Suikervrij eten: 15 effectieve tips » Makkelijk Afvallen

Suikervrij eten: 15 effectieve tips

By on 16 april 2016
Leestijd: 7 minuten

minder suiker eten

Suikervrij eten – Het eten van suikers is verslavend én slecht voor je lichaam. Je kunt je er moe en futloos door voelen, je valt minder makkelijk af en je kunt er huidproblemen door krijgen.

Suikervrij eten (of minder suiker eten) is daarom een oplossing. Maar dit is niet altijd even makkelijk. In veel voeding zit namelijk suiker verwerkt (soms zonder dat je het weet) en suiker is nu eenmaal verslavend. Het kan dus erg lastig zijn om ‘af te kicken’! Deze 15 tips kunnen je helpen om minder suiker te eten en misschien uiteindelijk wel helemaal suikervrij te leven.

Er is overigens een onderscheid tussen ‘geraffineerde’ suikers en ‘natuurlijke’ suikers. De geraffineerde suikers, zoals die in koek en chocolade zitten, wil je vermijden. De natuurlijke suikers zitten in fruit en groenten en kun je gerust nemen.

Ma’s tip: wil jij meer weten over het stoppen met suiker? Lees dan ons uitgebreide artikel over het volgen van een suikervrij dieet!

15 tips voor suikervrij eten

  1. Voorbereiding en inzicht
    Wil je suikervrij eten? Dan is het erg belangrijk dat je jezelf mentaal goed voorbereidt. Het eten van minder suiker zal namelijk niet altijd even makkelijk gaan. Wees je bewust van welke invloed dit kan hebben op je lichaam. Ook is het belangrijk dat je inzicht krijgt in wat je nu allemaal al eet aan suikers. Houd je suikerinname bij, zodat je kunt zien waar je straks op moet minderen.
  2. Wees niet te streng
    Wees niet te streng voor jezelf! Stel van tevoren je doel vast. Is dat volledig eten zonder suiker? Of wil je dit met mate invoeren in je lifestyle? Als je van tevoren een doel vaststelt, voel je je minder rot als je een keertje zondigt. Zondigen mag, als het maar beperkt blijft. Ik raad je aan om 80% van de tijd KHA te eten en 20% te zondigen. Zodat je lekker kunt eten wat JIJ LEKKER VINDT.
  3. Zorg goed voor jezelf
    Suikervrij eten of minder suiker eten, gaat niet alleen over de producten die je eet. Het is ook belangrijk hoe je met je lichaam omgaat. Zo is goede slaap onmisbaar. Een tekort aan slaap zorgt ervoor dat je stofwisseling in de war raakt en dat je meer behoefte hebt aan voedsel. Hierdoor zal je dus eerder geneigd zijn om te gaan snoepen.
  4. Combineer suikervrij eten met een koolhydraatarm dieet
    Koolhydraten worden in je lichaam omgezet in glucose – suiker dus. Die glucose wordt opgenomen door je lichaam en komt in je bloed terecht. Hierdoor stijgt je bloedsuikerspiegel. Wil jij eten zonder suiker, maar blijf je tegelijkertijd koolhydraten eten? Dan houd je dus een constante drang naar suiker!
  5. Maak je eigen maaltijden
    Kook je eigen eten! Neem vooral geen magnetronmaaltijden, daar zit vaak erg veel suiker in. En ook in restaurants is het vaak gissen wat er allemaal in het eten is gestopt. Alleen als je echt je eigen eten kookt, weet je zeker wat erin zit. Probeer dan ook niet te koken met pakjes en zakjes, maar natuurlijke producten te gebruiken. Je zult zien dat dit minder moeilijk is dan je denkt. Het kost wel wat moeite om te leren welke gezonde recepten jij lekker vind. Maar als je dan eenmaal weet, dan is zelf koken heel goed te doen.
  6. Suikervrij eten: slim boodschappen doen
    Ga bewust om met het inkopen van je producten. Ga niet met honger naar de supermarkt, want dan kom je sneller in de verleiding om ongezonde producten te kopen. Maak een boodschappenlijstje en schrijf exact op welke producten geen suiker bevatten. Loop in de winkel alleen je lijstje na. Zo weet je zeker wat je wel en niet kan kopen en zal je niet in de verleiding komen om suikerhoudende producten in te slaan. Doe je boodschappen het liefst 1 x per week.
  7. Alle producten met suiker het huis uit
    In de supermarkt wil je niet in de verleiding komen, maar ook thuis niet! Maak een soort grote schoonmaak en gooi alle producten weg die suiker bevatten (of geef ze weg). Kijk goed naar de verpakking, want naast koek en snoep bevatten ook heel veel andere producten suiker, zonder dat je dit direct doorhebt. Denk maar aan jam, verschillende sauzen, sommige vleeswaren.
  8. Zorg dat je goed ontbijt
    Een goed ontbijt zorgt ervoor dat je overdag minder naar eten, en dus ook minder naar suiker snakt. Vervang je suikers en koolhydraten tijdens je ontbijt dus door eiwitten en gezonde vetten. Deze zorgen ervoor dat je langer een verzadigd gevoel hebt en sneller vet zult verbranden.
  9. Plan je maaltijden van tevoren
    Het is belangrijk dat je je maaltijden én tussendoortjes inplant. Op deze manier ben je minder snel geneigd om tussendoor even een hapje te eten of snel nog een koekje mee te grissen vanuit huis. Nee, je weet precies wanneer en wat je gaat eten, en zo zal je dus ook automatisch minder suiker eten.
  10. Veel gezonde tussendoortjes
    Zorg dat je altijd voldoende gezonde tussendoortjes bij je hebt. Mocht je dan toch een keertje écht zin hebben in iets, dan kun je altijd je appeltje of stukje komkommer eten. Ook dit zorgt ervoor dat je minder snel naar suikerhoudende snacks grist.
  11. Drink voldoende water
    Het is altijd goed om water te drinken. Het is nu eenmaal een erg gezond drankje. Probeer per dag minstens 2 liter water te drinken. Water drinken kan je daarnaast ook heel goed helpen om plotselinge trek te verminderen. Kom je in de verleiding om te gaan snoepen, neem dan eerst een paar glazen water. Hier raak je meteen een stuk voller door.
  12. Negeer je verlangen naar suiker
    Heb je vaak een verlangen naar suiker? Probeer het dan te negeren! Dit klinkt heel moeilijk, en dat is het ook, maar probeer niet toe te geven aan je lekkere trek. In plaats van toe te geven, kun je beter iets anders doen. Ga bijvoorbeeld een rondje lopen of vouw de was op. Je zult zien dat des te vaker je dit doet, dus gewoon niet aan het snoepen te denken, je lichaam ook minder snel de neiging zal hebben.
  13. Denk aan de risico’s
    Herinner jezelf er constant aan wat de gevolgen zullen zijn als je weer suiker gaat eten. Dat je er moe van wordt, een slechte huid krijgt en kilo’s aankomt. Op deze manier kun je jezelf er makkelijker toe zetten om een suikervrij dieet vol te houden.
  14. Probeer suikervervangers te vinden
    Soms ben je al die gezonde producten gewoon eens zat. Dan neig je sterk naar een lekkere koek of een stuk chocolade. Om te voorkomen dat je helemaal losgaat op suikerhoudende producten, kun je van tevoren bij de reformwinkel koek, snoep op chips halen, gemaakt van suikervervangers. Als je dan écht de verleiding niet kan weerstaan om ‘ongezond’ te gaan snacken, dan kun je daar altijd op terugvallen. Hoogstwaarschijnlijk zul je na een tijdje ook daar geen behoefte meer aan hebben. Let op: ik ben geen fan van producten met suikervervangers. Want vaak zitten er in die producten weer allerlei andere nare stoffen. Pas hiermee op!
  15. Doe het rustig aan
    Suikervrij eten gaat niet meteen vanzelf. Om in het begin al helemaal suikervrij te eten heb je best veel doorzettingsvermogen nodig. Je zult namelijk afkickverschijnselen ervaren en er is kans dat je sneller in je oude patroon valt. Probeer het dus rustig af te bouwen. Vermijd bijvoorbeeld als eerste de producten met duidelijk veel suiker, zoals koek en snoepgoed. Verdiep je daarna in andere producten met suiker en vermijd ook die uit je voedingspatroon. Zo kun je het stapje voor stapje afbouwen.

Ma’s Tip: Suikervrij eten kun je het beste combineren met een koolhydraatarm dieet. Probeer eens de lekkere en gezonde recepten uit mijn koolhydraatarme 50 dagen programma! Door dit programma te volgen zul je automatisch afkicken van je suikerverslaving.

Weet jij nog meer tips om minder suiker te eten? Laat je dan horen in de comments. Hoe meer ideeën, hoe beter 🙂

Facebook Reacties

About Niels Bosman

Niels Bosman is oprichter en eigenaar van MakkelijkAfvallen. Hij ontdekte de kracht van koolhydraatarm eten in 2014 en sinds die tijd is hij fulltime bezig met het coachen van zijn klanten. Hij heeft 4 boeken geschreven en meer dan 40.000 mensen geholpen aan een slank, gezond en gelukkig leven. Hij woont samen met zijn vriendin en kinderen in Eindhoven.

2 Comments

  1. Maartje

    8 juli 2016at22:33

    Het is wat jij lekker vindt ( met een t )
    En het is wat vind jij lekker?
    Tip; gebruik het werkwoord lopen.

    • Niels Bosman

      9 juli 2016at13:29

      Hoi Maartje, we kennen de schrijfregels. Echter, foutjes kunnen erin sluipen. Thanks anyway. Fijn weekend!

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *