Zo gaat een stappenteller jou helpen bij afvallen.

Sinds corona wandelen we als nooit tevoren: dit is het voordeel van je stappen tellen.

  1. Leestijd 9 min
  2. 08 04 2021
Deel dit bericht
Met een stappenteller kan je alle stappen tellen tijdens het wandelen en traplopen

Ben jij dit jaar ook aan de wandel geslagen? Wij Nederlanders zijn gek op wandelen. Lopen is immers gezond en kan het vrijwel altijd en overal. Zeker nu de sportscholen dicht zijn is de stappenteller ook weer razend populair.

De benenwagen nemen is een van de simpelste manieren om te bewegen en dus ook om af te vallen. Sterker nog: er zijn onderzoeken die beweren dat je beter kunt wandelen dan hardlopen.

Waarom? Omdat je lichaam minder wordt belast tijdens het wandelen. Je kunt dit dus langer en vaker doen, zonder dat je eerst moet herstellen. Ook is het instapniveau laag, aangezien bijna iedereen kan wandelen.

Doe ons maar een lekkere stevige wandeling, in plaats van een zweterige hardloopsessie. Maar hoe kan je van wandelen toch iets sportiefs maken? Daar komt de stappenteller op de hoek kijken!

Het voordeel van een stappenteller

Wat is precies het voordeel van stappen tellen? Het antwoord: je weet precies wat je doet. Als je lukraak gaat wandelen (wat we ook zeer kunnen aanraden) dan weet je niet precies hoeveel en hoe snel je wandelt. En bij de meeste activiteiten wil je weten wat je doet.

Zo bedenken hardlopers van tevoren hoeveel kilometer ze gaan hardlopen, wielrenners berekenen hoe lang hun tocht wordt en krachtsporters weten hoeveel kilo ze tillen. Maar bij dagelijkse wandelingetjes en loopjes is die meetbaarheid dus lastig.

Gelukkig biedt stappen tellen een houvast en maakt jouw wandelingen meetbaar. En dat is handig.

Waarom zou ik mijn stappen tellen?

Door je stappen te tellen kun je meten of je voldoende beweging krijgt. Juist nu we zoveel thuis zitten is dat beetje beweging cruciaal. Als je niet voldoende beweegt is, ga je geheid problemen krijgen met je gezondheid.

We weten allemaal dat overgewicht één van de grootste problemen van onze tijd is. Overgewicht wordt veroorzaakt door ongezonde voeding en een gebrek aan beweging. En die combinatie leidt tot een teveel aan kilo’s, en die kilo’s kunnen door vetophoping weer leiden tot hart- en vaatziekten.

Wandelen is dus in zekere zin een lifesaver, áls je voldoende wandelt – en dat meet je door stappen te tellen.

Tijd dus om een stappenteller in te schakelen en op pad te gaan!

Door stappen te tellen weet je zeker of je genoeg wandelt of dat je net dat stapje extra moet zetten. Daarnaast kan het gebruik van een wandelapp je motiveren. Het is stimulerend om te kijken waar je precies wandelt, hoe snel je wandelt en om te zien waar je vrienden wandelen.

Je wandelstatistieken delen is een leuke manier om je prestaties te delen met je omgeving. Je kan bijvoorbeeld een challenge aangaan met je vrienden -of gewoon even complimentjes harken.

Zo motiveert een stappenteller jou om elke steeds de benenwagen te nemen. En: je kunt ook flink wat inspiratie halen uit de wandelingen van je vrienden.

Hoeveel stappen per dag?

Maar hoeveel stappen moet je dan per dag zetten? Niks moet natuurlijk, maar er bestaan wel richtlijnen. Vaak hoor je dat 10.000 stappen de norm is.

Dat klinkt als bijzonder veel stappen, maar is in het algemeen hartstikke goed te doen. Het wordt alleen wat lastiger op lange kantoordagen.

Want 10.000 stappen staat gelijk aan ongeveer 7 tot 8 kilometer. Als je 5 kilometer per uur wandelt (wat gemiddeld is) dan ben je toch zo’n anderhalf bezig. En die anderhalf uur moet je ergens vandaan weten te toveren tussen het (thuis)werken door.

En dat is lastig. Zie de richtlijn daarom eerder als een uitdaging dan een keiharde regel. Mocht je op een lange dag tijdsgebrek hebben; elke stap is mooi meegenomen.

Stel bijvoorbeeld 8.000 stappen als doel. Je hoeft al die stappen ook niet te verzamelen in één wandeling. Je kunt de hele dag doorstappen en zo stappen sprokkelen.

Mocht je op kantoor werken, loop dan iets vaker heen en weer naar de koffieautomaat (voor een glaasje water) en neem altijd de trap in plaats van de lift.

Stel doelen om voldoende te lopen

Zoals we al zeiden: alle stappen tellen mee. Durf over al die stappen een doel met jezelf af te spreken. Doelen stellen vinden veel mensen eng. Logisch, want als je het beoogde doel niet haalt voelt dat als falen.

Maar bedenk dat die 10.000 stappen een richtlijn is, een richtlijn die je zou willen behalen.

Dat betekent niet dat je die élke dag moet halen: het zou fijn zijn, maar voel je niet uit het veld geslagen als het niet lukt.

Stel, je hebt doordeweeks een drukke dag waarop je de 10.000 stappen bij lange na niet haalt. Geen probleem. Dan kun je in het weekend een extra lange wandeling inplannen en de 15.000 stappen aantikken ter compensatie.

Laat je stappenteller ratelen

  • Loop wat vaker op kantoor (haal bijvoorbeeld een glaasje water)
  • Loop naar je werk als dit kan (in plaats van het OV)
  • Plan een vast wandelmoment in (bijvoorbeeld elke avond na het eten)
  • Schaf een stappenteller aan (en meet hoeveel je beweegt)

Helpt een wandelapp ook?

Mijn ervaring is dat een stappensteller mij enorm motiveert om meer te bewegen. Ik heb op mijn telefoons een wandelapp geïnstalleerd. Met mijn team hebben we nu de uitdaging wie de meeste stappen zet. Ineen wil iedereen lunch halen.

Het advies wat ik jou wil geven is: leg de lat niet gelijk te hoog. Dat werkt averechts. Bedenk vooral ook goed wat jouw motivatie is om meer te gaan bewegen, wat wil je ermee bereiken?

Toch is de meetbaarheid erg fijn. Je weet wat je doet, wanneer het mis gaat en waar het beter kan. Ook is het zonder stappenteller erg lastig te meten hoeveel stappen je zet buiten een wandeling om.

Hoeveel stappen zet je nou eigenlijk als je naar de koffieautomaat loopt, of boodschappen doet? Probeer dat maar eens zonder stappenteller te achterhalen.

Hoeveel stappen zetten is gezond?

Gemiddeld zet je zo’n 6.000 stappen per dag. Naar de supermarkt gaan, van huis naar je werk, de trap die je op- en afloopt en de stappen die je zet om iets uit de keuken te halen. Als je dit combineert met andere activiteiten is de kans groot dat je genoeg beweegt.

Zijn de 6.000 stappen de enige activiteit van de dag? Dan is werk aan de winkel. Volgens wetenschappers is onderstaande index een goede maatstaf om te kijken of je voldoende beweegt:

  • 0-5.000 stappen per dag. Je zit waarschijnlijk veel en beweegt te weinig.
  • 5.000-7.500 stappen per dag. Je beweegt matig, waarschijnlijk enkel voor het noodzakelijke.
  • 7.500-10.000 stappen per dag. Je beweegt voldoende, maar dit is nog niet genoeg om van een actieve leefstijl te spreken.
  • Vanaf 10.000 stappen per dag. Je hebt een actieve leefstijl.

Een actieve levensstijl is de eenvoudigste manier om snel af te vallen.

Wat is de beste stappenteller?

Bedenk van tevoren goed waarvoor je de stappenteller wil gebruiken en wat je wil meten.

Wil je op simpele wijze je wandelingen bijhouden? Dan volstaat een wandelapp zoals Strava.

Wil je ook gegevens over je hartslag? Dan kun je voor een sporthorloge gaan. Ook houdt een horloge grofweg elke stap bij, waardoor ook je korte wandelingetjes naar de koffieautomaat worden bijgehouden. Ook kun je met sommige horloges meten hoeveel je fietst of zwemt.

Houd er ook rekening mee dat de betrouwbaarheid iets afneemt als je langzaam loopt. Dit verschilt per stappenteller, dus lees goed de reviews op internet. Zo vind je vast een stappenteller die past bij jouw wensen en budget.

Beoordeel dit artikel!

Slecht artikel Super artikel
Mart de Jong

Mart de Jong schrijft over sport, challenges en duurzame voeding. Hij gelooft er heilig in dat de toekomst - net als het verleden - plantbased is. Juist daarom wil hij graag laten zien dat plantaardig eten helemaal niet moeilijk is, als je maar in jezelf gelooft.

Ontdek ook onze weekmenu’s!
koolhydraatarm 50 dagen dieet programma

1 reacties

Dit vinden andere gebruikers van dit recept Artikel

  • Liek

    Ik ben ms patiënt en word altijd … als ik deze doelen met stappen zie. Ben al trots als ik 3 tot 5000 stappen haal.

Geef een reactie