Mag ik brood eten in een koolhydraatarm dieet?

  1. Leestijd 8 min
  2. 12 01 2016
Deel dit bericht
brood eten in een koolhydraatarm Dieet

Mag je brood eten tijdens het koolhydraatarm dieet? Het is een veel voorkomende vraag. In dit artikel geef ik je antwoord op deze en de meest gestelde vragen als het gaat over het eten van brood. 

“Moet ik stoppen met brood eten om af te vallen”? En welk brood kan ik het beste eten? Ik ben op onderzoek uitgegaan en in deze blog krijg jij het antwoord. Liever beeld bekijken? Ik heb ook een video opgenomen die je kunt bekijken.

Wat zijn de nadelen van het eten van brood?

  1. Ons lichaam heeft steeds meer moeite met het verwerken van tarwe. Dit komt onder andere doordat de tarwe van tegenwoordig steeds meer bewerkt is. Om goedkoper te produceren en er zijn van allerlei stoffen toegevoegd en weggehaald.
  2. Er zijn steeds meer mensen met glutenintolerantie. Veel mensen weten ook niet dat ze hier last van hebben. Omdat er simpelweg niet over na wordt gedacht. Brood wordt als ‘normaal’ en ‘gezond’ gezien in Nederland. Terwijl het eten van brood voor velen van ons erg ongezond is. Als jij vaak last hebt van een opgeblazen gevoel, dan kan dat een teken zijn van glutenintolerantie. Ook als je snel weer honger hebt en als je last hebt van energie dips na de maaltijd, dan kan dat te maken hebben dat jouw lichaam tarwe niet goed verdraagt.
  3. Wat gebeurt er met jouw lichaam als je brood eet? Je bloedsuikerspiegel stijgt door het eten van tarwe. Dit proces zorgt voor de opslag van vet. Met name rond je buik. Vandaar ook de term broodbuik. Maar ook je billen, benen en armen zijn extra gevoelig voor het opslaan van vet door het eten van brood.

Onthouden: Brood kan dus voor sommigen erg ongezond zijn. Als jouw lichaam niet zo goed tegen tarwe kan bijvoorbeeld. Je kunt dan last krijgen van een opgeblazen gevoel en vermoeidheid. Brood zorgt ook voor de opslag van vet in jouw buikstreek.

Hoeveel koolhydraten zitten er in brood?

Het aantal koolhydraten per 100 gram brood varieert van 30 gram tot 60 gram, afhankelijk van het soort brood. Je kunt dit eenvoudig zelf opzoeken in de voedingswaardentabel. Daar staat precies vermeld wat de voedingswaarde is van brood en dus ook hoeveel koolhydraten er inzitten per 100 gram.

Belangrijker is echter welk soort brood je eet. Zoals je weet zijn de koolhydraten uit witbrood heel erg slecht voor je. Wist je dat deze ongeveer hetzelfde door jouw lichaam worden verwerkt als puur suiker (geldt dus ook voor rijst, pasta en aardappelen).

Mag ik nog brood eten om af te vallen?

Past brood nog in een koolhydraat verantwoorde lifestyle? Als je wil afvallen, zul je minder koolhydraten moeten eten. Maar betekent dit volledig stoppen met het eten van brood? Er is geen pasklaar antwoord te geven op deze vraag. Ligt aan jouw persoonlijke situatie. Hou rekening met de volgende punten:

  1. Ligt eraan of je gevoelig bent voor brood. Kan jouw lichaam tarwe verdragen of niet? Heb je vaak last van een opgeblazen gevoel? Ben je vaak moe? Dan kan het best zijn dat dit komt door het eten van tarwe en brood. Ik zou zeggen, test het een tijdje door brood helemaal te schrappen uit je dieet. Even kijken hoe jij je dan voelt.
  2. Als jouw lichaam brood goed kan verwerken, dan is het geen probleem om brood te eten. Mijn advies is om maximaal 2 sneetjes brood per dag te eten. En ik raad je aan om te variëren tussen verschillende soorten brood (volkoren, koolhydraatarm of speltbrood). Maar neem ook eens een plakje roggebrood of een meergranen- of volkorencracker.
  3. Het probleem is dat brood geen verzadigd gevoel geeft. Het vult je eventjes, maar daarna krijg je snel weer een hongergevoel. Als je kiest voor eiwitten en gezonde vetten, dan zul je langer vol zitten. Dit is een van de belangrijkste redenen om af te vallen met een koolhydraatarm dieet.

Koolhydraatarm- of Speltbrood?

Ok, je hebt besloten dat je 1 a 2 sneetjes brood per dag kunt eten. Welke soort brood kies je dan? We weten allemaal dat witbrood geen optie is. Daar ga ik het dan verder ook niet over hebben. De laatste jaren is speltbrood of koolhydraatarm brood erg in opkomst. Een goede keuze? We zullen beide soorten kort bespreken en vergelijken met ons ‘good old’ volkoren brood.

Speltbrood

Speltbrood is in principe een gezond alternatief voor volkorenbrood. Omdat de tarwe uit spelt nog niet zo sterk wordt bewerkt door de voedingsmiddelenindustrie, is het gezonder. Je lichaam kan er beter mee over weg zeg maar. Het nadeel van speltbrood is dat er door veel fabrikanten gerommeld wordt met de ingredienten. Ze noemen het speltbrood, maar in werkelijkheid zitten er slechts een beperkte hoeveelheid echte spelt in het brood.

Het is trouwens NIET WAAR dat speltbrood minder koolhydraten bevat dan normaal brood. Als we kijken naar de prijs van speltbrood, dan valt op dat het super duur is vergeleken met normaal volkorenbrood.

Dan nog de vraag: “Hoe lekker vind jij speltbrood”? Ik vind het zelf minder lekker dan een volkoren of meergranenbrood.

Onthouden: Je kan tijdens het afvallen best een keer een broodje eten. Kies dan altijd voor volkoren brood en laat het witbrood met lege koolhydraten liggen.

Koolhydraatarm brood

Koolhydraatarm brood bevat zo’n 30% minder koolhydraten dan normaal brood. Dan pas mag het als koolhydraatarm brood verkocht worden. Het tarwemeel wordt vervangen voor sojameel, wat meer eiwitten en minder koolhydraten bevat dan tarwemeel. Een gezonde keuze dus.

Maar als we kijken naar de prijs van koolhydraatarm brood, dan moeten we toch concluderen dat het bizar duur is. Voor een halfje betaal je als snel meer dan €2 bij de Appie. Aauw.

En last but not least, hoe smaakt koolhydraatarm brood? Ik vind het ok smaken, maar toch gaat mijn voorkeur uit naar normaal volkoren brood.

Bak je eigen brood en maak jouw Kha dieet compleet

Koolhydraatarm Brood Bakken

Brood eten tijdens een koolhydraatarm dieet? Ja zeker wel! Probeer dit heerlijke koolhydraatarme brood en geloof me, je wil nooit anders meer 🙂
Lees recept
koolhydraatarm brood bakken

Tips over brood eten tijdens afvallen

Tot slot deel ik graag een aantal van mijn favoriete brood tips met je. Hier komen ze.

  1. Check verborgen suikers! Als je brood koopt in de supermarkt, lees dan altijd het etiket en kijk naar verborgen suikers zoals: glucosestroop, fructose, glucosesiroop.
  2. Ga voor het brood met de minste koolhydraten. Is het je wel eens opgevallen dat sommige soorten brood veel meer koolhydraten bevatten als andere? Mijn favoriete brood koop ik bij de Aldi en bevat ‘slechts’ 35 gram koolhydraten per 100 gram. Dit terwijl andere broden makkelijk 45 gram koolhydraten bevatten.
  3. Varieer! Variatie is enorm belangrijk in ons voedingspatroon. Bijna al ons voedsel bevat schadelijke stoffen. We weten alleen niet precies welke schadelijke stoffen in welke producten zitten. Het is daarom aan te raden om zo veel mogelijk te variëren. Ook met tarwe.
  4. Heb je speltzuurdesem brood wel eens geprobeerd? Erg duur, maar wel een van de gezondste soorten brood die je kunt krijgen.
  5. Probeer eens een tijdje geen brood te eten. Kijk wat het met je doet. Ik merk zelf dat ik bijna geen trek meer heb in brood nu ik heb ontdekt hoe lekker koolhydraatarme recepten eigenlijk wel niet zijn.

Ik ben erg benieuwd naar jouw ervaring met het eten van brood. Of misschien heb je nog vragen? Ik zie je in de comments hieronder 🙂

Niels Bosman

Niels Bosman is de auteur van boek ‘Koolhydraatarm 50 Dagen Programma’. Hij is de oprichter en eigenaar van Makkelijkafvallen.nl. Zijn methode, waarin koolhydraatarm eten centraal staat, heeft al meer dan 99.000 mensen met overgewicht geholpen met afvallen. Voor zijn website verzamelt hij voedzame en koolhydraatarme recepten.

Niels is een coach met een passie voor positieve energie. Hij onderzoekt hoe je eenvoudig een gezonde levensstijl kan toepassen. Daarvoor vertaalt hij wetenschappelijke kennis naar praktische tips.

Hij motiveert je bij de transformatie naar een slank, gezond en gelukkig leven.

 

10 reacties

Dit vinden andere gebruikers van dit recept Artikel

  • Marc

    Ik ben sinds half juli 2020 bezig met koolhydraat beperkt eten en eet dagelijks 2 sneetjes volkorenbrood met meestal pindakaas en kipfilet.Ik ben in 4 maanden tijd bijna 16 kg afgevallen ( van 91 kg naar 75kg).
    Ik ben van mening dat de gewichtafname eerder te maken heeft met geen suiker,aardappel,rijst,pasta,chips te eten dan dat je dagelijks brood eet.

  • Manolito van Galen

    Hoi Thijs,

    Een heerlijk gerecht.
    Weet jij een bereidingsmethode indien je geen slowcooker hebt?
    Alvast hartelijk dank voor jouw antwoord.

    Groetjes,

    Manolito

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *