Koolhydraatarm Dieet Beginnen? Zo doe je dat + gratis weekmenu

Het meest succesvolle dieet eenvoudig uitgelegd.

  1. Leestijd 14 min
  2. 23 06 2022
Deel dit bericht
Koolhydraatarm dieet beginnen en val af door minder koolhydraten te eten

Alle experts zijn het erover eens: Blijvend afvallen doe je met een koolhydraatarm dieet. Super goed dus dat je hier meer over wilt lezen. Of klik en ontdek mijn weekmenu’s voor 50 dagen (TIP).

Wat je motivatie ook is; een beter figuur, je gezondheid, voorkomen van diabetes of een betere balans in je voeding -een low carb levensstijl helpt jou hierbij! Gegarandeerd. Gewicht verliezen en op gewicht blijven is namelijk best eenvoudig met een koolhydraatarm dieet.

Na het lezen van dit artikel:

✔ Snap je hoe je (blijvend) kan afvallen met een koolhydraatarm dieet
✔ Weet je wat je wel en niet mag eten bij een koolhydraatarm dieet
✔ Krijg je van mij een koolhydraatarm dieet schema gratis om het zelf te ervaren

Verder geef ik inzichten over de voordelen en de koolhydraatarm dieet nadelen. Natuurlijk krijg je ook de lekkerste koolhydraatarm dieet recepten en ontdek je hoe dit jouw gezondheid bevordert.

Jij hebt straks al het gereedschap in handen om zelf te beginnen met een koolhydraatarme levensstijl.

Nieuwsgierig hoe dat eruitziet? Klik hieronder voor de Makkelijk Afvallen Methode:

10 jaar gezond koolhydraatarm dieet ervaring

Bijna 10 jaar geleden stuitte ik op het koolhydraatarm dieet. Ik heb een passie voor koken en ben gemotiveerd om mensen om mij heen te helpen bij het bereiken van een leven vol positieve energie. Voor mij ligt de sleutel naar een gelukkig leven in gezonde voeding.

Inmiddels heb ik meer dan 99.000 mensen mogen helpen met afvallen. En dat zijn alleen nog maar de deelnemers met ervaring van ons programma. Deze website trekt daarnaast dagelijks duizenden bezoekers zoals jij, opzoek naar heldere informatie om eenvoudig gezonder te leven.

Daarom hebben wij voor jou in deze post een decennium aan kennis en ervaring samengevoegd. Dat is misschien veel om in 1 keer te lezen. Met de inhoudsopgave en de linkjes in dit artikel navigeer je eenvoudig door de inhoud.

Wat is een koolhydraatarm dieet?

Bij een koolhydraatarm dieet vervang je zoveel mogelijk koolhydraten met andere voedingsstoffen, dat zijn dan automatisch vetten en eiwitten.

Koolhydraten zijn voedingsstoffen, geven energie en zitten in het eten wat je elke dag eet. Er zijn verschillende vormen: zetmeel, suikers en vezels. Koolhydraten zitten in groenten, fruit, brood, peulvruchten en aardappels. Suikers komen veel voor in snoep, koek en frisdrank.

Volgens het Voedingscentrum bestaat, bij een gevarieerd eetpatroon, onze calorie-inname voor 40 – 70% uit koolhydraten. Bij een (gematigd) koolhydraatarm dieet bestaat je voeding voor maximaal 20% uit koolhydraten.

Wat is het doel van een koolhydraatarm dieet?

Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen doel. Dit zijn de meest voorkomende doelen:

  1. effectief afvallen
  2. gezonde levensstijl ontwikkelen
  3. koolhydraatarm dieet om diabetes type 2 te voorkomen en verbeteren
  4. insulineresistentie verminderen
  5. fit en vitaal voelen

Het leuke is, je kan zelfs meerdere doelen tegelijk afvinken door koolhydraatarm te eten. Hoeveel koolhydraten eet jij? Ontdek snel hoeveel dat er zouden moeten zijn.

Hoeveel gram koolhydraten per dag om af te vallen?

Bij een koolhydraatarm dieet eet je tussen de 50 en 130 gram koolhydraten per dag. De rest van je eten bestaat uit gezonde vetten en eiwitten.

Is dit je eerste kennismaking met koolhydraatarm eten, begin dan zeker met een kant-en-klaar programma. Klik bijvoorbeeld hier voor Het Koolhydraatarm 50 Dagen Programma. Dat is een kookboek waarmee je 50 dagen op een gebalanceerde manier alle slechte koolhydraten schrapt. Je eet dan volgens de volgende verdeling:

Verdeling macronutriënten koolhydraatarm dieet

Hoeveel kilo val je af met een koolhydraatarm dieet?

Voordat je aan slag gaat met een nieuwe levensstijl, wil je misschien eerst weten of het succesvol is. Dat snap ik. Ik kan je nu alvast vertellen dat je 0,5 kilo tot wel 2 kilo per week kan afvallen. Dit doe je in 4 simpele stappen. Scrol snel verder.

DoelAantal koolhydraten per dagAantal kilo afvallen per week
Blijvend afvallen
Gezondheid
50-130 gram0,5 – 2 kilo

Wat mag je wel en niet eten bij een koolhydraatarm dieet?

Het begint met deze 4 eenvoudige stappen. De gouden vraag die iedereen mij altijd stelt is: “Is het moeilijk om koolhydraatarm te eten?”. Oftewel:

Hoe werkt het koolhydraatarm dieet?

  1. Schrap alle slechte, lege en overbodige koolhydraten uit je dieet.

  2. Schrap zoveel mogelijk transvet en beperk de hoeveelheid verzadigd vet. Kies producten met (meervoudig) onverzadigd vet.

  3. Eet voornamelijk natuurlijke, onbewerkte nutriëntrijke voedingsmiddelen zoals groente, fruit, noten, zaden en een beetje vlees en vis.

  4. Kies selectief en met mate voor gezonde koolhydraat – en vezelrijke voedingsmiddelen zoals peulvruchten en volkoren granen.

Zoals je ziet is het schrappen van koolhydraten slechts een deel van het verhaal. Maar lang niet alles.

Je gaat dus niet minder eten, maar vooral anders. Voeden, in plaats van vullen. Hierdoor kan je afvallen zonder honger te lijden en zonder je suf te sporten.

Als jouw gezondheid je lief is én je wilt kilo’s kwijtraken, dan kom je uit op een gebalanceerd gematigd koolhydraatarm dieet. Dit is het fundament van de Makkelijk Afvallen Methode.

Makkelijk afvallen methode voor koolhydraatarm dieet
Wil je eten volgens deze MA Methode? Bekijk hier het Koolhydraatarm 50 dagen Programma.

Wat kan je niet eten?

Als je het Koolhydraatarm dieet in 4 stappen hebt gelezen, dan moet je 1 ding zijn opgevallen. Sommige koolhydraten noemen we slecht, die wil je vermijden. Dit is beter voor je gezondheid en het helpt je met afvallen.

Dit zijn slechte koolhydraten:

  • Suiker, geraffineerde en toegevoegde suiker
  • Zoetigheid zoals gebak, chocola, cake, frisdrank, vruchtensappen en snoep
  • Aardappelen
  • Witte rijst
  • Witte pasta
  • Brood
  • Fastfood

Al deze producten bevatten veel koolhydraten en weinig tot geen waardevolle nutriënten. Dit noemen we ook wel ‘lege koolhydraten’. Ze voegen niks toe en zorgen voor schommelingen in je bloedsuikerspiegel. Je krijgt hier alleen maar meer trek van en daar zit je natuurlijk niet op te wachten als je wilt afvallen.

Wat kan je wel eten?

Naast lege koolhydraten, heb je een groep koolhydraten die je wel kan eten. Die je zelfs moét eten, want je hebt ze hard nodig.

De volgende gezonde producten bevatten een hogere concentratie gezonde koolhydraten. Die eet je dus wel, maar niet allemaal onbeperkt.

  • Fruit (2 stuks per dag)
  • Groenten
  • Havermout
  • Zoete aardappel
  • Peulvruchten
  • Quinoa
  • Noten
  • Zaden

Door de complexe en vezelrijke opbouw van deze koolhydraten neemt je lichaam deze energie geleidelijk op. Ze geven je een lekker ‘vol’ gevoel en houden je bloedsuikerspiegel netjes in balans.

Welk fruit mag je eten bij een koolhydraatarm dieet?

Een lekker stukje fruit als tussendoortje. Jammm! Maar let op: ook fruit bevat koolhydraten (fruitsuikers). De hoeveelheid verschilt per stuk fruit. Hulp nodig bij je keuze? Bekijk de afbeelding hieronder. En neem dan ook meteen een kijkje bij de groenten in de afbeelding eronder.

Fruit bij koolhydraatarm dieet

Is groente koolhydraatarm?

Natuurlijk bevatten de meeste groenten koolhydraten. Sommige iets meer dan andere. Bekijk hiervoor de afbeelding.

overzicht met koolhydraatarme groente en koolhydraatrijke
Alle groenten met <9 g koolhydraten kan je dagelijks eten.

Met groente zit je over het algemeen dus altijd goed. Sterker nog, als je nog honger hebt, schep lekker een extra portie groente op. Zoek je een snack? Snijd een wortel of een paprika. You can’t go wrong. Qua tussendoortjes houden we het niet alleen bij groente. Er is meer…

Snacks en tussendoortjes

Als je blijvend wilt afvallen is het belangrijk dat je je dieet kan volhouden. Anders ga je jojo-en. Daarom is de MA methode ook meer een levensstijl dan een strikt dieet. Compleet met lekkere snacks en tussendoortjes. Welke dat zijn? Vind ze verderop in het koolhydraatarm dieet weekmenu.

Koolhydraatarm dieet nadelen

Soms spreek ik mensen die zo enthousiast zijn, dat ze letterlijke alle koolhydraten schrappen. Dit is wat er dan gebeurt:

  1. ze houden het dieet niet vol
  2. zijn oververmoeid
  3. verliezen spiermassa
  4. voelen zich ongelukkig

Ze krijgen simpelweg te weinig belangrijke voedingsstoffen zoals vitamines, mineralen, antioxidanten en vezels binnen. Daarom heb ik de MA Methode in het leven geroepen. Zodat jij je fit, gelukkig en gezond voelt. Maar ook dat jij, net als vele andere, van alle voordelen kan genieten. Lees hieronder wat dat voor jouw betekent.

Wat zijn de voordelen van een koolhydraatarm dieet?

Ben je klaar voor het goede nieuws? De Makkelijk Afvallen Methode is gebaseerd op pure, onbewerkte en vooral lekkere producten. En dat is voordelig voor jou, omdat:

1. Je meer kunt eten met minder calorieën

Als je een goed uitgedacht programma volgt, krijg je waarschijnlijk minder calorieën binnen dan nu het geval is. Dat komt omdat je voedsel meer nutriëntrijk is dan calorierijk.

Je komt minder in de verleiding tot ongezonde tussendoortjes. En het fijne is, je hoeft er niet over na te denken; alle maaltijden zijn al voor je uitgedacht.

Door minder calorieën per dat te eten val je natuurlijk af. Krijg je dan honger? Nee hoor!

Je zal zien dat je het dagelijkse energieoverschot, wat je nu binnenkrijgt in de vorm van te grote porties, lege koolhydraten en ongezonde tussendoortjes, niet eens zal missen.

Door gezond te eten krijg je juist minder honger. Dat heeft ook alles te maken met je bloedsuikerspiegel.

2. Je ervaart geen dip in je bloedsuikerspiegel

Onze gezamenlijke vijand -weet je nog; suikers, lege- of slechte koolhydraten oftewel voeding met een hoge glycemische index, zorgt voor een snelle stijging in je bloedsuikerspiegel. Na deze kortstondige piek (energieboost), voel je je na het eten van deze producten binnen een uur weer hongerig, moe en duf.

Door producten met langzame koolhydraten en koolhydraatarm te eten, voorkom je schommelingen in je bloedsuikerspiegel. De koolhydraten worden langzaam opgenomen, je zit langer ‘vol’ en je hebt geen suikerdip. Het resultaat: minder onnodig snoepen en snaaien.

4. Hoger metabolisme

Een gebalanceerd dieet zorgt voor een hoger metabolisme. Meerdere onderzoeken hebben aangetoond dat een koolhydraatarm dieet je metabolisme verhoogt met 200 calorieën.

Hierdoor is het makkelijker je slanke figuur te behouden. Verschillende studies hebben aangetoond dat mensen die afslanken door een low carb schema, dit effect langer behouden dan mensen die afvallen met een dieet waar vetten uit worden gehaald.

5. Minder gifstoffen in je lichaam

Gifstoffen blokkeren afvallen. Heel frustrerend! Dit is hoe koolhydraatarm eten hierbij helpt:

  • puur, onbewerkt en lekker eten vol antioxidanten en essentiële mineralen
  • laat je lichaam weer optimaal functioneren
  • helpt bij ontgiften
  • activeert de vetverbranding
  • afvallen krijgt op een natuurlijke manier een boost.

Het grote voordeel van een low carb levensstijl is dat het goed is voor je algehele gezondheid, je geniet van de lekkerste recepten en tegelijkertijd afvalt. Klik hier en bekijk het Koolhydraatarm 50 Dagen Programma.

Voor wie is koolhydraatarm eten geschikt?

Bij een koolhydraatarm dieet eet je dus tussen de 50-130 gram koolhydraten per dag. En dat betekent… dat je gerust nog eens een snee volkorenbrood kan eten, kan genieten van een kommetje havermout of jezelf mag verwennen met een bord volkorenpasta. 

Dit dieet past het beste bij je als je:

  1. blijvend wil afvallen
  2. gezond wil leven
  3. je weer fit en vitaal wil voelen
  4. je bloedsuikerwaarde wil verbeteren
  5. elke dag wil genieten van de lekkerste en makkelijkste recepten

Mocht je je nu afvragen: “Hoe ziet een koolhydraatarm dieet eruit?”. Bekijk dan snel het koolhydraatarm dieet weekmenu hieronder.

Gratis koolhydraatarm dieet schema

Dit is wat je van het Koolhydraatarm 50 dagen programma kan verwachten; uitleg, tips, coaching en de lekkerste koolhydraatarm dieet recepten. Wil je een voorbeeld?

Hieronder staat een koolhydraatarm dieet schema. En je krijgt hem helemaal gratis. Alsjeblieft 🙂

Koolhydraatarm dieet ontbijt

Koolhydraatarm dieet weekmenu voor ontbijt

Schema met lunchrecepten

Koolhydraatarm dieet weekmenu voor lunch

Dieet recepten avondeten

Koolhydraatarm dieet weekmenu voor diner

Koolhydraatarm tussendoortje (zoet)

Koolhydraatarm dieet weekmenu voor tussendoortjes

Hoe blijvend afvallen met de MA Methode?

Misschien twijfel je of ik alle kennis in huis heb. Dat kan. Maar als je mij niet gelooft, vertrouw dan op de onderzoekers van Harvard University. Zij vatten een studie over koolhydraatarm eten als volgt samen:

 “Het is belangrijk om te realiseren dat jojo-diëten, die leiden tot snel afvallen en weer aankomen, geassocieerd worden met een verhoogde kans op vroegtijdig overlijden.

In plaats van een populair crash dieet te volgen, wat niemand lang volhoudt, is het beter een gezond en duurzaam voedingspatroon aan te leren.

Een gebalanceerd dieet met zoveel mogelijk natuurlijke en onbewerkte ingrediënten, zoals kleurrijke groente en fruit, aangevuld met mager vlees, vette vis, hele granen, noten en zaden, olijfolie en voldoende water, lijkt de beste weg naar een lang, gezond en bruisend leven.”

Op deze Harvard wijsheid en MA’s 10 jaar koolhydraatarm dieet ervaring is het het Koolhydraatarm 50 Dagen Programma gebaseerd. Al meer dan 99.000 mensen zijn hiermee succesvol afgevallen.

Ben jij ook gemotiveerd om te werken aan je lichaam? Wij staan klaar om jou daarbij te helpen. Voel je weer fit, energiek en vol zelfvertrouwen. Klik hier en zet vandaag je eerste stap.

Beoordeel dit artikel!

Slecht artikel Super artikel
Niels Bosman

Grondlegger van de Makkelijk Afvallen methode. Mijn grootste passie is om een zo gezond en gelukkig mogelijk leven te leiden en ook anderen hiertoe te inspireren. Ik ben erg trots op ons platform en hoeveel mensen we we dagelijks inspireren met onze programma's.

Ontdek het nieuwe programma
boek hardcover rechthoekig

2 reacties

Dit vinden andere gebruikers van dit artikel
  • Ruby

    als ik het goed opheb bij 1500kcal per dag aan de regel 20/50/30 bestaat je voeding uit 75g kh , 187,5g eiwitten en 50g vet . Ik weet begot niet hoe je dagelijks aan zo een groot aantal eiwitten komt . Heb de app van yazio en het is al moeilijk om aan 90gr te geraken

  • marleen de smet

    als ik het goed opheb bij 1500kcal per dag aan de regel 20/50/30 bestaat je voeding uit 75g kh , 187,5g eiwitten en 50g vet . Ik weet begot niet hoe je dagelijks aan zo een groot aantal eiwitten komt . Heb de app van yazio en het is al moeilijk om aan 90gr te geraken .

Geef een antwoord