Is prei gezond? » Makkelijk Afvallen

Is prei gezond?


Prei is een stengelachtige groente uit de familie van de uien. De herkenbare geur en smaak geven dan ook pit aan veel verschillende recepten. Net als ui is ook de prei gezond.

Het is een smaakvolle toevoeging bij knolgroente, zoals wortel, bieten en aardappel. Maar past ook goed in een rijke groente soep of oosterse wokschotel. Wist je dat je prei ook rauw kan verwerken in de sla.

Dankzij winter, zomer en herfstprei geniet je het hele jaar door van deze groente. De winterprei heeft wel vaak dikkere en stugge bladeren. Die zijn weer meer geschikt voor de soep en om te stoven. Het witte gedeelte groeit onder de grond. Daarom blijft het wit.

  1. Waarom is prei gezond?
  2. Feitjes en kennis
  3. Voedingswaarde
  4. Vers uit Nederland verkrijgbaar
  5. Koolhydraatarme recepten met prei

Wat

Groente uit de look familie (ui, bieslook, knoflook en lente-ui.) Dit herken je ook aan de scherpe geur.

Er bestaat zomer, herfst en winterprei.

Kopen

Verse prei heeft stevig blad en een diepe of licht groene kleur. De basis zit er wit en fris uit.
De bladeren hebben geen beschadigingen hebben en voelen niet rimpelig aan.

Wanneer

Prei is het hele jaar door vers uit Nederland verkrijgbaar.


Waarom is prei gezond?

Fytonutriënten. Veel mensen gooien het groene gedeelte van de prei in de prullenbak. Dat is zonde, dit bevat namelijk de meeste fytonutriënten. Vitamines en mineralen zijn belangrijke futonutriënten,  

Vitaminen. Een goeie portie is zo’n 150 gram. Hiermee heb je al snel 50% van je nodige vitamine C te pakken en 30% van je dagelijkse behoefte aan B11, foliumzuur.

Bloedvaten. De flavonoïde keampferol stimuleert de productie van stikstofmonoxide. Dit stofje zorgt ervoor dat de spieren rond de bloedvaten ontspannen. Dit is goed voor de bloedvaten en bloedsomloop.

Kanker. Prei bevat zeer veel polyfenolen. Meer dan wortel, tomaat en rode peper. En dat is goed nieuws. Dit stofje neutraliseert namelijk de schadelijke effecten van vrije radicalen. Nu is het wel zo dat familiegenoten ui en knoflook meer polyfenolen bevatten. Maar van prei eet je gemakkelijker een grotere hoeveelheid.

Deze polyfenolen verlagen ook de kans op obesitas, diabetes type 2, aderverkalking en reumatoïde artritis.

Een goede stem. Prei werd door de oude Grieken en Romeinen al geprezen vanwege de goede uitwerking die het heeft op de stem. Naar het schijnt was het de lievelingsgroente van Nero en de welbespraakte Aristoteles kende zijn helder stemgeluid toe aan deze neef van de ui.

Schimmels. Prei bevat allicine. Allicine is een zwavelverbinding die virussen en schimmels tegen gaat.

Darmflora. Deze groente bevat de voedingsvezel inuline. Inuline stimuleert een gezonde darmflora. Hiermee kan het risico op darmkanker verkleind worden.

Feitjes en kennis

Verschillende gerechten en smaken

Prei is een diverse groente, die je in veel situaties in kan zetten. Het kan het belangrijkste bestandsdeel zijn van een groentegerecht. Bijvoorbeeld als hoofdbestandsdeel in een soep of een groente quiche.

Deze groente doet het ook heel goed als smaakmaker in wok-gerechten of rauw in een salade.

Prei koken

Prei heeft een knoflook of ui-achtige geur en smaak. De bladeren hebben een andere smaak dan de witte schacht. Het is dus zonde om het loof weg te gooien. Het blad is wel steviger, zeker bij winterprei. Dit is dus vooral geschikt voor soep, smoor- of stoof gerechten.

De basis heeft een frissere smaak. Dit werkt dan ook uitstekend in de salade of in een roerbakmix.

In elk geval geldt, hoe langer je de prei gegaard wordt, hoe zoeter de smaak.

Prei snijden

Wil je grote of kleine stukjes snijden? Eerst haal je het kontje eraf. De buitenste groene bladeren zijn vaak wat stugger en kan je eraf breken tot het witte gedeelte. Nu halveer je de groente. Voor fijne soepgroente halveer je de groente nogmaals. Deze stroken snijd je in dunne halve ringetjes of kwartjes.

Was de gesneden stukjes nu grondig in een vergiet, want er kan aarde tussen het schutblad zitten.


Voedingswaarde van prei

Energie30 kcal Energie129 kj
Koolh.4 gr Vet0,3 gr
Eiwit1,8 gr Suikers3 gr

Vitamines

Vit. A0,09 mgVit. B11 60 µg
Vit. B10,12 mgVit. C60 µg
Vit B20,04 mgVit. E0,8 mg
Vit. B6 0,25 mgVit. K 9,5 µg

Mineralen

Natrium5 mg IJzer1 mg
Kalium250 mgMagnesi.10 mg
Calcium60 mgKoper0,02 mg
Fosfor30 mgZink0,3 mg


De voedingswaarden per 100 gram.


Vers uit Nederland verkrijgbaar


Koolhydraatarme prei recepten

Soep recepten

Gezonde en snelle preisoep
preisoep
Recept
Prei-wortelsoep
prei-wortelsoep
Recept

Diner recepten

Makreelfilet uit de oven – salade
makreel uit de oven salade
Recept

Prei recepten uit de oven

Koolhydraatarme hartige taart met prei
hartige taart prei
Recept
Bloemkool prei ovenschotel
Snelle ovenschotel met bloemkool prei en courgette
Recept

Wil jij afvallen? Probeer eens mijn weekmenu’s voor 50 dagen.

  • Verlies tot twee kilo per week
  • Gevarieerde en originele maaltijden
  • Boordevol vezels
  • Makkelijk aanpassen aan je gezin
  • Afvallen zonder honger lijden (je mag 6 x per dag eten
  • Niet verplicht sporten
  • Als je na 50 dgn niet bent afgevallen, je geld terug.

Activeer je vetverbranding en bereik een gezond gewicht. Bestel vandaag mijn weekmenu’s voor 50 dagen en begin morgen al!