Waarom is Intermittent Fasting zo populair? [+gratis schema] »

Waarom is Intermittent Fasting zo populair? [+gratis schema]

By on 9 augustus 2019
Leestijd: 8 minuten
met Intermittent fasting  mag je soms even niet eten.

Intermittent Fasting is wereldwijd enorm populair. Het blijkt een doeltreffende manier te zijn om gewicht te verliezen. Bij intermittent Fasting wissel je korte periodes van eten af met periodes van vasten om effectief gewicht te verliezen.

Veel sterren in Hollywood zijn super enthousiast over intermittent fasting. Het is trendy! Fitnessgoeroes en gezondheidscoaches; iedereen is in de ban van deze nieuwe manier om gewicht te verliezen. Naast het koolhydraatarm dieet en de detoxkuur is er dus nu intermittent fasting. Waarom is het zo populair?

Wat is intermittent fasting?

Intermittent fasting is een nieuw eetpatroon, waarbij eten wordt afgewisseld met vasten. Het zegt helemaal niets over het soort eten dat je mag eten. Het heeft dus niets te maken met een dieet. Waar het wel iets over zegt? Over wannéér je mag eten.

Er zijn verschillende methodes om aan intermittent fasting te doen. Zo kun je een dag indelen in blokken. Of je deelt de week in waarbij dagen waarop je mag eten worden afgewisseld met dagen waarop je vast (en dus niet eet).

Wie z’n ontbijt overslaat, is eigenlijk al aan het vasten…

Wanneer je met intermittent fasting gaat beginnen, besef dan dat je eigenlijk al begonnen bent. Gedurende de uren die je slaapt, is je lichaam al aan het vasten, want je eet niets. Het uitbreiden van de uren die je vast, is daardoor minder moeilijk.

Je kunt bijvoorbeeld het ontbijt overslaan, waardoor je je eerste maaltijd pas om 12.00 uur eet. Je laatste maaltijd eet je om 20.00uur. Zo vast je iedere dag voldoende uren en houd je een tijdsframe over van 8 uren waarop je mag eten. Deze vorm van intermittent fasting is veruit de meest populaire vorm.

Hoe werkt intermittent fasting?

Ondanks dat intermittent fasting misschien anders doet vermoeden, is het een simpel principe. Het is simpel om tijd in te bouwen om te vasten in je dagelijkse routine. En het is prettiger dan het volgen van een dieet, omdat je bij een dieet vooral veel dingen niet mag. Doordat je een tijdsframe hebt waarin je wel gewoon mag eten, is het hongergevoel nihil. Tenzij je kiest voor een systeem waarbij je een dag per week niet eet. Toch went je lichaam snel aan langere tijd niet te eten. De resultaten zijn goed. Mensen geven aan dat ze zich energieker en beter in hun vel voelen wanneer ze zo nu en dan een periode vasten. Het zijn dezelfde resultaten die je ook terugziet bij de Detoxkuur.

Mag je drinken bij intermittent fasting?

Tijdens de uren dat je vast, is eten niet toegestaan. Drinken uiteraard wel. Je hebt daarbij de keuze uit koffie, thee, water en drankjes zonder calorieën. Het is tevens belangrijk om te weten dat je voedingssupplementen mag doorslikken. Mits ze geen calorieën bevatten.

Waarom zou je aan vasten doen?

Vasten bestaat al duizenden jaren. Er waren tijden dat vasten voorkwam, puur uit noodzaak. Er was een gebrek aan voedsel en dus was vasten de enige optie. Een andere drijfveer om te vasten komt voort uit religie. Zowel de Islam, het Boeddhisme als het Christendom kent een vorm van vasten. Iedere religie hanteert hierbij zijn eigen regels. Maar centraal staat hetzelfde doel. De zuivering van lichaam en geest.

Het wordt daarom in de gezondheidssector ook wel detoxen genoemd. Door te vasten maakt het lichaam zich vrij van afvalstoffen. En dat levert meer energie op als resultaat.

Vasten is natuurlijk

Een andere reden om te vasten is op basis van het menselijk instinct. Want zowel mens als dier start van nature met vasten wanneer het zich ziek voelt. Het blijkt dus dat vasten niet iets onnatuurlijks is. Ons lichaam is heel goed in staat om gedurende een langere tijd niet te eten.

Wat er gebeurt tijdens het vasten is dat processen in het lichaam veranderen wanneer je niet eet. Dit is een natuurlijke reactie. Het is een ingebouwde bescherming bij hongersnood. In het bijzonder de hormonen en belangrijke cellulaire processen gaan zich na een tijdje aanpassen. Zo zullen de insulinespiegel en de bloedsuikerspiegel dalen. Terwijl bijvoorbeeld het groeihormoon toeneemt.

Vastendieet

Vastendieet is een snelle manier om gewicht te verliezen. Door te eten in een kleiner tijdsframe, krijg je minder vet en calorieën binnen. De tijd dat je deze kunt verbranden zonder te eten, wordt langer. De metabole gezondsheidsvoordelen zijn een belangrijke reden om te vasten. Zo helpt vasten bij het verbeteren van risicofactoren. Interessant is het resultaat uit diverse onderzoeken waaruit blijkt dat intermittent fasting kan bijdragen aan een langer leven. Naast dat het zou beschermen tegen ziektes, zoals diabetes, de ziekte van Alzheimer en hartaandoeningen.

Maar buiten al deze resultaten uit gedane onderzoeken, is intermittent fasting ook gewoon gemakkelijk. Het is bewezen effectief. Maar bovendien hoef je daarnaast veel minder maaltijden in te plannen. Dat betekent minder lang in de keuken staan om voor te bereiden en op te ruimen. Dus die tijd kun je anders besteden, waarbij je tegelijk aan je gezondheid werkt. Ideaal, toch?

Kortom: vasten heeft veel voordelen voor je gezondheid, omdat het lichaam zich ontdoet van gifstoffen. Het werkt bevorderend voor je stofwisseling en is bewezen effectief tegen nare ziektes. Bovendien helpt het je met afvallen.

3 verschillende fasting schema’s

Omdat deze vorm van vasten de laatste jaren erg populair is geworden, zijn er inmiddels verschillende methodes ontwikkeld. De 3 meest populaire methodes hebben we op een rijtje gezet.

1. Intermittent fasting schema 16/8

Dit is de meest simpele en daarmee de meest toegepaste methode. De bedoeling is dat je per etmaal 16 uur vast. Dat betekent dat je 8 uur vrij mag eten. Het tijdsframe mag je zelf bepalen. De één houdt van een goed en stevig ontbijt, terwijl een ander liever in de avond wat meer eet. Het principe blijft altijd hetzelfde, de toepassing is flexibel. Maar zorg wel dat een gemaakte keuze niet wordt gewijzigd, zodat het lichaam kan wennen aan de nieuwe situatie.

2. Het 5:2 dieet

Een methode die is gefocust op het tellen van calorieën. Bij het 5:2 dieet eet je 5 dagen in de week normaal en 2 dagen slechts 500 – 600 kilocalorieën. Neem daarbij in gedachte dat wanneer je wilt afvallen je normaal gezien tussen de 1500 en 1800 kilocalorieën per dag nodig hebt. Het 5:2 dieet lijkt in de 2 vastendagen dus erg veel op een crashdieet.

3. De Eet-stop-eet methode

Bij deze methode eet je één a twee maal per week gedurende 24 uur helemaal niets. Dat wil zeggen dat je vanaf het avondeten niets meer eet, tot aan het diner de volgende dag. Je vast daardoor de nacht en je slaat het ontbijt en de lunch over. In het begin kan deze methode onwennig zijn en kun je een licht hongergevoel ervaren. Maar het fijne aan deze methode is dat je je wel kunt verheugen op een lekkere avondmaaltijd.

Kortom: iedereen kan vasten op een manier die het beste past bij zijn of haar levensstijl, dus jij ook!

Alcohol en intermittent fasting

Over het algemeen zorgt alcohol ervoor dat de verbranding van vetten in het lichaam wordt tegengehouden. Daar staat intermittent fasting tegenover, wat de vetverbranding juist stimuleert. Toch is gebleken dat bij de inname van alcohol de vetverbranding volledig blokkeert, zelfs al ga je over op vasten. Een onderzoek bij volwassenen liet duidelijke resultaten zien. Bij het drinken van alcohol tijdens de maaltijd bleek de vetafbraak na 5 uur aanzienlijk te zijn verminderd. Dit in vergelijking met een maaltijd die rijk was aan vet, koolhydraten en eiwitten.

Een andere eigenschap van alcohol is dat het de eetlust stimuleert, waardoor je meer gaat eten dan je normaal zou doen. Dit heeft bij een frequent alcoholgebruik op de langere termijn gewichtstoename tot gevolg. Bij licht alcoholgebruik zijn deze effecten beduidend minder.

Voordelen van vasten

Mensen die al een tijdje op deze wijze leven, geven aan dat ze zich beter en energieker voelen. Ook worden er gezondheidsvoordelen gezien. Vooral bij mensen die lijden aan diabetes, hartpatiënten en Alzheimer patiënten. Het gebruik van alcohol in combinatie met intermittent fasting is toegestaan. Mits het uitsluitend een matig gebruik betreft. Dat komt neer op maximaal twee keer per week alcohol nuttigen bij de maaltijd. Alleen op deze manier zullen de effecten van het vasten minimaal worden beïnvloedt. Ga je liever voor het hoogst haalbare effect? Dan is het beter om de alcohol helemaal te laten staan.

Conclusie: Intermittent fasting is een goed idee!

Intermittent fasting is een nieuwe trend om op een gemakkelijke manier gewicht te verliezen. Door de grote interesse wereldwijd, zijn er in de loop van de jaren diverse methodes ontwikkeld. Wanneer je wilt starten, is het zinvol om alle methodes te onderzoeken. Zo kun je voor jezelf nagaan welke methode het beste bij jouw levensstijl past. Het is niet de bedoeling dat er een hongergevoel ontstaat. Dat maakt intermittent fasting ook zo populair. Het resultaat is groot, met een geringe inspanning.

Kijk ook eens bij de heerlijke recepten die horen bij een koolhydraatarm dieet. Door minder koolhydraten te eten in combinatie met intermittent fasting, zal je versteld staan van de resultaten die je kunt behalen.

Kortom: met intermittent fasting kun je afvallen door gewoon te eten, en dit af te wisselen met periodes van niet eten. Kies een methode die bij jou en je levensstijl past voor het beste resultaat en geniet van gezonde maaltijden.

smoothie dieet detox
Reset je lichaam en geef afslanken een boost.


Geef je lichaam 1 week om zich volledig te herstellen. Met het 7 Daagse Detox Plan werk je met groene smoothies naar een gezond gestel. Je zult merken dat je:

  • Makkelijker afvalt
  • Meer energie hebt
  • Een stralende gezondheid ervaart

Facebook Reacties

About Thijs van Bokkem

Speciaal voor jullie verzamel ik de lekkerste recepten. Voor Ma schrijf ik over het belang van gezonde voeding en hoe je dat het beste kan bereiken. Een goede gezondheid begint voor mij met goed eten. Zelf verbouw ik het liefst zoveel mogelijk mijn eigen groenten en kruiden. Alles wat jouw lichaam nodig heeft, groeit in een tuin!

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *