Gezond koken – hoe doe je dat? » Makkelijk Afvallen

Gezond koken – hoe doe je dat?

By on 9 oktober 2016
Leestijd: 6 minuten

gezond koken

Gezond koken: weet jij hoe je dat doet?

We weten bijna allemaal wel wat gezonde voeding is. Maar weet je ook wat de beste manier is om dat gezonde eten te bereiden? Wat is beter: wokken of grillen? En kun je beter olie of boter gebruiken? Wij zijn voor je op onderzoek uitgegaan en leggen je meer uit over gezond koken. 

Voorbereiding

Een goed begin is het halve werk zullen we maar zeggen. Ga je aan de slag met groenten en fruit, dan is het verstandig om deze voor het koken (en al helemaal als je ze rauw gaat eten) goed te wassen. Er zitten namelijk veel bacteriën, vuil, stof en mogelijk bestrijdingsmiddelen op die je natuurlijk niet binnen wilt krijgen. Je zult er niet direct dood aan gaan, maar een infectie of buikkrampen loop je snel op.

Nu zal je denken, maar door het koken verdwijnen deze toch ook? Nou, dat is deels waar. Door je eten te koken, bakken of stomen zal maar een gedeelte van die slechte stoffen verdwijnen. Je kunt dit dus beter maar extra doen. Het beste is overigens om je voedsel zoveel mogelijk biologisch te kopen, zodat de kans op bestrijdingsmiddelen het minst groot is.

Daarbij, was niet alleen je eten, maar ook je handen! De hele dag door verzamelen zich ook hier allerlei bacteriën, die jij vervolgens weer verspreid op alles wat je aanraakt.

Vers of diepvries?

Verse groenten bevatten veel voedingsstoffen, vezels en zijn lekker. Maar in onze recepten kom je regelmatig tegen dat we naast verse groenten ook gewoon diepvriesgroenten gebruiken. Zijn diepvriesgroenten dan ook gezond? Ja, dat zijn ze zeker!

Veel mensen onderschatten groenten uit de diepvries, maar deze kun je met een gerust hart nemen. Diepvriesgroenten worden namelijk op hun hoogtepunt van rijpheid geplukt kort verhit en direct ingevroren. De voedingsstoffen (vitaminen en mineralen) die ze op dat moment in zich hadden, blijven er dus gewoon in bewaard.

Bij verse groenten daarentegen duurt het vaak 1 à 2 dagen voordat ze van het land in de supermarkt terechtkomen. Voordat jij ze op je bordje hebt liggen komen daar zelfs nog wat uren bij. Het vitamine-C gehalte daalt dus. Volgens verscheidene onderzoeken (zoals die van de universiteit van Illinois) zelfs meer dan bij diepvriesgroenten.

Let alleen wel op de ingrediënten van diepvriesgroenten. In sommige groentemixen zijn namelijk ook andere dingen toegevoegd dan alleen groente (denk aan suikers). Koop je diepvriesspinazie en staat er alleen spinazie op de ingrediëntenlijst? Dan heb je de goeie.

Gezond koken: de bereiding

Als je de juiste voorbereidingen hebt getroffen, is het goed om stil te staan bij de bereiding van het eten. Aan gezond koken zijn drie belangrijke aspecten gekoppeld.

  • Temperatuur: zorg dat de boter of de olie waarin je bakt de juiste temperatuur heeft. Zo verdwijnen deze vetten namelijk minder in je eten. Bij boter weet je dat het de juiste temperaturen heeft als het gesmolten is en het schuim weggetrokken is. Bij olie kun je je groente of vlees horen knetteren als het de juiste temperatuur heeft.
  • Water: Als je je eten kookt in veel water, dan verdwijnen voedingsstoffen (vitamines) hier snel in. Maar als je een klein laagje water gebruikt en de deksel op de pan houd, dan worden je groenten ook gaar, maar verdwijnen de goede stoffen niet.
  • Bereidingstijd: Je kunt je groenten het beste zo kort mogelijk verwarmen. Bij een lange bereidingstijd verlaagt het vitamine C gehalte namelijk enorm.

Stomen

Stomen is een gezonde manier om je eten te bereiden. Je kunt dit doen met een (goedkoop) stoommandje of stoompan. Als je je groenten stoomt, komt dit niet in contact met water. Het vocht zorgt er juist voor dat je eten gaar wordt. Daarnaast blijven de kleur en de smaak beter behouden als je groenten stoomt.

Met koken dompel je je groenten juist onder in water. Hierdoor worden voedingsstoffen snel opgenomen. Wil je toch koken? Gebruik dan maar een klein laagje water en doe de deksel op de pan. Zo kan het eten gaar worden door de stoom van het water, zonder dat goede stoffen in dit water verdwijnen.

Wokken

Als je je eten wokt of roerbakt, dan schep je dit steeds maar om en om. Hierdoor wordt het eten snel gaar en schroeit het (voornamelijk vlees) snel dicht. Zo blijven de goede voedingsstoffen beter in het eten zitten en blijven de kleur en smaak beter behouden. Als je groenten wokt, dan moet je wel van beetgaar houden. Wok je namelijk te lang door, dan ben je meer aan het bakken. Hierdoor verdwijnt het effect van wokken.

Grillen

Vaak wordt bij grillen alleen gedacht aan vlees en vis. Maar wist je dat je groenten ook heel goed kunt grillen? Je kunt dit doen op een grillplaat of in de oven onder de grill. Bij het grillen van groenten, vlees en vis komt geen olie of boter aan te pas. Daarnaast komt je eten niet in contact met water, waardoor de voedingsstoffen behouden blijven.

Olie en boter

Boter is vet. En vet is slecht. Denk jij ook zo? Zet dit dan meteen uit gedachten! Onverzadigde vetten zijn namelijk helemaal niet slecht voor je, je hebt ze juist nodig. Ze dragen bij aan een gezond voedingspatroon. Ze leveren veel vitamine A, D en E en veel vetzuren. Als je dus vlees gaat braden of groenten gaat koken, dan kun je best onderstaande producten gebruiken:

  • Olijfolie
  • Kokosolie
  • Roomboter
  • Lijnzaadolie

Gebruik liever geen bakboter, daar zitten namelijk veel transvetten in. Als plantaardige olie verhard wordt om dit smeerbaar te maken (zoals bakboter), dan zijn die onverzadigde vetten fabrieksmatig veranderd. Deze transvetten zijn helemaal niet goed voor je. Ze zijn zelfs slechter dan verzadigde vetten! Neem dus liever de ouderwetse roomboter (of biologische bakboter).

Wil je meer weten over gezond eten, diëten en koolhydraatarm? Kijk dan een bij onze afval tips! Hier staan veel artikelen boordevol handige informatie, tips en weetjes.

Ma’s tip: met deze informatie over gezond koken in het achterhoofd, kun jij je lekker uitleven op ma’s koolhydraatarm 50 dagen programma. Volg jij die al?

 

Facebook Reacties

About Niels Bosman

Niels Bosman is oprichter en eigenaar van MakkelijkAfvallen. Hij ontdekte de kracht van koolhydraatarm eten in 2014 en sinds die tijd is hij fulltime bezig met het coachen van zijn klanten. Hij heeft 4 boeken geschreven en meer dan 40.000 mensen geholpen aan een slank, gezond en gelukkig leven. Hij woont samen met zijn vriendin en kinderen in Eindhoven.

2 Comments

  1. Jose Berends

    12 oktober 2016at18:50

    Hallo Niels,
    Komem er ook winter dag menu’s met stampotjes, boerenkool, maaltijdsoepen enz.

    Grt. Jose

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[gratis]
[gratis]