Witlof gezond?

Met slechts 1 gram per 100 gram behoort witlof tot één van de meest koolhydraatarme groenten.

  1. Leestijd 5 min
  2. 19 08 2020
Deel dit bericht
Witlof gezond dankzij bitterstoffen.

Witlof is een bittere groente. De witte kropjes groeien in het donker uit de cichorei wortel.
Deze groeimethode is ooit per ongeluk door onze Belgische buren uitgevonden.

Nu is lof niet weg te denken uit de Hollandse keuken is is de ovenschotel met ham en kaas een regelrechte klassieker.

Wist je dat de bittere smaak in log er voor zorgt dat hij zo gezond is? Verder in dit artikel lees je meer over de kracht van bitterstof. Tegelijk maakt deze stof van lof geen kindervriend.

Probeer daarom eens te roerbakken, dan wordt de smaak zoeter. Of op de bbq; halveren en insmeren met olie en balsamico. Rauwe witlof smaakt bitterder, maar is tegelijk wel weer fris en knapperig, in een salade met appel bijvoorbeeld.

  1. Waarom is witlof gezond?
  2. Feitjes en kennis
  3. Voedingswaarde
  4. Vers uit Nederland verkrijgbaar
  5. Koolhydraatarme recepten met witlof

Is witlof gezond?

Geen vitamines en mineralen?!

Witlof staat in de top 10 van meest gegeten groenten in Nederland, maar bevat eigenlijk helemaal niet zoveel vitamines en mineralen. Daarmee is natuurlijk niet gezegd dat het ongezond is om witlof te eten. Het is wel goed om te beseffen dat er andere sla en bladgroenten zijn, die veel meer toevoegen aan je gezondheid.

Gezondere alternatieven voor witlof:

  • Andijvie: 7 x meer B11 (foliumzuur), vol vitamine A, K en rijker aan minerelen. Evenveel koolhydraten.
  • Spinazie: Boost aan vitamine A, B11, K en mineralen als ijzer en kalium
  • Prei: bevat meer vezels en vitamines (C en E) en je maakt er ook een klassieke ovenschotel met gehakt mee.

Gelukkig is er ook veel positiefs te vertellen. Met dank aan de bitterstoffen helpt witlof je met afvallen én draagt het actief bij aan een betere gezondheid.

Afvallen met witlof

De Vlaamse boeren wisten al; “bitter in de mond, houdt het hart gezond“. En niet alleen het hart. De bitterstoffen in witlof hebben veel gunstige bijwerkingen voor ons systeem. Én ze helpen jou met afvallen.

Actieve spijsvertering. Een bittere smaak stimuleert het aanmaken van gal, speeksel en maagzuur. Deze stoffen zorgen ervoor dat eten beter oplosbaar gemaakt wordt. Daarnaast stimuleren bitterstoffen de peristaltische bewegingen, waardoor het eten zich beter een weg vindt door het spijsverteringskanaal.  Al met al wordt de eten dus voorspoediger verteerd.

Geremde eetlust. Omdat bitterstoffen een goede vertering stimuleren, voel je je eerder verzadigd. Hierdoor stop je op het juiste moment met eten. Daarom past witlof goed in een dieet voor mensen die willen afvallen.

Activeer je immuunsysteem. Het eten van bittere stoffen schakelt je immuunsysteem aan. Wanneer bittere smaakreceptoren worden geactiveerd, is dan een signaal voor het lichaam om stikstofmonoxide vrij te geven, waarmee aanwezige bacteriën gedood worden.

Neutraliseer je lichaam. Veel verwerkt voedsel en zoetigheid worden in ons lichaam omgezet in zuren. Om dit te compenseren is het extra belangrijk ook basische voedingsmiddelen te consumeren. Bitterstoffen hebben een basische werking.

Onbeperkt eten. Met slechts 1 gram per 100 gram behoort witlof tot één van de meest koolhydraatarme groenten. Hier kan je hier dus nooit teveel van eten.

Verder vonden wij aanwijzingen dat witlof ontstekingsremmend is, werkt als lever tonic en dat het dyspepsie, gasvorming, krampen, jicht en huidallergieën vermindert.

Feitjes en kennis

Hoe moet je witlof bereiden

Witlof kan je rauw of gekookt eten. Verwijder eerst de buitenste blaadjes en snijd het kontje eraf. Sommige stronken hebben een harde kegelvormige pit. Deze blijft ook bij het koken vaak stevig. Als je dit niet lekker vind, haal je deze eruit.

Hoe groeit witlof

Witlof groeit in een donkere ruimte. Voor de kweek heeft de boer speciale groeikamers. De dikke wortels van de plant worden na het eerste groei-jaar in deze kamers opnieuw geplant. Na 4 weken is het blad volgroeid tot een kropje. In het donker ontwikkelt het blad geen chlorofyl waardoor hij wit blijft.

Cichoreiwortel

Als je optimaal gebruik wilt maken van de voedingswaarde van dit gewas, koop je het beste cichoreiwortel. De wortel bestaat voor een groot gedeelte uit inuline. Deze prebiotosche voedingsvezels voeden de juiste darmbacteriën. Daarnaast geeft het een zoete smaak, zonder dat het glucose bevat. Hierdoor is het geschikt voor mensen met diabetes.

Witlofkoffie?

Wist je dat je koffie man maken van de wortel van cichorei, de oorspronkelijke witlof plant? De geroosterde wortel heeft dezelfde geur en smaak als koffie, zonder de nadelige (én voordelige) effecten van cafeïne.


Voedingswaarde witlof

Energie13 kcal Energie 58 kj
Koolh. 1,1 gr Vet0,2 gr
Eiwit1,3 gr Suikers 0,0 gr

Vitamines

Vit. A0 mg Vit. B11 20 µg
Vit. B10,05 mgVit. C10,5 mg
Vit B20,03 mgVit. E0,2 mg

Mineralen

Natrium5 mg IJzer 0,7 mg
Kalium190 mgMagnesi.10 mg
Calcium25 mgKoper0,15 mg
Fosfor26 mgZink0,2 mg


De voedingswaarden per 100 gram.


Vers uit Nederland verkrijgbaar

Januari
Februari
Maart
April
Mei
Juni
Juli
Augustus
September
Oktober
November
December

Koolhydraatarme recepten met witlof

Witlof ham kaas volgens Belgisch recept

Deze ovenschotel laat je watertanden. Je maakt hem gruyère kaas en rauwe ham. De gezonde witlof zwemt in een romig sause van ei en room. Zo lekker kan koolhydraatarm zijn.
Lees recept

Gevulde witlof uit de oven

Heb jij zin in een lekkere, gezonde groente? Maak deze gevulde witlof uit de oven! Lekker snel klaar en gegarandeerd smullen. Heerlijk, toch? 🙂
Lees recept
witlof in ham rol met kaas en kruiden

Witlofsalade met kip en peer

Houd je niet zo van witlof? Dan ken je deze salade nog niet! Weer eens wat anders dan een gewone salade: witlofsalade met gerookte kip en peer. Heerlijke smaakcombinaties.
Lees recept
Witlofsalade met kip en peer

Witlof lasagne

Deze witlof lasagne is koolhydraatarm en vol met eiwitten. Mede door onze facebookvrienden tot stand gekomen.
Lees recept
witlof lasagne
Niels Bosman

Niels Bosman is de auteur van boek ‘Koolhydraatarm 50 Dagen Programma’. Hij is de oprichter en eigenaar van Makkelijkafvallen.nl. Zijn methode, waarin koolhydraatarm eten centraal staat, heeft al meer dan 99.000 mensen met overgewicht geholpen met afvallen. Voor zijn website verzamelt hij voedzame en koolhydraatarme recepten.

Niels is een coach met een passie voor positieve energie. Hij onderzoekt hoe je eenvoudig een gezonde levensstijl kan toepassen. Daarvoor vertaalt hij wetenschappelijke kennis naar praktische tips.

Hij motiveert je bij de transformatie naar een slank, gezond en gelukkig leven.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *