Gezond leven? De granaatappel gaat je helpen

Grote kans je de vele gezondheidsvoordelen van een granaatappel niet allemaal kent, lees daarom snel verder!

  1. Leestijd 10 min
  2. 16 07 2021
Deel dit bericht
granaatappel

De granaatappel – punica granatum – is een bijzondere tropische vrucht met een zwoel sfeertje. Lastig om te pellen, maar supergezond. En bovendien een vrucht met een verhaal: vanwege de vele zaden staan granaatappels symbool voor vruchtbaarheid.

Alsof dit nog niet genoeg is, bevat de granaatvrucht ook nog een bom aan gezondheidsvoordelen. Dus, wat is jouw excuus om géén granaatappels te eten?

Waarmee eet je granaatappel?

Grote kans je de vele gezondheidsvoordelen van een granaatappel niet allemaal kent, en ‘m daarom veelal links laat liggen. Ook weet je misschien niet zo goed waarmee je de rode pitjes nou eigenlijk kunt eten.

Gelukkig geeft een rondje langs de digitale bibliotheek een schat aan ideeën. De frisse en zoetzure smaak van de speciale appel past bij veel gerechten. Zo is het een interessante toevoeging voor onder andere:

Hoe kun je een granaatappel pellen?

Maar ja, dan moet je wel eerst weten hoe je hem moet schoonmaken. Want veel mensen vinden het pellen teveel gedoe, en alle troep die dat achterlaat.

Maar wat nou als het wel makkelijk kan? Dit blijkt gelukkig heel eenvoudig. Je pakt een scherp mes en voor de zekerheid een keukenrol. Want een beetje kliederig, dat wordt het wel.

Zo pel je een granaatappel:

  1. Snijd met een scherp mes de onder- en bovenkant van de vrucht.
  2. Nu snijd je de schil van onder naar boven vier maal in. Zorg dat je alleen de schil snijdt, dus tot het witte membraam.
  3. Vul een grote kom met water, en breek de vrucht in 4 delen. Als je dit onder water doet voorkom je spetters.
  4. Peuter nu (onder water) de pitjes los van de schil en het witte membraan. De pitjes zinken naar de bodem, terwijl de witte velletjes en schil naar boven drijven.
  5. Schep alle drijvende deeltjes uit de kom en droog de granaatappelpitjes in een vergiet.

Ma’s advies: Heb je alsnog geen zin om te pellen? Dan kun je ook een bakje met granaatappelpitjes kopen. Dit is wel iets duurder, maar handig voor de momentjes van tijdsgebrek.

Granaatappelsap maken

Je kan er ook voor kiezen de vrucht te persen. Granaatappelsap past namelijk heel goed in een sapkuur of detox. Gebruik wel een handperser. Met een automatische perser kneus je de zaadjes die een bittere smaak geven aan je sap.

Het nadeel van een sapje is alleen dat je de vezels kwijtraakt, en vooral ook veel suikers meepakt in verhouding. Doe dit dus niet teveel! Maar zo nu en dan een eigen gemaakt granaatappelsapje kan geen kwaad.

Opzoek wat inspiratie voor recepten met de vruchtbaarheidsvrucht? Die vind je hieronder:

Recepten met granaatappel

Salade met granaatappel en kip

Deze koolhydraatarme salade is niet alleen erg lekker, hij helpt je bij het afvallen!
granaatappel salade met kip

Granaatappel-aardbeien smoothie

Granaatappel is een heerlijke vrucht met een bijzondere smaak. Verwerk hem daarom eens in je groene smoothie! Een lekkere boost voor in de ochtend.
smoothie met granaatappel

Koolhydraatarme toast van aubergine

Beleg je toast met geitenkaas en een topping van verse kruiden, of met hüttenkase en granaatappelpitjes zoals wij doen in dit recept! Hmmm
koolhydraatarme aubergine toast

Zo houdt granaatappel eten jou gezond

Maar waarom is deze vrucht zo gezond? Dat een granaatappel zo gezond is, komt vooral door de hoge concentratie antioxidanten. Dit zijn de belangrijkste voordelen voor jouw gezondheid.

Fun fact: Het granatum komt van het Latijnse woord voor korrel, granum. De granaat dankt z’n naam aan de deze vrucht.

1.     Bomvol polyfenolen en antioxidanten

Granaatappels bevatten punicalagine en polyfenolen. Hierdoor heeft deze vrucht een extreem hoge antioxiderede werking. Antioxidanten is een verzameling voedingsmiddelen, zoals de vitamines C en E, bètacaroteen, bioactieve stoffen en spoorelementen zoals seleen.

Hiermee wapent de granaatappel zich tegen ontstekingen in jouw lijf, door vrije radicalen in jou lichaam uit de weg te ruimen. En dat is belangrijk want deze vrije radicalen zijn agressieve jongens, die schade berokkenen aan cellen en weefsel.

2.     Frisse mond

De antioxidant flavonoïde heeft ook een gezonde werking op jouw lichaam. En de combinatie met de antibacteriële werking van granaatappels, maken een tandenborstel van deze vrucht. Zo zou het tandplak tegen gaan en bacteriën onschadelijk maken die tandbederf veroorzaken.    

3.     Doorbloeding en erectiestoornissen

Net als bijvoorbeeld bietjes, geeft ook de granaatappel een boost aan het stikstofoxide gehalte. Stikstofoxide in een cruciaal stofje dat zorgt voor een betere doorbloeding en het verwijden van je bloedvaten.

Ook zorgt het voor betere sportprestaties wordt hersenactiviteit hiermee stimuleert. Dit zorgt ervoor dat deze vrucht een positief effect heeft bij het behandelen van hoge bloeddruk en erectiestoornissen.

Ma’s tip: Granaatappel is een afrodisiacum. Dit betekent dat het eten van deze vrucht je testosteronniveau verhoogt en dit werkt lust opwekkend voor mannen en vrouwen.

4.     Tegen alzheimer

Onderzoek met muizen in 2006 heeft aangetoond dat granaatappels de progressie van Alzheimer tegen gaan. Voor dit experiment is een groep muizen gekweekt met aanleg voor deze geheugenstoornis. De testgroep kreeg dagelijks granaatappelsap toegediend.

In vergelijking met de controlegroep, die een normaal dieet aten, hadden zij aanzienlijk minder amyloïde-plaque op hun organen. Deze eiwitvezel is een van de oorzaken van Alzheimer. Ook scoorde de muizen die granaatappelsap kregen beter op andere cognitieve testjes. Mensen zijn natuurlijk geen muizen, maar het zijn interessante bevindingen.

5.     Goede darmwerking

Dagelijks heeft jou lichaam zo’n 30 gram aan vezels nodig. Dat is niet weinig, en de meesten van ons komen daar dan ook niet aan. Een portie van 100 gram granaatappelpitjes bevat 4 gram vezels: niet slecht!

Vezels hebben een positief effect op de werking van jouw darmen. Daarmee houd je ze gezond en schoon en stimuleer je een goede stoelgang. Als wat granaatappelpitjes aan je maaltijd toevoegt, verhoog je dus simpel je vezelinname.

6. Vruchtbaarheid

Granaatappels werden in de oudheid al gezien als de vrucht van vruchtbaarheid. Wellicht door de zelfbestuivende eigenschap, of omdat het de doorbloeding en erecties zou bevorderen.

En wat blijkt nu, millennia later? Een dagelijks glas granaatappel verhoogt daadwerkelijk het testosteronniveau, en dus ook het libido van zowel mannen als vrouwen. Hadden ze in de oudheid toch al gelijk!

Fun fact: Niet alleen libido, maar ook verleiding is onlosmakelijk verbonden met deze vrucht. Het zou de granaatappel zijn die tot de verbanning van Adam en Eva uit het paradijs heeft geleid.

De libido-verhogende werking ontdekten Schotse onderzoekers aan de universiteit van Edinburg. Ze bestudeerden 58 vrijwilligers tussen 21 en 64 jaar, die allemaal een glas granaatappelsap dronken per dag. Het niveau van testosteron nam na twee weken toe met 16 tot 30 procent, en bloeddruk daarentegen daalde aanzienlijk. 

7.     Stralende huid

En je libido gaat er niet alleen van stralen, ook je huid heeft baat bij de vruchtbaarheidsvrucht. Zo helpt granaatappel jou op drie manieren aan een gezonde huid.

1. Helpt tegen acne. Weet je nog die antioxidanten waar we eerder zo vol lof over spraken. Die maken ook korte metten met ontstekingen aan het oppervlakte van je lichaam. Puistjes dus. Ook zorgt granaatappel voor een betere doorbloeding en bevordert het ijzer een beter zuurstoftransport. Dit helpt allemaal tegen acne.  

2. Bestrijdt rimpels. Granaatappel zorgt ervoor dat jouw lichaam collageen aanmaakt. Een hoe meer collegeen er in jouw huid zit, hoe beter. Collageen zorgt ervoor dat je huid elastisch blijft. Zou houd je dus een strak en egaal gezicht. Zonder rimpels.

3. Voorkomt droge huid. De pitjes in granaatappel bevatten een olie. Deze olie hydrateert je huid, die daardoor zacht en soepel aan blijft voelen.

Het eten van granaatappel helpt niet alleen tegen huidveroudering. Het stimuleert ook wondgenezing en gaat litteken weefsel tegen. De volgende keer als je opzoek gaat naar een nieuwe huid crème, loop dan ook even langs de fruitafdeling van de supermarkt.

Ma’s tip: granaatappelpitjes bevatten redelijk wat koolhydraten; zo’n 19 gram per 100 gram. Wie af willen vallen door een koolhydraatarm dieet te volgen, eet zo’n 15 gram koolhydraten per hoofdmaaltijd. Hier lees je meer over dit dieet.

Granaatappel helpt bij afvallen

Last but not least: granaatappels eten, helpt om af te afvallen. De vruchten staan er om bekend je meer energie te geven. Dit kan je helpen bij het afvallen: je hebt meer energie om te gaan sporten.

Ook zitten granaatappels vol met voedingsstoffen, waaronder polyfenol die ervoor zorgt dat je minder honger hebt: minder snackgedrag dus. Naast het onderdrukken van het hongergevoel, hebben de flavonoïden en polyfenolen een ontstekingsremmende eigenschap, die kunnen helpen om de afzet van vetachtige stoffen in de bloedvaten tegen te gaan.

Ma’s advies

Onze conclusie: de granaatappel kan je helpen om af te allen. De vrucht mag dan wat lastig te pellen zijn, maar bevat vele gezondheidsvoordelen. Zo zitten granaatappels boordevol antioxidanten. En deze kan jouw lichaam goed gebruiken, aangezien ze je beschermen.

Ook krijg energie door de vrucht, die je goed kunt gebruiken om te sporten. Daarnaast bevat de granaatappel een aantal extra voordelen, zoals de flavonoïden en polyfenolen die er in zitten. Oftewel: een mengelmoes aan gezondheidsvoordelen. En nog eens lekker ook! Waar wacht je nog op?

Beoordeel dit artikel!

Slecht artikel Super artikel
Niels Bosman

Grondlegger van de Makkelijk Afvallen methode. Mijn grootste passie is om een zo gezond en gelukkig leven te leiden en ook anderen hiertoe te inspireren. Ik ben erg trots op ons platform en hoeveel mensen we we dagelijks inspireren met onze programma's.

Geef een antwoord