10 tips om gezond uit eten te gaan

  1. Leestijd 6 min
  2. 29 08 2016
Deel dit bericht
gezond uiteten

Buitenshuis eten is gezellig en lekker. Maar voor sommigen lijkt het onmogelijk om gezond uit eten te gaan. Dit is het gelukkig niet! Met deze tips kun je namelijk gewoon genieten van een avondje uit, zonder dat je direct op standje ongezond gaat.

Nooit meer buitenshuis eten?

Diëten en een gezonde lifestyle zijn thuis vaak beter vol te houden dan buitenshuis. Je koopt namelijk je eigen producten (gezonde producten in huis = gezond eten) en je weet precies hoe je je maaltijden bereidt. Maar natuurlijk willen we ook af en toe een hapje buitenshuis eten..

Happen en stappen met vrienden of een romantisch diner met je partner is namelijk ontzettend leuk en goed voor je sociale leven. Zeker doen dus! Maar voor veel mensen is buiten de deur eten geen optie, omdat ze denken dat uit eten gaan in combinatie staat met ongezond eten.

En deels is dit ook waar. Onderzoeken tonen aan dat buitenshuis eten en overgewicht een relatie met elkaar hebben. Ook blijkt dat eten uit restaurants over het algemeen meer calorieën bevat en ongezonder is dan eten dat thuis is klaargemaakt.

Maar dit hoeft niet de regel te zijn! Je hebt namelijk zelf invloed op wat en hoe je eet. Deze tips kunnen je helpen gezond uit eten te gaan.

10 tips om gezond uit eten te gaan

  1. Bereid je goed voor. Kijk voordat je naar een restaurant of lunchroom gaat even op de menukaart. Zo weet je precies wat er geserveerd wordt en kom je niet voor verrassingen (en last minute keuzes) te staan. Kies van tevoren al wat je gaat nemen. Dit verzekert je vaak voor een gezonde maaltijd, omdat je in het restaurant zelf vaak geneigd bent om je hongergevoel achterna te gaan (wat bijvoorbeeld resulteert in lekkere, vette patatjes)
  2. Neem geen brood van tevoren. Hoe lekker het ook is en hoeveel honger je ook hebt, laat de stukjes stokbrood met tapenade over aan je tafelgenoten. Vaak eet je dit enkel om je honger te stillen. Zonde van al die koolhydraten! Eet in plaats daarvan thuis al een gezonde snack of kies voor een glaasje water (dat vult namelijk ook).
  3. Vraag aan de kok of je wat meer groenten mag in plaats van aardappelen, rijst of pasta. Meestal is dat geen enkel probleem. Zo kun jij toch koolhydraatarm eten in een restaurant.
  4. Kies liever voor 2 voorgerechten in plaats van 1 hoofdgerecht. Door grote porties ga je namelijk ook automatisch meer eten (je wilt je bordje leeg hebben, toch?). Twee kleinere porties zorgen ervoor dat je wel vol zit, maar niet al te veel eet.

    Volgens een studie uit 2004 leiden grotere porties in restaurant tot overeten. Daarom is het verstandiger om te kiezen voor kleinere porties.

    In plaats van twee voorgerechten kun je ook kiezen voor een klein hoofdgerecht. In sommige restaurants serveren ze halve porties. Of vraag iemand om een gerecht met je te delen 🙂

  5. Kies in restaurants maaltijden die hoofdzakelijk uit vis of vlees bestaan. Een stukje vlees of vis is dan de basis van het gerecht. En je kunt hierbij dus om extra groenten of salade vragen.
  6. Vermijd all-you-can-eat restaurants. Deze zorgen namelijk gegarandeerd voor overeten! Om ‘ik heb ervoor betaald, dus ik schep nog maar een keertje op’  te vermijden, kun je beter een restaurant uitzoeken met vaste porties. Zo prop je jezelf niet vol tot je niet meer kan en heb je meer kans om gezond uit eten te gaan.
  7. Kijk goed naar hoe het eten bereid is. Gefrituurd is niet goed, maar gegrild, gestoomd of geroosterd wél. En zo betekent krokant vaak dat er paneermeel gebruikt is, waar veel koolhydraten in zitten. Ga dus voor eenvoud en puur. Weet je niet hoe je maaltijd bereid wordt? Vraag het dan even.
  8. Vraag of sausjes en dressings apart geserveerd kunnen worden. In sommige restaurants wordt dit al standaard gedaan, maar zeker niet in allemaal. Veel sausjes zijn ongezond en kun je beter niet nemen als je op dieet bent. Vind je het toch wel lekker, vraag dan of het apart geserveerd kan worden. Als de dressing naast je salade wordt gereserveerd, kun je er namelijk zelf voor kiezen hoeveel je ervan eet.
  9. Naar mijn idee is het dessert het beste (en het slechtste) gedeelte van het diner. Vaak is het zoet en vet, maar oh zo lekker. Wil je echt een toetje? Kies dan voor eentje met yoghurt of fruit. Maar je kunt het toetje natuurlijk ook gewoon helemaal overslaan en een kopje koffie of thee kiezen (ook lekker, toch?).
  10. Wat moet je drinken? Vaak wordt er voor het gemak frisdrank besteld of een glaasje wijn. Frisdrank is door de vele suikers een echte no-go – niet doen dus. Kies in plaats daarvan water of thee. Zet een kan water op tafel en je drinkt hier automatisch meer van. Een wijntje mag best, maar zorgt wel voor de extra (onnodige) calorieën. Vind je het toch wel erg gezellig? Neem er dan 1 of 2, en houd het daarbij.

Ma’s tip: eet je liever thuis? Probeer dan eens mijn koolhydraatarm 50 dagen programma, boordevol lekkere en gezonde recepten!

Beoordeel dit artikel!

Slecht artikel Super artikel
Niels Bosman

Grondlegger van de Makkelijk Afvallen methode. Mijn grootste passie is om een zo gezond en gelukkig leven te leiden en ook anderen hiertoe te inspireren. Ik ben erg trots op ons platform en hoeveel mensen we we dagelijks inspireren met onze programma's.

5 reacties

Dit vinden andere gebruikers van dit recept Artikel

  • Sarah

    Bedankt voor deze tips over gezond uit eten gaan. Ik houd van restaurants, maar ik moet wel op mijn lijn letten. Tip 3 vind ik erg goed. Meer groente en minder rijst is goed voor je figuur.

  • Truus van Prooijen

    Ik heb net je E book besteld en betaald. Maar nu zegt je site dat de betaling geannuleerd is, maar bij mij is 27 euro van mijn rekening geschreven. Wil je e.e.a. nakijken?

  • wil

    Dank je voor de tips

Geef een reactie