Voedingsmiddelen met te veel koolhydraten

  1. Leestijd 9 min
  2. 27 06 2018
Deel dit bericht
Voedingsmiddelen met te veel koolhydraten

Voedingsmiddelen en producten met te veel koolhydraten zijn niet goed voor je. Je lichaam is dan constant bezig met het verbranden van suiker (suikerverbrander) en komt niet toe aan het verbranden van vet. Maar welke producten bevatten eigenlijk veel koolhydraten? De redactie ging op onderzoek uit en maakte het volgende lijstje voor je.

Welke soorten koolhydraten zijn er ook alweer?

Naast eiwitten en vetten haalt je lichaam energie uit koolhydraten. Koolhydraten kun je onderverdelen in twee soorten: langzame en snelle. Ook wel: goede en slechte koolhydraten. Koolhydraten hebben ook wel de benaming (melk-, vruchten-, druiven-) suiker en zetmeel. Lees hier meer over in een uitgebreid artikel die ik eerder heb gepost.

Waar zitten koolhydraten it?

Eigenlijk moet de vraag zijn; ‘Waar zitten te veel koolhydraten in?’ We mogen niet vergeten dat ons lichaam koolhydraten had nodig heeft. Hier vind je een handige lijst met eten waar niet teveel en alleen maar goede koolhydraten inzitten.

Spiekbriefje met koolhydraatrijk eten

  • Zoetwaren: alle producten waar pure (Kristal)suiker aan toegevoegd is moet je meteen schrappen van je dieet. Koek, chips, gebak, snoep, chocolade: helaas, maar weg ermee! Het verraderlijke is dat suiker niet altijd duidelijk te lezen is op de verpakking. Het is verpakt in allerlei termen. Dus al zie je producten met de volgende woorden op de verpakking, dan weet je dat daar suiker aan toegevoegd is:
    • Alle soorten siroop (agavesiroop, ahornsiroop)
    • Verschillende soorten stroop
    • Nectar (honing)Suikers in de vorm van bijvoorbeeld agavesiroop of ahornsiroop kun je best af en toe nemen.
  • Jam (en ander zoet broodbeleg): logischerwijs volgt dat jam ook veel suikers bevat (helft fruit, helft suiker!). Kies daarom voor jam waar geen suiker aan toegevoegd is. Ander zoet broodbeleg als chocoladepasta of hagelslag bevatten ook erg veel suikers en dus koolhydraten.

Groente en fruit waar veel koolhydraten in zit

  • Aardappelen: ook aardappelen bevatten erg veel zetmeel en zijn rijk aan koolhydraten. Liever niet eten dus.
  • Bonen en erwten: bonen en erwten als sperziebonen, doperwten, witte bonen en bruine bonen bevatten veel zetmeel. Daarom zijn ze erg koolhydraatrijk.
  • Rode bieten: net als aardappelen bevatten ook rode bieten veel zetmeel en passen met mate in een koolhydraatarm dieet.
    Maïs: maïs wordt ook wel gezien als zoete groente, maar valt onder de graansoorten. Net als andere soorten graan bevat maïs veel koolhydraten.
  • Gedroogd fruit: aan gedroogd fruit is vaak veel suiker toegevoegd.
  • Fruit met veel suikers: in fruit zitten inderdaad suikers en dus koolhydraten. En in principe is dat niet altijd een probleem, als je er maar niet te veel van neemt. Als je bijvoorbeeld een groene smoothie maakt, dan kun je het beste fruit maar beperkt toevoegen. Sommige fruitsoorten bevatten erg veel suiker, zoals mango’s en bananen. Je kunt dit best een keertje eten, maar doe dit dan beperkt.
    • Fruit met veel koolhydraten: druiven, mango’s, bananen, kersen
    • Fruit met minder koolhydraten: aardbeien, mandarijnen, abrikozen, bosbessen

Dranken met te veel koolhydraten

  • Andere dranken met suiker: cola, icetea, 7-up: frisdrank bevat erg veel suiker. Oók de lightvarianten!
  • Vruchtensappen: fruit kun je beter eten. Aan vruchtensappen zijn namelijk veel suikers toegevoegd. Fruit kun je drinken, maar doe dit dan als zoete toevoeging aan bijvoorbeeld groene smoothies.
  • Vruchtenyoghurt: vruchtenyoghurt, vruchtenkwark of yoghurtdrinks bevatten erg veel toegevoegde suikers. Vermijd deze dus!
  • Melk: in pure melk zit erg veel lactose en kun je dus ook beter niet drinken tijdens een koolhydraatarm dieet.

Graanproducten met veel koolhydraten

  • Graanproducten met snelle koolhydraten: in granen als rijst, tarwe, rogge, maïs en gierst zitten veel koolhydraten. Producten die van granen zijn gemaakt moet je dus niet nemen. Denk maar aan ontbijtgranen, pasta, tortilla’s, pannenkoeken, muesli, pizzabodems.
  • Graanproducten met langzame koolhydraten: je hebt echter ook granen waar langzame koolhydraten in zitten, zoals roggebrood, speltbrood, volkorenbrood, quinoa en volkorenpasta. Hier zitten koolhydraten in, maar dit is wel de langzame en goede variant. Tijdens een koolhydraatarm dieet kun je deze dus best een keer nemen, maar wel in zeer beperkte mate.
  • Brood: brood is gemaakt van graan en bevat veel zetmeel. Eet brood met mate en probeer zelf je koolhydraatarme brood te bakken.

Dit kan je sowieso laten staan

  • Light producten: lightproducten bevatten minder vet, maar daarentegen zijn er juist vaak meer koolhydraten of andere slechte stoffen aan toegevoegd.
  • Kant-en-klare producten: kant-en-klare gerechten (magnetronmaaltijden), sausjes, potjes en zakjes bevatten meer suikers en koolhydraten dan verse producten. Ga daarom altijd voor natuurlijk en vers.

Onthouden: Veel verwerkte producten bevatten veel verkeerde koolhydraten. Koop zoveel mogelijk natuurlijke ingrediënten en ga daar mee koken. Van groente en fruit met veel koolhydraten geldt dat je deze best af en toe, met mate kan eten. Ze bevatten vaak veel gezonde voedingsstoffen.

Nu willen we carbs natuurlijk niet volledig aan de schandpaal nagelen. Voor een beetje love on the carb-site of life, lees je verder in deze post over de absoluut beste koolhydraten om te eten, ook tijdens het afvallen.

Niels Bosman

Grondlegger van de Makkelijk Afvallen methode. Mijn grootste passie is om een zo gezond en gelukkig leven te leiden en ook anderen hiertoe te inspireren. Ik ben erg trots op ons platform en hoeveel mensen we we dagelijks inspireren met onze programma's.

12 reacties

Dit vinden andere gebruikers van dit recept Artikel

  • Jeannette

    Hoi Niels,

    Heb het E boek, maar is het mogelijk om een gewoon boek te krijgen, heb geen printer en vind het moeilijk om op mijn telefoon het op te zoeken.

    Gr Jeannette

  • W. Alkema

    Waarom geen gewoon boek . Ik vind dit ergelijk en blijkbaar meer mensen…

  • ELS WAGEMANS

    Hoi nie

  • ELS WAGEMANS

    HOI NIELS
    IK HEEL GRAAG HET BOEK WILLEN ONTVANGEN NIET HET E BOEK HOE KAN IK DAT BESTELLEN VRIENDELIJKE GROET ELS WAGEMANS

  • Diana

    Ik ga twijfelen, jullie programma is er toch alleen als e-book?

    Groetjes diana

    • Ellis

      Hoi Diana,

      Het koolhydraatarm 50 dagen programma is inderdaad alleen als e-boek te koop. Op deze manier heb je het programma altijd bij je (via je smartphone, laptop of tablet) en kun je het programma eenvoudig blijven volgen.

      Wat je natuurlijk wel kunt doen is het e-boek printen en in een mapje doen. Dat doen meer mensen.

      Groetjes,
      Ellis – Ma

  • Dorien backus

    Ik heb dit ook gedaan en zou ook graag het boek willen ontvangen is veel fijner in gebruik.

    • Niels Bosman

      Hoi Dorien, ik heb je een email gestuurd. Groetjes, Sierk – MA

    • Jolanda Redeker

      Zou ook graag het boek ontvangen. Zit nl in nachtdiensten en dan is het makkelijker meenemen. Gr. Jolanda.

  • H.

    Hallo Ma,

    Via internet heb ik jouw boek gekocht. Niet goed opgelet en zag pas naderhand dat het een boek is om te downloaden.
    Ik zou het HEEL graag als boek willen ontvangen!! Dan kan ik het gemakkelijker overal mee naar toe nemen.
    Ik zie het boek als afbeelding staan. Het is er dus!
    Als ik verzendkosten moet betalen doe ik dat graag!

    Met hartelijke groet. Helma

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *