4 manieren die jou helpen met eenvoudig buikvet verliezen » Makkelijk Afvallen

4 manieren die jou helpen met eenvoudig buikvet verliezen

By on 21 augustus 2019
Leestijd: 9 minuten
buikvet verliezen stappenplan

Wil jij buikvet verliezen? In dit artikel leg ik je uit welke stappen je moet nemen om buikvet te verbranden. Want een strakke buik en billen, wie wil dat nou niet?

Het stappenplan om buikvet te verliezen bestaat uit:

  1. Wat is de oorzaak van een dikke buik bij vrouwen?
  2. Buikvet verliezen door minder stress in je leven
  3. Goed slapen vermindert buikvet
  4. Verbrand meer buikvet door gezond eten
  5. Welke training moet ik doen om buikvet te verliezen?
  6. Motivatie en doelen voor het krijgen van een platte buik

De posts vind je waarschijnlijk ook interessant:

>>> Zet je verbranding in een hogere versnelling. Dit zijn super effectieve oefeningen voor jouw verbranding
>>> Leer meer over de verschillende soorten buikvet. En wat je eraan doet natuurlijk.

Buikvet bij vrouwen, lees hier de oorzaak

Er zijn twee belangrijke redenen van een dikke buik bij vrouwen:

  1. Je hebt teveel van het stresshormoon Cortisol in je lichaam
  2. Je eet meer calorieën dan je verbrandt

We gaan nu kort in op beide oorzaken van dat ellendige buikvet.  Want als jij weet hoe een dikke buik ontstaat, dan kun je vervolgens aan de slag met het verliezen van buikvet.

Het stresshormoon cortisol zorgt voor het aanmaken van buikvet

Cortisol is een lichaamseigen stofje, wat je gewoon nodig hebt. Het zorgt ervoor dat je ’s ochtends wakker wordt en de nodige energie krijgt om de dag te beginnen. Maar helaas is het zo dat veel vrouwen last hebben van stress. En stress zorgt voor een overproductie van cortisol. Hierdoor kan je lever het hormoon niet meer goed verwerken en zul je veel meer buikvet aanmaken dan je lief is.

Ook suikers en ongezonde vetten zorgen ervoor dat je lichaam meer cortisol aanmaakt. En er zijn zelfs aanwijzingen dat cortisol ervoor zorgt dat jij meer honger hebt en dus meer gaat snacken.

Onthouden
Buikvet kan een gevolg zijn van stress. Ervaar jij stress? Lees dan verder hoe jij die spanning kan verminderen en zo buikvet verliezen.

Buikvet ontstaat door meer te eten dan je verbrandt

Als jouw lichaam meer calorieën binnenkrijgt dan het verbrandt, dan zal het meer buikvet gaan aanmaken. Dit is natuurlijk welbekend. Verderop in dit artikel lees je meer over de relatie tussen eten en buikvet verbranden.

Onthouden
Het verminderen van je dagelijkse calorie inname zorgt voor het verliezen van buikvet. Door het aanhouden van een gebalanseerd dieet start je jouw vetverbranding.

1. Buikvet verliezen door minder stress

Zoals je hierboven hebt gelezen zorgt stress voor de productie van het cortisol. Daarom heet het ook het stresshormoon. Als jij nu veel last hebt van stress, dan kan dit dus een belangrijke oorzaak zijn van een dikke buik. Het verlagen van stress in jouw leven kan er dus voor zorgen dat je buikvet gaat verliezen. Hierbij een aantal tips om stress te verminderen:

  • Hoe ga je om met een rij in de supermarkt of een file op de snelweg? Onze natuurlijke reactie hierop is stress. Maar hoe zou jij hier anders mee om kunnen gaan? Als je in de rij staat in de supermarkt, probeer te ontspannen. Ga bijvoorbeeld een gesprekje met iemand aan. En als je in de file staat, zet een luisterboek op (of je favoriete muziek). You can choose to enjoy!
  • Focus op je ademhaling! Neem 5 minuten en concentreer je op diep in- en uitademen. Werkt super!
  • Oefen met mediteren. Of, als je dat lastig vind, probeer één van de volgende oefeningen.
  • Wees dankbaar voor de dingen in je leven. Neem een moment en sluit je ogen. Som de dingen op waarvoor je dankbaar bent. Dit kunnen kleine dingen zijn zoals dat je buik gevuld is, de kansen die je hebt gekregen, het dak boven je hoofd…
  • Neem 5 minuten en focus op 1 ding. Bijvoorbeeld je voetstappen op de grond. De wind die langs je gezicht suist. Of de smaak en textuur van elke hap die je neemt.
  • Zet je favoriete muziek op en DANS. Zo verbrand je gelijk wat calorieën 🙂
  • Beweeg! Ga een stukje wandelen of doe wat (stretch) oefeningen.

Onthouden
Door dagelijks een momentje voor jezelf te nemen en één van deze oefeningen te doen, verminder je stress, voel je je beter en zul je makkelijker afvallen.

2. Kleiner buikje door beter slapen

Door beter te slapen zal je lichaam minder stress ervaren. Hierdoor maakt je lichaam minder cortisol aan. Dit heeft een positief effect op het verliezen van buikvet. Je zult je misschien afvragen hoe je beter kunt slapen? Hierbij 6 tips:

  1. Slaap minimaal 8 uur per dag.
  2. Stop met snoozen
  3. Slaap in een donkere kamer
  4. Zet alle elektrische apparaten uit in je slaapkamer
  5. Ga ontspannen naar bed. Zorg dat je het laatste uur voordat je gaat slapen relaxed bent en niet naar de televisie / je telefoon kijkt
  6. Alcohol is slecht voor je slaapkwaliteit.

Onthouden
Wie uitgerust heeft, ervaart minder stress. Voel je je wakker?

3. Meer buikvet verbranden door gezond eten

Gezond eten activeert je vetverbranding. Het belangrijkste advies wat ik je kan geven: stop met het eten van de ongezonde, snelle koolhydraten. Zoals je weet zijn koolhydraten een noodzakelijke bron van energie (naast eiwitten en vetten). Een gezond voedingspatroon bestaat uit ongeveer 30% koolhydraten. Maar de ene koolhydraat is de andere niet. Snelle koolhydraten zitten vooral in eten als: brood, pasta, rijst, koekjes, frisdranken en chocolade. Deze koolhydraten worden door jouw lichaam supersnel omgezet in suiker. Hierdoor zal je bloedsuikerspiegel stijgen en gaat je lichaam meer buikvet gaan aanmaken.

Hierbij een aantal tips om gezonder te eten:

  • Eet verse groente bij je ontbijt, bijvoorbeeld heerlijk in een omelet.
  • Eet het liefste maar 1 keer per dag brood of andere koolhydraatrijke producten. Je eet dan gevarieerder en daardoor krijg je meer groente binnen en dus meer verschillende belangrijke voedingsstoffen.
  • Gezond eten zit hem ook in de hoeveelheid vezels dat je eet. Wanneer je denkt dat je die via volkorenbrood voldoende binnenkrijgt, dan heb je het mis. Groente en fruit leveren veel meer vezels op. Bovendien is het is een must om veel groente te eten, zeker voor een goede zuren en basen verhouding.
  • Eet maximaal 2 keer per week kip of kalkoen en 1 keer per week rood vlees (rund). Geen varkensvlees.
  • Wist je dat Licorice Root (zoethout) ervoor zorgt dat jouw lichaam 50% minder cortisol aanmaakt?
  • Met ons koolhydraatarm dieet heb je een gebalanceerd weekmenu in handen. Dan weet je zeker dat je van alles voldoende en van niets teveel binnenkrijgt.
De makkelijkste manier om buikvet te verbranden door gezonder te eten.
Met weekmenu’s een boodschappenlijstjes voor 50 dagen.

4. Buikje kwijtraken door te trainen?

Beweging en sport kan je helpen om buikvet kwijt te raken. Het is echter zo dat 80% wordt bepaald door de voeding die je eet. De andere 20% bereik je door een goede training. Wat is een goede training om buikvet te verliezen? 

Je zou denken dat je buikspieroefeningen moet doen om buikvet te verbranden. Klinkt logisch, toch? Dit is echter niet waar. Het trainen van je buikspieren zorgt er niet voor dat je extra buikvet verbrand. Elke vorm van training, beweging of sport zorgt voor vetverbranding. En dit komt uit je hele lichaam. Het is dus niet zo dat je met buikspieren trainen je buikvet verliest.

Natuurlijk helpt het trainen van je buikspieren wel bij het krijgen van een strakke, stevige buikspieren. Dit kan ook het mentale aspect van buikvet verliezen stimuleren. Daarom kan ik je van harte aanbevelen om te gaan trainen. Je kunt heel makkelijk gratis apps downloaden (zelf gebruik ik de app seven) om te fitnessen zonder dat je apparatuur of een coach nodig hebt.

Onthouden
Bewegen hoort bij een gezonde levensstijl. En dat kan mag ook best op het gemak. Wandelen, fietsen en zwemmen helpen jou bijvoorbeeld ook bij met vet verbranden.

Buikvet verliezen, you can do it!

Als je bij deze paragraaf bent aangekomen ben je blijkbaar echt serieus om buikvet te gaan verliezen. Want anders had je ook niet dit hele artikel gelezen. Hiermee wil ik je feliciteren 🙂 Want je hebt de eerste stap gezet naar een platte buik en strakke billen.

Maar breng je dit in de praktijk? Het begint allemaal met een doel. Ik wil je vragen om nu even een moment te nemen en goed na te denken wat je doel is mbt buikvet verliezen. Doelen omschrijf je concreet, dus bijvoorbeeld: “Op 01-01-2020 weeg ik … kg en is mijn buikomtrek … cm“.

Bonus: extra motivatietips

Tot slot tips die ik heb om je te motiveren om eindelijk eens van dat buikje af te komen:

  • Bedenk wat er gaat gebeuren als het je lukt. Hoe zie je er dan uit als je voor de spiegel staat? Weer heerlijk in je bikini, zonder jezelf te schamen voor je buik en billen?
  • Minstens zo belangrijk: bedenk wat er met je gaat gebeuren als het niet lukt… Hoe erg is dit in jouw leven. Welke negatieve consequenties gaat dit hebben voor je gezondheid en je figuur?
  • Herhaal! Denk elke dag na over bovenstaande positieve en negatieve consequenties. Visualiseer ze. Denk erover voor het slapen gaan. En als je opstaat. “We are what we think” – Buddha.
  • Pas een bikini en bekijk jezelf in de spiegel. Zou jij op dit moment klaar zijn voor het strand? Die volgende workout ga jij tot het naatje!
  • Als je op vakantie bent gaan de remmen los… Want van dat overheerlijke buitenlandse eten wil jij natuurlijk flink genieten! Oplossing: Je mag zeker genieten van buitenlands eten, maar ook hier geldt: met mate. Ga niet elke avond uitgebreid uit eten en vergeet ook de groenten op je bord niet op te eten.

Ik ben benieuwd, hoe tevreden ben jij met jou buik&billen? Misschien heb je vragen of goede ideeën? Laat hieronder een comment achter. 

Onthouden.
Of je nu denkt “Ik kan het niet” of je denkt “Ja, ik kan het wél!”,
je hebt toch wel gelijk. Lees hier meer over het kweken van een Can Do mentaliteit. Hiermee kan je alles bereiken!

En nu?

>>> Zet je verbranding in een hogere versnelling. Dit zijn super effectieve oefeningen voor jouw verbranding

>>> Leer meer over de verschillende soorten buikvet. En wat je eraan doet natuurlijk.

Samen naar een Slank, Gezond en Gelukkig leven

Makkelijk Afvallen staat voor samen naar een slank, gezond en gelukkig leven. Ons doel voor 2030 is 1 miljoen mensen te helpen bij het behalen en behouden van een gezond figuur.

Dit doen wij met eigen recepten, programma’s en weekmenu’s, geschikt voor elke kok en keuken. Met onze programma’s, coaching en community willen wij de kwaliteit van jouw leven blijvend verbeteren!

De belofte van Makkelijk Afvallen:

Je blijft genieten van lekker eten terwijl je afvalt
Je doet met zekerheid je de juiste boodschappen
Je staat samen sterk met de Samen Slank Community
Afvallen zonder je suf te sporten
Garantie: niet afvallen is geld terug

Facebook Reacties

About Niels Bosman

Niels Bosman is oprichter en eigenaar van MakkelijkAfvallen. Hij ontdekte de kracht van koolhydraatarm eten in 2014 en sinds die tijd is hij fulltime bezig met het coachen van zijn klanten. Hij heeft 4 boeken geschreven en meer dan 40.000 mensen geholpen aan een slank, gezond en gelukkig leven. Hij woont samen met zijn vriendin en kinderen in Eindhoven.

One Comment

  1. Sonja

    4 september 2019at08:25

    Dank je wel, Niels

    Ben nog niet serieus aan de slag gegaan met de recepten omdat ik heel graag een boek in mijn hand heb en niet digitaal.
    Let nu wel meer op de snelle koolhydraten dan voorheen.

    Groetjes,
    Sonja

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *