19 Tips voor een Koolhydraatarm Ontbijt + Recepten

  1. Leestijd 4 min
  2. 10 06 2021
Deel dit bericht
koolhydraatarm ontbijt

Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag als je wil afvallen. Daarom krijg je in dit artikel mijn beste tips om gezond en lekker te ontbijten. En natuurlijk krijg je mijn favoriete ontbijtrecepten.

  1. Neem voor het ontbijt eerst een glas citroenwater. Je hydrateert je lichaam en het heeft een ontgiftende werking.
  2. Beweeg het liefst voor je ontbijt. Yoga, wandelen, een workout of even stretchen.
  3. Neem niet teveel (verzadigde) vetten bij je ontbijt. Dus pas op met kaas en bacon.
  4. Ontbijt met havermout.
  5. Smoothies zijn echt perfect voor een gezond ontbijt. Heerlijk met wat verse granola.
  6. Chia is perfect voor een gezond en vullend ontbijt.
  7. 1 op de 3 Nederlanders slaat regelmatig het ontbijt over. Dit doen ze om af te vallen, vanwege tijdgebrek of omdat ze er gewoon geen zin in hebben. Dit is echter een van de meest gemaakte fouten als je wil afvallen. En bovendien heel ongezond. Wij zijn van nature ‘grazers’ (haha, net als koeien). Dit betekent dat we elke twee uur iets kleins willen eten. Geen grote maaltijden, maar de hele dag door grazen. Ik raad je aan om wel te ontbijten, vooral als je wil afvallen is een gezond ontbijt ontzetten belangrijk.
  8. Griekse Yoghurt is prima voor de afwisseling, maar zorg dat je dit niet dagelijks eet. Kies het liefst voor vetarme griekse yoghurt.
  9. Toch kan het zo nu en dan ook gezond zijn om een keertje niet te ontbijten (intermittent fasting). Je lichaam krijgt dan de kans om zichzelf te reinigen. Je kunt dus gerust 1 x per week een keer het ontbijt overslaan. Let wel op dat je niet ongezond gaat snacken rond 11.00 uur. Probeer het vol te houden tot de lunch en eet een grote lunch.
  10. Broodliefhebbers opgelet. Bak zelf je eigen koohydraatarme brood of crackers. Je mag ook gewoon een sneetje spelt- of volkorenbrood nemen als je wil (natuurlijk wel met mate). Maar de koolhydraten uit volkorenbrood zijn gelukkig langzame koolhydraten.
  11. Verwen jezelf ook eens met een heerlijke plak bananenbrood als ontbijt. Super voor bij de koffie natuurlijk.
  12. Heb jij de heerlijke ontbijtjes uit mijn koolhydraatarm 50 dagen programma al geprobeerd? Gegarandeerd efficient afvallen, zonder jezelf suf te sporten of uit te hongeren.
Koolhydraatarm ontbijten doe je door lege carbs te vervangen. In plaats daarvan eet je groene groente, zuivel, noten en zaden.

Ma’s Tip: Bekijk hier mijn weekmenu’s voor 50 dagen, inclusief boodschappenlijstjes. Hiermee kun je makkelijk tot wel 2 kilo per week verliezen.

“Ja maar Niels, mag ik dan Geen Brood meer eten?”

Chia ontbijt recepten

Ontbijt Recepten met Ei

Havermout Ontbijt Recepten

Ontbijtrecepten met Griekse yoghurt

Deze varianten zijn regelrechte classics:

Advies: Wil je de nodige kilo’s verliezen? Probeer dan eens een detoxkuur van groene smoothies. Drink 5 dagen lang maximaal 4 smoothies per dag en geef zo het afvallen een boost!  

En probeer in elk geval één van deze bijzonder lekkere ontbijt smoothies:

Slanke Shamrock Shake [vegan]
De Ierse munt milkshake van McDonalds om St. Patricksday te vieren. Maar dan vegan en gezond!
Lees recept
Maak een vegan milkshake als bij Mc Donalds, maar dan lekker.
Stevige ontbijt smoothie met mango
Deze smoothie is vezelrijk, eiwitrijk en bevat een bom aan gezonde vitaminen en mineralen. Perfect voor als jij een stevige, intensieve dag tegemoet gaat of weet dat je pas laat kunt lunchen!
Lees recept
Stevige ontbijt smoothie met mango en nectarine

Ma’s vervolgstap: Wil jij na deze ontbijttips nog meer inspiratie voor een gezonde levensstijl? Bekijk hier 26 tips voor een koolhydraatarm dieet.

Beoordeel dit artikel!

Slecht artikel Super artikel
Niels Bosman

Niels Bosman is de auteur van boek ‘Koolhydraatarm 50 Dagen Programma’. Hij is de oprichter en eigenaar van Makkelijkafvallen.nl. Zijn methode, waarin koolhydraatarm eten centraal staat, heeft al meer dan 99.000 mensen met overgewicht geholpen met afvallen. Voor zijn website verzamelt hij voedzame en koolhydraatarme recepten.

Niels is een coach met een passie voor positieve energie. Hij onderzoekt hoe je eenvoudig een gezonde levensstijl kan toepassen. Daarvoor vertaalt hij wetenschappelijke kennis naar praktische tips.

Hij motiveert je bij de transformatie naar een slank, gezond en gelukkig leven.

 

Ontdek ook onze weekmenu’s!
koolhydraatarm 50 dagen dieet programma

Geef een reactie