Voedingsmiddelen met te veel koolhydraten

Waar zitten veel koolhydraten in? In deze post krijg je een lijst met eten en drinken waar onnodige en teveel carbs inzitten. Gebruik deze spiekbrief om beter boodschappen te doen.

  1. Leestijd 7 min
  2. 03 03 2022
Deel dit bericht
Voedingsmiddelen met te veel koolhydraten

Voedingsmiddelen en producten met te veel koolhydraten zijn niet goed voor je. Je lichaam is dan constant bezig met het verbranden van suiker (suikerverbrander) en komt niet toe aan het verbranden van vet. Maar welke producten bevatten eigenlijk veel koolhydraten? Ik maakte het volgende lijstje voor je.

Welke soorten koolhydraten zijn er ook alweer?

Naast eiwitten en vetten haalt je lichaam energie uit koolhydraten. Koolhydraten kun je onderverdelen in twee soorten: langzame en snelle. Ook wel: goede en slechte koolhydraten. Koolhydraten hebben ook wel de benaming (melk-, vruchten-, druiven-) suiker en zetmeel. Lees hier meer over in een uitgebreid artikel die ik eerder heb gepost.

Waar zitten koolhydraten in?

Eigenlijk moet de vraag zijn; ‘Waar zitten te veel koolhydraten in?’ We mogen niet vergeten dat ons lichaam koolhydraten nodig heeft.

Hier vind je een handige lijst met eten waar niet teveel en alleen maar goede koolhydraten inzitten.

Spiekbriefje met koolhydraatrijk eten

  • Zoetwaren: alle producten waar pure (kristal)suiker aan toegevoegd is moet je meteen schrappen van je dieet. Koek, chips, gebak, snoep, chocolade: helaas, maar weg ermee! Het verraderlijke is dat suiker niet altijd duidelijk te lezen is op de verpakking. Het is verpakt in allerlei termen. Dus al zie je producten met de volgende woorden op de verpakking, dan weet je dat daar suiker aan toegevoegd is:
    • Alle soorten siroop (agavesiroop, ahornsiroop)
    • Verschillende soorten stroop
    • Nectar (honing)Suikers in de vorm van bijvoorbeeld agavesiroop of ahornsiroop kun je best af en toe nemen.
  • Jam (en ander zoet broodbeleg): logischerwijs volgt dat jam ook veel suikers bevat (helft fruit, helft suiker!). Kies daarom voor jam waar geen suiker aan toegevoegd is. Ander zoet broodbeleg als chocoladepasta of hagelslag bevatten ook erg veel suikers en dus koolhydraten.

Groente en fruit waar veel koolhydraten in zit

  • Aardappelen: ook aardappelen bevatten erg veel zetmeel en zijn rijk aan koolhydraten. Liever niet eten dus.
  • Bonen en erwten: bonen en erwten als sperziebonen, doperwten, witte bonen en bruine bonen bevatten veel zetmeel. Daarom zijn ze erg koolhydraatrijk.
  • Rode bieten: net als aardappelen bevatten ook rode bieten veel zetmeel en passen met mate in een koolhydraatarm dieet.
    Maïs: maïs wordt ook wel gezien als zoete groente, maar valt onder de graansoorten. Net als andere soorten graan bevat maïs veel koolhydraten.
  • Gedroogd fruit: aan gedroogd fruit is vaak veel suiker toegevoegd.
  • Fruit met veel suikers: in fruit zitten inderdaad suikers en dus koolhydraten. En in principe is dat niet altijd een probleem, als je er maar niet te veel van neemt. Als je bijvoorbeeld een groene smoothie maakt, dan kun je het beste fruit maar beperkt toevoegen. Sommige fruitsoorten bevatten erg veel suiker, zoals mango’s en bananen. Je kunt dit best een keertje eten, maar doe dit dan beperkt.
    • Fruit met veel koolhydraten: druiven, mango’s, bananen, kersen
    • Fruit met minder koolhydraten: aardbeien, mandarijnen, abrikozen, bosbessen (bron)

Dit betekent natuurlijk niet dat je geen peulvruchten, bieten en fruit kan eten. Sterker nog, deze ingrediënten bevatten voedingsstoffen die je nodig hebt. Het gaat er vooral om dat je ze in de juiste verhouding eet. Wil je weten hoe? Ja maar eens kijken op onze pagina met meer dan 700 gezonde recepten.

Dranken met te veel koolhydraten

  • Andere dranken met suiker: cola, icetea, 7-up: frisdrank bevat erg veel suiker. Oók de lightvarianten!
  • Vruchtensappen: fruit kun je beter eten. Aan vruchtensappen zijn namelijk veel suikers toegevoegd. Fruit kun je drinken, maar doe dit dan als zoete toevoeging aan bijvoorbeeld groene smoothies.
  • Vruchtenyoghurt: vruchtenyoghurt, vruchtenkwark of yoghurtdrinks bevatten erg veel toegevoegde suikers. Vermijd deze dus!
  • Melk: in pure melk zit erg veel lactose en kun je dus ook beter niet drinken tijdens een koolhydraatarm dieet.

Graanproducten met veel koolhydraten

  • Graanproducten met snelle koolhydraten: in granen als rijst, tarwe, rogge, maïs en gierst zitten veel koolhydraten. Producten die van granen zijn gemaakt moet je dus niet nemen. Denk maar aan ontbijtgranen, pasta, tortilla’s, pannenkoeken, muesli, pizzabodems.
  • Graanproducten met langzame koolhydraten: je hebt echter ook granen waar langzame koolhydraten in zitten, zoals roggebrood, speltbrood, volkorenbrood, quinoa en volkorenpasta. Hier zitten koolhydraten in, maar dit is wel de langzame en goede variant. Tijdens een koolhydraatarm dieet kun je deze dus best een keer nemen, maar wel in zeer beperkte mate.
  • Brood: brood is gemaakt van graan en bevat veel zetmeel. Eet brood met mate en probeer zelf je koolhydraatarme brood te bakken.

Dit kan je sowieso laten staan

  • Light producten: lightproducten bevatten minder calorieën, koolhydraten of vet, maar daarentegen zijn er juist vaak meer andere slechte stoffen aan toegevoegd (bron).
  • Kant-en-klare producten: kant-en-klare gerechten (magnetronmaaltijden), sausjes, potjes en zakjes bevatten meer suikers en koolhydraten dan verse producten. Ga daarom altijd voor natuurlijk en vers.

Onthouden: Veel verwerkte producten bevatten veel verkeerde koolhydraten. Koop zoveel mogelijk natuurlijke ingrediënten en ga daar mee koken. Van groente en fruit met veel koolhydraten geldt dat je deze best af en toe, met mate kan eten. Ze bevatten vaak veel gezonde voedingsstoffen.

Slechte en goede koolhydraten, toch best veel om rekening mee te houden. Vind jij dat nog lastig en wil je hier hulp bij? Of heb je er simpelweg geen tijd voor? In het koolhydraatarm 50 dagen programma hebben wij alles voor je uitgestippeld.

Zo is koolhydraatarm eten super makkelijk en weet je zeker dat je alle belangrijke voedingsstoffen binnen krijgt. Eet elke dag gezond en ontzettend lekker! Klik hier, dan helpen wij jou verder.

Beoordeel dit artikel!

Slecht artikel Super artikel
Kim Findhammer

Vanuit mijn visie als diëtist schrijf ik de artikelen en stukjes bij de recepten. Mijn uitgangspunt is zoveel mogelijk mensen motiveren en helpen een gezond en gelukkig leven te leiden. Ik wil dat mensen zich begrepen voelen en weten dat zij bij MA terecht kunnen.

Boek wordt direct gratis verzonden
koolhydraatarm dieet boek programma met recepten en weekmenu

16 reacties

Dit vinden andere gebruikers van dit artikel
  • Petra

    Voel me supersterk met de recepten op mijn phone. Terwijl ik met mondhoeken omhoog als een doelgerichte speer door elke supermarkt loop!

    • Emmely vd Roer

      Hi Petra, Wat een ontzettend leuke en fijne reactie. Dankjewel en ga zo door 🙂

  • Jeannette

    Hoi Niels,

    Heb het E boek, maar is het mogelijk om een gewoon boek te krijgen, heb geen printer en vind het moeilijk om op mijn telefoon het op te zoeken.

    Gr Jeannette

    • Sjar

      Het is een gratis E-boek, dat op zich is toch al top? Als je het in een papieren versie wilt hebben loop je toch even naar de copyshop of naar een vriend/in met een printer? Wat een gezeur zeg..

  • W. Alkema

    Waarom geen gewoon boek . Ik vind dit ergelijk en blijkbaar meer mensen…

    • Sjar

      Het is een gratis E-boek, dat op zich is toch al top? Als je het in een papieren versie wilt hebben loop je toch even naar de copyshop of naar een vriend/in met een printer? Wat een gezeur zeg..

  • ELS WAGEMANS

    Hoi nie

Geef een antwoord