5 meest effectieve manieren om je spijsvertering te verbeteren

Met deze supplementen, vezels en voeding kan je eenvoudig je spijsvertering verbeteren.

  1. Leestijd 14 min
  2. 22 09 2020
Deel dit bericht
Met deze supplementen, groente, vezels en voeding kan je je spijsvertering verbeteren.

Als je ooit wel eens je ‘onderbuik gevoel´ (gut feeling) hebt gevolgd om een beslissing te nemen, of je ´vlinders in je buik´ hebt gevoeld, dan krijg je waarschijnlijk seintjes van je ´tweede brein´ binnen. In de wanden van onze darmen zorgt dit brein voor een ijzersterk verband tussen je spijsvertering, gemoedstoestand en je gezondheid.

Een goede spijsvertering is dus essentieel om je goed, fit en blij te voelen. Wist jij dat je zelf een heleboel kan doen om je spijsvertering te verbeteren? Wij helpen je op weg. Met deze 5 tips krijgt jouw spijsvertering een serieuze boost.

In de wanden van onze darmen zorgt dit brein voor een ijzersterk verband tussen je spijsvertering, gemoedstoestand en je gezondheid.

Wat is spijsvertering?

Er wordt vaak gesproken over spijsvertering, metabolisme of stofwisseling. Maar wat is eigenlijk het verschil? Een hele geruststelling, ze bedoelen allemaal hetzelfde! Het zijn 3 verschillende woorden voor hetzelfde proces. Onze voeding levert ons energie en bouwstenen en om die voeding te kunnen gebruiken moet het lichaam het voedsel eerst verwerken.

Spijsvertering is het proces wat er voor zorgt dat energie en bouwstenen uit voeding beschikbaar worden gemaakt voor het lichaam.

Van je bord tot de pot

Laten we het voor het gemak de spijsvertering noemen. Een hele groep aan spijsverteringsorganen, zoals de maag, alvleesklier, de dikke en de dunne darmen, werken 24 uur per dag om alles wat je eet, te verwerken in minuscule deeltjes die het bloed dan vervolgens transporteert naar waar het nodig is. Dit proces begint al in de mond, wanneer je je eten kauwt en vermengt met speeksel. En je kan het al wel raden, het eindigt wanneer de ongebruikte restanten je lichaam verlaten.

Manieren om je spijsvertering te verbeteren

Nu kun je je wel voorstellen dat er behoorlijk wat bij komt kijken om dit hele proces soepeltjes te laten verlopen, zodat je het maximale uit je voeding haalt. Maar helaas is dat toch vaak niet het geval. Want met zo´n gecompliceerd proces, is er makkelijk iets uit balans. En een disbalans in de spijsvertering is in onze Westerse maatschappij de nummer 1 oorzaak van vele ziektes en vervelende aandoeningen.

Aan de zonnige kant van het verhaal, is er ook ontzettend veel wat je zelf kunt doen om je spijsvertering te verbeteren.

Begin met deze 5 effectieve manieren om jouw spijsvertering te verbeteren:

#1 Neem probiotica

Probiotica zijn goede darmbacteriën die je darmflora gezond houden. Deze gezonde micro-organismen komen van nature voor in de darmen. Vooral de bacteriën van de stammen Lactobacillus en Bifidobaceterium zorgen voor een blije darm. Elke soort heeft zijn eigen kerneigenschappen en dus heb je het liefst een gebalanceerde samenleving van de verschillende stammen in je darmen.

Nu zijn er 2 dingen die je hier kan doen; ten eerste zorg je ervoor dat er genoeg goede bacteriën in je darmen komen wonen, zodat ze de slechte darmbacteriën kunnen verslaan. Heb je een verminderde weerstand, ben je ziek geweest of heb je een antibioticakuur gedaan? Dan zijn je goede bacteriën waarschijnlijk in de minderheid en moet je zeker zorgen voor extra probiotica. Dit doe je door gefermenteerde voeding of yoghurt te eten, of in de vorm van probiotica capsules.

Ten tweede, zorg je goed voor je darmvriendjes zodat ze hun kolonies uitbreiden en sterker worden. Je voedt ze met de beste voeding (prebiotica). Goed bronnen die je in de keuken kan gebruiken zijn aardpeer (tampinamboer), chicorei, prei en knoflook. Maar ook hier kun je dit aanvullen met probiotica supplementen.

Zonder prebiotica geen probiotica én zonder probiotica geen gezonde darmflora. Zo simpel is het.

#2 Verminder Stress

Zoals je inmiddels hebt gelezen, staan je gemoedstoestand en je spijsvertering direct met elkaar in verband. Misschien heb je het wel eens gemerkt. Je bent nerveus voor die spannend presentatie die je later op de dag gaat geven en ineens moet je rennen naar het toilet. Of, je hebt juist last van constipatie. Dit laatste komt vaak voor als je langere tijd spanningen ervaart.

Dit effect wordt veroorzaakt door de hormonen die je lichaam aanmaakt wanneer je stress hebt. En op korte termijn is dat niet zo´n probleem, maar heb je langer dan 2-3 dagen stress, dan kan je lichaam niet goed meer herstellen. Je spijsvertering zal eronder lijden. Zo zal je meer geneigd zijn meer of minder te eten dan goed voor je is, de voedingsstoffen uit je voeding worden minder goed benut en je darmflora raakt uit balans.

Met meditatie, yoga, ademhalingsoefeningen, of een dagelijkse wandeling kun je je stresshormonen tot bedaren brengen en je spijsvertering verbeteren.

Denk jij dat je last hebt van stress? Of teveel stresshormonen in je lijf? Doe een cortisol thuistest. Binnen 14 dagen weet je of stress de oorzaak is van een slechte spijsvertering.

#3 Eet turmeric (geelwortel)

Het klinkt misschien wat vaag maar chronische ontstekingen blijken een grote rol te spelen bij het ontstaan van de meeste chronische ziektes, zoals diatbetes type 2, hypertensie en obesitas. Ook met insulineresistentie, dat ten grondslag ligt aan al deze ziekten, wordt de ontstekingsfactor in verband gebracht.

Zo´n chronische ontsteking kan komen door een auto-immuunziekte. Meestal is een ontsteking het gevolg van ongezonde voeding en een een ongezonde leefstijl. Zoals je nu weet, omvat het spijsverteringskanaal een groot deel van ons lichaam en daarmee heeft zo´n ontsteking al snel een effect op de spijsvertering. Als de darmwand bijvoorbeeld ontstoken raakt, dan kan je darm logischer wijs minder goed voedingsstoffen opnemen.

Turmeric, of ook wel geelwortel genoemd, is een een plant verwant aan de gemberwortel. Oorspronkelijk komt het uit Zuidoost Azië en wordt vooral commercieel geteeld in India. Bij ons is de turmeric wortel een bekende specerij in de keuken en kent een groeiende populariteit als natuurlijk geneesmiddel. En dat is niet voor niks.

Turmeric heeft namelijk een sterke ontstekingsremmende werking en wordt daarom al eeuwen gebruik om spijsvereringsproblemen te voorkomen en genezen. Er zijn oneindig veel recepten te vinden voor lekkere toepassingen in de keuken. Probeer eens kikkererwten met geelwortel voor ontbijt of gebakken bloemkool als bijgerecht.

Er zijn natuurlijk ook geconcentreerde turmeric supplementen die je spijsvertering helpen genezen van ontstekingen.

#4 Eet meer vezels

Dat voedingsvezels een essentiële rol spelen in je darmen hoeven we je niet meer te vertellen. Maar hoe het precies werkt, wordt niet altijd zo duidelijk vertelt. Zo zit het:

Je hebt dagelijks 30 tot 40 gram vezels nodig. Het liefst van verschillende bronnen. Elke voeding die direct van een plant afkomstig is, zonder (veel) bewerking, bevat voedingsvezels, zoals fruit, groenten, granen, peulvruchten, noten en zaden. Als je denkt dat je niet genoeg vezels binnen krijgt met je voeding, dan kun je dit natuurlijk ook aanvullen met vezel-supplementen. Zoveel variatie als je in de natuur vindt, zul je ook in de schappen vinden als je op zoek gaat naar een vezel supplement.

Wij raden je aan om te beginnen met psylliumvezels kopen. De vezels van een plant van de Weegbree familie zijn extreem goed in het opnemen van water en zwellen daardoor op. Op die manier zorgen ze ervoor dat je ontlasting zacht en soepel wordt met alle eerder genoemde voordelen als resultaat!

#5 Drink voldoende water

Voor dat opzwellen van die vezels moet er natuurlijk wel genoeg water zijn voor de vezels om op te slurpen. Doe je dit niet? Dan wordt het toiletbezoek geen pretje. Een goede hydratatie betekent dat je minimaal 1.5 tot 2 liter water per dag moet drinken. Op warme dagen en op dagen dat je meer beweegt, drink je liever nog meer!

Toch is het niet alleen voor de vezels van belang genoeg water te drinken. Drinkwater van goede kwaliteit (liefst uit een glazen fles), bevat veel nuttige mineralen die je spijsverteringsstelsel helpen om goed te functioneren.

Met deze 5 tips maak jij jouw spijsvertering blij en jezelf daarmee dus ook! Aan de slag dus!

Verder lezen: In deze post kan je verder lezen over je basis metabolisme. Daarin kan je uitrekenen hoeveel energie jouw lichaam dagelijks nodig heeft.

Niels Bosman

Grondlegger van de Makkelijk Afvallen methode. Mijn grootste passie is om een zo gezond en gelukkig leven te leiden en ook anderen hiertoe te inspireren. Ik ben erg trots op ons platform en hoeveel mensen we we dagelijks inspireren met onze programma's.

Ontdek ook onze weekmenu’s!
koolhydraatarm 50 dagen dieet programma

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *