Afkicken van suiker – 10 tips tegen suikerverslaving

Suiker is overal. Ook al je niet weet dat het ergens in zit, is de kans groot dat dit wel zo is. Deze valkuilen leiden tot een suikerverslaving, die je soms niet eens doorhebt. Daarom geven we je in dit artikel 10 superhandige tips waarmee kunt afkicken van suiker.

  1. Leestijd 9 min
  2. 11 06 2017
Deel dit bericht

Suiker is lekker. En verslavend. Ontzettend verslavend zelfs! Wil jij minder suiker eten en meer energie hebben? Met deze 10 tips kun jij eindelijk afkicken van suiker.

10 tips om van suiker af te kicken

Ongezonde gewoonten afleren is lastig. Gelukkig sta je er niet alleen voor en geven we je bij deze wat houvast. Neem de tips zorgvuldig door, en laat suiker voortaan links liggen. Succes!

1. Minder of geen snelle koolhydraten

Suiker krijg je vaak binnen in de vorm van geraffineerde suikers. Maar sommige producten gedragen zich als suiker zodra ze in je lichaam terechtkomen. Dit zijn de snelle koolhydraten in rijst, pasta, aardappels, brood en patat.

Ze zorgen voor een snelle piek in je bloedsuikerspiegel, maar geven je daarna een enorme dip. Probeer deze koolhydraten dus helemaal te vermijden (als je wilt afvallen) of in beperkte mate te nemen. Zorg wel voor goede aanvulling of vervanging. Neem bij het avondeten bijvoorbeeld extra veel groente en maar een klein beetje rijst.

Scoor hier ons Koolhydraatarm 50 dagen Programma!

2. Noten als tussendoortje

Om af te kicken van suiker mag je dus geen koekje, snoep of plakje cake meer als tussendoortje. Heb je wel honger en zin in ‘iets’? Ga dan voor noten!

Noten zijn een van de beste soort tussendoortjes die je kunt nemen. Ze bevatten lekker veel goede vetten en eiwitten. Hierdoor zit je lichaam al vrij snel vol na een handje noten. Eén handje is voldoende. Ook al zijn noten gezond, te veel is nooit goed.

3. Stukje pure (!) chocolade

Ben je niet zo dol op noten? Chocolade mag ook! En nee, dat zijn niet die lekkere, vette Tony Chocolonely’s met karamel-zeezoutsmaak. Met chocolade bedoelen we de écht pure chocolade. Hoe puurder hoe beter.

Neem bijvoorbeeld 87% puur of hoger. Als ze zulke repen in de supermarkt niet hebben, dan kun je vaak terecht bij natuur- en gezondheidswinkels. Tip voor een heerlijke combinatie: een paar stukjes sinaasappel, snufje kaneel en wat rasp van een reep pure chocolade. Puur genieten!

4. Geen suiker in je koffie of thee

Dit lijkt een logische stap, maar een van de moeilijkste gewoonten om af te leren. Juist een simpele handeling als een schepje suiker in de thee moet je dus laten. Probeer je hier bewust van te worden!

Het scheelt vaak al enorm als je dit niet meer doet. Hoe vaak drink je koffie of thee? 3, 4, 5 keer per dag? Dat zijn dus gemiddeld 4 schepjes suiker. Doe dat een hele week niet, dan laat je al (onbewust) 28 onnodige schepjes suiker staan. En wil je ’t perse zoet hebben, ga dan voor zoetstoffen en vermijd zo de onnodige calorieën!

5. Honger hebben is niet goed

Als je honger hebt, is het veel moeilijker om jezelf te beheersen. Je kent toch wel de ongeschreven regel ‘nooit met honger naar de supermarkt’? Nou, dat werkt thuis net zo!

Je zult met honger veel eerder geneigd zijn om wat te snoepen en veel eerder denken aan dat snoepen. Laat die zoete tussendoortjes weg, maar zorg wel dat je dit met iets anders aanvult! Kies voor andere gezonde tussendoortjes.

6. Zorg voor een doel

Een doel hebben is fijn. Zo weet je waar je naartoe wilt en kun je stappen zetten om dat te bereiken. Zorg dus ook voor een doel als je wilt afkicken van suiker.

Wil je afvallen en daarom minder suiker eten? Wil je meer energie? En hoe ga je dat bereiken? Deze week helemaal geen suiker nemen? Of begin je met het laten staan van de ongezonde tussendoortjes? Schrijf het op voor jezelf!

Heb je moeite met het stellen van een concreet doel? Probeer dan ons Koolhydraatarm 50 dagen Programma! Weet je precies waar je aan toe bent, en val je binnen no-time af.

7. Blijf genoeg sporten

Sporten is ontzettend goed voor je. Wil jij afkicken van suiker? Zorg dan dat je voldoende beweegt en minstens 2 keer per week sport (ook krachtsport!). Hiermee verband je lichaamsvet en vermijd je suikerrijk voedsel.

Omdat je zo gezond bezig bent heb je vaak geen zin meer in suikerrijke producten. Je wilt dan liever water, een banaan of goede portie groente dan een bord patat met een glas cola, toch? Dubbele winst, dat sporten.

8. Afkicken van suiker is tijdelijk

Natuurlijk, uiteindelijk doe je het allemaal voor een groter doel. Je wilt afkicken van suiker, dus in principe je hele leven lang minder suiker eten. Maar weet wel dat afkicken zelf maar tijdelijk is.

Net als bij elke andere verslaving moet je een periode goed knallen om van de verslaving af te komen. Die periode zal niet altijd makkelijk zijn. Maar ben je eenmaal afgekickt, dan zul je zien dat je niet eens meer verlangt naar suiker!

9. Geef jezelf de tijd

Je bent niet in één keer van je suikerverslaving af. Hier gaat veel tijd, discipline en doorzettingsvermogen in zitten. Onthoud dan ook dat je niet direct na een week al helemaal afgekickt bent van suiker.

Dit gaat met stapjes. Belangrijk is wel dat je die stapjes blijft zetten. Continu. Resultaten komen, net als met sporten, op z’n snelst na een paar maanden. Houd die stip op de horizon voor ogen, en afkicken maar!

10. Wees niet te bang

Echt, van één keer ’n koekje bij de koffie is echt niet alles voor niets geweest. Je raakt ook niet ineens weer ontzettend verslaafd aan suiker.

Het doel is ook niet om nooit meer suiker te eten, maar om minder suiker te eten. Je wilt niet meer verslaafd zijn en dus ook niet meer afhankelijk zijn van suiker. Dát is het doel. Dan is het echt niet erg als je een keertje wel dat stukje appeltaart op je verjaardag eet.

Ma’s advies: zo kick je af van suiker

Zoals je waarschijnlijk wel weet is afkicken lastig, niet alleen van zware drugs of alcohol, maar ook van zoiets ‘simpels’ als suiker. Sterker nog: omdat we dit niet als een groot gevaar beschouwen, is het misschien nog wel moeilijker. Niemand zal je raar aankijken als je ’n koekje opeet, of een fruitsapje drinkt.

En dat maakt suiker tot een silent killer. Knoop de 10 tips om van suiker af te kicken in je oren, en pas ze meer en meer toe in je dagelijkse voedingspatroon. Je zult zien: het wordt steeds makkelijker suiker links te laten liggen.

Onthoud: afkicken van suiker kost tijd. Verwacht niet volgende week al resultaat, maar geef jezelf een aantal maanden om écht af te kicken. Steady & Strong does the job. Oftewel: volhouden, ook als je een keer ’n tegenslag hebt. Herpakken, en doorgaan. Je kunt het!

Meer tips om af te kicken van suiker

Wil jij nog meer tips om minder suiker te eten? Lees dan onze andere artikelen over afkicken van suiker:

Of wil je minder met koolhydraten? Maar weet je niet precies hoe dit moet? Scoor dan hier onze Koolhydraatarm 50 dagen Programma, en binnen no-time vliegen de kilo’s er vanaf!

 

Beoordeel dit artikel!

Slecht artikel Super artikel
Niels Bosman

Grondlegger van de Makkelijk Afvallen methode. Mijn grootste passie is om een zo gezond en gelukkig leven te leiden en ook anderen hiertoe te inspireren. Ik ben erg trots op ons platform en hoeveel mensen we we dagelijks inspireren met onze programma's.

1 reacties

Dit vinden andere gebruikers van dit artikel
  • Rhona

    Hoi,

    Wil toch even wat kwijt. Ik vind dat je er erg lang bezig bent om steeds een maaltijd klaar te maken.het is overgens ook echt veel te veel om op te eten. Dit is echt niet haalbaar. Ook de gerechten kloppen niet allemaal en ben nog maar 5 dagen bezig. Zoals het kha brood klopt de baktijd niet van. Ook de kip uit de oven klopt niet het ia net een achaal met veel vocht waarin de kip word gekookt bah. En dat je dezr dan gelijk op de sla moet leggen?  Zo ook de bloemkool kaas in de ochtend daar demotiveer je echt mensen mee. Erg jammer.ben niet tevreden tot nu toe. Ook sinds 2 dagen erg last van mijn maag vooral als ik wat heb gegeten. Kan dan ook slecht slapen en bewegen Wil dan ook mijn geld terug.

    Na aantal x jou geprobeerd te bereiken is dit niet gelukt via de mail.

    Met vriendelijke groet,

    Rhôna van de

Geef een antwoord