Uit eten? 7 psychologische trucs waarmee een restaurant jouw gedrag manipuleert.

  1. Leestijd 14 min
  2. 17 12 2019
Deel dit bericht
uit eten

Uit eten gaan met kerst is vaak een geweldige ervaring, maar let op! Restaurants hebben allerlei trucjes om er voor te zorgen dat je meer eet dan je lief is en meer geld uitgeeft dan je van plan was.  

Met deze 7 psychologische trucjes bepalen restaurants wat jij eet

Heb jij het geluk om een tafeltje te bemachtigen in je favoriete restaurant deze kerst? Dan ben je er zeker van dat je een avond lang flink in de watten wordt gelegd. Tijdens deze speciale feestdag laten de zaken zich van hun beste kant zien en zetten de chefs hun mooiste gerechten op tafel.

Maar ook al eet je a la carte, je hebt minder de touwtjes in handen dan je denkt.

1.     Een select aantal gerechten

We vinden het allemaal fijn als er wat te kiezen valt. Maar als we teveel keuzes hebben, dan slaat ons hoofd op tilt en kunnen we niet kiezen. Dat heet de keuze paradox. Een keuze uit 3 opties kunnen we prima aan. Maar een keuze uit 10 gerechten is al veel te complex voor ons arme breintje.

Volgens experts ligt ‘the sweet spot’ op het magische nummer 7. Dus zeven voor, hoofd, en nagerechten. Hieruit zijn we prima in staat het lekkerste te kiezen, zonder dat we het gevoel hebben dat we iets mislopen.

En fastfood dan?

Fastfood restaurants lijken deze regel te vergeten. In een gemiddelde burgerflipper zie je wel meer dan 100 items op de kaart staan. En die komen natuurlijk in large, XL en XXL.

Volgens experts is dat dus niet verstandig. Teveel keus op het menu is een kwelling voor ons brein. We krijgen angst om een verkeerde keuze te maken. En omdat restaurants 70% van hun omzet uit terugkerende gasten halen, doen zij er alles aan om ervoor te zorgen dat jij met een goed gevoel naar huis gaat. En daarom geeft een goede chef jou een beperkte keuze.

2.     Eten zien doet eten

Een mooie foto van een gerecht laat de verkoop groeien met wel 30%! Dit kan heel positief werken.

Zo deed een Amerikaanse universiteit onderzoek tijdens een zomerkamp. Ze plaatsten een digitale display in de kampkantine. En wat bleek? Kinderen die werden blootgesteld aan de een plaatje van de salade, kozen massaal voor dit gerecht.

“Ik wil dat wat ik zie!”

Zien eten doet eten. Dit geldt dus niet alleen wanneer we iemand zien smikkelen, maar ook wanneer we een plaatje zien. Zien we een mooie maaltijd op een presenteerblaadje? Ons brein wordt dan getriggerd en denkt alleen nog maar: “Ik wil dat wat ik zie”.

Je kan je voorstellen dat restaurants hier handig gebruik van maken. Daarom zullen ze graag de gerechten tonen, waarvan ze willen dat jij die bestelt. Dit zijn vaak de rechten met de meeste marge natuurlijk.


3. Manipulatieve prijzen

Ben jij de persoon met de creditcard aan tafel, dan is de kans groot dat je niet alleen met je ogen kiest, maar ook met je portemonnee. De prijs van een gerecht en hoe deze gepresenteerd wordt, doet veel met wat jij verwacht van jouw gerecht. Let de volgende keer maar eens op…

De ouderwetse stippellijn van het gerecht …… naar de prijs zal je anno 2020 niet veel meer zien. Ze willen namelijk niet dat jij die verleidelijke omschrijving koppelt aan een prijskaartje. Ook worden euro tekens graag vermeden en worden prijzen ‘vriendelijk gepresenteerd’.

Vriendelijk bedrag

Zo oogt € 10,00 voor een club sandwich minder vriendelijk dan 9,95. Terwijl een zaak met attitude deze misschien voor 10 op de kaart zet. Onderzoek heeft aangetoond dat het uitschrijven van de prijs, tien euro, ook de verkoop kan laten stijgen.

Een andere truc die wordt toegepast is het ‘verstoppen’ van de prijs. De wordt na de omschrijving, in dezelfde regel, getoond in hetzelfde lettertype. Hierdoor glijden je ogen er als het ware overheen.

4.     Dure afleiding om de prijs te drijven

Perceptie is alles. En, zoals gezegd, doet prijs een hoop met onze perceptie. In ons hoofd maken we graag vergelijkingen. Hoe lekker ga ik eten, tegen welke kostprijs. En als ik nou iets meer of minder uitgeef, ben ik dan net zo tevreden…

Niemand verwacht dat jij die kingkrab van €110 bestelt, maar het maakt een steak van €65 ineens een stuk schappelijker. Nog meer perceptie: Wist jij, dat je een hoofdgerecht van 22 euro waarschijnlijk lekkerder vindt dan eentje van 15? Puur en alleen omdat het duurder is, koppel je er meer waardering aan.

Slimme trucjes

Restaurants maken slim gebruik van deze trucjes. Zij hebben namelijk allang bepaald welke gerechten zij willen dat jij gaat eten. Deze maaltijden kunnen ze namelijk goed, snel en efficiënt serveren. Zo verdienen zij het meeste aan jouw bezoekje. Daar omheen staan dan dure gerechten die de prijsperceptie opdrijven en wat goedkopere gerechten die jou een prettig gevoel geven. Niemand bestelt graag het goedkoopste van de kaart.  

5.     Restaurants spelen met je ogen

In de supermarkt worden de meest winstgevende producten vaak op ooghoogte geplaatst. Dit geldt ook in een restaurant. Op de menukaart bijvoorbeeld. Je ogen beginnen vaak in de rechter bovenhoek met lezen. Dikke kans dat je daar de meest winstgevende gerechten ziet staan.

Ook krijgen deze gerechten vaak meer ruimte. Lege ruimte om een menu item, trekt je aandacht. Wanneer hier een vierkant omheen staat, wordt dit effect nog eens vergroot.

6.     Spelen met kleur als je uit eten gaat

Verschillende kleuren hebben verschillende effecten op ons gedrag. Blauw bijvoorbeeld heeft een kalmerend effect en wekt vertrouwen. Let maar eens op hoeveel officiële instanties blauw gebruiken in hun logo. Restaurants gebruiken juist vaak rood en geel in hun kleuren palet. Dit is het effect.

  • Lichte kleuren met groene en bruine accenten: zorgen ervoor dat kleine restaurants wat groter lijken. Dit heeft dan wel aardse kleuren nodig voor een ontspannen sfeer.
  • Lichte tonen geel en rood: deze kleuren zijn aangenaam om te zien, verhogen onze hartslag en zetten aan tot actie. Dit enthousiasme past bij snel publiek, dus eten en inpakken.
  • Warme tonen geel, oranje en rood: Het zelfde als boven, maar dan kalmerend. Dit zorgt ervoor dat je lang wilt tafelen. En natafelen. Ook nog een koffie wilt nemen. En dan ook nog…

7.     Lekker taalgebruik

Jij proeft wat de kaart zegt dat jij moet proeven. Een goede kaart speelt daar op in door uitgebreide beschrijvingen te geven van de smaak sensatie die jij kan verwachten. En hoe groter deze verwachting, hoe kleiner het bezwaar daar een hogere prijs voor te betalen. Op die manier word je met lekkere woorden verleid.

Wat doen deze toverwoorden bijvoorbeeld met jouw verwachting; “lokaal”, “vers van de markt”, “huisgemaakt”, “biologisch”, “scharrel” etc. Daar wíl je toch voor betalen?

Extra aandacht voor nostalgische toverwoorden. Want vroeger was alles beter, niet waar? Let dus goed op wanneer “Oma’s kippensoep” op de kaart staat. Want ik wil wedden dat de oma van de chef op kerstavond niet achter het fornuis staat!

Nu heb je een idee wat er gebeurt in de marketing keuken van jouw favoriete restaurant. Misschien een beetje ontnuchterend. Is het dan allemaal kommer en kwel? Wel nee!

Zo kan je koolhydraatarm uit eten gaan

Gelukkig hebben de meeste restaurants het beste met hun gasten voor. Daarom zullen zij er alles aan doen zodat jij met een tevreden gevoel naar huis gaat (immers, dan is de kans het grootst dat je terugkomt, niewaar?).

En jij? Jij hoeft je er alleen maar bewust van te zijn dat je verleid wordt. Geniet er van, zou ik zeggen.

Voor een onbezorgd avondje hoef je namelijk maar 5 minuten op te letten. Bekijk kritisch de kaart en kies selectief de maaltijd waar jij blij van wordt. En een blije maaltijd is, voor mij tenminste, vooral lekker, koolhydraatarm en een beetje betaalbaar. Misschien moet je de chef even vragen of er voor jou iets samengesteld kan worden. Extra speciaal dus!

Wil je weten waar je op kan letten? Lees dan deze 10 tips over gezond uit eten gaan.

Veel plezier vanavond!

Niels Bosman

Grondlegger van de Makkelijk Afvallen methode. Mijn grootste passie is om een zo gezond en gelukkig leven te leiden en ook anderen hiertoe te inspireren. Ik ben erg trots op ons platform en hoeveel mensen we we dagelijks inspireren met onze programma's.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *