Waar zijn blauwe bessen goed voor?

  1. Leestijd 11 min
  2. 03 01 2020
Deel dit bericht
blauwe bessen

Superfood of supernormaal? Zoek op ‘blauwe bessen gezond‘ en je wordt overspoeld met voordelen voor jouw gezondheid.

Toch zijn er ook tegengeluiden. Volgens sommige mensen is de blauwe bes zelfs ongezond, kan je er buikpijn van krijgen en naar het schijnt is de bes niet veel gezonder zijn dan de banaan. Dus, hoe zit het nou?

Hoe gezond zijn blauwe bessen?

Blauwe bessen zijn zoet-zure bessen die bij de Nederlandse boeren aan de struik groeien. Ze bevatten weinig calorieën (50 kCal per 100 gram) en een zeer hoge voedingswaarde (in vitamines en mineralen). Daarom wordt de blauwe bes ook als superfood aangeduid.

Voedingswaarde van blauwe bessen

Zoals gezegd behoort de blauwe bes tot de vruchten met de hoogste voedingswaarde. De vrucht blinkt uit in de hoeveelheid vezels, vitamine K en de mineralen mangaan en ijzer.

Let wel op. Fruit bevat over het algemeen veel koolhydraten en fruitsuikers. De blauwe bes is daar zeker uitzondering in. De meningen lijken verdeeld, maar per 100 gram bevatten blauwe bessen tussen de 11 en 14 gram koolhydraten.

Ma’s tip: Als je af wilt vallen met koolhydraatarm eten let dan goed op de hoeveelheid fruit die je eet.

  • kcal: 52
  • Eiwit: 0,9 gram
  • Vet: 0 gram
  • Kh: 11 gram
  • Suiker: 10 gram
  • Vezels: 2,4 gram
  • Vitamine K: 25% van de ADH
  • Mangaan, 15% van de ADH
  • IJzer: 31% van de ADH

Wat betekent dit voor onze gezondheid? Dit zijn de 5 belangrijkste voordelen:

1. Winnaar: de blauwe bes heeft de meeste antioxidanten

Antioxidanten zijn essentieel voor onze gezondheid. Ze beschermen ons lichaam tegen de oxiderende werking van bepaalde activiteiten, het ouder worden en bepaalde voedingsmiddelen.

Antioxidanten zijn het groepje vitaminen en mineralen met deze beschermende werking. De grootte van dit groepje die je in blauwe bessen tegenkomt is ongeëvenaard hoog. Er wordt dan ook aangenomen dat deze vrucht de hoogste concentratie antioxidanten heeft van alle groente en fruitsoorten. Wat betekent dat?

De blauwe bes biedt bescherming tegen kanker en remt het verouderingsproces

Antioxidanten nemen vrije radicalen weg uit ons lichaam. Vrije radicalen zijn ongebalanceerde cellen in ons lichaam. Deze ontstaan door foutjes in ons biochemische proces of door invloeden van buitenaf (slechte voeding, roken, medicijnen, excessief sporten en stress). Deze vrije radicalen zorgen voor beschadigingen aan gezonde cellen en weefsels. Dit wordt ook wel oxidatieve stress genoemd.

Beschadigde cellen leiden tot ouderdomsverschijnselen en kunnen op den duur tot kanker leiden.

2. Bessen als wapen tegen cholesterol

Deze oxidatieve stress is niet alleen schadelijk voor cellen en DNA. Het heeft ook een gevaarlijk effect op cholesterol. Wanneer onze LDL (‘slechte’) cholesterolcellen oxideren, heeft dat ernstige gevolgen voor latente hartziekten. Onderzoek heeft uitgewezen dat een dagelijkse portie van 50 tot 70 gram leidt tot een aanzienlijke verlaging van het LDL oxidatie.

3. Goed voor hart en vaten

Nog meer goed nieuws uit ons vatenstel! Het eten van blauwe bessen leidt tot een verlaging van van de bloeddruk. Dit is door meerdere onderzoeken bevestigd. Dit is belangrijk wat een te hoge bloeddruk is een belangrijke oorzaak van beroertes en hartfalen.

Er zijn zelfs onderzoeken die aanwijzen dat de blauwe bes de kans op een hartaanval kan verminderen.

Een hoge cholesterol en bloeddruk zijn risicofactoren die kunnen leiden tot een hartaanval. De antioxidanten in blauwe bessen kunnen deze risico’s verkleinen, maar nooit wegnemen.

4. Blauwe bessen stimuleren geheugen en hersenfunctie

De schade van eerder genoemde oxidatieve stress heeft ook nadelige gevolgen voor het functioneren van de grijze massa in onze bovenkamer. Het versnellen van het verouderingsproces zorgt ervoor dat de hersenfunctie wordt beschadigd.

Onderzoek heeft aangetoond dat de antioxidanten die in blauwe bessen zitten, zich concentreren op het deel van het brein wat verantwoordelijk is voor onze intelligentie. Deze proeven wezen op een cognitieve verbetering na het drinken van een kuur blauwe bessensap.

Het tegengaan van ouderdomsverschijnselen en het verbeteren van de hersenfunctie maken van de blauwe bes echt een superfood.

5. Blauwe bessensap helpt tegen blaasontsteking

Een blaasontsteking of urineweginfectie. Een veel voorkomende en vervelende klacht. Het was al bekend dat het drinken van cranberrysap de ontstekingen kan voorkomen of genezen. Nu is de blauwe bes een neef van de cranberry en wat blijkt: deze werking zit in de familie!

Door blauwe bessensap te drinken voorkom je een blaasontsteking. Bioactieve stoffen zorgen ervoor dat E.coli bacteriën zich niet kunnen hechten aan de blaaswand. Bacteriën die zich al hebben vastgehecht worden losgeweekt. Hiermee stopt de blauwe bes dus de blaasontsteking.

Zijn blauwe bessen ongezond en gevaarlijk?

Niets dan lof dus, of toch? Helaas kunnen blauwe bessen toch wel ongezond zijn. Nee, niet de bes zelf, maar wel wat de boer erop spuit. Bessen zijn een gevoelig gewas. Daarom worden ze intensief bespoten. En al die insecticiden krijg jij dan weer binnen. Super ongezond en dat was nou net niet de bedoeling. Waar kan je op letten?

Koop biologische bessen in het seizoen. Dit zijn de beste en de schoonste. Niet-biologische uit het buitenland zijn echt af te raden. Als alternatief kan je prima blauwe bessen uit de diepvries halen. Die zijn vaak iets voordeliger, het hele jaar door beschikbaar en zijn vers ingevroren, waardoor alle aanwezige voedingstoffen goed bewaard blijven.

Kan je teveel blauwe bessen eten?

Er zijn onderzoeken die uitwijzen dat teveel antioxidanten in ons lichaam een negatief effect zou hebben. Het zou leiden tot een blokkering in het lichaam voor het aanmaken van eigen pro-oxidanten. Voor oudere mensen zou dit kortademigheid als gevolg hebben, waardoor ze minder bewegen, met alle gevolgen van dien.

Hoe kunnen we deze gezonde bessen in ons dieet verwerken?

Recepten uit het koolhydraatarm dieet

Kijk, overal waar “te” voor staat brengt de balans uit evenwicht. Een dagelijkse portie fruit geeft jouw lichaam zoveel vitamines, mineralen en voedingsvezels, daar wil je echt niet zonder. Eén portie fruit is een gezond uitgangspunt. In deze post lees je hoeveel koolhydraten in fruit zitten.

Ma’s tip: blauwe bessen werken ontgiften en horen in een detox. Wil je nou echt een keer af van alle afvalstoffen in je lijf, check dan deze post over de detox kuur.

Nu je weet waar blauwe bes goed voor is, wil jij natuurlijk ook dagelijks een handje verwerken in je dieet. Dat kan. Dit zijn recepten die je eenvoudig zelf kan maken. Enne… gewoon uit het vuistje mag ook hoor 😉

Yoghurt ontbijt met blauwe bes en kokossnippers

Een yoghurt ontbijt is gezond en geschikt als je aan het afvallen bent! Combineer het liefst met rood fruit, bijvoorbeeld antioxiderende blauwe bessen.
Lees recept
yoghurt ontbijt

Deens gebakje met blauwe bessen

Dit gebakje mag je best een keertje snoepen tijdens je dieet! Het is koolhydraatarm en bevat geen suiker.
Lees recept
koolhydraatarm gebak zonder suiker

Mascarpone toetje met blauwe bessen

Heb je iets te vieren of heb je gewoon zin in iets zoets? Maak dan dit mascarpone toetje. Binnen no-time heb je iets lekker op tafel staan! 🙂
Lees recept
mascarpone blauwe bessen

Gezonde pannenkoeken met boekweitmeel

Pannenkoeken ongezond? Niet altijd! Deze pannenkoeken kun je gewoon nemen als ontbijt. Eet er wat schijfjes banaan of blauwe bessen bij. Heerlijk! 
Lees recept
gezonde pannenkoeken boekweitmeel

Verder lezen

>>> Deze wil je ook dagelijks in de smoothie. Lees hier waarom granaatappel de bom is voor jouw gezondheid.

Niels Bosman

Grondlegger van de Makkelijk Afvallen methode. Mijn grootste passie is om een zo gezond en gelukkig leven te leiden en ook anderen hiertoe te inspireren. Ik ben erg trots op ons platform en hoeveel mensen we we dagelijks inspireren met onze programma's.

In 1 week je lichaam ontgiften!

2 reacties

Dit vinden andere gebruikers van dit recept Artikel

  • Thijs van Bokkem

    Hoi Mery, bedankt voor je reactie. Ik heb mijn informatie uit verschillende bronnen zoals EWG (https://www.ewg.org/foodnews/summary.php) en andere foodblogs (https://foodcoachdenhaag.nl/2018/01/25/minst-bespoten-groenten-en-fruit/ (die haar informatie weer bij weetwatjeeet.nl vandaan haalt)). Ik ben ook berichten tegengekomen waaruit blijkt dat regels tegen bepaalde insecticiden tijdelijk worden opgeheven, zoals in 2018, https://wetten.overheid.nl/BWBR0040930/2018-05-14. Mocht deze gangbare mening niet niet overeenkomen met de actualiteit, dan hoor ik dat graag.

    Ik kan me voorstellen dat voor jou als teler de hele discussie ‘biologisch / niet biologisch’ (want dat is ook niet per definitie de heilige graal) en ‘wat is dan een acceptabele hoeveelheid voedings- en bestrijdingsmiddelen in een product’ een terugkerend onderwerp van gesprek is.

    Dus Mery, alsjeblieft, schijn jouw licht der ervaring op ons :-). Wij horen graag waar we jouw blauwe bessen kunnen kopen!

  • Mery

    Intensief bespoten? Met insecticiden nog wel!! Mag ik vragen waar u deze informatie vandaan heeft? Ik als niet-biologische blauwe bessenteler kan me hier totaal niet in vinden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *