Het groente smoothie dieet – hoe ik 7,8 kilo af viel in één week*

  1. Leestijd 16 min
  2. 07 05 2021
Deel dit bericht
Het groente smoothie dieet

Zoek jij meer energie, een betere flow of wil je het afvallen een boost geven? Uit eigen ervaring kan je aanraden een groente smoothie dieet te volgen.

In 7 dagen -die niet altijd eenvoudig zijn, kan je je suikerverslaving de baas zijn, heb je overtollig vocht achter je gelaten en je lichaam de rust gegeven zichzelf te reinigen.

Na het lezen van deze post weet je wat je wel en niet moet doen tijdens een groene smoothie dieet.

Ik ging de uitdaging alweer 5 jaar geleden aan en heeft heeft mijn leven veranderd. Bij deze draag ik het stokje aan jou over. Ben je er klaar voor? Ik weet dat je het kan.

Waarom groente smoothies?

De cijfers liegen er niet om. In 2020 is 50% van Nederland is te zwaar. Vooral na de 35 jaar neemt het percentage mannen en vrouwen met overgewicht toe. [1]

En dit is ook niet gek. Als je kijkt naar wat wij als Nederlanders gewend zijn om te eten. We eten teveel, te vet, te dierlijk, te sterk bewerkt voedsel en te suikerrijk. Ten slotte kan ons mentale gesteldheid ervoor zorgen dat we problemen willen onderdrukken met voeding of alcohol gebruik. [2]

Wellicht heb je ook last van de gevolgen:

  • Je bent niet tevreden met je lichaam, buik en billen?
  • Je hebt soms weinig energie en kom je moeilijk de dag door?
  • Een slechte huid misschien?
  • Of misschien zit je niet lekker in je vel en heb je weinig zelfvertrouwen?

Dit kan allemaal te maken hebben met je voedingspatroon of je relatie met eten. Maar er is goed nieuws.

Goed nieuws

We hebben allemaal de de grootste moeite om ons dagelijks aanbevolen portie groenten van 200 gram binnen te krijgen. Zeker voor kinderen en jong volwassenen is dit cijfer schrikbarend.

En als jij nu eens eerlijk naar jezelf kijkt. Geldt dit ook voor jou? Ben jij ook meer groenten gaan eten en fruit? Of eet jij vooral veel vlees, suikers en koolhydraten?

En weet je wat, dit is helemaal niet raar hoor, want zo zijn we immers opgevoed…

Wat is dan het goede nieuws?

Nederlanders eten steeds meer fruit, steeds meer groente en iets minder vlees. Dit is een langzame ontwikkeling, maar op de lange termijn leidt dit tot minder mensen die kampen met chronische ziektebeelden en overwicht. [2]

Tijd om definitief af te rekenen met oude gewoontes, slechte eetpatronen en suikerverslaving.

Ben jij ook suikerverslaafd?

Voordat ik zelf het groente smoothie dieet voor het eerst probeerde leefde ik van koffie, sigaretten, suiker (met name chocola) en brood. Het resultaat was dat ik eigenlijk constant van de ene kick naar de andere leefde.

Of het nu koffie, sigaretten, chocola of alcohol/drugs was, eigenlijk was ik gewoon verslaafd aan alles.

Suiker zit in ons dagelijks dieet
‘Ik was verslaafd aan alles’

Is dit voor jou ook herkenbaar? Het is gewoon super moeilijk om verleidingen te weerstaan. En weet je, we kunnen er eigenlijk niets aan doen. Want ga eens boodschappen doen in de supermarkt.

En bekijk hoeveel junkfood in de schappen ligt. Alcohol, snoep en frisdrank… En dan ook nog in de bonus bij de Albert Heijn. 35% korting op een appeltaart… Hoppa, die is van mij!

De voedingsmiddelenindustrie heeft ons dus volledig in de hand. Vaak zonder dat wij dit zelf doorhebben. We denken dat we gezond eten, maar als je goed gaat kijken en eerlijk bent naar jezelf, dan valt dit vaak toch vies tegen.

Ma’s Tip: lees ook eens mijn artikel over het volgen van een detox kuur

Afvallen met smoothies + mijn ervaringen

Zelf ben ik dus 7,8 kilo afgevallen in een week met dit dieet. Hoe? Door 7 dagen lang alleen groente smoothies te drinken. Oké, en af en toe een kopje bouillon.

Deze detox kuur ging vooraf aan 3 dagen afbouwen en 2 dagen opbouwen. Nu ben je vast benieuwd hoe ik dit precies heb gedaan. Mijn schema zag er als volgt uit:

1. Afbouwperiode voorafgaand aan het groente smoothie dieet

  • Dag 1: geen vlees, vis, eieren, kaas of vleeswaren. Geen zoete- of hartige tussendoortjes. Geen brood, rijst en pasta.
  • Dag 2: Geen cafeïne en alcohol. Geen in vet- of olie gebakken producten.
  • Dag 3: Ga over op twee maaltijden en eet ongeveer de helft van wat je doorgaans eet. Geen zuivel. Eet alleen groenten en fruit.

2. Maaltijdschema tijdens het smoothie dieet

Alle groente smoothies die ik tijdens mijn detox periode dronk bestonden uit 700 ml smoothie verdeeld over 3 smoothies. Onderstaande ingrediënten deed ik in een blender vermengt met 200 ml yoghurt of water.

  • Dag 1: zuurkool smoothie. Bah Bah. Deze smoothie was echt afschuwelijk. Ik had bijna braakneigingen terwijl ik hem dronk. Niet echt motiverend hè? Ik zou je deze smoothie dan ook niet aanraden.
  • Dag 2: groente cocktail smoothie, bevat onder andere tomaat, wortel, ui en rode bieten. Ook deze smoothie vond ik niet super lekker. Ik was nog niet geheel op de hoogte hoe je echt lekkere groente smoothies maakt. Nu wel gelukkig 🙂
  • Dag 3: gemengde groente smoothie. Hierin zaten knolselderij, wortel en rode bietjes. Deze was redelijk ok.
  • Dag 4: rode bieten smoothie. Ingredienten: rode bieten, yoghurt, handjevol bramen en een glaasje sinaasappelsap.
  • Dag 5: groente cocktail smoothie. Zie dag 2.
  • Dag 6: gemengde groente smoothie. Zie dag 3.
  • Dag 7: appel wortel smoothie. Ingredienten: 1,5 appels en 5 grote wortelen en 200 ml yoghurt.

Na 7 dagen alleen maar koolhydraatarme smoothies maken ben je er echt wel even klaar mee. Ik ben nog nooit zo blij geweest met een hapje vast voedsel na 7 dagen. Voor mij was dat een hapje banaan.

Kun je alles direct weer eten na een groente smoothie detox? Nee, je moet weer langzaam opbouwen. Hierbij mijn opbouwschema.

3. Rustig opbouwen na de groente smoothie detox

Na het dieet, gebruikte ik het volgende schema voor de opbouwperiode:

  • Dag 1: Een stuk fruit als ontbijt. Klein schaaltje havermout als lunch. Tussendoor at ik wat verse groente of een rijstwafel.
  • Dag 2: Havermout en een stuk fruit als ontbijt. Voor de lunch gebruik je maximaal 2 crackers of rijstwafels. Als diner kun je roergebakken groente en wat rauwkost eten. Tussendoor fruit of een rijstwafel.
  • Dag 3: Zelfde als dag 2, alleen nu kun je bij het diner ook een stukje vis of tofu gebruiken.

In totaal duurt het groente smoothie dieet dus 13 dagen, inclusief 3 dagen afbouwen en 3 dagen opbouwen. Daarna kun je in principe weer alles eten. Maar hier ligt nu precies het geheim (en gevaar) van groene smoothies.

Als jij na deze detox nu eens definitief je eetpatroon zou aanpassen. Dan kun je pas echt een gezond en slank bikini lichaam krijgen. Voor altijd! Lees snel verder hoe ook jij dit kunt bereiken.

Onthouden
Een goed detox-programma bestaat uit een afbouwperiode, een detox-periode en een opbouwperiode. Als je het goed doet staat een kuur niet op zichzelf, maar is het een startschot voor een gezonder en slanker leven.

5 gouden tips: slank blijven na het groente smoothie dieet

Laat ik heel eerlijk tegen je zijn. Je kunt makkelijk tussen de 5 en 10 kilo in een week verliezen met dit dieet. Maar zoals het woord dieet al doet vermoeden. Als je na het dieet weer gewoon je oude eetpatroon oppakt, dan zitten die kilo’s er binnen no-time weer aan.

Om blijvend te kunnen afvallen met smoothies, zul je je eetpatroon definitief moeten veranderen. Ik geef je nu 5 gouden tips om hier direct mee te beginnen:

1. Hulde, je bent afgekickt van je suikerverslaving: keep it this way

Doordat je 13 dagen bijna geen suikers hebt gegeten, zal je suikerverslaving weg zijn. Het is een utopie om het helemaal zo te houden, dat weten we allemaal.

Dus af en toe wat lekkers (suikers, junkfood) eten mag best. Als je maar balans hebt. Dus geen heel pak koekjes, hele reep chocola of die hele zak chips. No more! Zo ben jij helemaal niet.

Je hebt het niet nodig en het is gewoon smerig.

2. Vervang junkfood voor gezonde tussendoortjes

Na je smoothie detox, zorg je dat je geen chips, koekjes en andere junkfood meer in huis haalt. Als je het eet, doe het dan buitenshuis. Bijvoorbeeld op een feestje.

Maar thuis is junkfood niet meer welkom. In plaats hiervan, eet je vanaf nu lekkere wortels, noten of drink je een groene smoohtie natuurlijk…

3. Vervang 1 maaltijd per dag voor een groente smoothie

Wij zijn erg gewend om 3 keer per dag te eten. Wist je dat dit helemaal niet nodig is? Ik ken behoorlijk wat succesvolle mensen, die 1 maaltijd per dag verkiezen. Maar het gevaar is dan wel dat je veel gaat snacken. Daarom ben ik geen voorstander van 1 maaltijd per dag.

Maar wat je vanaf nu kunt doen, is 1 maaltijd per dag vervangen voor een goed gevulde groente smoothie. Vooral je ontbijt is hier erg geschikt voor.

4. Beweeg, dans, rek, strek of doe oefeningen

Misschien heb je het wel eens gehoord. Sporten heeft geen effect op afvallen! Je hoeft dus niet per se te sporten om af te kunnen vallen. Maar, wat wel super belangrijk is is bewegen. Om twee redenen. De eerste is calorieën verbranden. Heel simpel, wat je eet moet ook verbrand worden. Dit doe je door te bewegen.

De tweede reden is dat stilstand achteruitgang betekent. Of nog erger. Stil staan betekent dood gaan. Ook om allerlei vervelende ziektes tegen te gaan, zijn bepaalde oefeningen (bijvoorbeeld springen) erg belangrijk. Ik ga hier nu niet verder op in, omdat het een beetje off-topic is. Maar onthoud dat je moet bewegen.

Ma’s Tip: Zelf hou ik ontzettend van dansen. Elke dag zet ik mijn favoriete muziek aan en dans ik een kwartiertje. Super lekker!

dagelijks dansen tijdens je dieet helpt bij afvallen en houdt je gezond

5. Eet voldoende gezonde koolhydraten, gezonde vetten en eiwitten

Voor een goede vetverbranding en juiste hormoonhuishouding is het ontzettend belangrijk om genoeg gezonde voeding te eten. Dit is wat je aanraadt:

  1. Langzame koolhydraten: 35% van je totale dagelijkse eten bestaat uit langzame koolhydraten zoals bruine rijst, quinoa, havermout en fruit
  2. Gezonde vetten: 30% van je totale dagelijkse eten bestaat uit gezonde vetten die in vlees, vis, avocado’s en noten zitten.
  3. Eiwitten: zorg ervoor dat 35% van je eten per dag bestaat uit eiwitten die in vlees, vis, eieren en zuivel zitten.

Onthouden
Een gezonde levensstijl bestaat uit een gevarieerde voeding, voldoende beweging en ruimte voor geluksmomentjes. Lichamelijke- en geestelijke gezondheid gaan hand in hand.

3 grote voordelen groente smoothies

Groente smoothies hebben namelijk nog andere voordelen dan afvallen alleen. Ik zal er nu drie met je bespreken.

Meer energie en flow

Ik heb een dagboek bijgehouden toen ik mijn zelf ontwikkelde groente smoothie dieet volgde. En ik wil je  nu graag een aantal citaten geven uit mijn dagboek:

“Ik ben scherp en voel vaak een heerlijke tinteling op mijn huid. Het gevoel van kippenvel, je kent het wel. Wel heb ik het de hele tijd koud. Dikke trui aan en de verwarming lekker hoog dus”.

“Eenmaal thuis ga ik lekker aan het werk. Ik merk dat ik heel scherp ben en het werken gaat echt goed. Ik zit in flow”.

Dus als jij wel eens last hebt van vermoeidheid of depressie, dan is de kans groot dat het aan je voeding ligt. Met een groene smoothie detox kun jij dit veranderen. Dus wil jij meer energie ervaren? En weer het gevoel hebben dat je ‘in flow’ bent? Start dan vandaag nog met groene smoothies.

Dagelijkse portie groente en fruit

Het is heel makkelijk. Gooi 200-300 gram groente en 2 stuks fruit in een blender. Voeg je favoriete ingrediënten toe en blend alles tot een glad geheel. Hoppa, je hebt je aanbevolen hoeveelheid groenten en fruit binnen voor vandaag weer binnen.

Het is echt zo simpel, het enige wat je nodig hebt is een blender. En weet je wat? Als je een beetje let op het seizoen, zijn groene groente zoals spinazie nog goedkoop ook.

Wat wil je nog meer?

Mooie en jonge huid

De vitaminen en mineralen uit groene smoothies hebben een verjongend effect op jouw huid. Je hoeft alleen maar groene smoothies te drinken en je gaat er jonger uit zien.

Daarom zou ik je willen vragen om een foto van je gezicht te maken voordat je aan het groente smoothie dieet begint en eentje na 6 maanden. Je zult het verschil zien. Groene smoothies maken je jonger.

Ma’s Tip: Ik hoop dat deze post je inspireert om ook groene smoothies te gaan drinken. Twijfel je nog of dit iets voor jou is? Lees dan de ervaring van Daniëlle en oordeel zelf.

Conclusie en Tips

Voor mij is het groene smoothie dieet levensveranderend geweest. Daarom ben ik ervan overtuigd dat deze gezonde smoothies van Nederland het gezondste land kunnen maken.

Uit alle ervaringen hoor ik dat mensen na dit dieet heel anders kijken naar hun oude eetgewoontes. Dit is een belangrijke stap in de strijd tegen overgewicht en obesitas.

Tenslotte zijn groene smoothies een fantastische manier om aan je portie groente te komen. Als je dit toevoegt aan je dagelijkse dieet zal je merken dat je niet alleen makkelijker afvalt, je voelt je ook weer fit, gezond en stralend.

*Disclaimer: De auteur heeft zijn uiterste best gedaan om deze website zo duidelijk mogelijk te publiceren. Toch is het gebruik van deze informatie geheel op eigen risico. De auteur geeft geen garanties voor de inhoud van dit materiaal. De resultaten kunnen per individu verschillen. Ook geef ik geen medisch advies. Wanneer je gezondheidsklachten hebt, raad ik je ten alle tijden aan om contact op te nemen met jouw huisarts.

Beoordeel dit artikel!

Slecht artikel Super artikel
Niels Bosman

Grondlegger van de Makkelijk Afvallen methode. Mijn grootste passie is om een zo gezond en gelukkig leven te leiden en ook anderen hiertoe te inspireren. Ik ben erg trots op ons platform en hoeveel mensen we we dagelijks inspireren met onze programma's.

In 1 week je lichaam ontgiften!
7 Daagse Smoothie Detox Plan

79 reacties

Dit vinden andere gebruikers van dit recept Artikel

  • Ingrid

    Hallo, ik start vandaag met de smoothie dieet. is er een ander alternatief dan de zuurkool smoothie Of mag ik kiezen uit één van jullie recepten op de site? Als ik het goed begrijp zijn de smoothies het enige wat we mogen eten? Mag er een detox drankje bij of s’avonds een cracker? Mvg, ingrid

    • Evelien Vis

      In ons smoothie detox programma staat voor de hele dag wat je gaat eten. Dit zijn detox smoothies, detox soepen en groentemaaltijden. Ook tussendoortjes staan erin vermeld.

      • Ingrid

        Het spijt mij maar ik vind het dus niet terug … Het is mij niet duidelijk buiten de groene groente smoothies’s welke tussendoortjes er gegeten mag worden en welke soep? Ik vind dit nergens terug

  • Suud

    Mag je ook honing toevoegen ?

    • Evelien Vis

      Het is beter om geen honing toe te passen. In een detox wil je het lichaam ook reinigen van alle suikers. En honing is weer een suiker.

    • louis

      nee

  • Hana

    Hallo Niels, kun je mij helpen, asap 1O kilo af te vallen?
    Groetjes, Hana.

    • Evelien Vis

      Wij willen je zeker helpen om af te vallen. Waar gaat je voorkeur naar uit? Wil je eerst een detoxkuur doen en daarna koolhydraatarm eten? Of wil je liever gelijk koolhydraatarm eten?

      • Hana Ben

        Hallo Evelien,
        Zegt u het maar, ik volg…zo lang ik 10kg asap afval is het allemaal goed.
        Gr

        • Evelien Vis

          Hallo Hana, Een smoothie detox is een mooi begin om af te vallen. Daarna zou ik gelijk beginnen met koolhydraatarm eten om verder te kunnen afvallen. In een week de 10 kilo snel willen afvallen door een smoothie detox is verstandig. Smoothie detox kun je ook niet langer dan een week doen, dat is niet goed voor je lichaam, vandaar het vervolg door koolhydraatarm eten

Geef een reactie