenkamer gebruiken. Hieronder daarover meer.

Stress-verlagende effect van hardlopen

Tijdens het rennen vergeet je even alles om je heen en ben je één met je lichaam. Je kunt beter relativeren en voelt je beter dan voor het hardlopen.

En dat is een groot voordeel van hardlopen in de herfst. Tel daarbij op dat de herfst een prachtige seizoen is om buiten te zijn. De bladeren hebben prachtige kleuren en de lucht is lekker fris – allemaal factoren waardoor je stress omlaag schiet.

Juist nu het aantal burn-outs flink oploopt, onder andere door het vele thuiswerken, is een momentje inlassen voor jezelf cruciaal. Loop een rondje hard door de buurt en maak je hoofd even helemaal leeg. Je voelt je daarna weer een stuk beter. Die heerlijke warme douche zal ’t hem ook zeker doen en heb je daarna welverdiend!

Voeding is een natuurlijk geneesmiddel. Ook als het gaat om stress. Ontdek hier wat je daarvoor moet eten.

Wil je meer weten over hardlopen en afvallen? Lees hier dan snel verder!

Bewegen tijdens donkere dagen

Hoe kouder het wordt, hoe lastiger het is om jezelf aan ’t bewegen te krijgen. Het ritje naar de sportschool, een yogalesje of BBB-klasje voelt in de herfst (en winter) als een loodzware tocht. Maar wat nou als je direct kunt beginnen met bewegen wanneer je de deur uit stapt?

Voilà: hardlopen! Je trekt je schoenen aan en kunt meteen aan de bak wanneer je de deur uitstapt. Zo blijf je ook tijdens de donkere dagen bewegen omdat de drempel – letterlijk en figuurlijk – net een stukje lager ligt. En waar je in de zomer liever op een picknick kleedje duikt, zet de herfsttemperatuur je wel aan het bewegen. Want wie niet beweegt, krijgt het koud!

Koude lucht en hardlopen

Er is altijd wel een reden te verzinnen om niet te gaan hardlopen 😉 Zoals je misschien wel eens hebt ervaren, kan de frisse herfstlucht je longen soms doen branden. Soms kan het zijn dat je bloed of een metaalachtige smaak proeft. Door de koude lucht kunnen de bloedvaatjes in je longen beschadigt raken. Een goede reden om af te haken zou je zeggen.

Maar maak je geen zorgen, dus is helemaal niet gevaarlijk. Veel hardlopers ervaren dit, al helemaal tijdens wat koudere dagen. Als je bloed ophoest of bloed spuugt is het een ander verhaal: maak dan direct een afspraak met je huisarts. Voor nu: lekker hardlopen (bron)!

Aankomen tijdens de koude dagen voorkomen? Bekijk het Koolhydraatarm 50 dagen Programma!

Geen motivatie? Train samen!

Hardlopen in de herfst mag dan wel gezond zijn, het kan knap lastig zijn om jezelf hiertoe te zetten. Je moet je omkleden, even wat eten en bovenal de kou – en eventuele regen en wind – trotseren. Allemaal niet erg motiverend.

Daarom raden we je aan een hardloopbuddy te zoeken. Net als met krachttraining is ook hardlopen leuker én motiverender met z’n tweeën (of meer!). Train gezellig samen met een vriend of vriendin, dan kun je ook minder snel afhaken. Een waarschuwing: niet teveel praten, want dat gaat weer ten koste van je energie.

Ben je helemaal gedemotiveerd en heb je last van een herfstdip? Lees hier wat je kunt eten om dit te voorkomen!

Hardlopen in de herfst gezond? Ma’s conclusie

JA! Dat mag duidelijk zijn. Er zijn genoeg redenen om je hardloopschoenen aan te trekken en een loopje te wagen – ook als het wat kouder buiten is.

Wil je wel naar buiten, maar vind je hardlopen toch net iets te hoog gegrepen? Doe het dan wat rustiger aan, en loop een van deze 5 mooie herfstwandelingen.

Of misschien wil je juist wel een tandje erbij en voorkomen dat de herfst/winter kilootjes er stiekem in sluipen. Nieuwsgierig naar wat je hiervoor nodig hebt? Bekijk het Koolhydraatarm 50 Dagen Programma. Ik kan je dit verklappen: krijg iets met verrassend lekker eten, tips, coaching en nog veel meer. Klik hier.

Beoordeel dit artikel!

Slecht artikel Super artikel
Mart de Jong

Mart de Jong schrijft over sport, challenges en duurzame voeding. Hij gelooft er heilig in dat de toekomst - net als het verleden - plantbased is. Juist daarom wil hij graag laten zien dat plantaardig eten helemaal niet moeilijk is, als je maar in jezelf gelooft.

Geef een antwoord