bramenjam maken
Afdrukken

Zelf bramenjam maken zonder suiker

Jam eten tijdens het afvallen? Ja! Als je zelf jam maakt kies jij welke ingrediënten erin gaan, geen suikers dus.
Gang Bijgerecht, Lunch, Spread
Keuken Westers
Trefwoord gezonde jam, koolhydraatarm, lactosevrij, suikervrij, vegetarisch, vruchtenjam
Voorbereidingstijd 10 minuten
Bereidingstijd 20 minuten
Totale tijd 30 minuten
Porties 20 porties
calorieën 19kcal
Auteur Niels Bosman

Ingrediënten

  • 300 gram bramen
  • 1/4 appel golden delicious, geraspt
  • 80 ml honing biologisch
  • 2 tl citroen sap van een

Instructies

  • Doe de bramen en geraspte appel in een (grote) soeppan en verwarm tot hij licht begint te borrelen.
  • Voeg de honing en het citroensap toe en kook voor 20 minuten op laag vuur. Roer regelmatig door, ook langs de randjes zodat de jam hier niet aan blijft plakken.
  • Laat de jam afkoelen en stamp ze fijn met een aardappelstamper of mixer. Kijk uit als je een mixer gebruikt, jam is moeilijk uit je kleding te krijgen!
  • Als de jam op kamertemperatuur is kun je hem in de weckpot doen. Afgesloten in de koelkast blijft hij ongeveer twee maanden goed!

Nutrition

Calories: 19kcal | Carbohydrates: 5g | Potassium: 28mg | Sugar: 4g | Vitamin A: 30IU | Vitamin C: 3.2mg | Calcium: 4mg | Iron: 0.1mg