5 tips voor een gezonde snack strategie

We kennen het allemaal: als we lekker onderuit gezakt op de bank zitten ’s avonds, verlangen we naar een lekkere snack. Maar al te vaak grijpen we dan naar vette chips, koekjes of snoep. Hoe wapen je jezelf tegen deze snackdrang?

  1. Leestijd 4 min
  2. 11 03 2024
Deel dit bericht
Met deze tips snack jij jezelf gezond

Voor wie gezonder wil leven en eten is het lastig om die verleiding te weerstaan. Gelukkig zijn er genoeg eenvoudige manieren om te snacken zonder dat je inlevert op smaak. Hier zijn een paar tips om met plezier verantwoord te snacken.

1. Kies voor onbewerkte producten

Gezonder snacken wordt heel makkelijk als je kiest voor onbewerkt eten. Denk aan verse groenten en fruit, noten, zaden, volkoren crackers en magere zuivelproducten. Deze voedingsmiddelen zijn rijk aan voedingsstoffen en vezels, waardoor je er langer vol van zit.

2. Bereid je snacks voor

Een goede voorbereiding is het halve werk als het aankomt op gezond snacken. Het kan essentieel zijn als het gaat om gezond snacken. Als er gezonde, lekkere tussendoortjes klaarliggen, grijp je minder snel naar die zak met chips.

Snijd bijvoorbeeld groenten zoals wortelen, bleekselderij en paprika’s in stukken en bewaar ze in de koelkast met hummus of een gezonde dip. Of maak ook een mix van ongezouten noten, zaden en gedroogd fruit om onderweg van te genieten.

Kant en klaar

Ben je over het algemeen druk druk druk, dan is deze tip voor jou. Investeer is een goede voorraad koolhydraatarme snackrepen of andere bites voor onderweg. Zo’n pakje lijkt prijzig, maar dit betaalt zich dubbel terug.

Leg een voorraad aan van bijvoorbeeld deze snackrepen. Verstop en een paar in je handtas, je dashboardkastje en daar in de keuken waar de ‘gevaarlijke snacks’ liggen. Nu heb je altijd een alternatief.

3. Varieer in smaken en textuur

Gezond snacken hoeft niet saai te zijn! Experimenteer met verschillende smaken en texturen om je tussendoortjes interessant te houden. Probeer bijvoorbeeld een handjevol zoete aardbeien met wat Griekse yoghurt en een snufje kaneel, of maak heerlijke overnight oats door een schepje van je favoriete eiwitpoeder toe te voegen aan het recept.

4. Regel: 1 vuist = 1 portie

Hoewel gezonde snacks voedzaam zijn, is het nog steeds belangrijk om op je porties te letten. Probeer porties vooraf af te wegen om overmatig eten te voorkomen. Een goede vuistregel is dat je snacks ongeveer de grootte van je handpalm zijn. Zo kan je bewust, gecontroleerd snacken.

5. Kies Vezels en Eiwitten voor Verzadiging

Wie bewust en gecontroleerd wil snacken zal voor producten moeten kiezen die snel een verzadigd gevoel geven.

Vezels en eiwitten zijn voedingsstoffen die dit verzadigde gevoel opwekken. Van bewerkt voedsel en snelle suikers zitten we niet snel vol en blijven we dus maar dooreten. Groente, fruit, yoghurt zijn allemaal producten die ons een verzadigd gevoel geven.

Maar voor wie een keer echt zin heeft in die chocoladereep, probeer eiwitrepen als snack toe te voegen aan het repertoire. Die zijn heerlijk zoet en zijn in tal van smaken verkrijgbaar. En boordevol eiwit, dus ze geven gegarandeerd een verzadigd gevoel.

Door deze eenvoudige tips te volgen, kun je gemakkelijk gezonder snacken en jezelf voorzien van
voedzame energie om de dag door te komen.

Beoordeel dit artikel!

Slecht artikel Super artikel
Stef Schreurs

Na mijn studie Food & Business is mijn liefde voor voedsel en voeding alleen maar toegenomen. Die liefde deel ik graag met jullie door mijn kennis over voeding met jullie te delen. Gezond en lekker eten hoeft niet moeilijk te zijn, daar ben ik écht van overtuigd.

Incl. koolhydraatarme snacks & bites

Geef een reactie