Eieren, de waarheid boven tafel

Eieren: de waarheid boven tafel

By on 14 november 2015
Leestijd: 4 minuten

gekookt eitje dagelijks

Over eieren is al jaren veel te doen in de wereld van afvallen en diëten. Het ene dieet moedigt het eten van eieren aan terwijl het andere dieet het eten van eieren juist ontmoedigt. Tijd om eens wat dieper in dit populaire voedsel te duiken, want populair zijn ze. Wist je dat in Nederland gemiddeld 192 eieren per persoon per jaar gegeten worden?

Waarom zouden eieren ongezond zijn?

Meestal stellen tegenstanders van eieren dat vooral het eigeel ongezond is. Ik hoor om me heen steeds vaker verhalen van mensen die alleen het eiwit opeten. Ten onrechte, want hoewel er in eigeel meer cholesterol zit dan in de meeste andere voedingsmiddelen, staat meer cholesterol in voedingsmiddelen niet gelijk aan een hoger cholesterolgehalte. Zo blijkt uit onderzoek dat maar liefst bij 70% het eten van eieren inclusief dooier geen enkel effect op het cholesterolgehalte heeft.

Een eitje wordt pas ongezond wanneer je het bakt in olie met veel verzadigde vetten. Gebruik wanneer je zin hebt in een gebakken ei dus liever geen zonnebloemolie. Hoewel dit in Nederland één van de meest gebruikte olie is om in te bakken bevat zonnebloemolie veel geproduceerde meervoudig onverzadigde vetzuren. Deze vetzuren verhogen de kans op bijvoorbeeld hart- en vaatziekten en kanker.

Wil je een gebakken ei eten zonder deze risico’s? Gebruik dan extra vierge olijfolie of kokosolie bij het bakken. Er wordt wel eens gezegd van extra vierge olijfolie dat het niet geschikt is om in te bakken omdat hierdoor een deel van de smaak en vitamines van de olijfolie verloren gaan. Dat klopt ook maar de gezondheidsvoordelen zijn nog altijd groter dan de gezondheidsnadelen van bakken in zonnebloemolie.

Tip: Eieren zijn een belangrijk onderdeel van mijn Koolhydraatarm 50 Dagen Menu. Daarin vertel ik je precies wat je moet eten gedurende 50 dagen om je vetverbranding te activeren.

De voordelen van eieren

  1. Eieren bevatten veel gezonde en essentiële voedingsstoffen: Een ei is één grote bron van gezonde voedingsstoffen. Zo bevat een ei veel eiwit, gezonde vetten en mineralen. Aan de andere kant bevat een ei juist weinig koolhydraten, één van de belangrijkste dikmakers. Wat veel mensen niet weten is dat eieren de voedingsstof choline bevatten. Deze voedingsstof is essentieel voor onze hersenen en bovendien zijn er maar weinig voedingsmiddelen die choline bevatten.
  2. Eieren geven je langer een vol gevoel. Een ei bevat weinig calorieën maar door de vele gezonde voedingsstoffen zoals eiwit heb je toch lange tijd een verzadigd gevoel en kom je minder snel in de verleiding om iets extra te eten.
  3. Eieren zorgen voor vetverbranding. De hormonen die de vetverbranding van jouw lichaam beheersen hebben veel baat bij de gezonde vetten die de eidooier bevat. Eet dus vooral de eidooier wél op! Daarnaast zorgt het eiwit ervoor dat jouw spieren sneller herstellen na een goede trainingssessie!
  4. Eieren helpen bij het in balans houden van je bloedsuikerspiegel. Zoals al eerder gesteld bevatten eieren weinig koolhydraten. Dit is erg belangrijk voor het in balans blijven van je bloedsuikerspiegel. Wanneer je bloedsuikerspiegel wel snel zou stijgen dan zet je lichaam de overtollige energie die hierdoor vrijkomt om in lichaamsvet.

Eitje eten? Lees deze tips

  1. Eieren kun je zowel in de koelkast als daarbuiten bewaren. Toch heeft het bewaren van eieren in de koelkast voordelen: Het verkleint de kans op salmonellabesmetting en de eieren drogen minder snel uit. Je moet de eieren dan wel in de doos in de koelkast zetten.
  2. Eieren blijven langer vers wanneer je ze met de punt naar beneden bewaart.
  3. Eieren nemen geurtjes snel over. Bewaar je eieren dus liever niet in de buurt van vis, knoflook of andere producten die een sterke geur afgeven.
  4. Zijn je eieren een paar dagen over de houdbaarheidsdatum? Hardgekookte of goed doorbakken eieren zijn een paar dagen na de uiterste houdbaarheidsdatum nog prima te eten.
  5. Twijfel je aan de versheid van je eieren? Leg het ei in een groot glas water, drijft het ei? Dan is het niet goed meer.
  6. Download mijn favoriete koolhydraatarme recepten met eieren (gratis).

Heb jij nog vragen over het eten van eieren? Plaats dan even een comment hieronder.

Door Anna Adriaans
Atkins NL

Facebook Reacties

About Anna Adriaans

One Comment

  1. Fitoru Fitness

    29 november 2019at07:46

    An egg only becomes unhealthy when you fry it in oil with a lot of saturated fats.I could not agree more! I love eating eggs and I love it boiled! Thanks for sharing!

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *