Koolhydraatarm eten en verjaardagen, hoe doe je dat?

8 tips voor koolhydraatarm eten en verjaardagen

By on 3 oktober 2016
Leestijd: 5 minuten

koolhydraatarm eten en verjaardagen

Afvallen gaat niet vanzelf en kan ontzettend moeilijk zijn. Het wordt ons ook niet makkelijker gemaakt door al die feestjes en borrels met taart en hapjes. Op zulke momenten is het lastig om de verleiding te weerstaan en je dieet heel strikt vol te houden. Hoe doe je dat? Hoe kom je die verjaardagen door?

Noodzaak van zondigen

Allereerst is het belangrijk om te onthouden dat je best mag zondigen – het moet zelfs! Als mensen beginnen met diëten, schrappen ze vaak meteen alle ‘slechte dingen’ van het menu, waar ze eerder nog zo van genoten hadden: een koekje bij de koffie, een stukje chocolade.. Met een slecht humeur en vreetbuien als resultaat.

Af en toe bewust zondigen zorgt ervoor dat je lichaam harder z’n best moet doen en meer gaat verbranden. Daarnaast houd je een dieet en gezond eten makkelijker vol én wordt het een stuk leuker.

Zondigen moet, maar heb jij geen zin om helemaal los te gaan? Dan kunnen deze 8 tips je helpen om ook tijdens verjaardagen of andere feestjes je koolhydraatarme  dieet vol te houden.

Tips voor koolhydraatarm eten en verjaardagen

  1. Kies je ervoor om te ‘zondigen’, doe het dan bewust. Go for it! En geniet ervan. Kijk, het maakt echt niet uit als jij jezelf een keer helemaal volpropt met ongezond voedsel. Het echte probleem ligt in de dagen erna. Hoe sta je de volgende dag op? Heb je een schuldgevoel en denk je: “Fuck it, het maakt toch allemaal niet meer uit”, om je vervolgens al bij het ontbijt vol te stoppen met suikers en koolhydraten. Als je zondigt, denk hier dan goed over na. Zorg ervoor dat je de dagen erna sterk bent. En besef dat het nooit te laat is. Je kunt elk moment bepalen om weer gezond te gaan eten. Hier ligt dan ook direct je uitdaging. Want eigenlijk is er nooit een goed moment, toch? Dus dan kun je het net zo goed NU doen (of na die verjaardag waar je helemaal los bent gegaan). Het gaat allemaal over bewustwording en zelfliefde.
  2. Ga niet naar de verjaardag 😉
  3. Kies voor gezonde hapjes. Heeft iemand dit niet in huis? Vraag er dan om! Licht de gastheer of gastvrouw in over je dieet en vraag of ze misschien een schaaltje komkommer of cherrytomaatjes kunnen neerzetten. Zo heb je toch het idee dat je mee kunt snoepen, maar doe je dit op een verantwoorde manier (Tip: claimen hoor dat schaaltje! De buurman mag lekker van de ongezonde hapjes nemen 🙂 )
  4. Soms kan er een lichte druk zijn om ‘ja’ te zeggen als de gastvrouw vraagt of je een stukje taart of nog een wijntje wilt. Veel mensen vinden het onbeschoft of ongezellig als ze ‘nee’ zeggen. Wil je dit gevoel niet hebben? Licht dan niet alleen de gastheer/vrouw in, maar de hele visite! Stap over die drempel en vertel iedereen dat je voortaan koolhydraatarm eet en waarom je dus sommige dingen (zoals taart en chips) niet meer eet.
  5. Als je toch iedereen hebt verteld over jouw nieuwe lifestyle, dan is het ook niet zo gek als je je eigen eten meeneemt. Neem een lijnzaadmuffin, stukje hazelnootgebak of gezonde notenreep mee van huis. Zo doe je toch een beetje mee, jaag je de gastvrouw niet op extra kosten en kun je ook genieten van iets lekkers.
  6. Vaak heb je niet eens echt honger, maar blijf je maar eten van de chips en de hapjes omdat ze simpelweg voor je neus staan. Dit is heel simpel te voorkomen door gewoon zo ver mogelijk bij het lekkers vandaan te gaan zitten. Dan moet je namelijk moeite doen om iets lekkers te bemachtigen en doe je dit automatisch een stuk minder. Een goede gesprekspartner kan daarnaast ook helpen, dus bijvoorbeeld niet de narcist van het feestje. Tijdens een goed gesprek vergeet je namelijk dat er überhaupt nog hapjes zijn. Handig!
  7. Drink en eet van tevoren voldoende. Je hebt veel minder behoefte in iets lekkers als je al helemaal verzadigd bent. Afhankelijk van de begintijd van de verjaardag, kun je een stevig ontbijt (omelet), een goede lunch (lekker soepje) of gezond tussendoortje of smoothie nemen.
  8. Op verjaardagen bij anderen kan het nogal eens lastig zijn om koolhydraatarm te eten. Maar ben je zelf jarig, dan heb je de touwtjes in handen! Je zou voor de visite ‘normaal gebak’ kunnen kopen, maar waarom probeer je niet gewoon verschillende koolhydraatarme recepten uit om heerlijk gebak te maken? Vaak vinden de mensen die niet koolhydraatarm eten dit ook super lekker. Haal daarnaast geen chips in huis, maar maak je eigen gezonde hapjes. Inspiratie nodig?
  • Ei met ham
  • Stukje roggebrood met zalm
  • Stukje komkommer met roomkaas
  • Cherrytomaatjes
  • Spiesje tomaat, mozzarella, basilicum
  • Blokje 30+ kaas en zilveruitje
  • Of doe inspiratie op bij onze koolhydraatarme tussendoortjes

Ma’s tip: wil je nog meer tips en inspiratie over koolhydraatarm eten? Bekijk ons artikel met 26 effectieve tips voor koolhydraatarm eten!

Hoe denk jij over koolhydraatarm eten en verjaardagen? Kan jij de verleiding weerstaan?

Facebook Reacties

About Niels Bosman

Niels Bosman is oprichter en eigenaar van MakkelijkAfvallen. Hij ontdekte de kracht van koolhydraatarm eten in 2014 en sinds die tijd is hij fulltime bezig met het coachen van zijn klanten. Hij heeft 4 boeken geschreven en meer dan 40.000 mensen geholpen aan een slank, gezond en gelukkig leven. Hij woont samen met zijn vriendin en kinderen in Eindhoven.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *