Ma's tip: Slaap je slank! » Makkelijk Afvallen

Ma’s tip: Slaap je slank!

By on 14 oktober 2019
Leestijd: 3 minuten
van slapen wordt je slank

Dit is het meest ontspannen advies wat we jou kunnen geven: Slaap je Slank.

Wist je dat je minder afvalt door slaaptekort? Voldoende rust nemen en goed slapen zijn gezond voor lichaam en geest. Dat is niet nieuw. Wat wel nieuw is, is dat is aangetoond dat slaaptekort ervoor zorgt dat je werkelijk minder afvalt.

‘s Nachts goed en diep slapen is dus heel belangrijk als je gewicht wilt verliezen. Alleen uitgerust kun je de juiste keuzes maken. Dat is belangrijk, want je bent wat je eet. Ontdek hieronder de 2 belangrijkste geheimen waarom je dikker wordt door te weinig slaap.

1.   Minder afvallen door toename hongerhormoon

Volgens een onderzoek van het Clinical Sciences Research Institute aan de Universiteit van Warwick is een korte slaapduur gelinkt aan de ontwikkeling van obesitas. Slapen in de nacht zorgt voor meer vetverbranding. Zeker wanneer je bezig bent met afvallen.

Door een slaaptekort neemt het ghrelinegehalte toe. Ghreline is een hormoon dat een hongergevoel stimuleert. Door een te hoog ghrelinegehalte in het lichaam wordt ook het energieverbruik verminderd. Dus wil je vet verliezen? Voorkom dan de toename van het hongerhormoon en neem voldoende slaap.

2.   Minder afvallen door slaaptekort vanwege slechte keuzes

Slaaptekort vermindert de kwaliteit van bepaalde hersendelen. Bijvoorbeeld het nemen van beslissingen over wat je wilt eten. De informatie die nodig is om goede beslissingen te nemen, wordt door slaaptekort niet meer goed door de hersenen verzameld. Hierdoor zorgt een slaaptekort ervoor dat je niet goed in staat bent om gezonde keuzes te maken.

Zeker voor wat betreft gezond eten. Je voelt je daarnaast ook minder energiek en dus zoekt je lichaam de energie in voedsel. Meestal wordt er dan gekozen voor voedsel met snelle suikers en koolhydraten. Deze geven het lichaam een energiekick en nemen de vermoeidheid tijdelijk weg. Met als resultaat dat je steeds een beetje dikker wordt.

Dus als je moe bent, grijp je sneller naar makkelijk eten (fast food). Vandaar deze onze tip; kruip vanavond lekker vroeg onder de wol.

>>> In deze post gaan we dieper in op voeding die jou helpt bij een goede nachtrust.

Wil je graag meer lezen over gezonde bouwstoffen voor jouw lichaam? Lees dan deze blog >>>

Facebook Reacties

About Thijs van Bokkem

Speciaal voor jullie verzamel ik de lekkerste recepten. Voor Ma schrijf ik over het belang van gezonde voeding en hoe je dat het beste kan bereiken. Een goede gezondheid begint voor mij met goed eten. Zelf verbouw ik het liefst zoveel mogelijk mijn eigen groenten en kruiden. Alles wat jouw lichaam nodig heeft, groeit in een tuin!

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[gratis]
[gratis]