16 Tips voor een Koolhydraatarm Ontbijt + Recepten

Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag als je wil afvallen. Daarom krijg je in dit artikel mijn beste tips om gezond en lekker te ontbijten. En natuurlijk krijg je mijn favoriete ontbijtrecepten.

  1. Leestijd 4 min
  2. 10 06 2021
Deel dit bericht
koolhydraatarm ontbijt

Alsjeblieft, hierbij krijg je mijn beste tips voor een koolhydraatarm ontbijt. Wil je trouwens tot 2 kilo per week afvallen, bekijk dan mijn weekmenu’s voor 50 dagen.

1. Drink citroenwater voor het ontbijt

Drink voor het ontbijt eerst een glas citroenwater. Je hydrateert je lichaam en het heeft een ontgiftende werking. Dit doe ik zelf elke ochtend en ik raad jou aan hetzelfde te doen.

2. Even bewegen voor je ontbijt

Vroeger stond ik altijd op met koffie en een sigaret. Niet meer dus!! Elke ochtend even een kwartiertje yoga, wandelen, joggen of een workout doen. Als je niet kunt sporten, probeer dan in ieder geval even te stretchen.

3. Selderij sap

Maak eens een ontzurende selderij sap en drink deze voor je ontbijt.

4. Ontbijt met mijn weekmenu’s

5. Komkommer sap

Stop 1,5 komkommer in je juicer en drink deze voor je ontbijt. Dit is waarschijnlijk het meest hydraterende drankje ter wereld 🙂

6. Ontbijt niet te vet

Neem niet teveel (verzadigde) vetten bij je ontbijt. Dus pas op met kaas en bacon.

7. Havermout is mijn favoriet

Ontbijt met havermout. Heerlijk vullend ontbijt met havermout en plantaardige melk. Je kunt eindeloos varieren met toppings. Havermout is volkoren en dus zijn het de goede koolhydraten.

8. Ontbijt Smoothies zijn een goed idee.

Smoothies zijn echt perfect voor een gezond ontbijt. Heerlijk met wat verse zelfgemaakte granola bijvoorbeeld.

9. Chia ontbijtjes (YUM!)

Chia is perfect voor een gezond en vullend ontbijt. Chia kun je mengen met plantaardige melk of water en even 20 minuten in de koelkast laten weken.

“Ja maar Niels, mag ik dan Geen Brood meer eten?”

10. Sla nooit je ontbijt over…

1 op de 3 Nederlanders slaat regelmatig het ontbijt over. Dit doen ze om af te vallen, vanwege tijdgebrek of omdat ze er gewoon geen zin in hebben. Dit is echter een van de meest gemaakte fouten als je wil afvallen. En bovendien heel ongezond. Wij zijn van nature ‘grazers’ (haha, net als koeien). Dit betekent dat we elke twee uur iets kleins willen eten. Geen grote maaltijden, maar de hele dag door grazen.

11. Nou ja, bijna nooit dan 😉

Toch kan het zo nu en dan ook gezond zijn om een keertje niet te ontbijten (intermittent fasting). Je lichaam krijgt dan de kans om zichzelf te reinigen. Je kunt dus gerust 1 x per week een keer het ontbijt overslaan. Let wel op dat je niet ongezond gaat snacken rond 11.00 uur. Probeer het vol te houden tot de lunch en eet een grote lunch.

12. Griekse Yoghurt met mate

Griekse Yoghurt is prima voor de afwisseling, maar zorg dat je dit niet dagelijks eet. Kies het liefst voor vetarme griekse yoghurt.

13. Koolhydraatarm Brood Ontbijt

Broodliefhebbers opgelet. Bak zelf je eigen koohydraatarme brood of crackers. Je mag ook gewoon een sneetje spelt- of volkorenbrood nemen als je wil (natuurlijk wel met mate). Maar de koolhydraten uit volkorenbrood zijn gelukkig langzame koolhydraten.

14. BANANENBROOD!

Verwen jezelf ook eens met een heerlijke plak bananenbrood als ontbijt. Super voor bij de koffie natuurlijk.

Heb jij de heerlijke ontbijtjes uit mijn koolhydraatarm 50 dagen programma al geprobeerd? Gegarandeerd efficient afvallen, zonder jezelf suf te sporten of uit te hongeren.

15. Geen snelle koolhydraten bij je ontbijt

Vermijd snelle suikers zoals witbrood, croissants en ontbijtmuffins, muesli uit een pak, repen en vruchtensappen.

16. Koolhydraatarm ontbijten doe je zo

Kijk in deze afbeelding zie je hoe je slimme eetwissels maakt.

Koolhydraatarm ontbijten doe je door lege carbs te vervangen. In plaats daarvan eet je groene groente, zuivel, noten en zaden.

Ma’s Tip: Bekijk hier mijn weekmenu’s voor 50 dagen, inclusief boodschappenlijstjes. Hiermee kun je makkelijk tot wel 2 kilo per week verliezen.

Ontbijt Recepten met Ei

Havermout Ontbijt Recepten

Ontbijtrecepten met Griekse yoghurt

Deze varianten zijn regelrechte classics:

Beoordeel dit artikel!

Slecht artikel Super artikel
Niels Bosman

Grondlegger van de Makkelijk Afvallen methode. Mijn grootste passie is om een zo gezond en gelukkig leven te leiden en ook anderen hiertoe te inspireren. Ik ben erg trots op ons platform en hoeveel mensen we we dagelijks inspireren met onze programma's.

Ontdek ook onze weekmenu’s!
koolhydraatarm 50 dagen dieet programma

Geef een reactie