Prei gezond?

Prei is gezond omdat het het hart- en vaatziekten tegengaat. Deze groente beschermt je lichaam ook tegen kanker. Lees hier hoe.

  1. Leestijd 13 min
  2. 19 08 2020
Deel dit bericht
Prei is een gezonde smaakmaker.

Prei is een stengelachtige groente uit de familie van de uien. De herkenbare geur en smaak geven dan ook pit aan veel verschillende recepten. Net als ui is ook de prei gezond.

Het is een smaakvolle toevoeging bij knolgroente, zoals wortel, bieten en aardappel. Maar past ook goed in een rijke groente soep of oosterse wokschotel. Wist je dat je prei ook rauw kan verwerken in de sla.

Het is een smaakvolle toevoeging bij knolgroente, zoals wortel, bieten en aardappel. Maar past ook goed in een rijke groente soep of oosterse wokschotel. Wist je dat je prei ook rauw kan verwerken in de sla.

  1. Waarom is prei gezond?
  2. Feitjes en kennis
  3. Voedingswaarde
  4. Vers uit Nederland verkrijgbaar
  5. Koolhydraatarme recepten met prei

Wat

Groente uit de look familie (ui, bieslook, knoflook en lente-ui.) Dit herken je ook aan de scherpe geur.

Er bestaat zomer, herfst en winterprei.

Kopen

Verse prei heeft stevig blad en een diepe of licht groene kleur. De basis zit er wit en fris uit.
De bladeren hebben geen beschadigingen hebben en voelen niet rimpelig aan.

Wanneer

Prei is het hele jaar door vers uit Nederland verkrijgbaar.

Waarom is prei gezond?

Fytonutriënten. Veel mensen gooien het groene gedeelte van de prei in de prullenbak. Dat is zonde, dit bevat namelijk de meeste fytonutriënten. Vitamines en mineralen zijn belangrijke futonutriënten,  

Vitaminen. Een goeie portie is zo’n 150 gram. Hiermee heb je al snel 50% van je nodige vitamine C te pakken en 30% van je dagelijkse behoefte aan B11, foliumzuur.

Bloedvaten. De flavonoïde keampferol stimuleert de productie van stikstofmonoxide. Dit stofje zorgt ervoor dat de spieren rond de bloedvaten ontspannen. Dit is goed voor de bloedvaten en bloedsomloop.

Kanker. Prei bevat zeer veel polyfenolen. Meer dan wortel, tomaat en rode peper. En dat is goed nieuws. Dit stofje neutraliseert namelijk de schadelijke effecten van vrije radicalen. Nu is het wel zo dat familiegenoten ui en knoflook meer polyfenolen bevatten. Maar van prei eet je gemakkelijker een grotere hoeveelheid.

Deze polyfenolen verlagen ook de kans op obesitas, diabetes type 2, aderverkalking en reumatoïde artritis.

Een goede stem. Prei werd door de oude Grieken en Romeinen al geprezen vanwege de goede uitwerking die het heeft op de stem. Naar het schijnt was het de lievelingsgroente van Nero en de welbespraakte Aristoteles kende zijn helder stemgeluid toe aan deze neef van de ui.

Schimmels. Prei bevat allicine. Allicine is een zwavelverbinding die virussen en schimmels tegen gaat.

Darmflora. Deze groente bevat de voedingsvezel inuline. Inuline stimuleert een gezonde darmflora. Hiermee kan het risico op darmkanker verkleind worden.

Feitjes en kennis

Verschillende gerechten en smaken

Prei is een diverse groente, die je in veel situaties in kan zetten. Het kan het belangrijkste bestandsdeel zijn van een groentegerecht. Bijvoorbeeld als hoofdbestandsdeel in een soep of een groente quiche.

Deze groente doet het ook heel goed als smaakmaker in wok-gerechten of rauw in een salade.

Prei koken

Prei heeft een knoflook of ui-achtige geur en smaak. De bladeren hebben een andere smaak dan de witte schacht. Het is dus zonde om het loof weg te gooien. Het blad is wel steviger, zeker bij winterprei. Dit is dus vooral geschikt voor soep, smoor- of stoof gerechten.

De basis heeft een frissere smaak. Dit werkt dan ook uitstekend in de salade of in een roerbakmix.

In elk geval geldt, hoe langer je de prei gegaard wordt, hoe zoeter de smaak.

Prei snijden

Wil je grote of kleine stukjes snijden? Eerst haal je het kontje eraf. De buitenste groene bladeren zijn vaak wat stugger en kan je eraf breken tot het witte gedeelte. Nu halveer je de groente. Voor fijne soepgroente halveer je de groente nogmaals. Deze stroken snijd je in dunne halve ringetjes of kwartjes.

Was de gesneden stukjes nu grondig in een vergiet, want er kan aarde tussen het schutblad zitten.


Voedingswaarde van prei

Energie30 kcal Energie 129 kj
Koolh. 4 gr Vet0,3 gr
Eiwit1,8 gr Suikers 3 gr

Vitamines

Vit. A0,09 mgVit. B11 60 µg
Vit. B10,12 mgVit. C 60 µg
Vit B20,04 mgVit. E0,8 mg
Vit. B6 0,25 mg Vit. K 9,5 µg

Mineralen

Natrium5 mg IJzer 1 mg
Kalium250 mgMagnesi.10 mg
Calcium60 mgKoper0,02 mg
Fosfor30 mgZink0,3 mg


De voedingswaarden per 100 gram.


Vers uit Nederland verkrijgbaar

Januari
Februari
Maart
April
Mei
Juni
Juli
Augustus
September
Oktober
November
December

Koolhydraatarme prei recepten

Vitaminen. Een goeie portie is zo’n 150 gram. Hiermee heb je al snel 50% van je nodige vitamine C te pakken en 30% van je dagelijkse behoefte aan B11, foliumzuur.

Bloedvaten. De flavonoïde keampferol stimuleert de productie van stikstofmonoxide. Dit stofje zorgt ervoor dat de spieren rond de bloedvaten ontspannen. Dit is goed voor de bloedvaten en bloedsomloop.

Kanker. Prei bevat zeer veel polyfenolen. Meer dan wortel, tomaat en rode peper. En dat is goed nieuws. Dit stofje neutraliseert namelijk de schadelijke effecten van vrije radicalen. Nu is het wel zo dat familiegenoten ui en knoflook meer polyfenolen bevatten. Maar van prei eet je gemakkelijker een grotere hoeveelheid.

Deze polyfenolen verlagen ook de kans op obesitas, diabetes type 2, aderverkalking en reumatoïde artritis.

Een goede stem. Prei werd door de oude Grieken en Romeinen al geprezen vanwege de goede uitwerking die het heeft op de stem. Naar het schijnt was het de lievelingsgroente van Nero en de welbespraakte Aristoteles kende zijn helder stemgeluid toe aan deze neef van de ui.

Schimmels. Prei bevat allicine. Allicine is een zwavelverbinding die virussen en schimmels tegen gaat.

Darmflora. Deze groente bevat de voedingsvezel inuline. Inuline stimuleert een gezonde darmflora. Hiermee kan het risico op darmkanker verkleind worden.

Feitjes en kennis

Verschillende gerechten en smaken

Prei is een diverse groente, die je in veel situaties in kan zetten. Het kan het belangrijkste bestandsdeel zijn van een groentegerecht. Bijvoorbeeld als hoofdbestandsdeel in een soep of een groente quiche.

Deze groente doet het ook heel goed als smaakmaker in wok-gerechten of rauw in een salade.

Prei koken

Prei heeft een knoflook of ui-achtige geur en smaak. De bladeren hebben een andere smaak dan de witte schacht. Het is dus zonde om het loof weg te gooien. Het blad is wel steviger, zeker bij winterprei. Dit is dus vooral geschikt voor soep, smoor- of stoof gerechten.

De basis heeft een frissere smaak. Dit werkt dan ook uitstekend in de salade of in een roerbakmix.

In elk geval geldt, hoe langer je de prei gegaard wordt, hoe zoeter de smaak.

Prei snijden

Wil je grote of kleine stukjes snijden? Eerst haal je het kontje eraf. De buitenste groene bladeren zijn vaak wat stugger en kan je eraf breken tot het witte gedeelte. Nu halveer je de groente. Voor fijne soepgroente halveer je de groente nogmaals. Deze stroken snijd je in dunne halve ringetjes of kwartjes.

Was de gesneden stukjes nu grondig in een vergiet, want er kan aarde tussen het schutblad zitten.


Voedingswaarde van prei

Energie30 kcal Energie 129 kj
Koolh. 4 gr Vet0,3 gr
Eiwit1,8 gr Suikers 3 gr

Vitamines

Vit. A0,09 mgVit. B11 60 µg
Vit. B10,12 mgVit. C 60 µg
Vit B20,04 mgVit. E0,8 mg
Vit. B6 0,25 mg Vit. K 9,5 µg

Mineralen

Natrium5 mg IJzer 1 mg
Kalium250 mgMagnesi.10 mg
Calcium60 mgKoper0,02 mg
Fosfor30 mgZink0,3 mg


De voedingswaarden per 100 gram.


Vers uit Nederland verkrijgbaar

Januari
Februari
Maart
April
Mei
Juni
Juli
Augustus
September
Oktober
November
December

Koolhydraatarme prei recepten

Gezonde en snelle preisoep

Maak je soepjes gewoon lekker zelf. Een lekkere kom zelfgemaakte preisoep gaat er bij iedereen wel in! Heerlijk als voedzame lunch. 
Lees recept
preisoep

Koolhydraatarme hartige taart met prei

Wil jij lekkere koolhydraatarme quiche maken? Deze hartige taart prei moet je zeker een keer proberen! Snel én gezond. 
Lees recept
Andijviestamppot

Bloemkool prei ovenschotel

Een smakelijke bloemkool ovenschotel die al in 30 minuten klaar is. Heerlijk en makkelijk voor elke dag van de week!
Lees recept
Snelle ovenschotel met bloemkool prei en courgette
Niels Bosman

Grondlegger van de Makkelijk Afvallen methode. Mijn grootste passie is om een zo gezond en gelukkig leven te leiden en ook anderen hiertoe te inspireren. Ik ben erg trots op ons platform en hoeveel mensen we we dagelijks inspireren met onze programma's.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *