Intermittent fasting, kan je afvallen met vasten? [+3 schema´s]

Kan je op deze manier snel vet verbranden? Ja! Lees hier hoe het werkt.

  1. Leestijd 14 min
  2. 07 01 2022
Deel dit bericht
intermittent fasting-schema-afvallen

Intermittent Fasting is wereldwijd enorm populair. Het blijkt een doeltreffende manier te zijn om gewicht te verliezen. Bij intermittent Fasting wissel je korte periodes van eten af met periodes van vasten om effectief af te vallen.

Veel sterren in Hollywood zijn super enthousiast over intermittent fasting. Het is trendy! Fitnessgoeroes en gezondheidscoaches; iedereen is in de ban van deze manier van afvallen. Naast het koolhydraatarm dieet en de het keto dieet is er nu intermittent fasting. Waarom is het zo populair?

Wat is intermittent fasting?

Intermittent fasting is een eetpatroon, waarbij eten wordt afgewisseld met (een periode van) vasten. Het zegt helemaal niets over het soort eten dat je mag eten. Het heeft dus niets te maken met een dieet. Maar waar zegt het dan wel iets over? Over wannéér je mag eten.

Er zijn verschillende methodes om aan intermittent fasting te doen. Zo kun je een deel van de dag vasten en zorg je dat je een tijdsbestek van bijvoorbeeld 6 uren al je maaltijden eet. Of je wisselt gedurende de week af tussen dagen van vasten (dus niet eten) en dagen waarop je wel eet.

Wie z’n ontbijt overslaat, is eigenlijk al aan het vasten…

Wanneer je met intermittent fasting gaat beginnen, besef dan dat je eigenlijk al begonnen bent. Gedurende de uren die je slaapt, is je lichaam al aan het vasten, want je eet niets. Het uitbreiden van de uren die je vast is daardoor minder moeilijk.

Je kunt bijvoorbeeld het ontbijt overslaan, waardoor je je eerste maaltijd pas om 12.00 uur eet. Je laatste maaltijd eet je om 20.00 uur. Zo vast je iedere dag voldoende uren en houd je een tijdsframe aan van 8 uren waarop je mag eten. Deze vorm van intermittent fasting is veruit de meest populaire vorm.

Deel het vooral in zoals het voor jou het beste uitkomt. Ben je wel erg gehecht aan je ontbijt? Gewoon doen! Eet in dat geval je laatste maaltijd eerder op de dag.

intermittent fasting gratis schema
In deze afbeelding zie je een voorbeeld van een intermittent fasting schema

Het principe van fasting

Hoe werkt intermittent fasting? Ondanks dat de term intermittent fasting misschien anders doet vermoeden, is vasten een simpel principe. Je past het makkelijk toe op je dagelijks leven.

Je hoeft namelijk geen speciale gerechten te bereiden of rekening te houden met allerlei voedingsmiddelen die je niet mag eten. Je kan gewoon blijven eten, wat je gewend bent te eten. Het enige verschil is het tijdsbestek waarin je eet. Normaal zou je verspreid over de dag eten, bij intermittent fasting eet je binnen het tijdsframe van 6-8 uren.

Doordat je een tijdsframe hebt waarin je wel gewoon mag eten, is het hongergevoel nihil. Tenzij je kiest voor een systeem waarbij je een dag per week niet eet. Toch went je lichaam snel aan langere tijd niet eten.

Mensen geven aan dat ze zich energieker voelen en beter in hun vel zitten wanneer ze zo nu en dan een periode vasten. De resultaten zijn goed. Het zijn dezelfde resultaten die je ook terugziet bij een detox kuur.

Drinken

Mag je drinken bij intermediate fasting? Tijdens de uren dat je vast, is eten niet toegestaan. Drinken uiteraard wel. Je hebt daarbij de keuze uit koffie, thee, water en drankjes zonder calorieën.

Het is tevens belangrijk om te weten dat je voedingssupplementen mag doorslikken. Mits ze geen calorieën bevatten.

Waarom zou je vasten?

Vasten bestaat al duizenden jaren. Er waren tijden dat vasten puur voorkwam uit noodzaak. Er was een gebrek aan voedsel en dus was vasten de enige optie.

Een andere drijfveer om te vasten komt voort uit religie. Zowel de Islam, het Boeddhisme als het Christendom kent een vorm van vasten. Iedere religie hanteert hierbij zijn eigen regels. Maar centraal staat hetzelfde doel: de zuivering van lichaam en geest (bron).

Vasten wordt daarom in de gezondheidssector ook wel detoxen genoemd. Door te vasten maakt het lichaam zich vrij van afvalstoffen. En dat levert meer energie op als resultaat.

Vasten is natuurlijk

Een andere reden om te vasten is op basis van het menselijk instinct. Zowel mens als dier start van nature met vasten wanneer het zich ziek voelt. Je lichaam ‘verspilt dan geen energie’ aan het verteren van voedsel. In plaats daarvan gebruikt het al zijn energie om te genezen.

Het blijkt dus dat vasten niet iets onnatuurlijks is. Ons lichaam is heel goed in staat om gedurende een langere tijd niet te eten. Wat er gebeurt tijdens het vasten is dat processen in het lichaam veranderen. Dit is een natuurlijke reactie. Het is een ingebouwde bescherming bij hongersnood.

In het bijzonder de hormonen en belangrijke cellulaire processen passen zich aan. Zo zullen de insulinespiegel en de bloedsuikerspiegel dalen. Terwijl bijvoorbeeld het groeihormoon toeneemt. Vasten is een bewezen effectieve manier om je gezondheid te bevorderen (bron).

Maar buiten al deze resultaten uit gedane onderzoeken, is intermittent fasting ook gewoon gemakkelijk. Je hoeft er geen speciale maaltijden voor in te plannen. Dat betekent minder lang in de keuken staan.

Meer tijd dus voor andere dingen en tegelijkertijd werken aan je gezondheid. Ideaal, toch?

Kan je afvallen met intermittent fasting?

Vastendieet is een snelle manier om gewicht te verliezen. Door te eten in een korter tijdsframe, krijg je minder vet en calorieën binnen. Daarnaast kan vasten jouw metabolisme verhogen. Hierdoor is jouw stofwisseling zelfs hoger op momenten dat je helemaal niets doet!

Intermittent fasting als je moeilijk afvalt

Eet je gezond, maar val je moeilijk af? Dan kan vasten voor je helpen en kan het zelfs heel effectief zijn.

Het idee hierachter is als volgt: om eten te verwerken geeft je lichaam insuline af. Als je de hele dag door eet, moet je lichaam continu insuline afgeven. Op een gegeven moment kunnen de cellen in je lichaam hier ongevoelig voor worden en is je insulineniveau uit balans. Dit kan ervoor zorgen dat je slecht afvalt.

Door te vasten geef je je lichaam af en toe rust, zodat je insulineniveau weer in balans komt.

Periode van vasten om je dieet te kickstarten

Als je moeilijk afvalt is het dus een idee om af en toe periodiek te vasten. Maar vasten kan je ook helpen om het afvallen te kickstarten, dus snel op gang te brengen. Probeer bijvoorbeeld een paar dagen geen vast voedsel meer te eten, maar enkel groene smoothies te drinken. Dit werkt op 2 manieren.

Ten eerste verminder je tijdelijk je calorie- en koolhydraatinname. Hierdoor val je in een korte tijd veel af. Dit motiveert ook enorm!

Ten tweede, gedurende deze dagen heb je je lichaam gezuiverd en kan je lichaam vanaf nu optimaal zijn werk doen. Ook de vetverbranding gaat dan beter, waardoor je makkelijker van het hardnekkige vet op bijvoorbeeld heupen buik afkomt.

Lees meer over mijn groente smoothie dieet, waarin ik door middel van detoxen en vasten 7,8 kilo verloor!

Vasten tegen suikerverslaving

Door te vasten kun je ook van je suikerverslaving afkomen. Een ding is zeker. Welke detoxkuur je ook kiest, bij geen van allen zal suiker aan te pas komen.

Goed nieuws! Je lichaam heeft slechts 72 uur nodig om af te kicken van suikers. Besluit je dus een aantal dagen te vasten, dan zul je snel van je suikerverslaving afkomen.

Natuurlijk is het lastig om na het detoxen helemaal geen suikers meer te nemen. Maar je doorbreekt op deze manier wel je suikerverslaving en je zult daarna hoogstwaarschijnlijk een stuk minder suikers nemen. En af en toe zondigen mag best, met mate ;).

Is intermittent fasting gezond?

De wetenschap is vrij positief over de voordelen voor je gezondheid. Minder eten en maaltijden uitstellen, zijn effectieve manieren om ziekten te verbeteren en ouderdomsverschijnselen tegen te gaan.

Periodes van vasten, zo zeggen zij, hebben grote voordelen voor je gezondheid. Wanneer je lichaam geen energie tot zich neemt, boort het andere metabole brandstoffenbronnen aan.

Het grootste voordeel van maaltijden overslaan of langer niet eten, is dat je lichaam de rust heeft zich te herstellen. Je lever kan zijn taak, ontgiften, goed uitvoeren en het maag-darmkanaal heeft tijd voor een grote schoonmaak.

Dus ook al voel je je soms wat slapjes wanneer je niet eet, met intermittent fasting sterk je echt aan.

Om te onthouden: intermittent fasting heeft veel voordelen voor je gezondheid, omdat het lichaam zich ontdoet van gifstoffen. Het werkt bevorderend voor je stofwisseling en is bewezen effectief tegen nare ziekten. Bovendien helpt het je met afvallen (bron).

Intermittent Fasting Schema’s

Omdat deze vorm van vasten de laatste jaren erg populair is geworden, zijn er inmiddels verschillende methodes ontwikkeld. De 3 meest populaire methodes hebben we op een rijtje gezet.

1. Intermittent fasting schema 16/8

Dit is de meest simpele en daarmee de meest toegepaste methode. De bedoeling is dat je per etmaal 16 uur vast. Dat betekent dat je 8 uur vrij mag eten. Het tijdsframe mag je zelf bepalen. De één houdt van een goed en stevig ontbijt, terwijl een ander liever in de avond wat meer eet. Het principe blijft altijd hetzelfde, de toepassing is flexibel. Maar zorg wel dat een gemaakte keuze niet wordt gewijzigd, zodat het lichaam kan wennen aan de nieuwe situatie.

intermittent-fastng-afvallen-16-8
Het 16/8 Schema

2. Het 5:2 dieet

Een methode die is gefocust op het tellen van calorieën. Bij het 5:2 dieet eet je 5 dagen in de week normaal en 2 dagen slechts 500 – 600 kilocalorieën. Neem daarbij in gedachte dat wanneer je wilt afvallen je normaal gezien tussen de 1500 en 1800 kilocalorieën per dag nodig hebt. Het 5:2 dieet lijkt gedurende de 2 vastendagen dus erg veel op een crashdieet.

3. De Eet-stop-eet methode

Bij deze methode eet je één tot tweemaal per week gedurende 24 uur helemaal niets. Dat wil zeggen dat je vanaf het avondeten niets meer eet, tot aan het diner de volgende dag. Je vast daardoor de nacht en je slaat het ontbijt en de lunch over. In het begin kan deze methode onwennig zijn en kun je een licht hongergevoel ervaren. Maar het fijne aan deze methode is dat je je wel kunt verheugen op een lekkere avondmaaltijd.

Alcohol en vasten

Alcohol zorgt ervoor dat de verbranding van vetten in het lichaam wordt tegengehouden. Dit werkt intermittent fasting tegen. Het doel van vasten, voor de meeste mensen, is vaak juíst vet verbranden!

Drink je dus een wijntje bij het eten, dan blokkeer je zelfs gedurende je vastendieet de vetverbranding. Dit blijkt uit onderzoek. Drinken van alcohol tijdens de maaltijd zorgde ervoor dat de vetafbraak na 5 uur aanzienlijk was verminderd.

Een andere eigenschap van alcohol is dat het de eetlust stimuleert, waardoor je meer gaat eten dan je normaal zou doen. Dat maakt afvallen alleen maar moeilijker.

Helemaal geen alcohol drinken is voor veel mensen ook moeilijk. Dat snap ik. Ik raad je toch aan het gebruik van alcohol te beperken. Maximaal 2 x per week is toegestaan. Alleen op deze manier zal het effect van vasten minimaal worden beïnvloedt. Ga je liever voor het hoogst haalbare effect? Dan is het beter om alcohol helemaal te laten staan.

Voordelen van vasten

Mensen die al een tijdje op deze wijze leven, geven aan dat ze zich energieker voelen en lekker in hun vel zitten. Dat willen we allemaal, toch? Daar blijft het niet bij. Alle voordelen van intermittent fasting voor je op een rijtje:

  • optimale vetverbranding;
  • verhoogt je metabolisme;
  • het is niet nodig een speciaal dieet te volgen (mag natuurlijk wel);
  • gezondheidsvoordelen diabetespatiënten door daling insuline- en bloedsuikerspiegel;
  • je geeft je lichaam de tijd om te ontgiften;
  • helpt bij het afkicken van je suikerverslaving;
  • goed voor je algehele gezondheid.

Intermittent fasting is dus niet voor niets een populaire trend.

Conclusie: Intermittent fasting is een goed idee!

Wil je jouw afvalproces boosten op een makkelijk manier? Dan is vasten een goede en verantwoorde optie, mits je weet wat je doet. Het is niet de bedoeling dat je honger leidt of belangrijke voedingsstoffen tekort komt.

Bovenstaande voorkomen of kan je simpelweg een beetje hulp gebruiken? Je staat er niet alleen voor!

Met behulp van ons 28 dagen detox dieet helpen wij jou de eerste 28 dagen met gemak door te komen. Op de momenten dat je wél mag eten, krijg je hierdoor alle benodigde voedingsstoffen binnen en help je jouw lichaam te ontgiften. Klik hier en ga voor optimale vetverbranding, meer energie én geef je gezondheid een boost.

Beoordeel dit artikel!

Slecht artikel Super artikel
Kim Findhammer

Vanuit mijn visie als diëtist schrijf ik de artikelen en stukjes bij de recepten. Mijn uitgangspunt is zoveel mogelijk mensen motiveren en helpen een gezond en gelukkig leven te leiden. Ik wil dat mensen zich begrepen voelen en weten dat zij bij MA terecht kunnen.

Ontdek het nieuwe programma
boek hardcover rechthoekig

34 reacties

Dit vinden andere gebruikers van dit artikel
  • Ellen

    Bedankt voor de informatie!
    Gedurende langere periode pas ik IF al 1x per week toe. Ik besloot deze week het alle dagen te doen. Welke frequentie wordt er aanbevolen gedurende langere tijd of je hele leven? Wanneer je dit een periode niet zou toepassen, kom je dan gelijk veel in gewicht aan?

    • Niels Bosman

      Je kunt IF elke dag doen! Wanneer je er mee stopt, dan is het belangrijk dat je niet méér gaat eten, omdat je daar dan ook meer tijd voor hebt. Als je daar goed op let, zal het aankomen ook meevallen!

  • Trudy werkman

    Ik ben n slanke vrouw van 70 doe anderhalf jaar aan IF ben veel fitter en slaap beter en mijn gewicht op peil kan t iedereen aanraden

Geef een antwoord