Afvallen lukt niet, hoe kan dat? | Top 10 problemen

Heb jij ook moeite met afvallen? Ontdek hier de top 10 problemen en bereid je voor op succesvol afvallen in 2023.

  1. Leestijd 11 min
  2. 24 11 2022
Deel dit bericht
Afvallen lukt weer niet. top 10 problemen bij afvallen.

We kunnen weer bijna het nieuwe jaar in knallen. Goede voornemens staan genoteerd of dwalen nog rond in gedachten. 

Ga jij ook ieder jaar weer vol enthousiasme van start met een dieet? In de eerste week vliegen de kilo’s eraf. Yes! Ken je dat euforische gevoel? Wat je ook doet, na een paar weken val je niet meer af. Super frustrerend!

In deze post vertel ik jou precies waarom afvallen telkens niet (meer) lukt. Als klapper op de vuurpijl deel ik ook de simpele oplossing. Zo gaat het jou dit jaar wél lukken! Lees snel verder. 

Ontdekking: waarom afvallen mislukt

Mislukt afvallen bij jou ook steeds? Laat me je dan dit vertellen. Je bent niet de enige! 9 van de 10 mensen die proberen af te vallen komen vroeg of laat weer aan. Maar hoe kan dat toch?

Een van de beste manieren om afvallen wel tot een succes te maken, is door te achterhalen wat de grootste problemen zijn. Bij Makkelijk Afvallen hebben we daarom een enquête gedaan. We vroegen:

Waarom is het afvallen mislukt?

1 ding viel op: 80% van de deelnemers gaf aan afvallen moeilijk te vinden zonder een gebalanceerd weekmenu. Daarom deel ik hieronder direct de gratis weekmenu’s, zodat je alvast vooruit kunt.

Aan de hand van de antwoorden op deze enquête hebben we de top 10 problemen in kaart gebracht. Ontdek nu snel wat de meeste mensen weerhoudt van succes.

Gratis Download: 2 Weekmenu’s

Benieuwd hoe lekker koolhydraatarm eten kan zijn? Vul hieronder je naam en e-mail in, zodat ik de PDF met 2 gratis weekmenu’s naar je toe kan sturen. 

1. Te weinig bewegen

Voldoende beweging lijkt voor veel vrouwen een probleem. Dit heeft te maken met verschillende oorzaken:

  • Een tekort aan motivatie;
  • het te druk hebben met werk en de kinderen;
  • een ziekte hebben;
  • op leeftijd zijn waardoor bewegen moeizamer gaat.

Ma’s oplossing: alle kleine beetjes helpen. Bewegen is altijd goed. Wie meer gaat fietsen of vaker de trap neemt, geeft zichzelf een voorsprong. Je kan ook thuis voor de TV of laptop oefeningen doen.

Vind je het toch lastig om voldoende te bewegen? Geen probleem! Speciaal voor jou bedachten wij het 50 dagen programma. Hiermee werk je eenvoudig naar een slanker figuur en kan je snel afvallen zonder sporten.

Bewegen helpt bij afvallen. Home work-out.

2. Afvallen lukt niet door schildklier

Een traag werkende schildklier is ook een probleem tijdens het afvallen. De schildklier regelt namelijk de stofwisseling. Als deze te traag werkt zorgt dat er dus voor dat je niet afvalt. Daarbij kan dat zelfs zorgen voor extra kilo’s op de weegschaal.

Ma’s oplossing: lees in deze post over afvallen met een trage schildklier een aantal fijne tips. Verder raden wij aan altijd de adviezen van de arts op te volgen.

3. Moeilijke privé omstandigheden

Ziekte, stress en slecht nieuws (persoonlijke omstandigheden) kunnen ervoor zorgen dat je minder tijd, zin en behoefte hebt aan gezonde voeding en voldoende beweging. In sommige gevallen is voldoende bewegen zelfs geen optie meer door een ziekte. Dit is heel vervelend.

Ook kan het zijn dat het nodig is om jouw persoonlijke energiebehoefte te bepalen, zodat je precies weet wat voor jou werkt om succesvol af te vallen.

Ma’s oplossing: het lijkt een open deur, maar blijf altijd onderzoeken wat je wél kan. Gezonde voeding is een keuze. Een rondje lopen is ook beweging. En er zijn voedingsmiddelen die helpen bij stress.

Afvallen door omgaan met stress

4. Afvallen lukt niet door hormonen 

Tijdens de overgang of zwangerschap verandert er natuurlijk een heleboel in je lichaam. Je komt aan, de vraag naar meer voedsel en suikers nemen toe en eten uit emotie is in deze periode vaak meer aanwezig.

Ma’s oplossing voor het probleem na de zwangerschap: geef jezelf de tijd. Je hebt een wondertje op de wereld gezet. Hier mag je trots op zijn en geniet van de momenten met je gezin.

Pak de draad rustig op, luister goed naar je lichaam en vraag advies aan de huisarts of een personal trainer voordat je weer gaat sporten.

Geef je borstvoeding? Een blije en goed gevoede baby, betekent ook een blije mama. Zorg daarom, en ook voor je eigen herstel, ervoor dat je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt. Ik adviseer om niet te focussen op afvallen, wanneer je borstvoeding geeft. Focus op gezonde voeding is zowel goed voor jou en je kindje.

Ma’s oplossing voor het probleem van vrouwen in de overgang: volg onderstaande 5 gouden tips.

1. Eet zo veel mogelijk volgens moedertje natuur

Op die manier krijg je minder gifstoffen uit bewerkte voeding binnen, waardoor klachten drastisch verminderen. Veel vrouwen ervaren na een detox meer energie, zitten lekker in hun vel en vallen eindelijk weer af. Maak je lichaam klaar voor een nieuwe start, door het op te ontgiften met het 7- Daagse Smoothie Detox Plan. Nu tijdelijk gratis, dus wees er snel bij!

7 daagse smoothie detox plan nu gratis + verzendkosten

2. Blijf in beweging

Spiermassa behouden is super belangrijk. Ook als je rust verbranden spieren namelijk calorieën.

3. Voorkom opslag van vet in de buik

Vervang snelle koolhydraten door langzame koolhydraten.

4. Drink veel water

Wie minimaal 1,5 tot 2 liter water per dag drinkt voert afvalstoffen beter af. Daardoor kun je beter vet verbranden en voorkom je vetopslag.

5. Neem tijd voor jezelf

Voorkom stress, zorg voor ontspanning en doe dingen die je leuk vindt. Al is het maar een half uurtje per dag. Wat heb je bijvoorbeeld al lang niet meer gedaan, waarvan je weet dit je hier altijd veel voldoening uit haalt? Je verdient het om hier jezelf de tijd voor te gunnen.

Gaat afvallen extra moeilijk tijdens de overgang? Ontdek in dit artikel waarom het zo moeilijk is en krijg tips waardoor je wel afvalt.

Afvallen in de overgang of tijdens de zwangerschap

5. Afvallen lukt niet door tijd tekort

Voor werkende moeders is het belangrijk om snel en eenvoudig te kunnen koken. Zij geven aan na een lange werkdag geen zin en tijd te hebben om uitgebreid te koken. Het probleem is vaak dat zij denken dat ze een aparte maaltijd voor zichzelf én een aparte maaltijd voor het gezin moeten koken. Dat gaat hem dus niet worden!

Ma’s oplossing: Om af te vallen hoef je geen aparte maaltijden te koken. Je kan gewoon samen met het gezin eten.

Doorloop deze 22 tips om af te vallen zonder dieet. Hiermee geef je jezelf een langere adem, die je nodig hebt om deze leefstijl vol te houden op lange termijn.

6. Ingewikkelde recepten

Sommige mensen geven aan moeite te hebben met het maken van koolhydraatarme recepten. Deze zijn soms te omslachtig en ingewikkeld of kosten te veel tijd of geld. Dit vinden wij natuurlijk vervelend om te horen, want wij vinden dat een goed koolhydraatarm recept geschikt moet zijn voor elke kok en keuken.

Ma’s oplossing: neem vooral even een kijkje in ons 50 dagen programma. Hierbij hoef je 7 weken lang niet na te denken over wat je eet.

7. Verleidingen op feestjes

Feestjes en bezoekjes zijn vaak een valkuil en zorgen ervoor dat we een keuze maken waar we later spijt van krijgen. Alle drempels zijn weggenomen en de verleiding is groot door al het lekkers dat klaar staat om gepakt te worden. De sociale druk en het gevoel van mee willen doen, zorgt dat we deze verleiding moeilijk kunnen weerstaan.

Naar verjaardagen gaan en blijven afvallen? Dat kan! Lees in deze post de 8 tips om verjaardagen goed door te komen.

Ma’s oplossing: af en toe zondigen mag gewoon! Hierdoor houd je het programma makkelijker vol.

Tips voor afvallen tijdens verjaardagen en feestjes.

8. Motivatie kwijt

Veel mensen hebben moeite met elke dag weer de motivatie en discipline te vinden. Dag in dag uit gezonde koolhydraatarme keuzes maken, vinden zij lastig. En dat begrijpen wij heel goed. Dat is ook precies de reden waarom wij onze community zijn gestart. Soms kan het succesverhaal van een ander erg inspirerend en motiverend zijn.

Ma’s oplossing: de Samen Slank Community is een online groep van 1.000 enthousiastelingen die elkaar motiveren bij afvallen. Een warme club waarin successen, recepten en ervaringen worden gedeeld.

9. Afvallen lukt niet door snoepen

Het snoepen van chips, koek en snacks met toegevoegde suikers is het grootste probleem. Mensen uit onze community geven aan na een lange werkdag zin te hebben in suikers en vervolgens op de bank te gaan snaaien (emotie eten).

Ma’s oplossing: download in deze post de gratis gids tegen snoepen en master je gezonde snack skills.

10. Niet volhouden door korte termijn denken

Een koolhydraatarme levensstijl is soms lastig vol te houden. Uit de enquête blijkt dat mensen op korte termijn geen problemen ervaren, maar na een tijdje wordt het steeds een grotere opgave.

Ma’s oplossing: het volgen van een programma gestimuleerd om je nieuwe gewoontes langer vol te houden. Ons 50 dagen programma helpt jou niet alleen met recepten maar ook met motivatietips bij afvallen.

Motivatie bij afvallen.

Hoe nu verder?

Problemen bij afvallen zijn heel normaal. Problemen zijn er om op te lossen. Onthoud; niet alles hoeft meteen helemaal vlekkeloos te verlopen. Waar het om draait is dat je begint. Niet volgende week, niet over een maand. Start vandaag!

Stiekem ben je al begonnen door het lezen van deze post. Werk in kleine haalbare stapjes naar je doel en begin makkelijk met het Koolhydraatarm 50 Dagen Programma. Ik ben nu al trots dat je deze stap hebt gezet. Dat mag jij ook zijn op jezelf 🙂

Beoordeel dit artikel!

Slecht artikel Super artikel
Kim Findhammer

Vanuit mijn visie als diëtist schrijf ik de artikelen en stukjes bij de recepten. Mijn uitgangspunt is zoveel mogelijk mensen motiveren en helpen een gezond en gelukkig leven te leiden. Ik wil dat mensen zich begrepen voelen en weten dat zij bij MA terecht kunnen.

Meer dan 140.000 succesverhalen
koolhydraatarm dieet boek programma met recepten en weekmenu

Geef een reactie