Waarom hardlopen in de herfst gezond is (en heerlijk!)

Waarom zou je hardlopen in de herfst? Alleen maar koud! Toch is het zeker de moeite waard je hardloopschoenen aan te trekken. Lees hieronder waarom!

  1. Leestijd 9 min
  2. 29 10 2021
Deel dit bericht
hardlopen in herfst gezond

Veel mensen lopen het liefst hard met een warm zonnetje in de rug. Toch is hardlopen tijdens de koudere herfstdagen gezond. Daarnaast heeft hardlopen in de herfst tal van bonusvoordelen. Denk aan heerlijke frisse lucht, prachtige herfsttaferelen en als je geluk hebt een druilerig zonnetje. En die warme douche na een herfstloopje is extra lekker en éxtra verdiend.

Dus waar wacht je nog op? Weer of geen weer, pak je hardloopschoenen uit de kast, en gaan! Nog niet overtuigd? Lees snel verder waarom hardlopen in de herfst gezond is.

Waarom hardlopen in de herfst gezond is

Bewegen is natuurlijk altijd gezond. Maar wanneer de dagen korter en donkerder worden, ligt de lat een stuk hoger om van de bank af te komen. Al helemaal als je de warme woonkamer moet inruilen voor koude herfstlucht met de kans op een buitje. Heel begrijpelijk.

Toch is het een goed idee om jezelf van de bank af te slepen, aangezien buiten sporten hartstikke gezond voor je is. We brengen 90% van onze tijd binnen door. En juist als je steeds meer uren binnen doorbrengt door de koude dagen is wat frisse lucht extra belangrijk.

In de zomer blijf je spontaan nog wel eens wat langer buiten, maar in de herfst beweeg je van binnenruimte naar binnenruimte. Zonder dat je het doorhebt kom je bijna niet meer buiten, terwijl je longen en lichaam wel wat frisse lucht kunnen gebruiken! En daar kan hardlopen je bij helpen.

Voordeel van frisse lucht

Juist nú het aantal besmettingen weer oploopt is het van groot belang je longen nog nét wat gezonder te houden. Hoe? Bewegen en frisse lucht! We begrijpen dat het lastig is je kop hete thee (of zelfgemaakt kombucha!) in te ruilen voor een hardlooprondje, maar het is de moeite dubbel en dwars waard. Geloof ons: die thee smaakt na een rondje hardlopen nog lekkerder.

Toch nog moeite om jezelf te overtuigen? Stel jezelf dan eens de vraag: voel jij je beter of slechter nadat je even buiten bent geweest? Beter natuurlijk! Iedereen zal datzelfde antwoord geven. En maar goed ook, want frisse buitenlucht is veel gezonder dan broeierige binnenlucht.

Zo kun je van te lang binnen zitten kloppende hoofdpijn krijgen, een benauwd en/of suf gevoel, en een droge keel, neus en ogen. Herken je dat gevoel na een dag binnenwerken? Dan heeft je lichaam gewoon even wat frisse lucht nodig. Even de buitenlucht induiken dus!

Stress-verlagende effect van hardlopen

En hardlopen in de herfst heeft niet alleen fysieke voordelen, zoals de frisse lucht en beweging, maar ook mentale voordelen. Zo werkt hardlopen stress-verlagend. Tijdens het rennen vergeet je even alles om je heen en ben je één met je lichaam. Je kunt beter relativeren en voelt je beter dan voor het hardlopen.

En dat is een groot voordeel van hardlopen in de herfst. Tel daarbij op dat de herfst een prachtige seizoen is om buiten te zijn. De bladeren hebben prachtige kleuren en de lucht is lekker fris – allemaal factoren waardoor je stress omlaag schiet.

En wat minder stress is superbelangrijk. Juist nu het aantal burn-outs flink oploopt, onder andere door het vele thuiswerken, is een momentje inlassen voor jezelf cruciaal. Loop een rondje hard door de buurt, en maak je hoofd even helemaal leeg. Dan voel je je daarna weer een stuk beter.

Wil je meer weten over hardlopen en afvallen? Lees dan hier snel verder!

Bewegen tijdens donkere dagen

Maar hoe kouder het wordt, hoe lastiger het is om jezelf aan ’t bewegen te krijgen. Het ritje naar de sportschool, een yogalesje of BBB-klasje voelt in de herfst (en winter) als een loodzware tocht. Maar wat nou als je direct kunt beginnen met bewegen wanneer je de deur uit stapt?

Voilà: hardlopen! Je trekt je schoenen aan en kunt meteen aan de bak wanneer je de deur uitstapt. Zo blijf je ook tijdens de donkere dagen bewegen omdat de drempel – letterlijk en figuurlijk – net een stukje lager ligt. En waar je in de zomer liever op een picknick kleedje duikt, zet de herfsttemperatuur je wel aan het bewegen. Want wie niet beweegt, krijgt het koud!

En bewegen is belangrijk voor een gezond lichaam. Je hart wordt aan het werk gezet, je botten worden belast en je spieren uitgedaagd. Je lichaam is gemaakt om zich aan te passen, en leert hiermee omgaan. Je wordt dus sterker en fitter! En dat allemaal door zo nu en dan een rondje hard te lopen in de herfst.

Zeker weten dat je genoeg beweegt? Lees hier hoe een stappenteller je kan helpen met afvallen!

Koude lucht en hardlopen

Zoals je misschien wel eens hebt ervaren, kan de frisse herfstlucht je longen soms doen branden. Dit gevoel komt waarschijnlijk door de uitwisseling van de koude en droge lucht, met de warme vochtige lucht. Voor de meeste hardlopers verdwijnt dit gevoel vanzelf na een paar keer ademhalen.

Soms kan het zijn dat je bloed proeft. Deze metaalachtige smaak in je mond ontstaat meestal als de lucht koud is en je flink aan het hardlopen bent. Maar geen zorgen, het is niets ernstigs! De smaak komt doordat de bloedvaatjes in je longen beschadigt raken door de koude lucht die dan in de longen terecht komt. Meestal wordt deze lucht eerst door je neus opgewarmd, maar als de lucht te koud is of je ademt door je mond in, komt die lucht direct in je longen.

Maar maak je geen zorgen, dus is verder helemaal niet gevaarlijk. Veel hardlopers ervaren dit, al helemaal tijdens wat koudere dagen. Als je bloed ophoest of bloed spuugt is het een ander verhaal: maak dan direct een afspraak met je huisarts. Voor nu: lekker hardlopen!

Wil je afvallen? Probeer dan ons Koolhydraatarm 50 dagen Programma!

Geen motivatie? Train samen

Hardlopen in de herfst mag dan wel gezond zijn, het kan erg lastig zijn om jezelf hiertoe aan te zetten. Je moet je omkleden, even wat eten, en bovenal de kou – en eventuele regen en wind – trotseren. Niet makkelijk, als je hardlopen al niet superleuk vindt.

En daarom raden we je aan een hardloopbuddy te zoeken. Net als met krachttraining is ook hardlopen leuker én motiverender met z’n tweeën (of meer!). Train daarom samen met een vriend of vriendin, dan kun je ook minder snel afhaken. Een waarschuwing: niet teveel praten, want dat gaat weer ten koste van je energie.

Last van een herfstdip? Lees dan hier wat je kunt eten om dit te voorkomen!

Hardlopen in de herfst gezond? Ma’s conclusie

Waarom hardlopen in de herfst gezond is? Dat moge duidelijk zijn. Er zijn genoeg redenen om je hardloopschoenen aan te trekken en een loopje te wagen – ook als het wat kouder buiten is. Allereerst is hardlopen in de herfst gezond omdat je buitenlucht inademt, terwijl je (waarschijnlijk) de hele dag binnen zit. Extra belangrijk dus, zo’n frisse neus!

Daarnaast is hardlopen in de herfst gezond omdat beweging cruciaal is voor een gezond lichaam, en een gezonde geest. Zo werkt hardlopen stress-verlagend en is de herfst het seizoen bij uitstek waarin je kunt genieten van de natuur.

Wil je wel naar buiten, maar vind je hardlopen toch net iets te hoog gegrepen? Doe het dan wat rustiger aan, en loop een van deze 5 mooie herfstwandelingen.

Beoordeel dit artikel!

Slecht artikel Super artikel
Niels Bosman

Grondlegger van de Makkelijk Afvallen methode. Mijn grootste passie is om een zo gezond en gelukkig leven te leiden en ook anderen hiertoe te inspireren. Ik ben erg trots op ons platform en hoeveel mensen we we dagelijks inspireren met onze programma's.

Geef een antwoord