Afvallen met groene smoothies 10 tips

Afvallen met groene smoothies in 9 stappen

By on 3 november 2019
Leestijd: 8 minuten
groene smoothies
Groene smoothies

Dat het kán, dat staat vast. We hebben het zelf ervaren en wie zien het dagelijks bij mensen die wij mogen begeleiden. Afvallen met groene smoothies is dus geen mythe, maar een mogelijkheid.
Je moet allen even weten hoe.

In deze post leer je hoe je een gezonde groene smoothie maakt in 9 stappen. Waar moet je op letten bij het kiezen van je ingrediënten, hoe houd je het koolhydraatarm en wat is de juiste volgorde voor het blenden van jouw groene smoothie.

Wat zijn groene smoothies?

Een groene smoothie is een drankje dat bestaat uit een mix van groente (60%), fruit (40%) en water. Groene smoothies zijn een echte hype. Niet heel gek, want je krijgt in één keer ontzettend veel goede voedingsstoffen binnen.

Waarom zou je groene smoothies drinken?

Uit een onderzoek door de Universiteit Maastricht en Interview/NSS blijkt dat slechts een kwart van alle Nederlanders voldoet aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid groente (2 ons) en de helft van alle Nederlanders aan de dagelijkse hoeveelheid fruit (2 stuks) per dag. Dit is natuurlijk veel te weinig! Een groene smoothie is daarom een gezonde en lekkere manier voor volwassenen én kinderen, om toch genoeg groente en fruit binnen te krijgen.

Onthouden: Je lichaam heeft dagelijks minimaal 200 gram groente nodig. Met een dagelijkse groene smoothie kom je hier eenvoudig aan!

Afvallen met groene smoothies

Groene smoothies zijn heel erg gezond. Maar kun je er ook echt door afvallen?

Jazeker, met groene smoothies kun je erg goed afvallen! Zelf heb ik er super positieve ervaringen mee. Ik heb namelijk een groente smoothie dieet gevolgd en ben hierdoor 7,8 kilo afgevallen in één week! Afvallen met groene smoothies werkt dus echt. Maar hoe dan?

  • Ten eerste krijg je ontzettend veel energie van de gezonde koolhydraten die in het fruit zitten. Als je je dag begint met een lekkere smoothie, dan houd je de dag beter vol en heb je meer energie om te bewegen.
  • Ook werkt je stofwisseling beter door de mix van groente en fruit. Het voordeel hiervan is dat je een minder opgeblazen gevoel krijgt en je meer energie verbrandt. Dit verbranden van energie zorgt ervoor dat je je overtollig vet langzaamaan verliest.
  • Smoothies zijn ideaal als vervanger van een traditioneel koolhydraatrijk ontbijt of lunch. Neem eens een lekkere smoothie in plaats van brood of crackers. Daar zitten veel minder koolhydraten in en je krijgt meteen gezonde groenten binnen!

Ma’s tip: wij ontwikkelden een 7 daagd detox programma. Hierin vind je super gezonde groene smoothies die jou helpen met afvallen. Bekijk hier het volledige smoothie detox programma.

Onthouden: Een goed samengestelde smoothie is een prima maaltijdvervanger. Je krijgt alleen maar gezonde stoffen binnen. Hierdoor val je af en werk je actief aan je gezondheid.

Hoe maak je een groene smoothie?

Een groene smoothie maak je van groente, fruit, water en eventuele gezonde toevoegingen. De groente moet echt de basis zijn. Fruit voeg je eigenlijk alleen toe om het net even wat meer smaak te geven. Zorg dat de verhouding groente/fruit ongeveer 60 om 40 procent is: 60 procent groente en 40 procent fruit.

Stap 1. Wat is een de beste basis voor een gezonde smoothie?

  1. Water
    Als vloeistof kun je het beste water gebruiken. Zuivelproducten als melk en yoghurt bevatten namelijk veel vetten en hormonen; hier kun je dus het beste zo min mogelijk van nemen.
  2. Kokoswater
    Als variatie op gewoon water kun je ook kokoswater gebruiken. Dit geeft net even een lekkere touch aan je smoothie.
  3. Amandelmelk
    Lekker romig, gezond en smaakvol. Deze amandelmelk bevat geen koolhydraten!

Stap 2. Groene groente als hoofd ingrediënt

Kies nu 80 tot 150 gram groene bladgroente, ga voor 1 of 2 soorten. Groene bladgroenten bevatten erg veel eiwitten, vitaminen, mineralen en vezels. Zorg er daarom voor dat je vooral bladgroenten gebruikt in je smoothies.

Voeg je groente toe aan de basis en blend tot alle groente gelijkmatig verdeeld is door de basis (hoeft nog niet egaal te zijn).
Kies bijvoorbeeld uit:

  • Andijvie – 1,0 gram koolhydraat per 100 gram.
  • Boerenkool – 5,5 gr.
  • Spinazie – 0,6 gr.
  • Sla – 1,0 gr.
  • Snijbiet – 3,5 gr.

Ma’s tip:  + 75 gram gesneden komkommer (2,2 gr./100gr.) of bleekselderij (3,5 gr./100gr.) voor een cool breeze.

Varieer je groene groente

Probeer verschillende soorten groenten uit. Neem de ene keer spinazie, en ga de andere keer voor bleekselderij. Zo ontdek je wat voor jou het lekkerst is en gaan de smoothies je niet snel vervelen. Ik kan me namelijk zo voorstellen dat iedere dag een boerenkoolsmoothie na een tijdje echt je neus uitkomt!

Eet groente van het seizoen

Probeer zoveel mogelijk groenten van het seizoen in je groene groente smoothie te verwerken. Hier zitten de meeste voedingswaarden in, het is verser, lekkerder en vaak ook nog goedkoper. Ditzelfde geldt voor fruit van het seizoen.

Stap 3. Welk fruit in groene smoothies?

Gebruik fruit met make, er zit namelijk veel suiker (fructose) in. Het is een smakelijke en gezonde aanvulling op een groene smoothie. Voeg het fruit toe aan de smoothie en blend tot het fruit egaal verdeeld is door de smoothie.

  • Aardbei                6,5 g
  • Meloen                7,0 g
  • Nectarine            7,5 g
  • Bessen                 7,9 g
  • Frambozen        8,0 g
  • Perzik                   8,7 g
  • Bramen               8,5 g
  • Citrus                    9,5 g
  • Peer                      11 g
  • Appel                   12 g

Ma’s tip: Maak geen smoothie met banaan (18 gr.), maar kies voor rode vruchten.

Maak jouw persoonlijke recept

Stap 4. Maak het vullend

Een vulling maakt je ontbijtdrank wat zwaarder en romiger. Hierdoor houd je langer een voldaan gevoel. Vooral lekker bij groene smoothies op waterbasis.

Vullingen zoals avocado, lijnzaadolie en kokosolie voegen ook de nodige gezonde vetten toe.

Havervlokken voegen weer veel goede vezels toe maar zijn ook rijk in koolhydraten. Een eetlepel bevat ongeveer 10 gram haver, dus 6 gram koolhydraten. Kies alleen hier voor als de rest van de ingrediënten koolhydraatarm is.

  • Avocado              1,5 gr.
  • Bloemkool          3,0 gr.
  • Havervlokken    61 gr.
  • Yoghurt               3,5 gr.

Ma’s tip: Een smoothie met bloemkool (3,0 gr.) lijkt op een milkshake.

Stap 5. Maak het speciaal

Dit is de leukste stap. Geef je smoothie een persoonlijke touch! Hiermee maak je het voor jezelf nóg leuker om te experimenteren.

  • Sap van 1 citroen
  • Theelepeltje, vanille, gember of kaneel
  • Mespuntje Cayenne peper
  • Handje vers gesneden basilicum, munt of peterselie

Stap 6. Maak het extra gezond

Groene smoothies zijn perfect voor het toevoegen van supplementen. Voeg extra voedingsvezels en eiwitten toe. Je lichaam heeft dit nodig en jij houd langer een voldaan gevoel.

  • Handje noten (amandel, para of pecan noten)                                  10 gr.
  • Eetlepel zaden (chiazaad, lijnzaad, zonnebloempitten)                 10 gr.
  • Eetlepel natuurlijke eiwitten (proteïnen), voedingsvezels of cacao

Ma’s tip: een handje nootjes is ongeveer 25 gram. Die kan je ook meenemen als snack. Een eetlepel zaden is ongeveer 10 gram, dus effectief 1 gram koolhydraten.

Stap 7. Maak het zoet

Je smoothie heeft geen suiker nodig. Wil je toch iets zoets toevoegen kies kan voor suikervrije natuurlijke zoetstof. Gebruik géén Agava siroop, stroop, molasses of honing. Deze bevatten zeer veel koolhydraten.

  • Stevia
  • Sukrin

Heb je jouw extra vulling, specialiteit, gezondheid en zoetje toegevoegd, blend de smoothie nu tot een egaal geheel. Heeft jouw ontbijt niet de gewenste dikte, voeg dan wat water toe om hem beter drinkbaar te maken.

Stap 8. Het blenden van groene smoothies

It’s all about the mix! Hoe ga het beste te werk?

  • Giet de basis in de blender en voeg steeds een beetje groene groente toe. Blend op een lage snelheid.
  • Voeg gesneden fruit toe en blend op lage snelheid tot alle fruit in de smoothie zit.
  • Voeg de rest van de ingrediënten toe. Mix op eerste op lage snelheid tot alles gelijkmatig verdeeld is. Zet dan je blender vol aan en mix tot er een heerlijke egale drank ontstaan is.

Ma’s tip: Kies voor een goede sterke blender. Dit werkt beter dan een staafmixer. Een juicer haalt veel vezels uit je drank. Dat is zonde!

Stap 9. Genieten van je smoothie

De laatste stap is het belangrijkste: lekker genieten. Laat al die goede voedingsmiddel maar tot je komen!

  • Giet je smoothie in een grote glazen beker die lekker vasthoudt. Drink door een breed herbruikbaar rietje.
  • Kauw op de smoothie voor een goede opname van alle vitaminen en mineralen.
  • Combineer smoothie niet met brood, dit kan gisten in je maag
  • Drink je smoothie het liefst op een nuchtere maag.

Onthouden: Je kan groene smoothies dagelijks gebruiken óf kiezen voor een detoxperiode. Hiermee geef je jouw weerstand én het afvallen een boost. Bovendien ontgift je jouw gestel. Als je wilt weten hoe een Detox week eruit ziet, bekijk dan ons 7 daags programma. Vol met groene smoothies die helpen met afvallen.

smoothie dieet detox
Reset je lichaam en geef afslanken een boost.


Geef je lichaam 1 week om zich volledig te herstellen. Met het 7 Daagse Detox Plan werk je met groene smoothies naar een gezond gestel. Je zult merken dat je:

  • Makkelijker afvalt
  • Meer energie hebt
  • Een stralende gezondheid ervaart

Facebook Reacties

About Niels Bosman

Niels Bosman is oprichter en eigenaar van MakkelijkAfvallen. Hij ontdekte de kracht van koolhydraatarm eten in 2014 en sinds die tijd is hij fulltime bezig met het coachen van zijn klanten. Hij heeft 4 boeken geschreven en meer dan 40.000 mensen geholpen aan een slank, gezond en gelukkig leven. Hij woont samen met zijn vriendin en kinderen in Eindhoven.

One Comment

  1. ria

    30 september 2019at23:32

    Kan je de groente rauw blenderen of eerst ff de kook dr over laten gaan (blancheren)

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *