Kombucha: wat is het, hoe maak je het en is het gezond?

Kombucha, je kan er in 2021 niet meer om heen. Maar wat is dat frisse drankje nou precies? Wij zochten het voor je uit!

  1. Leestijd 8 min
  2. 08 04 2021
Deel dit bericht
Kombucha glas met gefermenteerde thee en citroen

Nog nooit kombucha gedronken? Dat kan, maar de kans is groot dat je kombucha wel een keer voorbij hebt horen komen.

Sinds kort staan de schappen in de supermarkt vol met hippe flesjes. Ook menig menukaart biedt het drankje aan – en dan wil je natuurlijk wel weten of het drankje gezond is.

Dát zochten we voor je uit.

Kombucha gezondheid claim

Kombucha schijnt de perfecte vervanger van frisdrank te zijn. En dat maakt het drankje zo populair. Tegenwoordig willen we steeds vaker puur en onbewerkt eten en drinken en kombucha voldoet aan die eisen.

We hebben steeds meer interesse in onze eigen gezondheid (gelukkig maar!), en dat is waar deze gefermenteerde drank om de hoek komt kijken.

Want kombucha wordt gedronken met het idee dat het goed voor onze gezondheid is. Maar wat is het eigenlijk? En waar bestaat het drankje uit? En bovenal: is het drinken ervan nou gezond of gevaarlijk?

Alles wat je wilt weten over gefermenteerde thee lees je hieronder.

Groene thee

Ondanks dat de naam kombucha nogal exotisch aandoet, valt dat reuze mee. Kombucha is niets meer en niets minder dan een gefermenteerd drank met relatief weinig suikers. Het wordt gemaakt van groene of zwarte thee waar suiker of honing aan wordt toegevoegd.

Vervolgens wordt er de zogeheten kombucha-zwam aan de thee toegevoegd, ook wel SCOBY genoemd.

Scoby snack

De bijzonder afkorting SCOBY staat voor symbiotic culture of bacteria and yeast – oftewel een symbiotische cultuur van bacteriën en gisten. Een kombucha-zwam is een bacteriecultuur die ervoor zorgt dat de suiker in de thee fermenteert en dat er daarvoor in de plaats talloze bacteriën aan de drank worden toegevoegd.

In de drank ontstaat een beetje koolzuur, de drank verandert van smaak en er ontstaan nieuwe bacteriën, vitaminen en mineralen: voilà, kombucha is geboren!

Fermentatie

Ten minste, als het  fermentatieproces -dat ongeveer twee weken duurt-  voorbij is. Na die twee weken heb je een frisse, licht zurige drank die direct gedronken kan worden.

De suiker die tijdens de bereiding wordt toegevoegd verdwijnt vrijwel volledig uit de gefermenteerde thee, waardoor de thee relatief weinig suikers bevat.

Gefermenteerde voeding heeft bovendien veel voordelen voor je darmen en je weerstand. Vandaar dat veel mensen kombucha drinken als gezond alternatief van een glas frisdrank of een wijntje.

Het verschil tussen Kefir en Kombucha

Maar pas op dat je kombucha niet verwart met kefir. Ondanks dat de namen iets van elkaar weg hebben, zijn het twee totaal verschillende drankjes die vaak door elkaar gehaald worden.

Kefir is een dik vloeibare, koolzuurhoudende en licht alcoholische melkdrank afkomstig uit de Kaukasus. In deze post kan je hier meer over lezen.

Mocht je geen dierlijke producten consumeren, dan is kefir sowieso geen goed idee. Kefir heeft ook een licht alcoholisch karakter; beide dranken zijn ontstaan door fermentatie en beiden dranken worden geschaard onder de probiotica.

Waar verschillen de twee dan in? Allereerst dat gefermenteerde thee veganistisch is -de basis bestaat immer uit thee, en bij kefir uit melk.

Wanneer je niet goed reageert op melkeiwitten kun je dus beter kiezen voor kombucha. Daarnaast heeft de gefermenteerde thee dank een andere bacteriële samenstelling dan kefir. De twee verschillen dus niet heel veel qua fermentatie, maar het kleine verschil is voor vegans wel cruciaal.

Zo kun je afvallen door Kombucha

Mocht je willen afvallen, dan kan dit drankje je daarbij helpen. In tegenstelling tot alcoholische versnaperingen en allerlei soort frisdranken bevat zelfgemaakte kombucha bijna geen suikers en een verwaarloosbaar alcoholpercentage.

Door frisdrank, fruitsapjes of wijntjes in te ruilen voor een suikervrije versnapering kun je eenvoudig kilo’s kwijtraken. Het zijn namelijk deze gewoonten (blikjes frisdrank drinken, elke dag een ‘gezond’ glaasje sinaasappelsap bij het ontbijt of twee lekkere wijntjes bij het avondeten) waarmee je de grootste gezondheidswinst kunt boeken.

En omdat je niet altijd zin hebt in een saai glas water, kan kombucha je helpen afvallen als smaakvolle vervanging van frisdrank of wijn.

Kleine waarschuwing: omdat dit drankje steeds populairder wordt, komen er ook steeds meer varianten in de supermarkt. Pas bij supermarkt kombucha goed op dat er weinig tot geen suikers in zitten. Om de smaak op de vijzelen wordt aan frisdrank regelmatig nogal wat suiker aan toegevoegd, en dan ben je weer terug bij af.

Gezondheidsvoordelen

Het is niet alleen het suikervrije karakter waardoor kombucha gezond voor je kan zijn.

De precieze herkomst van deze drank is niet helemaal duidelijk, daarvoor is het te lang geleden ontstaan. Wel bestaan er ideeën dat kombucha al eeuwen geleden werd gedronken in het Verre Oosten ter bevordering van de gezondheid. Gefermenteerde thee werd ook wel ‘onsterfelijkheidsthee’ genoemd, maar dat is natuurlijk nogal een harde claim.

Wel valt kombucha onder de probiotica. Dit houdt in dat het drinken ervan je darmen van gezonde bacteriën voorziet. Deze bacteriën kunnen vele aspecten van je gezondheid verbeteren, zoals je spijsvertering.

Kombucha is dus geen wondermiddel, maar wel een bijzonder drankje met mogelijke gezondheidsvoordelen. (bron)

Dit zijn de voordelen van kombucha voor jouw gezondheid:

  • Bevat antioxidanten: cruciaal voor een gezond lichaam.
  • Ontgiftende werking: gaat de strijd aan met ongewenste bacteriën.
  • Meer energie: en dat zonder al teveel suiker.
  • Sterk immuunsysteem: bevat vitamine A, B en K.

Gevaren van Kombucha

Voor sommige mensen is kombucha gevaarlijk. Dat komt omdat de drank uit bacteriën ontstaat en dat kan een nadeel zijn.

Zo kunnen bacteriën allergische reacties opwekken. Kombucha is een gefermenteerde voedingsstof: door de thee te laten gisten ontstaan er schimmels en bacteriën.

Ga je thuis aan de slag dat kunnen het proces van fermenteren ook verkeerde schimmels en bacteriën groeien, die mogelijk schadelijk of zelfs een gevaar voor je gezondheid zijn.

Omdat de SCOBY door terugkerende fermentatie, steeds verandert is het lastig om wetenschappelijk vast te stellen dat alle varianten dezelfde eigenschappen hebben. Er is dus geen algemeen gezondheidskeurmerk op te plakken.

Pas dus op als je zelf gaat brouwen maakt en drink sowieso niet meer dan één glas per dag. En als je snel last hebt van maagklachten kun je beter wat voorzichtiger zijn met deze fris-zure drank.

Kombucha: deal or no deal?

Onthoud altijd dat wondermiddelen niet bestaan. Kombucha zal je niet ineens kerngezond maken.

Wel past kombucha uitstekend in een gezond en gevarieerd voedingspatroon. Je moet het dan ook niet zien als vervanging voor water, maar meer als een gezond en smaakvol alternatief voor frisdranken en andere ongezonde drankjes.

Ruil een suikerrijke drank zoals een glas cola of een wijntje eens in voor kombucha, en pluk zo de voordelen van deze suikervrije verfrissende frisdrank.

Proost!

Beoordeel dit artikel!

Slecht artikel Super artikel
Mart de Jong

Mart de Jong schrijft over sport, challenges en duurzame voeding. Hij gelooft er heilig in dat de toekomst - net als het verleden - plantbased is. Juist daarom wil hij graag laten zien dat plantaardig eten helemaal niet moeilijk is, als je maar in jezelf gelooft.

Geef een reactie