Olijven gezond? 5 voordelen van olijven

  1. Leestijd 9 min
  2. 08 09 2020
Deel dit bericht
olijven gezond
olijven gezond

De voordelen van olijven

Vandaag bespreken we de voordelen van olijven. Je vindt ze immers overal. In een mediterrane salade, als tussendoortje of aan een spiesje. Groen of zwart, Grieks of Italiaans; deze kleine vriend is van velen een liefhebber. Je houdt ervan of niet. Maar als je eenmaal om bent, wil je niet meer zonder!

Maar zijn olijven eigenlijk gezond? Of blijft het een af-en-toe-tussendoortje? Wij zochten het voor je uit!

1.    Koolhydraten

Allereerst: de koolhydraten. Olijven bevatten zo’n 0,2 gram koolhydraten per 100 gram olijven. Dat is dus ontzettend weinig. Wat betreft de koolhydraten in olijven hoef je je weinig zorgen te maken!

Daarbij komt dat de koolhydraten díe olijven bevatten, voornamelijk in de vorm van vezels zijn. Deze voedingsvezels hebben een gunstiger effect op het lichaam dan suiker of zetmeel waar koolhydraten uit kunnen bestaan. Zo zijn vezels goed de darmwerking.

Meer dan 40 recepten voor ontbijt, lunch, avondeten en tussendoor vind je in ons Koolhydraatarm 50-dagen programma. De recepten zijn samengesteld in handige weekmenu’s. Zelfs de boodschappenlijstjes hebben we al voor je gemaakt!

2.    Antioxidanten

Olijven bevatten antioxidanten. Antioxidanten beperken de schadelijke werking van vrije radicalen (agressieve stoffen) in het lichaam. Deze vrije radicalen kunnen schade toebrengen aan onze cellen en weefsels.

Hierdoor kunnen antioxidanten in olijven helpen bij het bestrijden van slechte stoffen in het lichaam en kunnen ze op de lange termijn ziekten voorkomen.

3.    Vitaminen en mineralen

En natuurlijk zijn olijven rijk aan vitaminen en mineralen. De vitaminen en mineralen die in olijven zitten zijn onder meer goed voor de huid, zenuwen, spieren, botten en rode bloedcellen.

  • Vitamine A: goed voor de weerstand, huid en ogen
  • Vitamine D: goed voor de botten, tanden en groei van het lichaam
  • Calcium: goed voor de botten en werking van de zenuwen en spieren
  • IJzer: speelt een belangrijke rol bij de vorming van rode bloedcellen

Deze vitaminen en mineralen behoren dus zeker tot de voordelen van olijven!

4.    Onverzadigde vetten

Per 100 gram bevatten olijven zo’n 8 gram onverzadigde vetten. Onverzadigde vetten zijn een goede energiebron waar je eigenlijk niet genoeg van kunt hebben.

Door deze gezonde vetten zit je eerder vol; het heeft dus veel invloed op je verzadigingsgevoel. Daarnaast hebben gezonde vetten een gunstige werking op het cholesterolgehalte en de bloeddruk.

5.    Olijven en afvallen

Olijven bevatten weinig calorieën, weinig koolhydraten en relatief veel gezonde vetten. Hierdoor is het een goed voedingsmiddel om te eten als je wilt afvallen. Zo geven de vetten je een verzadigd gevoel, zodat je sneller vol zit en minder snel gaat snaaien en snacken.

Daarnaast blijkt volgens sommige onderzoeken zelfs dat mensen die veel olijven eten vaak minder overgewicht hebben.

Zitten er dan helemaal geen nadelen aan olijven?

Pure olijven zijn inderdaad gezond. Maar helaas heeft het productieproces van olijven invloed op de goede voedingsstoffen.

Hoe dat precies zit?

We kennen allemaal de groene olijven, wat eigenlijk olijven zijn die onrijp worden geplukt. In de meeste gevallen worden olijven namelijk geplukt als ze nog niet rijp zijn. Echt rijpe olijven zijn namelijk een stuk kwetsbaarder en worden daarom gebruikt om olijfolie van te maken (dan hoeft het z’n vorm namelijk niet te behouden). Ze zijn té kwetsbaar om te gebruiken als olijven.

Nadat de olijven geplukt zijn, bevatten ze nog veel oleuropeïne. Dit is een stofje dat van nature in olijven zit en de olijven erg bitter maakt. Als deze stof niet verwijderd wordt, zijn de olijven te bitter om te eten.

Maar nu hebben we nog steeds onrijpe olijven. Daarom worden ze snel rijp gemaakt door een bad van natriumhydroxide. Zoals je begrijpt doet dit niet goed aan de voedingsstoffen in de olijven. Daarnaast worden de olijven in sommige gevallen ook nog groen of zwart gekleurd.

olijfboom

Olijven gezond of ongezond?

Tja, wat nu? Olijven zijn gezond, maar ook weer niet?

Het is vrijwel onmogelijk om onbewerkte olijven te eten. Maar je kunt er wel wat bewuster naar kijken.

  • Koop bij voorkeur olijven in een speciaalzaak of delicatessenwinkel. Deze olijven bevatten over het algemeen minder toevoegingen dan de (goedkopere) olijven uit de supermarkt.
  • Bekijk de ingrediënten op de verpakking. Als daar veel E-nummers op vermeld staan kun je de olijven beter niet nemen.
  • Probeer deze heerlijke quiche met olijven eens!

Voordelen van olijven: conclusie

Olijven zijn lekker, smaakvol en gezond. Blijf ze dus lekker eten! Ze passen namelijk goed in een gezonde lifestyle. Neem eens wat olijven als gezond tussendoortje, gooi er wat door die salade of maak er een verjaardagshapje van.

Probeer wel de keuze te maken voor olijven die zo min mogelijk zijn bewerkt. Deze zijn niet alleen gezonder, maar in de meeste gevallen ook een stuk lekkerder!

En olijfolie dat is ook goed toch? Lees dit artikel hier!

Niels Bosman

Grondlegger van de Makkelijk Afvallen methode. Mijn grootste passie is om een zo gezond en gelukkig leven te leiden en ook anderen hiertoe te inspireren. Ik ben erg trots op ons platform en hoeveel mensen we we dagelijks inspireren met onze programma's.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *